Schwenker I en Schwenker II

Ik heb mij er wel redelijk in verdiept maar niet genoeg blijkbaar.
Ik heb ondertussen een email adres van Leopld boven water (z'n grenzland site is uit de lucht) dus ik zal hem eens het 1 en ander vragen.

@ Dropje; lullen over niks lukt mij irl ook heel aardig hoor, vooral met een fles in de hand.
 
Ik heb mij er wel redelijk in verdiept maar niet genoeg blijkbaar.
Ik heb ondertussen een email adres van Leopld boven water (z'n grenzland site is uit de lucht) dus ik zal hem eens het 1 en ander vragen.

@ Dropje; lullen over niks lukt mij irl ook heel aardig hoor, vooral met een fles in de hand.

daar heb ik al iets van gezien ja :+
 
Staat gewoon er tussen als je op zijspannen klikt ;)

Heb ik ook wel eens, omdat je vaak kijkt in de topics waarin je hebt gereageerd.
 
ik heb geloof ik nog een standaard niet instelbare stuurdemper van dat hok van mij in de schuur liggen, als je er wat mee kan moet je het maar ff zeggen
 
Thanks Petsch,
maar ik denk dat ik eerst maar eens het toespoor goed moet zetten.

Afgelopen vrijdag heb ik nog een half uurtje rondgeknald en het geduw en geslinger went heel snel.
Ik zat op een gegeven moment in een bocht naar rechts, tegen de aanslag, en ik voelde dat het span naar de buitenkant van de bocht begon de duwen, dat had ik al een paar keer eerder gehad en ik was er al achter dat het met remmen uiteindelijk wel goed komt maar dat het met nog meer hangen en gasgeven beter gaat. Deze keer niet kinderachtig aan het gas gedraaid en ik had zowaar een glijdend achterwiel terwijl het voorwiel keurig de richting volgde die ik bedacht had.
Spannend maar heel leuk.
Na een half uurtje was ik trouwens nat van het zweet.
Hard werken dat zijspan rijden/vechten!

Ik heb ondertussen ook contact met Leopold, handig en leuk.
 
Even een tip voor als je iemand in de bak mee gaat nemen. Ik weet alleen niet of dat ook op de weg zo is.

Schwenker Gespann Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Een Schwenker of Schwenker Gespann is een IJsrace-zijspancombinatie waarbij de bakkenist met behulp van een stuur of hevel zorgt dat de hele combinatie naar de binnenkant van de bochten gaat hellen.

Door het grote gevaar (als de bakkenist een fout maakt wordt de hele combinatie onbestuurbaar) in Duitsland als sinds 1972 verboden. De races met deze machines staan dan ook alleen open voor combinaties die ten minste 30 jaar oud zijn.


Maar verder volg ik met belangstelling jou project, ik heb zelf ook al eens met dat idee rondgelopen, vandaar.

Verder nog even mijn idee over het geheel en wat ik voor info als ik gelezen heb op het www.

Hoe groter de voorloop des te groter moet het verschil zijn in de hoogte van de 2 draaipunten onder de motor -omdat dat zorgt hoeveel de motor bij kantelen de bocht instuurd-. Bij jou zie ik een voorloop van ruigweg 75 cm. En hoogte verschil maar iets van 80 mm. Volgens mij moet bij jou voorloop het hoogte verschil meer richting de 200 mm. Als proef kan je de motor stilstaand kantelen -pas op zat je er zelf niet onderkomt te liggen!!- En ondertussen opletten wat het zijspan wiel op de vloer voor beweging maakt.
 
Dank je voor je commentaar, nuttige en logische info over de voorloop. Ik moet echt eens het 1 en ander na gaan meten binnenkort.

Het wikistukje is niet helemaal van toepassing aangezien de ijs en grasbaan schwenkers toch aardig anders waren van opbouw dan mijn construktie is.
 
Van middag even fluks de toe-spoor opgemeten.
Blijkbaar heb ik ergens in het bouwen iets gemist aangezien ik een negatief toe-spoor (af-spoor?) van ruim 5 cm heb. Dit betekent dat de denkbeeldige rij-lijn van het zijspan wiel ter hoogte van het het midden van het voorwiel 5 cm verder naar recht staat dan ter hoogte van het midden van het achterwiel.


Dit bedoel ik.


toespoor.jpg






Ik geloof dat ik de oorzaak van het geduw en getrek wel gevonden heb...

Dat krijg je er van als je tot 4 uur 's nacht door bouwt.
 
Laatst bewerkt:
nou maar goed dat je het nagemeten hebt. Enne dat noemen ze nou uitspoor. Rechtsom ging wel makkelijker denk . . . ik ben benieuwd hoe het nu rijd. Maar hoeveel voorloop heb je? Ben ik wel benieuwd naar.
 
Ik heb geen idee hoeveel voorloop ik heb, moet ik even opmeten.

Maar ik moet nog wel meer doen dus bij deze even een lijstje:
Toespoor aanpassen. 5cm krijg ik niet zomaar meer weggesteld, daarvoor moet ik even iets bedenken. Eigenlijk wil ik iets slims verzinnen dat ik de swing arm gemakkelijk kan verstellen. Dat is denk ik het snelst.

Ik wil volgende week het bootje montage klaar hebben. Dat wordt dus stevig doorknallen weer aangezien er nog een rand omheen moet, ik moet nog een stoeltje verzinnen en maken, de binnenkant moet nog bekleed en het geheel moet nog een kleurtje krijgen.
Oja en gordels.
Oja en een rolbeugel.
Oja en een ruitje.

En het rollende frame moet ook nog iets van een beschermlaagje krijgen, ik denk dat ik gewoon ouderwets met hamerslag zwart hoogglans in de weer ga. Dat werkt altijd best aardig.
 
Breng toch even naar coater. Kost je paar centen maar is ook af dan.
 
Kan ik misschien ook wel even doen. Ik heb wel een vriendje met een poedercoat bedrijf. Hij doet ook verzinken, dat vindt ik eigenlijk ook wel grappig.

Maar eens over nadenken.
 
Je verwart het met een huis ;) Een zijspan kan je gewoon afmaken en gebruiken.
Ik zet de slijptol echt niet meer in mijn frame.
 
ikke wel en in mijn huis ook wel...

en met zoiets experimenteels als waar hellracer mee bezig is, kan ik me haast niet voorstellen dat je er over een jaar niet weer anders over denkt...
 
Iets slims om te uitspoor te reduceren naar toespoor:

Voorste koker van boverzijde een wig uitflexen -onderkant staan laten- en stuk omhoog trekken dichtlassen, en de kogelkop uit de kopse kant laten steken d. m. v. moer in koker lassen. kontramoer ertussen en voila je kan wat afstellen, wel eerst goed uit meten . . .
 
Even iets raars.......
Je hebt een bewegende motor ten opzichte van je zijspan........
Als je dan je voorste ophangpunt aan het subframe van je motor hoger zet dan het achterste, dan helpt de hellingshoek van de motor mee om het zijspann de bocht om te sleuren cq. duwen..........

Zou in dit geval minder toespoor volstaan?
 
Even iets raars.......
Je hebt een bewegende motor ten opzichte van je zijspan........
Als je dan je voorste ophangpunt aan het subframe van je motor hoger zet dan het achterste, dan helpt de hellingshoek van de motor mee om het zijspann de bocht om te sleuren cq. duwen..........

Zou in dit geval minder toespoor volstaan?

Heb je volgens mij helemaal gelijk aan, maar de snavel heeft nu een uitspoor van 50 mm. Verder helpt het "voorste ophang punt hoger" alleen maar zoals je zelf al zei als de motor een hellingshoek maakt. En toespoor moet je toch wel hebben om rechtuit te rijden. En meestal doe je dat met een hellingshoek van 0 graden - of zoals je wilt van 90 graden t.o.v. wegdek- Dus ook bij een Schwenker is het makkelijker om toch iets van stelmogelijkheid te kreeeren -wat een rotwoord-
 
Even iets raars.......
Je hebt een bewegende motor ten opzichte van je zijspan........
Als je dan je voorste ophangpunt aan het subframe van je motor hoger zet dan het achterste, dan helpt de hellingshoek van de motor mee om het zijspann de bocht om te sleuren cq. duwen..........

Zou in dit geval minder toespoor volstaan?
Dat hoger zetten is gebruikelijk bij schwenkers. Hoeveel toespoor je überhaupt nodig hebt op een schwenker is mij onduidelijk.
 
Volgens mij is het toespoor bij de meeste Schwenckers 0.
Mijn voorste ophangpunt hangt al 50mm hoger dan het achterste dus hij "helpt" al met sturen.
Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt Olijf, maar ik heb nu toch geen tijd dus ik ga het volgende week nog eens op het gemakje nalezen.

Mijn swing arm kan ik heel gemakkelijk verstelbaar maken, vooral ook omdat ik nog een kogelkop in de asmaat over heb.
 
ikke wel en in mijn huis ook wel...

en met zoiets experimenteels als waar hellracer mee bezig is, kan ik me haast niet voorstellen dat je er over een jaar niet weer anders over denkt...


Wat is raar aan een bender span dan? Dat is ook al zo oud als de weg naar Vasse..
 
wie heeft het hier over raarrrr?

volgens mij is helracer nog behoorlijk aan het experimenteren en ik heb hier nog niemand met echte harde statements gezien; en dus kan ik het me heel goed voorstellen dat hij er nog wel een paar keer de slijptol in gaat zetten
 
Rare, die spannen zijn er ook de wereld helemaal afgebouwd en in de kleur. Wat is daar mis mee. Gewoon goed uizoeken wat de juiste waarden zijn. Maar het zijn Helracer's 50ct.
 
Terug
Bovenaan Onderaan