Het foto aanhanger ACHTER je motor topic

alles mag als je maar niet meer als 1 m hoog 1 m breed en 2,5 meter vanaf as achterwiel motor bent. inclusief alle lading gelden die maten
 
alles mag als je maar niet meer als 1 m hoog 1 m breed en 2,5 meter vanaf as achterwiel motor bent. inclusief alle lading gelden die maten

ik heb hier nog een nieuw torsie asje liggen. (voor verkoop)
je kunt rijgoten voor de fiets maken waarbij de trapas rust op de as en de fietswielen dus lager liggen om minder hoogte te krijgen.
Maar eigenlijk doet het er niet toe, oom agent weet het toch niet. Daarnaast heeft schurings motoraanhangerbouw een gemaakt voor een motarmotortrailer achter een motor
 
En hou rekening met je gewicht ,het mag maar de helft van het trekkend voertuig zijn..
 
Deze ben ik ooit in de VS tegengekomen. Harley met vouwwagen erachter
DSC00047.JPG



En een vriend van mij had deze vroeger achter zijn Honda C90 hangen bij vakanties

IMAG0178.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb mij hier eens verdiept in de wetgeving rond de aanhangers achter motoren. Zelf was ik van plan om zelf eentje te maken, een éénwielertje met kruiskoppeling, om mijn koersfiets op mee te kunnen nemen. Had al een idee hoe ik dat wilde oplossen, en wat betreft gewicht, zeker geen probleem, maar dat de hoogte max. 1 meter mag zijn vormt wel een probleem. Het karretje moest dienen om bagage in te steken, en de fiets er bovenop, rechtstaand en bevestigd met een beugel. Voor de wegligging zou dat geen probleem geven gezien het lichte gewicht van de fiets, maar hij komt wel vlotjes boven 1 meter uit door hem op (en dus niet in) het karretje te zetten.

Hierbij een snelle schets hoe ik het dacht te fabriceren:


Uploaded with ImageShack.us
 
Laatst bewerkt door een moderator:
DKP, hou je er ook rekening mee dat je minimaal 25cm van de grond moet blijven ? tevens kan je natuurlijk wel de fiets laten zakken in de bagage bak als je m meer naar rechts of links plaatst kan je nog steeds een bagage deel houden en ook een lagere hoogte creëren
 
DKP, hou je er ook rekening mee dat je minimaal 25cm van de grond moet blijven ? tevens kan je natuurlijk wel de fiets laten zakken in de bagage bak als je m meer naar rechts of links plaatst kan je nog steeds een bagage deel houden en ook een lagere hoogte creëren

Ja, daar heb ik rekening mee gehouden. Op het diepste punt zou hij wel lager komen, maar langs achter gezien zou hij langs beide zeiden wel schuin oplopen, maar dat is echter niet aangeduid op mijn snelle schets. Ik had eerder al een ver uitgewerkt plan met alle afmetingen enzo erbij, maar ben dat kwijt door een PC-crash |( Dat ga ik wel eens opnieuw maken dan, en post het hier dan wel. Aleszins bedankt voor de tip, hem laten "inzakken" en opschuiven is inderdaad een goed idee. Maar ga het het ook eens uittekenen/uitmeten met de wielen eruit gehaald, en die naast de fiets zetten, dan win ik niet alleen hoogte, maar ook nog eens lengte, want met de fiets in zijn geheel is 2,5 vanaf de motor-achteras ook maar nipt.
 
Waarom niet gedacht om een (beide) wiel(en) eruit te halen zodat ie zakt tot op de trap as?
Dan der bij, ik verwacht dat oom agent aan de straat de wetgeving hieromtrent echt niet weet.
 
Whoei, hij is klaar!
Electra aangesloten en de motor opgetogen:

2012-03-31%2019.22.51.jpg


Inmiddels ook wat test gereden en hij lijkt zich goed te houden. Er moet wel een ander bandje op want de huidige is vierkant en dan zal ik eens gaan testrijden met vakantie bepakking.

Er past trouwens precies een krat bier door de opening :D
 
Whoei, hij is klaar!
Electra aangesloten en de motor opgetogen:

[afbeelding]

Inmiddels ook wat test gereden en hij lijkt zich goed te houden. Er moet wel een ander bandje op want de huidige is vierkant en dan zal ik eens gaan testrijden met vakantie bepakking.

Er past trouwens precies een krat bier door de opening :D
En al testgereden met bagage?

Heb mijn plannetje al gedeeltelijk hermaakt. Daarbij kwam ik tot de conclusie dat mijn fiets (met de wielen erin), net boven 1m uitkomt. Hem laten zakken is dus geen oplossing, dus wielen eruit, EN laten zakken. Ook het zadel moet eruit. Die moer dan maar vervangen door een snelsluiter, en dan is dat probleemloos. Als ik het goed uitgeteld heb, zou de fiets vooraan enkel met het stuur boven de rand van het aanhangertje steken, en in 't midden enkel met de zadelbuis.
Zou dan zo ongeveer moeten worden. De dissel ontwerp ik later nog wel.

En dan maar hopen dat het geen probleem wordt dat het wiel(tje) zo ver naar achteren staat. Maar anders lukt het niet om de fiets diep genoeg te laten zakken.
 
hoeveel is net boven een meter vanaf de grond gemeten ?

want als het maar een paar CM is dan zou ik gewoon toch maken zoals je eerder bedacht had.
 
hoeveel is net boven een meter vanaf de grond gemeten ?

want als het maar een paar CM is dan zou ik gewoon toch maken zoals je eerder bedacht had.
Vanaf de grond 1.03m - met de fietswielen op de grond welteverstaan, en dus niet op de bodem van het karretje. Wielen eruit, en zo het karretje in moet lukken, laagste punt in het karretje komt op ongeveer 22cm. Dan moet misschien enkel het zadel er nog af, maar met een snelsluiter is dat natuurlijk geen enkel probleem.
 

dat is ook een mooie manier van vastzetten,zonder de lelijke trekhaak
Inderdaad! Wel één (klein) nadeel aan, de aanhanger word hier op een niet afgeveerd punt gekoppeld. Voor de motor zelf is dat wellicht beter, maar de aanhanger word wel minder gedempt. Al denk ik dat het op zich niet heel veel kwaad kan.

Dat idee onthoud ik nu wel voor mijn plan, misschien doe ik het ook wel op een gelijkaardige manier.
 
Je ziet dit wel steeds meer. Ik heb er zelf ook serieus over nagedacht maar bleek geen optie omdat mijn uitlaten te veel in de weg zitten.
Bij een hoog gemonteerde aanhanger zit je toch vaak in de knoop met je kenteken/verlichting. Nu moet ik dan ook een beugel iedere keer loshalen en bij zo'n as bevestiging kun je een soort snelkoppeling maken.

Heeft iemand trouwens meer informatie kunnen vinden over hoe het aan de as/achterbrug vast zit?
 
hallo,ik heb nu een paar weken een dogmaster 600 en het rijdt zeer goed ,het volgt goed en ik merk er weinig van eerlijk gezegt hoewel er toch een leonberger inzit..
Ik moet iets meer gas geven bij hernemen en rijdt zachter over verkeersdrempels ,ik heb er ook nog een raampje ingezet achter voor extra ventilatie boven op de drie ventilatieroosters.
Ik merk ook dat automobilisten er rekening mee houden op kleinere wegen, ze zijn eerder geneigt opzij te gaan voor je
grt
 
Nu heb ik mij nog eens verdiept in de wetgeving rond aanhangers voor motoren. En wat betreft afmetingen vind ik het nergens terug dat de hoogte max. 1meter mag zijn inclusief lading. Wel wat betreft invlusief imperiaal, spoiler, ... . Iemand die daar meer over weet? Zou voor mij een stuk gemakkelijker zijn om mijn fiets op, en niet in de aanhanger te moeten zetten.

http://www.tourmaster.nl/index2.asp?hoofdpagina_id=11&subpagina_id=95&taal_id=1

Ook heb ik gemerkt dat de max. breedte gewijzigd is, van 1meter, naar 2meter. Nu ja, een breedte van 2meter achter je motor, lijkt mij echt niet ideaal :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
klopt de breedte is gewijzigd ! 2 meter achter een motorfiets (wat breed maar goed!)
Artikel 5.15.6 regeling voertuigen.
 
klopt de breedte is gewijzigd ! 2 meter achter een motorfiets (wat breed maar goed!)
Artikel 5.15.6 regeling voertuigen.

Achter deze moet het toch kunnen??? :+
Al moet je dan wel zorgen dat de zijspan een rem heeft, anders mag er geen aanhanger achter.

En hang je een 2m breed karretje achter zonder een zijspan te hebben moet je er maar een plakaat aan bevestigen waarop "uitzonderlijk vervoer" staat! _O-
 
inderdaad maar goed het is wel makkelijk al je een vouwwagen maakt dat je m 1.25 m breed kan maken dan heb je 2,50 meter als je m openvouwt genoeg ruimte voor een goed matras
 
Terug
Bovenaan Onderaan