Schwenker I en Schwenker II

@ Braojur:
Ik doe jouw naam goed eer aan. :+

Ik heb trouwens het idee dat het slaan in het stuur komt door een niet kloppend toespoor van het spanwiel.

Vanavond maar eens even controleren.
 
@ Braojur:
Ik doe jouw naam goed eer aan. :+

Ik heb trouwens het idee dat het slaan in het stuur komt door een niet kloppend toespoor van het spanwiel.

Vanavond maar eens even controleren.

Je hebt er geen stuurdemper op zitten? Of wel?


Elk zijspan slaat wel met zijn stuur, zeker met originele vork voor, met name bij lagere snelheden. ik neem aan dat hetzelfde effect ook bij een schwenker optreed :?
Effe een goedkope (auto-)stuurdemper scoren op de sloop en monteren.
(die zou ik alleen niet afsteunen op je zijspanframe, zoals vaak gebeurt :+ O-) )
 
Laatst bewerkt:
Nee geen demper nog, eerst maar eens alle basis afstellingen goed hebben voor ik fouten ga verdoezelen. :+
 
dat zou ik ook verwachten...
maar van de andere kant bezien zit die bak nog steeds te sjorren aan je motor en veranderd die de geometrie evengoed
 
Laatst bewerkt:
Ja is zo, maar je zou verwachten dat de mogelijkheid tot schuin hangen het een en ander verminderd.
 
Ik denk dat het wel uit maakt. Bij een recht op staande motor wordt elk rukje aan het stuur door gegeven. Bij een bender span heb je daar vast minder last van. Heb nooit stuurdempers op die dingen zien zitten.
 
Ik ook niet. Waarschijnlijk omdat ik nog nooit een echte in het wild gezien heb.
Maar vanavond heb ik eerst de garage maar eens opgeruimd.
Eens kijken wanneer ik tijd heb om het 1 en ander te checken.
 
Kheb er eigenlijk ook nog nooit 1 in het wild gezien, laat staan of ik er dan op let of deze een stuurdemper heeft :?

Of zou het zo zijn dat deze er wel 1 hebben, maar dat deze niet zo snel opvallen, omdat ze dan waarschijnlijk van die kleine (solo-) stuurdempers monteren?
:?
 
Het zou best kunnen hoor. En een GSX staat er nu niet echt om bekend dat hij een stijf frame heeft maar er zitten nogal wat verstevigingen in mijn niet standaard frame (en die heb ik niet zelf gelast...). Vooral rond het balhoofd is alles veel stijver.

De voorvork is nog wel het originele dunne fietspomp type. Maar met een dikke stabilisator en hyperpro binnenwerk voldoet hij prima normaal gesproken.

Zo'n ramp is dat slaan ook niet. dan heb ik tenminste een excuus om harder te rijden.


Trouwens; is het bij een gewoon zijspan niet zo dat het slaan minder wordt als het toespoor meer naar 0 gaat?
 
De voorvork is nog wel het originele dunne fietspomp type. Maar met een dikke stabilisator en hyperpro binnenwerk voldoet hij prima normaal gesproken.

Kheb zelf ook een hele tijd met een originale voorvork gereden, gaat op zich best
(hoewel die binnenpoten denk ik wel dikker waren)

Eerst ook een tijdje zonder demper, ging op zich ook wel, maar was iets rustiger met demper.

Zo'n ramp is dat slaan ook niet. dan heb ik tenminste een excuus om harder te rijden.

:+

Trouwens; is het bij een gewoon zijspan niet zo dat het slaan minder wordt als het toespoor meer naar 0 gaat?

Heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik neem aan van wel.
Het slaan wordt veroorzaakt doordat het span je constant naar links probeert te wurmen.

Met toespoor 0 ga je trouwens continue rechts af.
Kun je wel corrigeren met de lean-out, maar dat gaat bij een Schwenker niet op (of je moet constant op 1 bil blijven zitten :') )
 
Laatst bewerkt:
Ik denk juist dat dit bij een schwencker wel op gaat.
Op een solo ga je ook een beetje scheef hangen als je motor niet de kant op gaat die je verwacht. (harde zijwind, zware koffer, schuine/bolle weg...)

Zodra ik tijd heb (altijd een probleem) zal ik eens rustig gaan experimenteren met het verstellen van het toespoor.
 
Kheb zelf ook een hele tijd met een originale voorvork gereden, gaat op zich best
(hoewel die binnenpoten denk ik wel dikker waren)

Eerst ook een tijdje zonder demper, ging op zich ook wel, maar was iets rustiger met demper.

Die vergelijking gaat totaal niet op. Je hebt niet met een naloop verkorting te maken, dus gebruik je bij een bender altijd je originele voorvork. Andere kan wel, maar altijd een normale en geen aangepaste.

Bij een star zijspan zouden je keringen moeilijk kunnen gaan doen waar ik tot nu toe geen last van heb. Bij een flex span krijgt je voorvork de zelfde krachten als bij solo gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Bij een gewoon zijspan wordt het slaan meer als je naloop richting nul gaat. vandaar ook de stuurdemper. Ik denk dat jij prima zonder kan.
 
Die vergelijking gaat totaal niet op.

Is dat zo? Het zal uitkomen als Hellracer zijn toespoor op 0 heeft gezet.
Blijft hij slaan, dan zie ik geen verschil met een star span.

Je hebt niet met een naloop verkorting te maken, dus gebruik je bij een bender altijd je originele voorvork.

Dat lijkt me wel handig idd

Bij een star zijspan zouden je keringen moeilijk kunnen gaan doen waar ik tot nu toe geen last van heb.

Ach er rijden er zo veel met een originele voorvork.
Sterker nog, Ed Pols was daar een groot voorstander van.

Bij een flex span krijgt je voorvork de zelfde krachten als bij solo gebruik.

Daar ben ik nog niet van overtuigd (lees; dat krijg ik in mijn hersentjes nog niet bij elkaar)

Maar zoals gezegd, het zal uitkomen als Hellracer zijn toespoor op 0 heeft.


Ik pretendeer overigens geenszins dat ik de waarheid in pacht heb oid. Totaal geen ervaring met Schwenkers, dus ik kan hier idd ook helemaal verkeerd zitten redeneren :')



Edit; als ik hier effe gauw een beetje lees; zijspan dan moet de toespoor idd op 0, en wordt er vaak ook geen stuurdemper gemonteerd. :/
 
Laatst bewerkt:
Hee, die kende ik nog niet. Thanks!

Mooi dat m'n theorie in ieder geval lijkt te kloppen. Nu nog de tijd vinden om het in praktijk te gaan proberen.
 
Wijsheid in pacht heeft niemand. Maar meelullen is leuker dan niks melden toch? ;)

Toespoor op nul? Wat betreft toespoor weet ik niet wat het doet met een flexibel span.
Maar krachten zoals die van een star span op je balhoofd is bij een flex niet van toepassing.

Maar wat bedoel je nou met een toespoor op nul? Zijspanwiel recht uit dus :?
 
Toespoor op nul? Wat betreft toespoor weet ik niet wat het doet met een flexibel span.
Maar krachten zoals die van een star span op je balhoofd is bij een flex niet van toepassing.

Ik zou zelf zeggen dat het toch een A-symmetrisch geheel blijft, Schwenker of niet, en dat de massa van de bak toch achter wil blijven en zodoende de combi naar rechts snokt.
Dus ik snp zelf ook niet helemaal waarom er geen toespoor zou moeten zijn :?

Wellicht idd wat Hellracer zegt, dat je automatisch al compenseerd met je lichaam, zoals bij wind e.d

Maar wat bedoel je nou met een toespoor op nul? Zijspanwiel recht uit dus :?

Zijspanwiel recht door idd.

Lees ook de reactie van Leopold eens (in het blauw) in de link die ik hierboven heb geplakt.
( ik neem aan dat Leopold in deze die belg is die er zelf ook 1 heeft gebouwd)
 
Maar als ik Hellracer zo een beetje inschat, heeft hij zich al lang tot in de naad verdiept in deze materie. En laat hij ons hier gewoon gezellig een beetje zwemmen en ouwe-hoeren :+ _O-


O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan