XTZ 750 Super Ténéré - Deel 8

Status
Niet open voor verdere reacties.
Iemand hier interesse in 2 kaarten voor de motorbeurs zondag?

Heb zelf morgen al andere plannen, ik wilde vanmiddag en vanavond gaan maar kwam er om 16 uur in den haag achter dat de beurs om 18 uur sluit.... -O-

Mijn pech, jouw mazzel: 2 e-tickets voor 1 tientje


/edit: verkocht
 
Laatst bewerkt:
Hi XTZ 750 liefhebbers;

Ik heb een XTZ 750 op het oog. Bouwjaar. 1996. Ze lijkt in ieder geval in prima staat en goed onderhouden.

Komende week eens proefrijden.

De KM stand is zo'n +90.000. Redelijk wat ervaring dus :). Echter de prijs is dan ook wel weer best oké.

Ik wil graag weten wat jullie ervaring is m.b.t. de betrouwbaarheid van die ST's. Lopen die (mits goed onderhouden natuurlijk) ook makkelijk over de ton?(zoals je ook wel hoort van de TA's en AT's). Of is het rond die 90.000 het einde wel een beetje in zicht.

Ervaringen zijn welkom. En heb je zelf een ST te koop staan? Laat maar weten.

Thanks!

Hoi Robbes en welkom in ons midden.

90000 km is natuurlijk een hoop maar voor een goed onderhouden S10 geen probleem.
Als tie goed draait zou ik me niet al te veel zorgen maken om die km stand.

Houd wel rekening met een evt te vervangen distributieketting.

En als het wel mis gaat kun je altijd nog een TDM blokje monteren maar ze lopen zonder al teveel problemen ver over de ton mits goed onderhoud gepleegd wordt.

Een 96er is wel de allerlaatste dus dat is weer een voordeel, behalve voor de kleuren dan. Die zijn ruk.

Laat maar horen of het wat wordt, het zijn leuke fietsen en een stuk minder saai dan een AT of TA.

Mijne is vooralsnog niet te koop, had vanmiddag weer reuze veel plezier op die hooliganbike. :+

peke
 
Laatst bewerkt:
Hoi Robbes en welkom in ons midden.

90000 km is natuurlijk een hoop maar voor een goed onderhouden S10 geen probleem.
Als tie goed draait zou ik me niet al te veel zorgen maken om die km stand.

Houd wel rekening met een evt te vervangen distributieketting.

En als het wel mis gaat kun je altijd nog een TDM blokje monteren maar ze lopen zonder al teveel problemen ver over de ton mits goed onderhoud gepleegd wordt.

Een 96er is wel de allerlaatste dus dat is weer een voordeel, behalve voor de kleuren dan. Die zijn ruk.

Laat maar horen of het wat wordt, het zijn leuke fietsen en een stuk minder saai dan een AT of TA.

Mijne is vooralsnog niet te koop, had vanmiddag weer reuze veel plezier op die hooliganbike.

peke

Thanks voor je reactie. Goed om te horen dat hij mogelijk dan nog even mee kan draaien.... Zijn er naast de distributie-ketting nog andere (grote / kleine) punten waar ik rekening mee moet houden bij een dergelijke KM stand? Ik zal nog even googelen naar algemene aankooptips bij de XTZ.

En wat die kleuren betreft.... daar heb je gelijk in. Het liefste wil ik OF een blauw-gele óf zo'n oranje/rood-gele. Lekker klassiek en dat vind ik echt killing. Maar die kom ik niet tegen momenteel. En bovendien vind ik een bike uit een (redelijk) recent jaartal ook wel relaxt.

De bike die ik op het oog heb is wit / rood. Dat kan nog nét. :)
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor je reactie. Goed om te horen dat hij mogelijk dan nog even mee kan draaien.... Zijn er naast de distributie-ketting nog andere (grote / kleine) punten waar ik rekening mee moet houden bij een dergelijke KM stand? Ik zal nog even googelen naar algemene aankooptips bij de XTZ.

En wat die kleuren betreft.... daar heb je gelijk in. Het liefste wil ik OF een blauw-gele óf zo'n oranje/rood-gele. Lekker klassiek en dat vind ik echt killing. Maar die kom ik niet tegen momenteel. En bovendien vind ik een bike uit een (redelijk) recent jaartal ook wel relaxt.

De bike die ik op het oog heb is wit / rood. Dat kan nog nét. :)

Welkom *O* *O*

Die heeft m'n broer, uit 1989, en hij wil 'm verkopen!
Ik vindt 't jammer maar ja
 
Thanks voor je reactie. Goed om te horen dat hij mogelijk dan nog even mee kan draaien.... Zijn er naast de distributie-ketting nog andere (grote / kleine) punten waar ik rekening mee moet houden bij een dergelijke KM stand? Ik zal nog even googelen naar algemene aankooptips bij de XTZ.

En wat die kleuren betreft.... daar heb je gelijk in. Het liefste wil ik OF een blauw-gele óf zo'n oranje/rood-gele. Lekker klassiek en dat vind ik echt killing. Maar die kom ik niet tegen momenteel. En bovendien vind ik een bike uit een (redelijk) recent jaartal ook wel relaxt.

De bike die ik op het oog heb is wit / rood. Dat kan nog nét. :)

Volgens mij strookt rood wit niet helemaal met het bouwjaar, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb een rood witte, en die is van 1990:
2010-07-21%252012.41.03%2520_Ate.jpg

Heb je een foto van de fiets?

Qua aandachtspunten, dat zijn gewoon de standaard dingen: loopt ie mooi, hoe reageert hij op lastwisselingen (hoe pakt hij op bij plots vol gas, hoe reageert hij als je in één keer het gas dicht gooit), is het blokje koud bij aankomst en hoe start hij, dikte van de remschijven, staat van de ketting/kettingwielen, staat van de banden.
Dingen die je wil checken nadat je hem gekocht hebt: ( ;) ):

- Koppelingskorf (vraag dat ook even aan de eigenaar, kan goed zijn dat er al een gereviseerde in zit)
- Speling op de kettingspanner van de distributieketting (van krukas naar nokkenas), vervangen is als je een beetje handig bent goed zelf te doen en best leuk.
- Bij hoog benzineverbruik kan het lonen de gasnaaldbuizen te vervangen (en misschien ook direct de naalden), eventueel kun je er voor kiezen een zogenaamde Zwitserse set te monteren, wat zorgt voor een iets armer mengsel, dus minder verbruik.
- Check de moer op de uitgaande as van je versnellingsbak (bij je voorste ketting wiel), bekend punt van veel Yamaha's dat deze loslopen met potentieel desastreuze gevolgen (vast geslagen kettingen, gaten in motorblok, etc)
- Olieverbruik, kun je ook alvast vragen aan de eigenaar. Net als veel oudere Yamaha's lusten ze wel een slokje. Uiteraard bij de een meer dan de ander, ook afhankelijk van gebruik. Oorzaken zijn slechte klepseals/zuigerveren/klepzittingen, dingen die relatief duur/veel werk zijn om te vervangen.
- Tenzij je zeker weet dat de eigenaar het recent gedaan heeft: vervang motorolie+filter, remvloeistof, koelvloeistof, vorkolie (althans, dat doe ik altijd), maar dit is uiteraard niet S10 specifiek ;)

Nu lijkt dit misschien een hele waslijst, maar zulke lijstjes kun je voor elke motor opstellen. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik er in 30K km buiten regulier onderhoud niks aan heb hoeven doen. En ik ben echt niet bepaald behoedzaam met de brommer :)
Overigens geldt voor heel bovenstaand verhaal 'correct me if I'm wrong', misschien is het een idee om een keer zo een soort (aangevuld) lijstje in de startpost te zetten?
 
kent een van jullie het volgende verschijnsel ,motorstart,wegrijden en dan bij gas loslaten valt ie stil ,dus loopt niet stationair ,in versnelling en motor slaat weer aan ,tijdje gereden dan bljift ie wel stationaair lopen,ra ra
 
Gisteren dus 200 km gereden met inderdaad een kapot lager in het achterwiel. Geen probleem, zo vervangen. Maar mijn uitlaat wordt een grotere kostenpost. Die is alweer doorgerot en de pony maakt nu eindelijk een acceptabel geluid, maar ik denk dat oom agent er niet blij mee is... ;-)

Heeft iemand nog zo'n ding liggen? (Uitlaat bedoel ik, bochten en demper.)
 
Gisteren dus 200 km gereden met inderdaad een kapot lager in het achterwiel. Geen probleem, zo vervangen. Maar mijn uitlaat wordt een grotere kostenpost. Die is alweer doorgerot en de pony maakt nu eindelijk een acceptabel geluid, maar ik denk dat oom agent er niet blij mee is... ;-)

Heeft iemand nog zo'n ding liggen? (Uitlaat bedoel ik, bochten en demper.)

Ik heb net bij bolski een demper voor 220 kunnen kopen. Arrow dakar replica. Bochten kosten ook zoiets maar dat komt volgende maand wel.
 
Motor Oost daar ligt mn orginele spul.Ze zetten daar er een complete Arrow set op van voren naar achteren volgende week.Het was nog allemaal dicht.
 
kent een van jullie het volgende verschijnsel ,motorstart,wegrijden en dan bij gas loslaten valt ie stil ,dus loopt niet stationair ,in versnelling en motor slaat weer aan ,tijdje gereden dan bljift ie wel stationaair lopen,ra ra
Loopt hij dan helemaal niet meer? ook niet op 1 cil?
Misschien onlangs op reserve gereden? daardoor een beetje prut in de vlotterbakjes?
 
Thanks voor de reacties.

Volgens mij strookt rood wit niet helemaal met het bouwjaar, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb een rood witte, en die is van 1990. Heb je een foto van de fiets?
Ik zal morgen een foto posten. Dat lukt me nu niet zo snel. Op de foto die ik heb staat er in ieder geval zo'n rood / witte als jij hebt. Ik zal het bouwjaar ook nog even goed checken :)

Qua aandachtspunten, dat zijn gewoon de standaard dingen: loopt ie mooi, hoe reageert hij op lastwisselingen (hoe pakt hij op bij plots vol gas, hoe reageert hij als je in één keer het gas dicht gooit), is het blokje koud bij aankomst en hoe start hij, dikte van de remschijven, staat van de ketting/kettingwielen, staat van de banden.
Dingen die je wil checken nadat je hem gekocht hebt: ( ):

- Koppelingskorf (vraag dat ook even aan de eigenaar, kan goed zijn dat er al een gereviseerde in zit)
- Speling op de kettingspanner van de distributieketting (van krukas naar nokkenas), vervangen is als je een beetje handig bent goed zelf te doen en best leuk.
- Bij hoog benzineverbruik kan het lonen de gasnaaldbuizen te vervangen (en misschien ook direct de naalden), eventueel kun je er voor kiezen een zogenaamde Zwitserse set te monteren, wat zorgt voor een iets armer mengsel, dus minder verbruik.
- Check de moer op de uitgaande as van je versnellingsbak (bij je voorste ketting wiel), bekend punt van veel Yamaha's dat deze loslopen met potentieel desastreuze gevolgen (vast geslagen kettingen, gaten in motorblok, etc)
- Olieverbruik, kun je ook alvast vragen aan de eigenaar. Net als veel oudere Yamaha's lusten ze wel een slokje. Uiteraard bij de een meer dan de ander, ook afhankelijk van gebruik. Oorzaken zijn slechte klepseals/zuigerveren/klepzittingen, dingen die relatief duur/veel werk zijn om te vervangen.
- Tenzij je zeker weet dat de eigenaar het recent gedaan heeft: vervang motorolie+filter, remvloeistof, koelvloeistof, vorkolie (althans, dat doe ik altijd), maar dit is uiteraard niet S10 specifiek

Nu lijkt dit misschien een hele waslijst, maar zulke lijstjes kun je voor elke motor opstellen. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik er in 30K km buiten regulier onderhoud niks aan heb hoeven doen. En ik ben echt niet bepaald behoedzaam met de brommer
Overigens geldt voor heel bovenstaand verhaal 'correct me if I'm wrong', misschien is het een idee om een keer zo een soort (aangevuld) lijstje in de startpost te zetten?
Ha! Dit is uitgebreid. Erg handig en dat gaat me vast van pas komen. Een aantal punten die je noemt (koppelingskorf, gasbuisnaalden) kwam ik ook al tegen in andere draadjes op dit forum. Een soort sticky / openingspost / wiki zou ik wel handig vinden.

- Bij hoog benzineverbruik kan het lonen de gasnaaldbuizen te vervangen (en misschien ook direct de naalden), eventueel kun je er voor kiezen een zogenaamde Zwitserse set te monteren, wat zorgt voor een iets armer mengsel, dus minder verbruik.
Weet iemand of die setjes nog een beetje goed te verkrijgen zijn? En wat de kosten zijn? Ben ook benieuwd of het erg ingewikkeld is om deze erin te zetten.

Ik kwam ook tegen dat het inbouwen van een TDM/TRX blok 850 ook nog wel eens regelmatig gebeurt. Wellicht dat dit een optie blijkt te zijn als het blok het niet heel lang meer uit houdt. Maar ik hoop natuurlijk dat ik zonder problemen nog geel wat km's kan maken met dat blok dat eronder zit.

Hier nog es een overzicht van alle kleur stellingen en andere info:
Stammbaum XTZ 750 Super Tenere
Thanks, ga ik eens bekijken. Misschien tzt maar eens uitzoeken of de kleuren aan te passen zijn. Met wat geluk is het plaatwerk onderling uitwisselbaar. Eerst de bike maar eens ophalen. *O*
 
Weet iemand of die setjes nog een beetje goed te verkrijgen zijn? En wat de kosten zijn? Ben ook benieuwd of het erg ingewikkeld is om deze erin te zetten.

Voor de XT(Z) serie van yamaha is er een soort walhalla dat Kedo.de heet. Daar is vrijwel alles te krijgen voor een schappelijke prijs en er wordt snel geleverd. Ik hoor alleen wel eens twijfels over de kwaliteit van pakkingen en de remblokjes-pennen. Als er OEM staat betekent dat dat het origineel yamaha is. De rest dus is goede namaak ;). Ook naalden en naaldhuizen en zwitserse sets zijn daar te verkrijgen.
 
Nieuws over de XTZ750 meeting!!!!

Komkommer heeft zich laten overhalen tot het begeleiden van de offroad-oefeningen op zaterdag.
Als Iggy niet ergens op avontuur is in Canada is hij ook nog wel over te halen voor het een en ander. (Dat heb j met avonturiers, die kan je niet vasthouden voor een meeting :P )

Dan hebben we in ieder geval één, wellicht twee en met geluk drie (Als ik Iggy z'n broertje ga benaderen) ervaren allroaders die ons tips and tricks kunnen geven.

Leuk is om het verhaal van komkommer een keer door te nemen. Pak er even wat chips bij en een cola (of één biertje ;) )want het is een goed geschreven en boeiend verhaal, waarvan je meteen zin krijgt om op avontuur te gaan.

Het verhaaltje van Komkommer
 
Ik heb het gelezen het is een heel mooi verhaal en goed geschreven en zeker de moeite waard om te lezen.
Maar de moraal is ga niet op avontuur en doe geen rare dingen in Marokko want aan het einde van de rit als je weer in NL bent zit je zonder geld haha!

P.S.:Na het lezen wil je nog maar 1 ding en dat is op avontuur.Dus je bent gewaarschuwd!!!
 
Voor de XT(Z) serie van yamaha is er een soort walhalla dat Kedo.de heet. Daar is vrijwel alles te krijgen voor een schappelijke prijs en er wordt snel geleverd. Ik hoor alleen wel eens twijfels over de kwaliteit van pakkingen en de remblokjes-pennen. Als er OEM staat betekent dat dat het origineel yamaha is. De rest dus is goede namaak . Ook naalden en naaldhuizen en zwitserse sets zijn daar te verkrijgen.
Thanks. Net even een kijkje genomen bij KEDO. Ziet er wel goed uit. :)

Ik heb het gelezen het is een heel mooi verhaal en goed geschreven en zeker de moeite waard om te lezen.
Maar de moraal is ga niet op avontuur en doe geen rare dingen in Marokko want aan het einde van de rit als je weer in NL bent zit je zonder geld haha!

P.S.:Na het lezen wil je nog maar 1 ding en dat is op avontuur.Dus je bent gewaarschuwd!!!
Inderdaad een bruut verhaal. En lekker geschreven. Kan zó in een motorblad. Mooi werk.
 
Thanks. Net even een kijkje genomen bij KEDO. Ziet er wel goed uit. :)Inderdaad een bruut verhaal. En lekker geschreven. Kan zó in een motorblad. Mooi werk.


Als je de XTZ750 hebt, schrijf je dan gelijk even in voor de meeting!
Het evenement vindt eens in de zoveel jaar plaats, dus je hebt niet veel keus uit verschillende meets.
 
welke datum's heb je? als ik op je link klink krijg ik een melding van Norton dat de pagina niet veilig is????
 
Nieuws over de XTZ750 meeting!!!!

Komkommer heeft zich laten overhalen tot het begeleiden van de offroad-oefeningen op zaterdag.
Als Iggy niet ergens op avontuur is in Canada is hij ook nog wel over te halen voor het een en ander. (Dat heb j met avonturiers, die kan je niet vasthouden voor een meeting :P )

Dan hebben we in ieder geval één, wellicht twee en met geluk drie (Als ik Iggy z'n broertje ga benaderen) ervaren allroaders die ons tips and tricks kunnen geven.

Leuk is om het verhaal van komkommer een keer door te nemen. Pak er even wat chips bij en een cola (of één biertje ;) )want het is een goed geschreven en boeiend verhaal, waarvan je meteen zin krijgt om op avontuur te gaan.

Het verhaaltje van Komkommer

Hebben jullie al een plek om te crossen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan