quote:HenkvW schreef op 21 januari 2012 @ 12:40:
[...]
De oem link is niet veel te progressief en zo diep hoor je sowieso niet te rijden. Niet alleen de link is progressief, de veer ook. Wanneer ik hier over begin staan mensen, ook die zich ervoor laten betalen, vaak vreemd te kijken. Dat je banden kapot rijdt met een oem link en een te zware veer zit geen logica in. Een zware veer monteer je juist om dit te voorkomen zodat je niet teveel slag gebruikt en/of dit beter past bij een bepaald merk band. Een lichte veer met veel voorspanning is juist niet wat je wil. In zo’n geval heb je minder negatieve veerweg (welke je nodig hebt) en komt de motor door de lichte veer nog eerder in het progressieve gedeelte.
quote:RogerR6 schreef op 21 januari 2012 @ 12:42:
[...]
Sorry voor deze vraag over wp in dit ohlins gepsrek.Met wat voor veer rij jij dan.Ik heb vorig jaar een wp gekocht met een 95 kg veer .Ik zelf weeg 80 kg .wat is jullie ervaring hiermee.Ik zou het zonde vinden op m,n eerste circuitdag meteen een nieuwe band in twee sesies op te branden
[...]
Sorry voor deze vraag over wp in dit ohlins gepsrek.Met wat voor veer rij jij dan.Ik heb vorig jaar een wp gekocht met een 95 kg veer .Ik zelf weeg 80 kg .wat is jullie ervaring hiermee.Ik zou het zonde vinden op m,n eerste circuitdag meteen een nieuwe band in twee sesies op te branden
[...]
quote:beemerracer schreef op 21 januari 2012 @ 14:34:
Wanneer gaan mensen snappen dat rijdersgewicht en veersterkte niks met elkaar te maken hebben. Voorvork zit ook maar tussen de 9.5 en 10 in.
Ben zelf 112kg er rij met 150kg achter, werd af Wilbers met 130kg op maat geleverd.
Op m'n boxer zit achter op de WP Comp 170kg wegens geen link en voor 65kg, dus...
quote:beemerracer schreef op 21 januari 2012 @ 14:28:
Lichte veer met veel veer voorspanning(zo min mogelijk negatief) +sterk progressieve link zorgt voor een vrij gestage opbouw over totale slag van de schokbreker. Standaard zit er in de vering van een 1098 totaal geen balans tussen v/a. Voor te soft en achter te hard.
Rij je te diep in je achter vering, rij je in het sterk opbouwende progressieve gedeelte .
Samen met een zware veer wordt het naarmate de slag steeds harder en krijgt de achterband veel te verwerken, oa stuk rijden.
Met een gewicht van 77kg, een lichte veer met zo min mogelijk negatief, rij je lekker hoog achter en voelt de motor over de gehele slag soepel aan.
quote:HenkvW schreef op 21 januari 2012 @ 16:42:
[...]
Bedoel je ook te zeggen dat iedereen met dezelfde veer zou kunnen rijden ongeacht snelheid en gewicht? Ik denk het niet.
quote:HenkvW schreef op 21 januari 2012 @ 16:45:
[...]
Jij probeert de progressiviteit van het link-systeem te verminderen en te beïnvloeden door het gebruik van een lichtere veer. Maar in dit gedeelte heb je hoe dan ook geen controle. Hier is ook juist een tracklink voor om dit op te lossen. Een lichte veer blijft dan ook te licht bovenin hoeveel voorspanning je ook geeft en krijg je er gelijk andere problemen bij. Ik sprak ook over link-systemen in het algemeen en niet specifiek over dit model. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat het op dit model noodzakelijk is een ander link-systeem te monteren om het goed werkend te krijgen. Volgens mij staat een Ducati std juist voor redelijk hard en achter zacht. Ik dacht ook niet dat een snelle Ducati achter hoog staat. Wanneer een Ducati achter hard is afgeveerd is het voor mij moeilijk te verklaren waarom deze dan diep zou rijden.
quote:Nijenhuis schreef op 21 januari 2012 @ 17:07:
Lijkt mij dat negatief zonder rijder wordt bepaald door de veervoorspanning i.c.m. veersterkte. Als de statische zak met rijder dan niet juist is, zal je een andere veer moeten steken.
Een lichte veer kun je zonder rijder goed zetten qua negatief. Als er dan een vrij zware coureur op gaat zitten, zal deze te ver inveren. Gevolg is teveel negatief met rijder.
Die twee zijn alleen goed te krijgen door een juiste veer bij het gewicht van de rijder afhankelijk van type motor, rijhoogte en achtershock.
quote:beemerracer schreef op 21 januari 2012 @ 18:17:
Zelf staar ik me niet blind op negatief. Probeer zoveel mogelijk de hele demper lengte te gebruiken, en pas daar de veer op aan. Daar is datalogging dan weer mooi voor, anders fop je jezelf met die ene kuil in de baan en ga je links af het bos in. Hoe meer veerweg je gebruikt, des te meer kan de demping zijn werk doen. Veel dempen over korte afstand maakt de boel gewoon veel harder.
quote:Nijenhuis schreef op 21 januari 2012 @ 17:07:
Lijkt mij dat negatief zonder rijder wordt bepaald door de veervoorspanning i.c.m. veersterkte. Als de statische zak met rijder dan niet juist is, zal je een andere veer moeten steken.
Een lichte veer kun je zonder rijder goed zetten qua negatief. Als er dan een vrij zware coureur op gaat zitten, zal deze te ver inveren. Gevolg is teveel negatief met rijder.
Die twee zijn alleen goed te krijgen door een juiste veer bij het gewicht van de rijder afhankelijk van type motor, rijhoogte en achtershock.
quote:Fast Forward schreef op 22 januari 2012 @ 10:10:
Henk, ben erg benieuwd wie je bent, doe je vering als hobby of werk en voor welke team werk je vaak?
quote:HenkvW schreef op 23 januari 2012 @ 20:12:
[...]
Ferry, vering is mijn hobby. Zo nu en dan geef ik wel wat advies, maar mondjes maat, zoals ik in dit topic ook doe
quote:Fast Forward schreef op 24 januari 2012 @ 18:51:
[...]
Aha! Vering is ook mijn hobby, daarom race ik haha Vindt het heerlijk om met de map erbij te puzzelen over een nieuwe afstelling en natuurlijk de tandwielen, ook leuk.
quote:TZ250 schreef op 24 januari 2012 @ 19:20:
[...]
dat komt dan mooi uit, kan je me vrijdag een handje helpen met de vering.![]()
ik ben namelijk net klaar met het monteren van mn data logger systeem.
quote:Fast Forward schreef op 25 januari 2012 @ 21:34:
[...]
Als ik tijd heb zal ik je een handje helpenMaar Frank mn teammaat gaat voor he en mag zelf ook 5 sessie rijden en nadenken over verbeteringen dus dat wordt vooral mentaal een drukke dag.
quote:TZ250 schreef op 26 januari 2012 @ 09:39:
[...]
een paar tips die me de goeie richting op helpen is voldoende
quote:beemerracer schreef op 21 januari 2012 @ 11:09:
[...]
Schokbreker link is OEM veel te progressief, samen met een te zware veer rij je de band kapot
en voelt de achterkant erg stug. Oplossing zou kunnen zijn een lichtere veer met veel voorspanning om 'm goed hoog te rijden. Rij je daar in tegen relatief veel negatief, zit je erg snel in het hard oplopende progressieve gedeelte. Dit samen met een zware veer maakt het nog erger. Gezien je gewicht (laag) zou een lichtere veer een oplossing zijn.
Of een andere link van bv Sato of Kyle USA.
quote:Nijenhuis schreef op 19 januari 2012 @ 22:41:
Het is een TTX geworden.
@HenkvW: Wat is een goede veer voor mij? Hij komt op een Duc1098. Mijn gewicht is 77 kg zonder kleding. Op Assen rijd ik rond de 1.50. Tot op heden nog niet eronder, maar wil daar snel verandering in brengen. De standaard veer is een 21040-24 (80N/mm). Ik gok zelf dat er wel een 90N/mm op mag.
Ik heb weleens gehoord dat een Duc een lichtere veer mag hebben in verhouding tot andere fietsen vanwege het progressieve linksysteem. Maar weet het niet zeker, vandaar de vraag om advies.
Bij voorbaat dank.
quote:hakinnen schreef op 28 januari 2012 @ 15:31:
[...]
ik zou bij jouw gewicht en OEM link 80<>85Nm aanhouden en als basis een 14mm preload toepassen
dat een duc 1098 een lichtere veer mag hebben vanwege de progressiviteit van het OEM linksysteem = "bollocks"
het is niet zo dat montage van een minder stugge veer de progressiviteit van het linksysteem veranderd.
quote:HenkvW schreef op 23 januari 2012 @ 20:12:
[...]
Ferry, vering is mijn hobby. Zo nu en dan geef ik wel wat advies, maar mondjes maat, zoals ik in dit topic ook doe
© 2001-2012 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 3