Suzuki GS550 restauratie

F2ride2001

MF veteraan
20 jul 2004
3.627
1.667
Oudenbosch
Na het lezen van de vele leuke topics hier (in het bijzonder HAPO in zijn GS550) heb ik me laten inspireren. Ben al lang met onderhoud van de meest uiteenlopende motoren bezig. Ook de meer ingrijpende motorblok reparaties heb ik al mogen doen.
Omdat ik een veelrijder ben, doe aan woon/werkverkeer alleen al 30.000km per jaar, doe ik al het onderhoud van deze motoren (GS500E / GSX650F) zelf. Dus de technische kennis is al voorhanden.

Dat was, in het kort, de introductie.

Vandaag dus wezen kijken naar een "oude" GS550.

1978 GS550. Viel niet tegen, prijs ook niet, dus maar gekocht. Vervolgens het risico genomen en hem naar huis toe gereden. Was een rit van 215 km. Het oudje heeft dit wonderwel goed doorstaan en ik ook :+

Effe een paar piccies:

DSCF2231.jpg


DSCF2232.jpg


DSCF2234.jpg


DSCF2237.jpg


Ondanks zijn leeftijd redelijk origineel. Uiteraard een aantal aandachtspunten maar de planning is om dit in een rustig tempo te doen. Leuk werk om erbij te doen. Blijft toch hobby :+

Zomaar een paar pijnpunten:
- achtervering compleet gaar (lek)
- deuk in tank
- stuurslot kapot
- her en der roest
- toerenteller danst alle kanten op
- 1 knipper hangt op half 11
- beetje zweten bij de kop.
- achterband op, voorband oud
- nog originele uitlaat, maar wel niet helemaal dicht meer onderaan.
- deuk en krassen in voorspatbord

Voor de rest eigenlijk prima in orde, kabelboom niet verkl**t, alles werkt, verbruik vandaag 1:18,4 Niet verkeerd. Lage (originele) km stand, remschijven etc netjes. Geen misbruikte of verknutselde motor. Ziet er eigenlijk nog niet eens zo slecht uit.

Nog een doos erbij gekregen. Tot mijn verrassing bevat deze doos nog:
-een WPH
-nog wat remklauwen
-een teller partij
-voorvorkkeerringen (nieuw) :Y
-doosje nieuwe contactpunten :)
-oliefilter (nieuw, maar oud)

Bedoeling is hem weer zo origineel mogelijk te maken. Heb er zin in.

Wordt vervolgd.

Marc
 
Laatst bewerkt:
Ziet er zo op het eerste oog nog erg goed uit.

Klopt, zo op het eerste gezicht. Maar ik ben een pietlut :P

GS500 motor, klepdeksel (om een idee te geven)

100_2902.jpg


Mijn "pekel" fietsie (kmstand: 90.000km)

Afbeelding024.jpg


Afbeelding036.jpg


ZO'N pietlut ben ik :+

Vanavond eens een plan de campagne maken.

Marc

Ohja, ook nog even bij GS topic melden :9
 
Laatst bewerkt:
Eerste bestelling is de deur uit.

Onderhoudsdelen zijn besteld evenals km-teller kabel en toerenteller-kabel. Beide waren bij Polo in de aanbieding (7.99 en 4.99)

Wel mis ik wat aan mijn motor. Er zitten nu van die hippe "streetfighter" achterlampjes op. Dit staat voor geen meter. Ik heb wel 1 origineel achterlicht gekregen, maar deze is over de lengte gescheurd.
Verder mis ik de beugels, als ik kijk op onderstaande plaatje.

41.gif


Wie heeft hier nog iets van liggen??

Marc
 
Laatst bewerkt:
Heb er nog een liggen voor je.
Heeft natuurlijk wel zijn gebruikers-sporen na 33 jaar.
Gebruik deze zelf niet,dus hoeft niets te kosten.
Wil m wel opsturen,kost je alleen verzendkosten.
Leuk project!.

Doe maar ff PB tje
 
Lachen, blijkt Kawa-Ad in de buurt te wonen :+
Vandaag even gezellig op bezoek geweest en een achterlicht meegekregen, waarvoor oprechte DANK! :}

Was wel grappig, van ene achterlicht mis ik een schroef en de rubber afdichting, van de andere is de lens gescheurd. Zo van 2 achterlichten 1 complete gemaakt. Lens moet wel nog een beetje gepoetst worden, maar dat komt wel goed. Rest van de metaaldelen worden gepoedercoat.

Nog wat leuks besteld, ik had 1 knipper loshangen en de 2 achter waren flink gecorrodeerd. Via Ebay 4 knippers besteld voor 15$ in......Thailand. Ben benieuwd, je kan bijna geen buil vallen voor dat geld. :P

Wordt wederom vervolgd.
Marc
 
Zo, vandaag eens lekker aan het "pielen" geweest.

Als eerste maar eens dat achterlicht erafgesloopt. Viel nog niet mee daar er een M6 moertje dol was gedraaid. Uiteindelijk gelukt.

Nu gratis af te halen:
011-3.jpg


Vervolgens de motor schoongemaakt. Nog een paar lollige dingen gevonden, zoals een afgebroken bevestiging aan de voorvork voor het voorspatbord :(

Ook de toerenteller was een probleem. Na demontage bleek deze prachtig te rammelen. Er zit dus e.e.a. los erin :(

002-4.jpg


Nu had ik wel een andere tellerset, niet de correcte. Hier was de kmteller een zooitje, maar de toerenteller deed het wel. Had alleen 1 kleinigheidje........ :(

001-5.jpg


De kraag waar je de kabel op draaid is afgebroken. Na kortberaad besloten, de km teller te slopen om te kijken of ik die kraag kon gebruiken. Met veel moeite de km teller uit elkaar gesloopt, maar die kraag, dat ging hem niet worden. Toen een ingeving. Met een dremel een gedeeltje van de kraag afgeslepen.

005-2.jpg


006-2.jpg


Dat was het makkelijke gedeelte, om de kraag van de toerenteller af te krijgen duurde iets langer. :+

007-1.jpg


Daarna met 2 componenten lijm de kraag erop gelijmd. Werkte perfect.

008-3.jpg


Teller weer compleet.

010-4.jpg


Maar niet alles is zonneschijn.

De versnellings indicatie is naar zijn grootje. Ik heb alleen een "1", een hoop "9"en een "6", een beetje. Die is dus stuk, en helemaal ingegoten, daar kan zelfs ik niets mee,.

009-3.jpg


WIE o WIE heeft nog zoiets voor me????

Marc
 
Laatst bewerkt:
Ik heb denk ik wel een vorkpoot voor je. Zal ik morgen of Maandag ff kijken voor je? Ligt op mn werk nl.
 
Ik heb denk ik wel een vorkpoot voor je. Zal ik morgen of Maandag ff kijken voor je? Ligt op mn werk nl.

Dankje, maar ik heb een voorpoot zonder antidive. Ik heb op jouw wel die antidive gezien. Dus de mijne is helemaal standaard. Het is maar dat je het weet.

Ik hoor het graag.

Groetjes Marc
 
Die heb ik ook liggen. Wou er iets mee doen voor mn derde projekt, maar dat wordt compleet anders.
Ik post zo wel een foto.
 
Vandaag nog even de motor technisch getest. Ik wil zeker weten dat alles werkt voordat ik de hele zaak uit elkaar trek.

De toerenteller doet het in ieder geval weer perfect. *O* Mooi stabiel.
Verder heerlijk 50 km op mijn gemak gereden! Ding loopt verder goed. Wat trillingen rond de 2200 tpm en boven de 5000 (kan het nu pas goed zeggen met een goede toerenteller ;) )

Ook de originele spiegels eraf, die trillen zo hard dat je niets zag. Van de buurman "oude" nieuwe gekregen. Deze gemonteerd en die zijn wel goed. Geen wazig beeld meer!

Is het geen plaatje :+
008-4.jpg


Samen met zijn broertje :+
007-2.jpg


Samen goed voor 54 jaar :}

Nog even een paar sfeer plaatjes voor ik de zaak ga demonteren.
010-5.jpg


013-5.jpg


Wat zag mijn oog nog?
014-5.jpg

Boutje aan het lostrillen?

Wordt wederom vervolgd.

Marc
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan