Vakantieplannen voor kroatië

wilvoort

Rookie
5 mrt 2012
15
0
Arnhem
Dit jaar voor het eerst met de motor op vakantie. :]
Nu gaat er ook familie van mij vakantie houden in Porec en dacht ik daar gelijk mijn bestemming van te maken.
Ik zit precies in het hoogseizoen te weten week 31/32/33.
Het plan is om via een nog uit te zetten route en hoofdzakelijk met kamperen richting Kroatië te rijden.
Ik heb al een en ander via dit forum achterhaald en gelezen, maar het zijn niet echt recente topics.
Ik hoop dat er motorrijders zijn die ervaring hebben met een bezoek aan Kroatië.
En wat is een mooie route ernaar toe? Zijn er zaken die ik zeker niet moet vergeten en dingen waar ik op moet letten?
Alvast bedankt voor de reactie :)
 
Black mule is afgelopen September naar Kroatië geweest op de motor (bekijk zijn topic).
Hoe recent wil je het hebben ???????
Danny
 
Dit jaar voor het eerst met de motor op vakantie. :]
Nu gaat er ook familie van mij vakantie houden in Porec en dacht ik daar gelijk mijn bestemming van te maken.
Ik zit precies in het hoogseizoen te weten week 31/32/33.
Het plan is om via een nog uit te zetten route en hoofdzakelijk met kamperen richting Kroatië te rijden.
Ik heb al een en ander via dit forum achterhaald en gelezen, maar het zijn niet echt recente topics.
Ik hoop dat er motorrijders zijn die ervaring hebben met een bezoek aan Kroatië.
En wat is een mooie route ernaar toe? Zijn er zaken die ik zeker niet moet vergeten en dingen waar ik op moet letten?
Alvast bedankt voor de reactie :)


Ik kom er regelmatig. routes genoeg , maar wel afhankelijk hoeveel dagen je onderweg wilt zijn op de heen en terugreis. Via de snelweg in 1 dag, via mooie routes, zonder snelweg, verkeesrlichten en grote steden rij ik er 3 dagen over in etappes van ca 400 - 450 km.

ik mag bijv. graag via Sauerland, Rhon en bayrischerwald rijden, Salzburgerland, karinthie en dan via slovenie doorsteken naar porec. terug bijv. via Italie, oostenrijk/zwitsers grensgebied duitsland/frankrijk.


Voor de kroatische campings >>> rotsharingen om je tent vast te zetten
 
Ik ben inmiddels meerdere malen met de motor naar Kroatië geweest. Afgelopen jaar nog de kustweg helemaal gevolgd tot het zuiden en via een rondje Montenegro door Bosnië weer terug.
Op zich kan ik niet heel veel bedenken waar je op moet letten. De wegen in Istrië zijn aan de gladde kant, dus daar zul je rekening mee moeten houden. Voor de rest vind ik Kroatië redelijk Easy Going.
Ik rijd meestal in een dag naar Reutte in Oostenrijk en neem daarna zoveel mogelijk passen en bergwegen door Oostenrijk, Italië en Slovenië op weg naar Kroatië. Dat is een kwestie van de landkaart erbij pakken en de kleine bochtige weggetjes aan elkaar plakken. In Oostenrijk en Slovenië heb je voor de snelwegen een vignet nodig, maar die wegen zijn dus te vermijden.
Het rijden in de bergen vergt enige ervaring, maar als je je gezonde verstand gebruikt dan is er niets aan de hand. Houd wel rekening met snel wisselende omstandigheden wat betreft klimaat, temperatuur en wegdek.
 
Ik ben inmiddels meerdere malen met de motor naar Kroatië geweest. Afgelopen jaar nog de kustweg helemaal gevolgd tot het zuiden en via een rondje Montenegro door Bosnië weer terug.
Op zich kan ik niet heel veel bedenken waar je op moet letten. De wegen in Istrië zijn aan de gladde kant, dus daar zul je rekening mee moeten houden. Voor de rest vind ik Kroatië redelijk Easy Going.
Ik rijd meestal in een dag naar Reutte in Oostenrijk en neem daarna zoveel mogelijk passen en bergwegen door Oostenrijk, Italië en Slovenië op weg naar Kroatië. Dat is een kwestie van de landkaart erbij pakken en de kleine bochtige weggetjes aan elkaar plakken. In Oostenrijk en Slovenië heb je voor de snelwegen een vignet nodig, maar die wegen zijn dus te vermijden.
Het rijden in de bergen vergt enige ervaring, maar als je je gezonde verstand gebruikt dan is er niets aan de hand. Houd wel rekening met snel wisselende omstandigheden wat betreft klimaat, temperatuur en wegdek.

Dit geldt overigens in heel Zuid Europa!!!
 
Rotspennen had ik inderdaad al rekening mee gehouden en al aangeschaft.
Het Vignet, dat is wel iets om hier al in Nederland aan te schaffen lijkt mij.
Zal wel bij de ANWB te krijgen zijn?

Vakantie is voor mij onthaasten. Ik ga een bezoek brengen aan mijn familie, maar voor de rest wil ik inderdaad genieten van het motorrijden....de omgeving....en de rit ernaar toe.
Het lijkt mij wel iets om inderdaad via Duitsland en oostenrijk af te zakken door Slovenië naar Kroatie.
Een rondje maken via de kust terug, en dan eventueel via Italië en Zwitserland weer terug naar Arnhem.
Een kilometer of 300 a 400 per dag lijkt mij meer dan genoeg.
Klinkt wel als een mooie reis, maar ik ga het eens nader bekijken.
Het kost al wel een vermogen aan vignetten heb ik in de gaten.... :/

Hoe is het trouwens om zo op de gok een camping te zoeken en er voor een nachtje te staan?
Uit mijn vroegere vakanties met de auto heb ik dit altijd al gedaan en nooit iets gereserveerd.
Er was altijd wel een gaatje......maar dit was west-europa.
Is dit in het gebied waar ik naar toe wil ook goed te doen? :?

En wat betreft de wisselende weertypes.....waar praten we dan over?
Warmte / koude of toch wel gemiddeld veel neerslag?
 
Ik zou me niet zo'n zorgen maken over de campings, die zijn er genoeg en meestal is er wel plaats. De kosten voor de vignetten vallen wel mee als je het een beetje handig aanpakt. In Oostenrijk kun je een tien dagen vignet kopen voor een paar euro. Dat hoeft alleen voor de snelwegen en die kun je dus vermijden. Dat zou ik zeker doen in Slovenië. Om van Italië naar Kroatië te gaan rijd je slechts een klein stuk op de Sloveense snelweg. Je kunt een vignet kopen (als je de snelweg neemt zou ik dat overigens aanraden, want er schijnt gecontroleerd te worden op de vignetten). Persoonlijk zou ik een route over B-wegen uitstippelen. Dan ben je wel wat langer in Slovenië, maar dat is zeker geen straf. Het is een mooi land en de benzine is er nog betaalbaar.
Met Zwitserland heb ik niet zo'n ervaring. Volgens mij kun je daar alleen een vignet voor een heel jaar kopen. Ook daar kun je overwegen om de snelwegen te vermijden. Op die snelwegen moet je toch al niet komen als je als alternatief over de mooiste bergwegen kunt rijden.
 
ik ben vorig jaar naar kroatie geweest en echt voor je slovenie in gaat moet je een vignet hebben , er worden daar veel mensen van de weg afgeplukt , maar het staat wel optijd aan gegeven waar je ze kunt halen,dat is meestal een bezine pomp voor de grens. k was bij porec in de buurt(5km er van af) ik zat in lanterna ,(lanterna camps)een van de mega campings daaro was goed te doen , maar bij porec heb je super veel keuze overal aan de weg staan veel borden van campings , dus dat zal vast geen probleem worden ;)
 
je kunt even het topic lezen van newbie tour kroatie....
kom er al tig jaar , en zolang als het droog is kun je prima rijden.
als het gaat regenen , wees dan voor zichtig.
in het binnenland van bosnie willeen nog wel een dieren op de weg lopen zoals
paarden ezel koe beesten enz enz...
dus als het donker word kun je beter van de weg afgaan :Y
 
Ik wil ook die kant op van de zomer. Maar wil wel doorrijden dan, bosnie in en wellicht nog verder. Voor mij hetzelfde verhaal, rustig aan.

Ik ben al een keer die kant op geweest, maar niet verder gegaan dan Sarajevo toen, en de planning was die keer eigenlijk iets te strak. Welke datum wil je ongeveer vertrekken?

Ik zoek eigenlijk ook nog een maatje. Maar dan meer voor Hongarije, Slovakije en Tjechie. Ik denk erover om via die route en dan duitsland weer terug te rijden. Maar alleen kamperen daar zie ik nog niet helemaal zitten.
 
Ha......ik krijg er steeds meer zin in als ik dit allemaal lees.
In ieder geval ben ik heel blij met jullie goede response :Y

Ik zie wat betreft de wegen wel af en toe zo'n stukje kaseien opduiken in de bochten.
Ik neem aan dat dit een onderdeel is van het 'slechtere' wegdek?
En ja....als dat nat wordt, dan wordt het inderdaad lekker glad.

In principe ben ik niet van plan om in het donker te gaan rijden.
Maar ja.....dat is een planning.....eens kijken of dat ook gaat lukken. ;)

Ook heb ik op dit moment nog geen datum van vertrek.
Maar dat zal begin week 30 zijn.

Niet te letterlijk opvatten, er liggen nog een paar miljoen stukjes ongein in de bermen
Vrij kamperen (als het al is toegestaan?) moeten we dan maar niet doen. :P

Tja..ik ben min of meer altijd zelf met een tent op pad geweest.
Het lijkt mij makkelijker om dan ergens op de gok heen te gaan en te kijken of er een plekje is.
Met een hotel / motel / bed & breakfast ben ik niet zo thuis.
Is het dan net zo makkelijk?
En dan helemaal in Slovenië en Kroatië?
Het is dan natuurlijk wel ideaal als ik eens geen zin heb om de tent op te zetten. :)

B.t.w. wat is de beste taal om je te verwoorden daar ter plekke?
Natuurlijk Kroatisch _O- .....maar verder......Duits ? Engels ?
 
je kunt ook gewoon een boer aanspreken , en vragen of ie ergens een stek weet.
meestal kom je dan op de mooiste vrije plekjes *O*
en dat dan zonder die bommen die over al nog liggen :(
 
Spam: http://www.gtr1400.nl/st1300/vacation_may_2008.html

v10.jpg


*O*
 
2 jaar geleden ben ik ook naar Kroatie gereden, via Eifel, Schwarzwald, Bodensee, Dolomieten en dan door na Triest. Allemaal binnendoor. Maar Kroatie was meer een toevlucht naar lekker weer. Als je puur voor Kroatie gaat, zou ik de trein nemen:
DB Autozug van Dusseldorf naar Triest.. kost voor augustus 713,- euro :/
Oei, da's best wel veel..
Buiten het seizoen is het beter te doen: Ik heb net Dusseldorf - Alessandria en Triest - Dusseldorf geboekt eind juni heen 3 weken later terug voor samen 320,- euro! *O*

Voor de rest kan ik me aansluiten bij het gladde/hobbelige wegdek (althans, in noord Istrie was dat het geval).

Succes met plannen/uitstippelen --> voorpret :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan