Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hybride

Doei Greta, tot nooit.
6 sep 2006
10.468
2.501
Het groene hart
Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic.


Dit is niet het eerste topic over elektrische motorfietsen; voorgaande topics waren vooral plekken waar conservatieve figuren die nog nooit elektrisch hebben gereden hun vooringenomen mening meenden te moeten spuien.
Dat is hier niet de bedoeling.

Dit topic is bedoeld voor degene die serieus de aanschaf van een elektrische motorfiets overweegt of anderszins van plan is elektrisch te gaan rijden.

Ik zou hier graag informatie bundelen zodat er wat overzicht komt in de warboel aan nieuwe concepten en modellen; hopelijk kan hier ontbrekende informatie worden aangevuld en bestaande worden gecontroleerd.

Ik hoop op gebruikerservaringen, technische wetenswaardigheden en alles wat van belang is voor wie een elektrische motorfiets wil gaan rijden.




Hieronder wat gesprekstof.

De Volta BCN Sport spreekt me zelf erg aan maar is ie ook geschikt voor wat ik wil en wat kost ie echt; over dat soort zaken hoop ik hier wat wijzer te worden.

full


• Volta BCN Sport
• Volta BCN City
Website: Voltamotorbikes.
Foto: Flickr.

Er zijn inmiddels heel veel modellen; een bloemlezing.

full


• Brammo Empulse 6.0
• Brammo Empulse 8.0
• Brammo Empulse 10.0

• Brammo Enertia
• Brammo Enertia Plus

• Brammo Engage SMS
• Brammo Engage SMR (off road)
• Brammo Encite MMX (off road)
Website: http://www.brammo.com/home/ (Brammo).
Foto: Inhabitat.

• Li-Ion Motors Liv Ryder (chopper)
Info: Li-Ion motors.

Vectrixrechtsvooraanzicht.jpg


Vectrix VX-1

• Vectrix VX-1 NiMH
• Vectrix VX-1+ Li-Ion
• Vectrix VX-3 Li-Ion Geschikt voor rijbewijs B.
(Scooters) websites: http://www.escini.nl/ (Vectrix). Vectrix Europa.
Foto: Eigen foto.

• Brutus (powercruiser)
Website: Brutus.
Meer info over Brutus op Groen7.


• Zero X
• Zero MX
• Zero S ZF6
• Zero DS ZF6
• Zero XU
• Zero DS ZF9
• Zero S ZF9
(funbikes, commuters); website: Zeromotorcycles.

• Mission One (Sport).
Website: MissionMotors.

• Erockit (elektrische snelle meetrapfiets) Geen eigen site gevonden. De betere wereld

full


Quantya Strada

• Quantya Strada 48V
• Quantya Track 48V
• Quantya Squter (scooter 9 pk)
Website: http://www.quantya.nl/ (Quantya).
Foto: Winni-Scheibe.

• Roehr eSupersport
• Roehr eSuperbike
(sport) website van Roehr.

full


• Zerotracer (gesloten tweewieler) Foto: GizMag.
Website: Zerotracer.

• Vertigo (sport)
website: Vertigo.

• Mavizen TTX02 (sport)
Website: Mavizen.

full


Vectrix superbike.
Foto: Cyberscooter.

• Vectrix Robrady Rmoto (sport)
• Vectrix Re-energized by Robrady (sport);
Blog: Robrady.

• Johammer, apart vormgegeven toermotorfiets met geinige techniek, uit Oostenrijk.
Website Johammer.

• KTM Freeride E , (off road)
Website: KTM.

• E Krad C Krad
• E Krad S Krad;
Website: E-Krad.

• Blueshift Motorcycles (powercruiser)
Website: Blueshift.
full


• Honda RC-E Foto M-F
GizMag over de RCE.

• QVR VR one (lichte scooter, 11 Pk, batterij in lease)
Website: QVR.

• Brooklyn Motorized. Klassiek vormgegeven geheel.
Info: Wheels blog.

• Lito Sora, (powercruiser) Elektrische aandrijving met CVT.
Website: Litogreenmotion.

• Amarok Racing, uit Canada.
Info: Motorcycle.com.

• MiDrive Supermotard SR
• MiDrive MX-E Motocross/ Enduro
Info: Eco-way.

• BRD Redshift MX
• BRD Redshift SM
Info: EvWorld.

• Govecs GO! T3.4
Website: Govecs.

• Evolve Titanium (scooter)
• Evolve Lithium (sport)
Website: Evolve.

• Muench Racing TTE-1.2
Website van de coureur: Muenchmotors.

energica-moto-stradale-elettrica.jpg


• ECRP Energica Foto: Damiano Fiorentini; (sport)
Website: ECRP.

• QVR VR (cross)
Website: QVR.

• Garelli Xoe, (lichte scooter)
Info: Bikez.

• Eclimo EB25 (lichte scooter)
Website: Eclimo.

• Sherco SE Electric (off road)
Info: Plugbike.

• H-Ker Luciole (sport)
Website: H-Ker.

• LEMev Stream (scooter)
Website: LEMev.

• Motoczysz,
Info: Motorzine.

saietta_intro_page_center_image.png


• Agility
Website: Agilitystaging.

• Bultaco
Website: Bultaco.


Wie aanvullingen heeft; laat weten want dit is vast niet compleet.







Eerdere topics over elektrische motorfietsen hier op M-F:

Electrische motoren?
Elektrische motorfiets
Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?
Vectrix: lo scooter del futuro
VertiGO elektrische super-sporter
elektrische motor
Elektrische motorrijlessen
Mijn visie op de TTXGP
Energica Electic streetbike
electrische motor!?
nieuwe motor of e-scooter
Brammo is goed bezig!


Zelfbouwprojecten:

Elektrische motorfiets
elektrisch aangedreven motorfiets
Speciaal project: Honda CX 500 Electric Special.
How to build a 72Volt electric motorcycle
Howto: Elektrische Motorfiets
Volledig electrisch aangedreven motor

En er zijn er vast nog meer....


Link(s)

Link naar de site van Zero met uitleg over de verschillende actieradii.





Bovenstaande opsommingen zijn niet volledig; niet alle modellen zijn leverbaar of zelfs maar in productie. Enkele betreffen racers, andere slechts proto's.

Wie meer informatie en betere plaatjes beschikbaar heeft plaats dit alsjeblieft; als je wilt zet ik het hier in de OP.
 
Laatst bewerkt:
Tandjes!

Als de fabrikanten maar half zoveel tijd hadden gestoken in iets fatsoenlijks (ok, die Honda ziet er goed uit) als jij in deze OP, had er al lang iets rondgereden met een fatsoenlijke snelheid en actieradius.

Ik denk namelijk dat met name daarin het grootste manco zit van de elektrische motor. De meeste motorrijders zien hun motor niet in eerste plaats als een vervoermiddel, er komt een hoop emotie bij kijken. Het ding moet er goed uitzien, geluid is niet onbelangrijk, het moet een beetje knap sturen, en het moet ook nog bruikbaar zijn. Voorlopig is een toertje van 500 kilometer, of een vakantie naar de Alpen met een elektrische motor gewoon niet te doen. Maar goed, als we ons op twee wielen willen blijven verplaatsen, zal dit waarschijnlijk wel de toekomst gaan worden.
 
Laatst bewerkt:
Ergens ben ik wel voor, veel motorrijders zouden met een actieradius van 200-300 km ruim voldoende hebben. En dat zou toch wel te doen moeten zijn? Alleen ben ik bang dat er nog heel wat moet gebeuren voordat dit écht doorbreekt. Kijk maar naar de elektrische auto's; de echt elektrische auto's worden nog maar in heel beperkte oplages gemaakt.
 
Tandjes!

Als de fabrikanten maar half zoveel tijd hadden gestoken in iets fatsoenlijks (ok, die Honda ziet er goed uit) als jij in deze OP, had er al lang iets rondgereden met een fatsoenlijke snelheid en actieradius.

Ik denk namelijk dat met name daarin het grootste manco zit van de elektrische motor. De meeste motorrijders zien hun motor niet in eerste plaats als een vervoermiddel, er komt een hoop emotie bij kijken. Het ding moet er goed uitzien, geluid is niet onbelangrijk, het moet een beetje knap sturen, en het moet ook nog bruikbaar zijn. Voorlopig is een toertje van 500 kilometer, of een vakantie naar de Alpen met een elektrische motor gewoon niet te doen. Maar goed, als we ons op twee wielen willen blijven verplaatsen, zal dit waarschijnlijk wel de toekomst gaan worden.

Of dit;


full
 
Och ik zou best elektrisch willen rijden hoor, maar ik ben een kilometervreter dus actieradius en fatsoenlijke laad-tijd (geen 11 uur bijvoorbeeld) zijn een must. Ook is het zo dat de huidige accu's nogal snel slijten (niet vermeldde verborgen kosten aan elektrisch rijden). Dit zijn zaken die opgelost moeten worden maar verder zie ik geen reden waarom niet.
 
Tandjes!

Als de fabrikanten maar half zoveel tijd hadden gestoken in iets fatsoenlijks (ok, die Honda ziet er goed uit) als jij in deze OP, had er al lang iets rondgereden met een fatsoenlijke snelheid en actieradius.
Dank je...

...Ik denk namelijk dat met name daarin het grootste manco zit van de elektrische motor. De meeste motorrijders zien hun motor niet in eerste plaats als een vervoermiddel, er komt een hoop emotie bij kijken. Het ding moet er goed uitzien, geluid is niet onbelangrijk, het moet een beetje knap sturen, en het moet ook nog bruikbaar zijn....
Voorlopig is elektrisch rijden niet voor elke toepassing; daarvoor zijn de actieradii nog niet toereikend.
Aan de andere kant; hoeveel rijd je nu echt op één dag aan één stuk door... Met mijn huidige motorfiets kan ik me niet herinneren er ooit langere ritten dan pakweg 50 km aan één stuk mee te hebben gereden. (ja, toch één keer...)
En als je de technische gegevens van verschillende elektrische motorfietsen er bij haalt zou je tot de voorzichtige conclusie kunnen komen dat je ook wel elektrisch zou kunnen gaan rijden.

In die situatie bevind ik me nu; ik overweeg als opvolger van deze motor bijvoorbeeld een NC700X, al dan niet met DCT (die op zich al best zuinig is); maar voor hetzelfde geld koop ik een Volta BCN of een Brammo Enertia Plus waarmee ik helemaal niet meer hoef tanken.

Als je dagelijks 50 km rijdt scheelt dat best na een aantal jaren... En vooral; je bent niet meer afhankelijk van die brandstof en rijdt vrolijk langs alle tankstations.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik mijn motor vrijwel alleen voor woon-werk. Mijn volgende opdracht is mogelijk 125 km enkele reis over de snelweg. Zie dus de voorwaarden:
  • tenminste 200km actieradius bij 120km/uur
  • top van 150 km/u
  • maximaal 8 uur oplaadtijd
  • geen verval in de eerste 100.000km
  • redelijk kuipwerk (ik rijd in weer en wind)

Blijf de ontwikkelingen zeker volgen.
 
Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic.


Dit is niet het eerste topic over elektrische motorfietsen; voorgaande topics waren vooral plekken waar conservatieve figuren die nog nooit elektrisch hebben gereden hun vooringenomen mening meenden te moeten spuien.
Dat is hier niet de bedoeling.

Dit topic is bedoeld voor degene die serieus de aanschaf van een elektrische motorfiets overweegt of anderszins van plan is elektrisch te gaan rijden.

Ik zou hier graag informatie bundelen zodat er wat overzicht komt in de warboel aan nieuwe concepten en modellen; hopelijk kan hier ontbrekende informatie worden aangevuld en bestaande worden gecontroleerd.

Ik hoop op gebruikerservaringen, technische wetenswaardigheden en alles wat van belang is voor wie een elektrische motorfiets wil gaan rijden.




Hieronder wat gesprekstof.

De Volta BCN Sport spreekt me zelf erg aan maar is ie ook geschikt voor wat ik wil en wat kost ie echt; over dat soort zaken hoop ik hier wat wijzer te worden.

[afbeelding]

Volta BCN Sport
Volta BCN City

Foto: Flickr.

Er zijn inmiddels heel veel modellen; een bloemlezing.

[afbeelding]

Brammo Empulse 6.0
Brammo Empulse 8.0
Brammo Empulse 10.0


Brammo Enertia
Brammo Enertia Plus

Brammo Engage SMS
Brammo Engage SMR off road
Brammo Encite MMX off road

Website: http://www.brammo.com/home/ (Brammo).

Foto: Inhabitat.


Li-Ion Motors Liv Ryder; chopper. Info: Li-Ion motors.

Vectrix VX-1 NiMH
Vectrix VX-1+ Li-Ion
Vectrix VX-3 Li-Ion

Websites: http://www.escini.nl/ (Vectrix). Vectrix Europa.


Brutus . Website: Brutus.

Zero X
Zero MX
Zero S ZF6
Zero DS ZF6
Zero XU
Zero DS ZF9
Zero S ZF9

Website: Zeromotorcycles.


Mission One Sport. Website: MissionMotors.


Erockit

Geen eigen site gevonden. De betere wereld


Quantya Strada 48V
Quantya Track 48V
Quantua Squter
(Scooter 9 pk)

Website: http://www.quantya.nl/ (Quantya).

Roehr eSupersport
Roehr eSuperbike

Roehr. Niet dat je er veel wijzer van wordt...


[afbeelding]

Zerotracer gesloten tweewieler.

Foto: GizMag.

Website: Zerotracer.

Vertigo; Website: Vertigo.


Mavizen TTX02 sport; Website: Mavizen.

Vectrix Robrady Rmoto sport
Vectrix Re-energized by Robrady sport; Blog: Robrady.

KTM Freeride E off road; Website: KTM.

E Krad C Krad
E Krad S Krad; Website: E-Krad.

Blueshift Motorcycles; Website: Blueshift.


[afbeelding]

Honda RC-E

Foto M-F

GizMag over de RCE.

QVR Vrone Scooter, 11 Pk; Website: QVR.

Brooklyn Motorized. Klassiek vormgegeven geheel. Info: Wheels blog.

Lito Sora, Elektrische aandrijving met CVT.

Website: Litogreenmotion.

Amarok Racing, uit Canada. Info: Motorcycle.com.

MiDrive
Supermotard SR

MiDrive
MX-E Motocross/ Enduro

Info: Eco-way.

BRD Motorcycles
Redshift MX

BRD Motorcycles
Redshift SM

Info: EvWorld.

Govecs GO! T3.4 Website: Govecs.

Evolve Titanium scooter
Evolve Lithium sport

Website: Evolve.

Muench Racing TTE-1.2 Website van de coureur: Muenchmotors.

[http://www.ecrp.eu/images/stories/elementi_sito/energica-moto-stradale-elettrica.jpg (afbeelding)]

ECRP Energica Foto: Damiano Fiorentini

QVR VR Cross; Website: QVR.

Garelli Xoe lichte scooter; Info: [http://www.bikez.com/motorcycles/garelli_xoe_2011.php]Bikez\[/url].

Eclimo EB25 lichte scooter; Website: Eclimo.

Sherco SE Electric off road; Info: Plugbike.

H-Ker Luciole Sport. Website: H-Ker.


LEMev Stream scooter; Website: LEMev.


Motosczysz

Motorzine.


Wie aanvullingen heeft; laat weten want dit is vast niet compleet.







Eerdere topics over elektrische motorfietsen hier op M-F:

Electrische motoren?
Elektrische motorfiets
Ja, nog even over die Vectrix, kan dat?
Vectrix: lo scooter del futuro
VertiGO elektrische super-sporter
elektrische motor
Elektrische motorrijlessen
Mijn visie op de TTXGP
Energica Electic streetbike
electrische motor!?
nieuwe motor of e-scooter


Zelfbouwprojecten:

Elektrische motorfiets
elektrisch aangedreven motorfiets
Speciaal project: Honda CX 500 Electric Special.
How to build a 72Volt electric motorcycle
Howto: Elektrische Motorfiets
Volledig electrisch aangedreven motor

En er zijn er vast nog meer....





Bovenstaande opsommingen zijn niet volledig; niet alle modellen zijn leverbaar of zelfs maar in productie. Enkele betreffen racers, andere slechts proto's.

Wie meer informatie en betere plaatjes beschikbaar heeft plaats dit alsjeblieft; als je wilt zet ik het hier in de OP.






Jij gaat mij dus nu uitleggen;

A hoe ik een dagritje van pak hem beet 700 km ga doen.

B Ik er een circuitdagje mee ga doen,en op het einde net zoveel vermogen heb als aan het begin van de dag.

Tot dan is zo'n ding een illusie,tenzij je er iedere dag maar 100 km mee rijdt.

Dus niks conservatief :N ,maar gewoon realistisch :Y

En lelijk :r ,playmobiel spul,ik denk dat je maar weinig mensen warm voor krijgt :')
 
Zelf vind ik de actieradius van electrische motorfietsen nog niet echt genoeg om ze te overwegen, maar ik ben zeker geinteresseerd. Als het geluid een probleem is moet je maar gewoon BROEM BROEM doen in je helm, en als je daar weer een probleem mee hebt dan ben je gewoon te saai volwassen geworden.

Maar strikt rationeel gezien zou een Volta BCN ofzo met 70km actieradius ruim genoeg zijn om mij naar m'n werk te krijgen. Dan moet ik daar wel nog ergens een stopcontact vinden die ik elke dag kan gebruiken. Topsnelheid is toch al hoger dan die van m'n scooter. Dan blijft de vraag van kosten over, hoeveel kan ik verwachten af te schrijven en hoeveel gaat het opladen kosten? Daarnaast ben ik er nog niet van overtuigd dat electrische auto's/motoren over hun gehele levencyclus (productie, gebruik, sloop) uiteindelijk beter zijn voor het mileu dan hun dino-varianten.
 
Jij gaat mij dus nu uitleggen;

A hoe ik een dagritje van pak hem beet 700 km ga doen.

B Ik er een circuitdagje mee ga doen,en op het einde net zoveel vermogen heb als aan het begin van de dag.

Tot dan is zo'n ding een illusie,tenzij je er iedere dag maar 100 km mee rijdt.

Dus niks conservatief :N ,maar gewoon realistisch :Y

En lelijk :r ,playmobiel spul,ik denk dat je maar weinig mensen warm voor krijgt :')

Het is om te beginnen nog nieuwe technologie die met het jaar verbetert. Ook niet iedereen gebruikt zijn fiets op dezelfde manier. Ik gebruik m'n fiets voor 85% voor woon-werk. Dat is dus 2 x per dag 60km snelweg, gewoon om naar m'n werk te gaan.

Als ik daarvoor een betaalbare fiets kan krijgen die gewoon 150km/u kan (om vlot in te halen), met het verkeer mee kan qua optrekken en die ik om de dag een keer moet opladen ben ik eigenlijk al tevreden.

Om de andere dag 2-3 euro aan stroom tegenover om de andere dag 30-32 euro benzine erin gieten, dan is de keuze snel gemaakt. Dat bespaart me jaarlijks 2000€ aan benzine.

Dingen als geluid en gevoel enzo boeien me eigenlijk geen bal bij de gemiddelde woon-werkrit. Daar wil ik gewoon van A naar B, en geluid hoor je toch niet als je tegen 140 over de snelweg rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Moest je hiervoor nu echt die hele beginpost quoten ?

Verder begin eens met lezen.

Je begint al met het indelen van mensen die "het licht" gezien hebben en de "figuren" die "het " niet snappen en conservatief denken.
Dat staat me al tegen :Y

Open dan je topic met "voor iedereen die geinteresseerd is in electrisch rijden" en neem niet meteen zo'n vijandige stelling in.
Dan krijg je ook niet zulke reacties. :)
 
Ik gebruik mijn motor vrijwel alleen voor woon-werk. Mijn volgende opdracht is mogelijk 125 km enkele reis over de snelweg. Zie dus de voorwaarden:
  • tenminste 200km actieradius bij 120km/uur
  • top van 150 km/u
  • maximaal 8 uur oplaadtijd
  • geen verval in de eerste 100.000km
  • redelijk kuipwerk (ik rijd in weer en wind)

Blijf de ontwikkelingen zeker volgen.
Dat zijn opzich geen hoge eisen... Halen ze dat niet al?

Het verval is idd wel belangrijk... En wat krijg je nog voor zo'n ding met accu's een motor van 5 jaar oud?
En 150 moet hij ook wel echt halen... Niet dat hij van de 130 naar de 150 kruipt met wind mee :9 Ik wil wel fatsoenlijk kunnen invoegen.

Last but not least, fatsoenlijke prijs. Onder de 10k graag en geen gezeik met extra heffingen bij opladen, dat is de bonus voor het millieu besparen ;)

Zeg even dat je 1/5e van de benzine kosten hebt. met een benzine prijs van 1,80.
motor die 1:20 rijdt. Kost je voor 20k (Als je werk een beetje ver is en rijdt in de winter door is dit nog veel hoger natuurlijk)km per jaar 1800 euro en dan dus maar 360 euro. Hou je elk jaar 1440 eurie over voor reparaties, nieuwe accu's, nieuwe banden etc... Moet lukken. (En de km vergoeding erbij ^^)
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn opzich geen hoge eisen... Halen ze dat niet al?

Het verval is idd wel belangrijk... En wat krijg je nog voor zo'n ding met accu's een motor van 5 jaar?
En 150 moet hij ook wel echt halen... Niet dat hij van de 130 naar de 150 kruipt met wind mee :9 Ik wil wel fatsoenlijk kunnen invoegen.

Last but not least, fatsoenlijke prijs. Onder de 10k graag en geen gezeik met extra heffingen bij opladen, dat is de bonus voor het millieu besparen ;)

Zeg even dat je 1/5e van de benzine kosten hebt. met een benzine prijs van 1,80.
motor die 1:20 rijdt. Kost je voor 20k (Als je werk een beetje ver is en rijdt in de winter door is dit nog veel hoger natuurlijk)km per jaar 1800 euro en dan dus maar 360 euro. Hou je elk jaar 1440 eurie over voor reparaties, nieuwe accu's, nieuwe banden etc... Moet lukken. (En de km vergoeding erbij ^^)

Het gaat zelfs minder dan 1/5 zijn. Ik heb 2 collega's die een Renault Fluence aan het testen zijn. Die heeft een 22 kWh batterij, dan spreek je over een 4€ ofzo om te herladen met een autonomie van 160km. Bij zo'n motor heb je een kleinere batterij, minder vermogen,... dus een nog lagere kost. Dan ga je waarschijnlijk al over 1/10 spreken van een tank benzine

Ik heb zo'n vermoeden dat je eerst de electrische scooters een opgang zal zien maken. Die modellen die je kan vergelijken met die 125cc motorscooters nu. Ik werk voor een stadsbestuur en daar hebben ze nu 2 scooters in gebruik. De politie idem.

Dat zijn wel echte scooters die begrensd zijn op 45: http://www.lokalepolitie.be/5388/co...-elektrische-scooters-in-gebruik-genomen.html

Bereik van 80-100km, kost 50 cent om te herladen, gebeurt in 4 uur.
Dus volgens mij is de volgende stap dat deze geupscaled worden naar zwaarder vermogen (te vergelijken met 125cc modellen nu).
 
Laatst bewerkt:
Zelden zo'n mooie openingspost gezien. De meeste mensen steken zoveel energie nog niet in een website :}

Ja, zodra de aanschaf betaalbaar wordt wil ik er een. Dan mag hij er best uitzien als een elektrische fiets. Ik ben niet zo conservatief dat het op een benzinestoker moet lijken.

En voor de mensen die bang zijn voor een acculader: kijk eens op de website van Renault. Die hebben tegenwoordig heel leuke elektrische auto's 8 uur laden aan het thuisnet. later dit jaar komt de Zoe 20 minuten aan een krachtsroomlader. En een actieradius van 200km.

Maar voorlopig zal ik de volt fiets voor woon-werk gebruiken. daar rijdt ik voornamelijk de kilometers voor. 35km heen. en 35km weer. Met een actieradius van 100km en een top van net boven de 100 wordt ik al gelukkig.

Ik denk dat het ook heel goed te doen is om zelf een elektrische woon-werk fiets te maken. Als basis neem je een GS500 waar het blok van in elkaar ligt. Dan een borstelmotor van 72 volt die je op de achterbrug monteert. De ruimte waar het blok gezeten heeft vul je helemaal op met tractiebatterijen. Een snelheidsregelaar en gaan. De lader zou ik thuis laten.
Volgens mij is dat wel in een winter te doen met een beetje goede wil. De grootste pijn zit hem in de aanschaf van de accu's
Vervolgens rijdt je voor 3 euro per dag naar je werk heen en weer *O* *O*
 
Mensen, laten we even afspreken dat we dit topic een beetje gezellig houden. TS heeft de bedoeling zoveel mogelijk informatie over elektrisch rijden bij elkaar te brengen en er met gelijkgestemden over te ouwehoeren. Natuurlijk wordt het pas echt interessant als ook mensen die er kritisch tegenover staan (en ik krijg niet de indruk dat TS alleen maar door een roze/groene bril kijkt) hun zegje kunnen doen. Maar laten we ervoor waken dat dit een "hunnie tegen zullie" topic wordt. Uiteindelijk hebben we daar met z'n allen het meeste aan.
 
Mooie op!

Even zo een paar algemene dingen die in mijn hoofd zitten.

Hoe zit het de levensduur en kostprijs van een accu?
Wat gebeurt er met de actieradius als je er met zn 2en op zit (in wat voor een mate gaat deze achteruit)?
 
Zelden zo'n mooie openingspost gezien. De meeste mensen steken zoveel energie nog niet in een website :}

Ja, zodra de aanschaf betaalbaar wordt wil ik er een. Dan mag hij er best uitzien als een elektrische fiets. Ik ben niet zo conservatief dat het op een benzinestoker moet lijken.

En voor de mensen die bang zijn voor een acculader: kijk eens op de website van Renault. Die hebben tegenwoordig heel leuke elektrische auto's 8 uur laden aan het thuisnet. later dit jaar komt de Zoe 20 minuten aan een krachtsroomlader. En een actieradius van 200km.

Maar voorlopig zal ik de volt fiets voor woon-werk gebruiken. daar rijdt ik voornamelijk de kilometers voor. 35km heen. en 35km weer. Met een actieradius van 100km en een top van net boven de 100 wordt ik al gelukkig.

Ik denk dat het ook heel goed te doen is om zelf een elektrische woon-werk fiets te maken. Als basis neem je een GS500 waar het blok van in elkaar ligt. Dan een borstelmotor van 72 volt die je op de achterbrug monteert. De ruimte waar het blok gezeten heeft vul je helemaal op met tractiebatterijen. Een snelheidsregelaar en gaan. De lader zou ik thuis laten.
Volgens mij is dat wel in een winter te doen met een beetje goede wil. De grootste pijn zit hem in de aanschaf van de accu'sVervolgens rijdt je voor 3 euro per dag naar je werk heen en weer *O* *O*


Nou ik denk dat een mooie snelheidsregelaar ook aan de prijs zit, voordeel is wel dat je er natuurlijk een met verschillende standen kan maken van rustig aanlopen tot zowat meteen het hele koppel ter beschikking stellen.

Winter en accu's zegt me ook iets maar als je ze een beetje op temperatuur kan houden zal de capaciteit wel goed blijven.
 
Ik mag hopen dat ik hardstikke dood ben, mocht ooit massaal de electrische motorfiets zijn intrede doen...


En hier ben ik het nou eens helemaal mee eens!! :Y

Ziet er over het algemeen niet uit...
En ik wil het blok voelen, horen en ruiken! Niks beter als een verbrandingsmotor!!

En als nou een kwart van de bevolking (wereldwijd) electrisch gaat rijden, prima!
Dan zal men ook niet meer zeiken over olie, die eigenlijk ook niet opraakt dan..
Dan houdt ik het wel bij mijn benzine slurpende motor (én auto).

Edit:
Ik zal het topic maar niet verder vervuilen en teruggaan naar waarvan ik kwam.. :+

Edit 2 : :o

Ik had ergens gelezen dat het niet lang meer duurt voordat reguliere benzine motoren beter voor het milieu zijn dan electrische varianten.
Helaas kan ik de bron zo even niet vinden..
 
Laatst bewerkt:
Dank je Dep...
...Winter en accu's zegt me ook iets maar als je ze een beetje op temperatuur kan houden zal de capaciteit wel goed blijven.
Zie dit artikel: Hoe winterhard is de elektrische auto ?.

Tractiebatterijen hoeven natuurlijk niet in één keer net zoveel vermogen (relatief gezien tegen het totaal) op te hoesten als een startaccu. Als de temperatuurregeling slim genoeg in elkaar zit kunnen ze warm gehouden worden met de warmte die ze zelf afgeven; ze moeten 's winters dus niet net als in de zomer voluit gekoeld worden zoals bij die Mini...
Dat is naar mijn idee gewoon een ontwerpfout....
 
Hele mooie opening!

En ja hoor, beginnen we weer over de actieradius... en het laden...

Hou het er nou voorlopig op dat je hem allen voor woon-werk verkeer gebruikt, hoeveel rijden de meeste mensen dan op een dag? (Moet je geen vertegenwoordiger zijn natuurlijk).
Ik rij zelf 60 km totaal woon-werk per dag en je mag nergens op die route meer dan 100km/u.
Steek hem op je bestemming in het stopcontact, einde van de dag is-ie geladen.
Of ben ik de enige die 8 uur per dag werkt?

Ik zou er wel een benzine fiets bijhouden voor de tochtjes... of een diesel... of LPG?
 
Zelden zo'n mooie openingspost gezien. De meeste mensen steken zoveel energie nog niet in een website :}
Dank je.. :)

Hopelijk spoort een serieuze openingspost aan tot reacties die ook iets toevoegen, zoals gelukkig de meeste; dank alvast daarvoor.
...En voor de mensen die bang zijn voor een acculader: kijk eens op de website van Renault. Die hebben tegenwoordig heel leuke elektrische auto's 8 uur laden aan het thuisnet. later dit jaar komt de Zoe 20 minuten aan een krachtsroomlader. En een actieradius van 200km....

...De grootste pijn zit hem in de aanschaf van de accu's
Vervolgens rijd je voor 3 euro per dag naar je werk heen en weer *O* *O*
Bij diezelfde Renault zit de prijs van de batterij niet in de aanschafprijs; je least hem en betaalt een maandelijks bedrag afhankelijk van je jaarkilometrage.
Voordeel is dat je nooit risico loopt met een batterij; komt de capaciteit onder 75% dan krijg je een nieuwe. Nadeel zijn de maandelijkse lasten waar ik nu net vanaf wil...

Onlangs heb ik Renaults kleinste ZE broertje bekeken, de Twizy. Een heel leuk ding maar helaas kan ie niet wat ik ermee zou willen doen...
 
Mooie opening!
Ik wist niet dat er (al) veel keuze was voor onze markt.

Ik sta er wel positief naar. Al zijn er nog een hoop dingen die moeten veranderen voor ik er een zou kopen.
Actieradius en levensduur van de accu('s) om even wat te noemen.
Ik wil dan toch zeker 500 km kunnen rijden voor het laden.

Wat de levensduur betreft. Iedereen die een laptop heeft gekocht kent het wel. Eerste maand gaat die 8 uur mee, dan begint de aftakeling. Na een jaar mag je blij zijn als die nog 3-4 uur vol houd. Dus van 500 km naar 250km.

Ik heb zelf nog niet gekeken maar zijn er al hybride-motoren te koop?
 
Mooie opening!
Ik wist niet dat er (al) veel keuze was voor onze markt.

Ik sta er wel positief naar. Al zijn er nog een hoop dingen die moeten veranderen voor ik er een zou kopen.
Actieradius en levensduur van de accu('s) om even wat te noemen.
Ik wil dan toch zeker 500 km kunnen rijden voor het laden.

Wat de levensduur betreft. Iedereen die een laptop heeft gekocht kent het wel. Eerste maand gaat die 8 uur mee, dan begint de aftakeling. Na een jaar mag je blij zijn als die nog 3-4 uur vol houd. Dus van 500 km naar 250km.

Ik heb zelf nog niet gekeken maar zijn er al hybride-motoren te koop?

Denk eerlijk gezegd dat er nog geen hybride-motoren te koop zijn en betwijfel ook of deze er ooit zullen komen. Er is simpelweg geen ruimte in een motor voor zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor gecombineerd met zowel een brandstoftank en een redelijke accupack.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan