Parkeren motor vergunningsgebied

Kreidler

Die hard MF'er
17 nov 2002
549
9
Hallo,

Wellicht "waar parkeer ik mijn motor" topic nummer zoveel. Maar ik kom er gewoonweg niet uit.

Parkeerservice Amersfoort is niet eenduidig, site van de gemeente bied geen uitkomst en kan niks concreets vinden over Amersfoort met betrekking tot het parkeren van een motor.

Ik ben al zover dat ik weet dat het bij wet verboden is je motor op de stoep te parkeren, dat het bij gebrek aan beter zgn. gedoogd word en er een oogje word dichtgeknepen.

Voor in het vergunningsgebied heb ik een vergunning op kenteken voor de auto en een bezoekerspas. Motor gaat weer gebruikt worden voor woonwerk verkeer. Ik wil de betalende/vergunninghoudende parkeerder niet belasten.

Ik heb 2 brandende vragen die zoeken naar een blussend antwoord en loop nu onderhand een paar uur te googlen enz. Het blijkt dat de gemeente Dordrecht hier wel aandacht aan besteed heeft :P Maar daar woon ik niet hehehe.

-Kan ik de motor zonder vergunning en zonder te betalen (kaartjes waaien geheid weg *D en vergunningen worden geheid gestolen) in een parkeervak kwijt?
-Mag of moet ik hem zelfs op de stoep neerzetten?
 
Wettelijk is er één regeling:
- Parkeren in het daarvoor bestemde parkeervak en zorgen voor óf een vergunning, óf parkeerkaartjes.

Beide zijn in de praktijk onmogelijk, maar dat is de enige wettelijk toegestane methode. Dat sommige gemeentes hier anders mee omgaan is geen enkel bewijs, dat het in Amersfoort ook zou mogen.
 
Verhaaltje..


-Kan ik de motor zonder vergunning en zonder te betalen (kaartjes waaien geheid weg *D en vergunningen worden geheid gestolen) in een parkeervak kwijt?
-Mag of moet ik hem zelfs op de stoep neerzetten?

Eerste punt:
Voor zover ik weet mag dat niet. Als het een vergunning gebied is, of betaald parkeren dan moet er altijd betaald worden als je in een parkeervak parkeert.

Tweede punt:
Zou ik wel doen :Y


En als laatste; loop even bij de gemeente binnen en vraag het daar? Vraag ook om een antwoord zwart op wit, heb je in ieder geval een poot om op te staan mocht je toch een boete krijgen als je hun advies opvolgt :)
 
Beste Kreidler, bij de theorieles hebben we het er vorig jaar over gehad: bij betaald parkeren koop je een kaartje en je parkeert in het daartoe bestemde vak. Het kaartje stop je in je zak. Wanneer er gecontroleerd wordt, wordt er een bon op je motor achter gelaten. Wanneer je vervolgens op het politiebureau je parkeerkaartje laat zien, wordt de bon verscheurd. Het is natuurlijk erg omslachtig, wie heeft er nu zin om telkens een dag na het parkeren bij het politiebureau langs te gaan. In de praktijk laat de controleur de motor waarschijnlijk met rust - zonder garantie.
Het gemakkelijkst is parkeren met betalen bij vertrek.

Ik zet 'm altijd gewoon ergens op de stoep, waar niemand er last van heeft. Officieel niet goed, de eerste keren wat onrustig gevoel, nu denk ik er al niet meer over.

Ik denk niet dat er een gemeente is die je de gedoogregels zwart op wit zal geven, maar niet gevraagd is niet gekregen.

Het blijft spannend, maar ik heb dat ding nou juist om ook van het parkeerprobleem af te zijn.
 
Toen ik nog in Amsterdam woonde, en dat is een stad waar ze het betaaldparkeren min of meer hebben uitgevonden, parkeerde ik de motor op de stoep voor het huis. Even een stukje stoep nemen waar je de voetganger niet echt tot last bent, eigenlijk net zoals je een fiets achterlaat.
De enkele keren dat ik daar nu nog kom is het niet veranderd. In Amersfoort zal ik dat niet anders doen.
 
Je maakt je er serieus druk om en gaat een paar uur lopen googelen voor een non-issue :?


*zucht*

Waar is de tijd gebleven dat motorrijders nog zelfstandig beslissingen konden maken, in plaats van zich druk maken of er niet één of ander nutteloos regeltje overtreden wordt..

Zet dat ding gewoon op de stoep, zo dicht mogelijk waar je wezen moet, en zorg dat rolstoelen en/of kinderwagens d'r nog langs kunnen. Klaar. Daar heb je een motor voor :Y
 
Toen ik nog in Amsterdam woonde, en dat is een stad waar ze het betaaldparkeren min of meer hebben uitgevonden, parkeerde ik de motor op de stoep voor het huis. Even een stukje stoep nemen waar je de voetganger niet echt tot last bent, eigenlijk net zoals je een fiets achterlaat.
De enkele keren dat ik daar nu nog kom is het niet veranderd. In Amersfoort zal ik dat niet anders doen.
Mijn motor staat altijd op de stoep zonder te betalen zelfs in meerdere winkelgebieden sta ik zo dicht mogelijk bij me bestemming O-)
 
Ik woon in Den Haag en ga regelmatig naar het centrum waar parkeerplaatsen zeer schaars zijn en overal (als je er met de auto mag komen) betaald parkeren is.
ik parkeer me motor altijd op de stoep maar zorg er wel voor dat de voetgangers en dan met name mindervalide en blinden er geen last van ondervinden en ik heb nog nooit een bekeuring of zelfs maar een boze blik van een agent gehad.
1 keer sprak een agent mij aan toen ik weg wilde rijden maar dat was met een advies dat ik beter 15 meter verder de stoep kon afrijden omdat hij daar mooi schuin afliep.
 
In Middelbrug zijn ze bezig geweest alle motoren in de vakken te laten parkeren, maar liepen tegen zo een stroom aan kritiek op dat ze het gelaten hebben.
Dus als ze niet hinderlijk staan laten we ze met rust. ( terecht trouwens )
 
Toen ik nog in Amsterdam woonde, en dat is een stad waar ze het betaaldparkeren min of meer hebben uitgevonden...


:N :N

Eerste parkeermeter stond in 1935 in Oklahoma city.
(In Nederland kwamen ze pas in 1962)

Ik kan me niet voorstellen dat er toen in Amsterdam al betaald moest worden voor die vijf auto's die daar toen rondreden... -O-


;)
 
In amsterdam heb ik em al wel eens in de q parking gezet voor een nacht. en dan kun je met de motor gewoon tussen de paaltjes naar buiten. gratis. het kan.
 
In Utrecht mag je door de hele stad de motor op de stoep parkeren zolang die niet in de weg staat (staat op de website).

In Heemstede heb je met de motor geen vergunning nodig in vergunningsgebieden, over op de stoep parkeren en betalen bij betaald parkeren staat niets over vermeld...
 
Het is een grijs gebied, omdat de wetgever zo dom is een verkeersregel te maken en die niet te handhaven. Sterker nog de meeste gemeenten staan of uitdrukkelijke of oogluikend het parkeren op de stoep toe. Er zijn een paar gemeenten (o.a Zandvoort) die wel handhaven, meestal omdat daar in bepaalde periodes erg veel motoren komen.

Ik weet niet hoe Amersfoort dat doet. Gisteren heb ik die van mij nog bij de Kamperbinnenpoort op de stoep gezet. Daar staan ook veel fietsen en scooters. Ik heb wel stadswachten zien lopen, maar parkeren was gratis ;)
Navragen bij de gemeente is het beste.
 
Beste Kreidler, bij de theorieles hebben we het er vorig jaar over gehad: bij betaald parkeren koop je een kaartje en je parkeert in het daartoe bestemde vak. Het kaartje stop je in je zak. Wanneer er gecontroleerd wordt, wordt er een bon op je motor achter gelaten. Wanneer je vervolgens op het politiebureau je parkeerkaartje laat zien, wordt de bon verscheurd. Het is natuurlijk erg omslachtig, wie heeft er nu zin om telkens een dag na het parkeren bij het politiebureau langs te gaan. In de praktijk laat de controleur de motor waarschijnlijk met rust - zonder garantie.
Het gemakkelijkst is parkeren met betalen bij vertrek.

Ik zet 'm altijd gewoon ergens op de stoep, waar niemand er last van heeft. Officieel niet goed, de eerste keren wat onrustig gevoel, nu denk ik er al niet meer over.

Ik denk niet dat er een gemeente is die je de gedoogregels zwart op wit zal geven, maar niet gevraagd is niet gekregen.

Het blijft spannend, maar ik heb dat ding nou juist om ook van het parkeerprobleem af te zijn.
Of gewoon het kaartje vragen aan iemand die wel een kaartje gekocht heeft en die laten zien.
 
Jammer is dat het argument dat de kaartjes wegwaaien steeds minder opgaat... in veel gemeentes gaat het inmiddels op kenteken...
 
Dit is het antwoord van gemeente Den Bosch op de vraag of ik mijn motor op een vergunninghouderplek mag parkeren (zonder vergunning maar met bezoekerskaartje)

Geachte heer Smeets,



Met een motorfiets is het toegestaan om op meerdere plekken te parkeren, mits u het verkeer niet hindert. Mogelijk dat er een kleine plek vrij is op een trottoir waar voetgangers en andere weggebruikers geen hinder zullen ondervinden.

Het is namelijk niet toegestaan om met een motorfiets een vergunninghouders-plaats te bezetten.



Met vriendelijke groet,



Stadstoezicht

Afdeling Vergunningen
 
Bedankt voor jullie inzichten.

Heb van A'foort nog steeds niks concreets en aangezien ik niet in Amersfoort woon en steeds in de wacht word gezet als ik bel en wel gewoon door moet werken hehehe.

Als ik kan volgend weekend gelijk maar ff langslopen gewoon, maar goed.. heb nu wel zoiets van.. als er niks gedocumenteerd is, dan gewoon maar op de stoep!
 
Persoonlijk zou ik niet bellen, maar mailen. Dan heb je een antwoord zwart op wit.
Overigens werken ze in Amersfoort samen met www.parkeerservice.nl .
 
Volgens mij kun je beter vragen:

Wie heeft zijn motor wel eens op de stoep geparkeerd, zonder te hinderen, en daarvoor een boete gekregen?
 
Waar maak je eigen druk over. Ik parkeer mijn motor overal waar ik hem kwijt wil. Nog nooit een boete
Gehad in nederland.

Een keer parkeer boete gehad in duitsland omdat ik mijn motor voor het terras had gezet in het voetgangers
Gebied.
 
Waar maak je eigen druk over. Ik parkeer mijn motor overal waar ik hem kwijt wil. Nog nooit een boete
Gehad in nederland.

Een keer parkeer boete gehad in duitsland omdat ik mijn motor voor het terras had gezet in het voetgangers
Gebied.


Hier nog iemand met deze ervaring. Ik parkeer hem regelmatig in het centrum van Dordt en Rotterdam in de buurt van plaatsen waar ook fietsen geparkeerd mogen worden en ik heb (even afkloppen op een stukje hout) nog nooit een bekeuring gehad. Voor een plekje waar je hem iedere dag wil parkeren, lijkt mij overleg met de buren belangrijker dan regels en wetten die al jarenlang niet meer gehandhaafd worden. Er zijn altijd wel stille hoekjes te vinden waar jij jouw motor kan parkeren, bovendien werkt het meedenken van buren veel produktiever dan het tegenwerken door diezelfde buren.
 
Woon in A'dam Centrum en zet de motor neer waar het uitkomt: op de stoep, naast een boom, tussen wat amsterdammertjes. Gouden regel is dat je de doorloop vrij laat en dus niet hinderlijk staat. Nooit een probleem. Politie heeft wel wat beters te doen dan zich hier druk om te maken, parkeerwachters kijken er niet naar om.
 
Ik parkeer overal waar mijn motor geen obstructie is voor wie dan ook (ook in Amersfoort) en ben sinds 2001 niet bekeurd voor fout parkeren ;) .

Eigenlijk vindt ik het zelfs debiel, èèn lullige motorfiets op een parkeervak voor een auto. Bovendien is het knap riskant, want een vlotte automobilist denkt een lege plek te zien en rijdt zo het vak in waar de motor staat. Dit geldt 200% in een situatie waar er wat hogere auto's links en rechts naast je motor staan.
 
Hier mijn ervaring met de Gemeente Rotterdam, die mij vlot en duidelijk per mail antwoord gaf op de vraag of ik mijn motor nou wel of niet op de stoep mag parkeren.

Geachte medewerker van de gemeente Rotterdam,

Na een poos gezocht te hebben op de gemeentelijke website en het doornemen van de Algemene Plaatselijke Verordening is het en en ander mij nog altijd onduidelijk.

Ik vraag mij namelijk af of het is toegestaan om in de gemeente Rotterdam mijn motor op het trottoir te plaatsen in een gebied waar alleen betaald-parkeervakken zijn voor auto's, zoals bijvoorbeeld rondom het ErasmusMC het geval is. Uiteraard zal ik dit alleen overwegen te doen, daar waar er nog voldoende ruimte is voor voetgangers en invaliden om zich langs de geparkeerde motor voort te bewegen.
Automobilisten zullen het mij niet in dank afnemen wanneer ik schaarse parkeerruimte inneem door 1 motor in het parkeervak te plaatsen. Bovendien lijkt het mij ook bijzonder onredelijk om het volle parkeertarief te betalen voor de geringe ruimte die mijn motor inneemt. Daarnaast is er het probleem dat er op een motor geen ruimte is om een parkeerbonnetje veilig achter te laten; deze zal natregenen, wegwaaien of gestolen worden.
Zou u mij hier uitsluitsel over kunnen geven?

Het antwoord:
Geachte mevrouw Zuidema,

Naar aanleiding van uw bijgaande e-mail deel ik u het volgende mee.
Volgens de verkeerswetgeving is het niet toegestaan om een motor op het trottoir te parkeren. In Rotterdam wordt het echter gedoogd, omdat - zoals u zelf al aangeeft - het niet wenselijk is om motoren van de relatief schaarse parkeergelegenheid gebruik te laten maken.

En in betaald parkeergebieden is er dan het probleem dat een motor niet goed voorzien kan worden van een parkeerticket. En het plakken van een parkeerbon op een motor is ook lastig.

Er wordt daarom niet op gehandhaafd. Alleen als er bij het parkeren van een motor op het trottoir sprake is van hinder voor voetgangers of rolstoelgebruikers, kan er op grond van hinder verbaliserend worden opgetreden. Dit komt bij mijn weten echter bijna nooit voor.

Ik neem aan u hiermee voldoende te hebben ingelicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan