Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?

Ik denk dat je daarvoor even contact moet zoeken met escini voor een originele ombouw.
Op visforvoltage.org worden ook zelfbouw kits aangeboden.
 
Als het gaat om een ombouw van Nikkel Metaalhydride naar Lithium techniek dan is de prijs mede afhankelijk van het type lader wat in de machine aanwezig is. De eerste generatie machines (2008-2009) zullen ook voorzien moeten worden van een nieuwe lader.

De nieuwe machines (Nikkel Metaalhydride is niet meer leverbaar) zijn allen voorzien van Lithium ijzerfosfaat accu's. Vervanging van de set, conform de huidige stand van zaken, kost voor 30Ah 3500 euro en de 42Ah 4600 euro.

Met zelfbouwkits hebben wij geen ervaring.
 
Als het gaat om een ombouw van Nikkel Metaalhydride naar Lithium techniek dan is de prijs mede afhankelijk van het type lader wat in de machine aanwezig is. De eerste generatie machines (2008-2009) zullen ook voorzien moeten worden van een nieuwe lader.

De nieuwe machines (Nikkel Metaalhydride is niet meer leverbaar) zijn allen voorzien van Lithium ijzerfosfaat accu's. Vervanging van de set, conform de huidige stand van zaken, kost voor 30Ah 3500 euro en de 42Ah 4600 euro.

Met zelfbouwkits hebben wij geen ervaring.

Ik stelde de vraag omdat ik deze Vectrix op Marktplaats zag staan;

http://motoren.marktplaats.nl/overi...XecAnSB8nlP64kigLP1+sXFf9JKA==&fta_ind=1&fs=1

Ik weet natuurlijk niet of deze al toe is aan een wissel.
Maar als het nodig blijkt te zijn is de prijs meteen niet zo heel gunstig meer.

Bedankt voor je reactie! :]
 
Als het gaat om een ombouw van Nikkel Metaalhydride naar Lithium techniek dan is de prijs mede afhankelijk van het type lader wat in de machine aanwezig is. De eerste generatie machines (2008-2009) zullen ook voorzien moeten worden van een nieuwe lader.

De nieuwe machines (Nikkel Metaalhydride is niet meer leverbaar) zijn allen voorzien van Lithium ijzerfosfaat accu's. Vervanging van de set, conform de huidige stand van zaken, kost voor 30Ah 3500 euro en de 42Ah 4600 euro.

Met zelfbouwkits hebben wij geen ervaring.

Ik heb mailcontact gehad met de aanbieder, en deze beweert een ombouw verkregen te hebben op een (andere) Vectrix voor € 2250,- Welke "normaal" € 2750,- kost.
Op mijn vraag bij welke dealer hij dit heeft laten doen kreeg ik geen antwoord meer. B|

Ik kwam er op MP trouwens nog 1 tegen, een blauwe.
 
Even een rectificatie van bovenstaande berichtje;

Het is gebleken dat we het beide over een andere ombouw hadden.
Ik had het over een Lithium ijzerfosfaat conversie.
Verkoper over een "nieuwe" Nikkel metaalhydride accu wissel.
 
ter info,

mous1, bedankt voor de tip. Ik heb de Vectrix die je had gelinkt op marktplaats gekocht.

Ik ben al enkele jaren (relatief tevreden) eigenaar van een Vectrix, en ik gebruik deze voor dagelijks woon-werk verkeer.
Ik heb enkele kleine defecten gehad, en telkens vrij lang moeten wachten op onderdelen/oplossingen.
(ik reken dus op de betrouwbaarheid, en ik ben van mening dat elke dealer op zijn minst 1 Vectrix moet staan hebben om op te parasiteren voor onderdelen, maar wie ben ik?)
Dus een "reserve" vectrix is voor mij niet van de pot gerukt.
Zolang ik er geen onderdelen vanaf moet pikken zal deze compleet blijven, maar uiteindelijk zal deze (nu nog werkende) Vectrix uit elkaar gehaald worden voor onderdelen.
Als het zover is, dan zullen een aantal onderdelen ook doorverkocht worden.

Dirk
 
@ Turok;

Ik vraag me af hoeveel zin dat heeft. Ik veronderstel dat een Vectrix net zoals iedere andere scooter z'n zwakke punten kent. Dan zijn ze dus heel snel uit geparasiteerd.

Wel jammer om te horen dat het wat de onderdelen voorziening betreft zo slecht gesteld is.
Ik heb inmiddels ondervonden dat het beslist niet aan de dealers/importeur ligt.
 
@ Mous1

al bij al is de Vectrix technisch een redelijk betrouwbare machine, enkel de ingebouwde lader en de batterij blijken zwakke (en dure) punten te zijn.
Als 1 van die twee bij mij kapot gaat, heb ik m'n geld al (bijna) terug.
maar telkens 6 weken op een onderdeeltje wachten (3 keer meegemaakt op 3 jaar) is echter belachelijk en kost me uiteindelijk meer. 1 x 6 weken een auto huren kost me al bijna meer dan deze 'berg onderdelen' :-)
Ik heb contact met iemand die naar eigen zeggen al 16 weken zit te wachten.
Het interesseert me niet wie er zo traag is (Vectrix Polen of importeurs of dealers), en ik verwijt niemand iets, maar als ik dit op voorhand had geweten...
Dus ik wist al langer dat ik een reserve wou, maar de prijs moest juist zijn. En na wat onderhandelen was-ie dat ook.

Dirk
 
Als het gaat om een ombouw van Nikkel Metaalhydride naar Lithium techniek dan is de prijs mede afhankelijk van het type lader wat in de machine aanwezig is. De eerste generatie machines (2008-2009) zullen ook voorzien moeten worden van een nieuwe lader.

De nieuwe machines (Nikkel Metaalhydride is niet meer leverbaar) zijn allen voorzien van Lithium ijzerfosfaat accu's. Vervanging van de set, conform de huidige stand van zaken, kost voor 30Ah 3500 euro en de 42Ah 4600 euro.

Met zelfbouwkits hebben wij geen ervaring.

Zijn de genoemde prijzen inclusief of exclusief lader vervangen?
 
De NiMH batterij is nog steeds nieuw beschikbaar van Gold Peak:
http://www.evbtech.com/nimh-modules/
maar waarschijnlijk is hij niet goedkoper dan Lithium, omdat GP de enige licentie-houder is voor grote NiMH batterijen.
Doordat verschillende mensen de stap naar Lithium al hebben gemaakt, zijn er wel tweedehands batterijen beschikbaar, die je kunt gebruiken om een bestaande NiMH batterij met slechte cellen weer aan de praat te krijgen, omdat NiMH best lang mee kan gaan (zie de Prius) als ze goed behandeld wordt. Helaas worden de cellen behoorlijk mishandelt in de Vectrix, want de max ontladingsstroom in een 110km/u opgewaardeerde Vectrix is rond 220A, dit is bijna 4 keer de max toegestane 60A continue (90A piek) voor de 30Ah cellen.
Verder wordt tijdens het laden de cellen behoorlijk mishandeld als ze niet precies in balans zijn, vandaar dat er "opgeblazen" cellen in bijna iedere batterij zitten - dat zijn batterijen die zo overladen of oververhit zijn dat ze hoge druk opgebouwd hebben en de wanden vervormd zijn. De volgende stap (die niet zichtbaar is maar veel serieuzer) is dat het overdruk ventiel opent en de capaciteit van de batterij vermindert door verlies van elektroliet.
Voor lange levensduur is het dus zaak om de batterijen koel te houden, niet te hoge ontlading te geven (rustig optrekken) en The Laird's software te installeren om de batterij niet teveel te overladen - in feite is enigszins onder-laden beter, precies wat de Prius doet...

Overigens heb ik 16 modules met 8/9 cellen die ik gebruik om batterijen te fixen. Ik ben bezig bij een lokale dealer om 3 Vectrix weer aan de praat te krijgen die ze te lang niet geladen hebben, dus ik moet met een externe lader eerst de batterij tot ong 100V opladen en dan zien of de machines helemaal in order zijn...
 
Cor, hoe kom je aan gebruikte cellen? Ik heb het idee dat ik er ook wel een paar moet vervangen. Wegens verhuisplannen is de inruil voor een nieuwe uitgesteld maar wil ik wel nog steeds op m'n werk komen...
 
Hi KingCharles,
Persoonlijk opgehaald bij Vectrix eigenaars die na de Lithium upgrade met een gebruikte batterij bleven zitten, waar zij niet zogauw wist hoe die te recyclen. Dat heb ik dus op me genomen. Belangrijkste doel voor mij is om bestaande NiMH machines aan de praat te houden door modules of zelfs cellen uit te wisselen, na testen van capaciteit en balans. Ik heb nog maar iets meer dan 1 complete batterij omdat ik al eens 8 (van de 12) modules heb verkocht aan iemand die met een slechte batterij zat, zijn Vectrix niet verkocht kreeg met slechte batterij en dus modules wilde gaan uitwisselen om een goede batterij met voldoende aktieradius samen te stellen. Sindsdien heb ik weer een complete batterij opgehaald. Overigens staan de modules op dit moment in USA en ik zit in India, dus als je cellen of modules wilt hebben dan kan dat wel geregeld worden maar niet binnen een maand...
 
@ev_Cor
Het vervangen van de individuele cellen kan een optie zijn. Wij hebben altijd de NiMH accu's afgevoerd. Op dit moment hebben we nog NiMH sets staan die ooit vervangen zijn voor Li dan wel nieuwe NiMH accu's. Als je wilt zouden we kunnen kijken of je er wellicht iets aan hebt. Laat het maar weten.
 
Overigens zag ik een bericht van The Laird dat hij een oplossing heeft voor de machines waar de ingebouwde lader het heeft begeven en die door mensen met een externe lader bijgeladen worden (Ik ga dat waarschijnlijk ook bij 1 machine doen, omdat die ook een opgeblazen net-ingang heeft) door het wijzigen van de code in de lader, kan hij de batterijspanning op het display weergeven en zelfs een schatting maken wat de laadtoestand van de batterij is, het is dus niet meer noodzakelijk om een (dure) nieuwe lader te kopen, maar zijn oplossing werkt alleen met de originele (zilverkleurige) ESD lader. Tevens moet de machine een software downgrade krijgen naar de programmering van voor de 110 km/u upgrade, maar het spaart de batterij zowiezo als je niet harder dan 100 gaat, de kleine verhoging naar 110 levert een veel grotere kans op beschadiging van de NiMH batterij (Lithium zou er geen probleem mee moeten hebben en dan moet je toch aan een andere lader....)
 
@ESCINI: ik probeerde een prive-berichtje te sturen, maar dat was niet geaccepteerd, dus ik heb een email gestuurd.
 
Wel handig om tijdens je bakje koffie de accu bij te laden.
full
 
Motorrijbewijs 2013: Elektrische motoren VECTRIX VX-1 en VX-3 geschikt als les- en examenmotor.

Met de invoering van de nieuwe motorrijbewijsrichtlijnen in 2013 zijn de VECTRIX VX-1 en de VECTRIX VX-3 geschikt als les- en examenvoertuigen voor de categorie A1. In deze categorie mag je dan vanaf 17 jaar gaan lessen en vanaf 18 jaar examen doen. Wij zijn vanaf 2008 bezig geweest om de VX-1 als les- en examenmotor geaccepteerd te krijgen. Het CBR was in 2008 al overtuigd, maar wetgeving vwb de examentoelating liet op zich wachten.

We hebben deze toelating kenbaar gemaakt aan > 1000 rijscholen en inmiddels al heel veel enthousiaste reacties ontvangen. Gelet op de operationele kosten bij de rijscholen (brandstof, onderhoud), aldus de reacties, overwegen een aantal hiervan de VX-1 Li+ als volgmotor al in te willen zetten.

Om deze doorbraak glans te geven willen wij alvast nu voorsorteren. We hebben een leuke actie bedacht die ik hier op dit forum (ivm relcame-uitingen) helaas niet kan vermleden.
 
Kijk dan is.het na jaren wachten toch gelukt, van harte proficiat. *O*

Ik vond jullie stand er.op de motorsalon Brussel er super goed uitzien.
Volgende keer hopen op een betere zicht lokatie, al trok de politie uitvoering publiek zat.

Ik hoorde best veel mensen zeggen, hoe zal zoiets nu rijden?
Is het wat om de volgende salon een demo in te zetten op de parking, of is dat niet toegestaan.
Suc6.
 
@turok
De nieuwe motorrijbewijsrichtlijn die ingaat per 2013 is een europese richtlijn. Wel is er een mogelijkheid om kleine uitzonderingen te maken. Als Belgie vasthoud aan het huidige beleid mbt de 125cc categorie, dan blijft alles bij het oude. Ik verwacht echter dat de EU richtlijnen bindend zullen zijn. Als dat zo is dan is de VECTRIX VX-1 en VX-3 ook geschikt als les en examenmotor in Belgie en zijn de leeftijdsgrenzen ook gelijk.

Deze richtlijnen zijn door de EU lidstaten gezamenlijk ondertekend. Voor veel landen, waaronder Belgie, zal dit een behoorlijke aanpassing betekenen voor de 125cc categorie voertuigen. Maar ook voor de 3-wielers veranderd er veel. Je moet voor die categorie dus ook een motorrijbewijs hebben. Voor de VX-3 is dit het A1 (basis)rijbewijs miv 2013. Nu, 2012, volstaat een rijbewijs B (auto).

@supertip
Dank je voor de felicitatie, het heeft ons 4 jaar gekost om de wetgeving ook op elektrisch om te zetten maar uiteindelijk toch gelukt.
 
Ander stukje regelgeving wat handig is om te weten, bij de stichting e-laad zijn nu ook elektrische motoren welkom en er is een verloop kabel te koop om bij alle auto laadpalen te kunnen laden.
Ik heb de kabel en een e - laad pas en heb er al een paar keer mee kunnen laden.
 
De door Gold Peak ontwikkelde Lithium accu's die nu in de VX-1 en VX-3 gebruikt worden, hebben de mogelijkheid tot snelladen. Dit kan tot 64A. Men verwacht medio 2013 dat er een lader, als optie, beschikbaar komt die snelladen voor de VX-1 en VX-3 mogelijk maakt. Naar verluidt is vervanging van de lader de enige aanpassing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan