Bij BSC in de Build-off

JFJ

MF veteraan
7 okt 2011
16.120
472
header.jpg


Bij BSC in de Build-off

Nu ook op Facebook: www.facebook.com/basicsidecars

BSC staat voor Basic Sidecars. Wij zijn twee enthousiastelingen die zich al jaren bezig houden met het bouwen van zijspannen, maar ook veel meer dan dat. Lasmoat en ik hebben al leuk wat projectjes gedaan en nu willen we de meeste draadjes hier een overzicht geven.

Jaarlijks organiseren we een gezellig 6e Zijspantreffen Genemuiden "Throwing eggs"

We hebben wel een site www.basicsidecars.com maar dit topic zal een meer actueel ovezicht geven. Onderstaande links navigeren rechtstreeks naar de diverse onderwerpen binnen dit topic.

Meest recente project (Schommelvork voor BMW R60/6) Vind je hier: JFJ in "Bij BSC in de Build-off"
Uiteraard is de bedoeling het af te hebben tijdens 6e treffen Genemuiden.

De bouw van de BMW F650 Velorex kan je verderop in dit topic vinden via deze link: JFJ in "Bij BSC in de Build-off"

Het restaureren van een XS1100 span: Deze link navigeert je meteen naar het begin van dit project, hier in dit topic: JFJ in "Bij BSC in de Build-off"

Het MF verhaal begon allemaal na aanmelding in '07 met mijn plannen een span te gaan bouwen na inmiddels 5 jaar zijspan te hebben gereden, puur uit hobby, en dat blijft ook zo.

VFR als trekker (zie bovenaan de pagina)

Daarna als tweede project mijn oude span opnieuw opgebouwd en verkocht

Sabre span krijgt een 2e leven.

Sabre3.jpg


Toen kwam Vox88000 vragen of we een spannetje voor hem aan zijn Vox konden zetten

Le Side-car Voxan!

full


Ook de aanbouw van een Stern RX-L bak komt uit de BSC keuken: Making "THE real (v)MAXicosi"

Daarna was het de beurt aan Lasmoat om zijn FJ te vervangen voor een XJR (loopt nog)

Sarron moet aan de bak

full


Daarnaast hebben we beiden nog een cafe racer projekkie, LM een XS650 en ik een Voxan

Slippery Yam project
Voxan Magic Racer

Maar in dit topic gaan we neerzetten wat we zoal voor anderen doen.
Elke dinsdag avond zijn we hier lekker aan het knutselen dus dan worden er ook foto's enzo geplaatst.

Te beginnen met een early EML 1 persoons zijspanbak, waar we een dak voor gaan maken.
Deze bak had alleen een klein ruitje, maar straks kan er iemand onder zitten.

DSCF1335.jpg

We hopen dat jullie lekker gaan meelezen.

Lasmoat & JFJ
 
Laatst bewerkt:
Vanavond het deurtje grotendeels gemaakt. Ruitje is een proefstukje. De nieuwe wordt nog 10cm hoger en loopt door tot het eind van de stalen deur. Nu kunnen we de dak constructie gaan maken en kan hij naar de zeilmakert.

DSCF1351.jpg

DSCF1353.jpg

DSCF1354.jpg
 
Ziet er goed uit heren. Ben benieuwd naar het eindresultaat. De gts staat inmiddels op andere schokbrekers. Een de stuurinrichting heeft een aanpassing gehad :-).
 
Kijk, dan ben je mooi op tijd klaar met alles. Afspraak bij zeilmakert is al gemaakt dus dat komt goed.
 
Kijk, dan ben je mooi op tijd klaar met alles. Afspraak bij zeilmakert is al gemaakt dus dat komt goed.

Wat voor zeil gebruiken jullie?

Ik heb ook al iets afgesproken met een plaatselijke autobekleder maar ik twijfel een beetje aan het materiaal wat hij voorstelt.
 
Ziet er goed uit heren. Ben benieuwd naar het eindresultaat. De gts staat inmiddels op andere schokbrekers. Een de stuurinrichting heeft een aanpassing gehad :-).

welkom hier op het motorforum Roelofjan. [ ps op welke schokbrekers staat hij nu.]
 
Wij gebruiken doorgaans skay leer, maar cabrio stof is ook mogelijk. Ervaring is dat Skay leer mooier op spant. Cabrio stof rekt niet dus moet echt mooi worden gemaakt. Daar hebben wij iemand voor die dat heeeeel goed kan ;)
 
welkom hier op het motorforum Roelofjan. [ ps op welke schokbrekers staat hij nu.]

Hij staat nu op hagon achter en de originele voor (die is aangepast voor zijspan). De voor kant van de motor is ook volledig los geweest. had speling bij voorwiel. Bleek dat de onderste kroonplaat niet helemaal vast zat. Ook had de vorige eigenaar een conische as in een rechte bus gezet. Dat zat dus ook niet goed en hebben we een as voor gedraaid. De achterkant was al los geweest. Nieuwe ketting en tandwielen. De achtervork is gespoten en we vonden een kettingsmeer systeem die uit stond. Alles schoongemaakt en weer gerepareert. Ik heb nog lood aan de onderkant van het span. Kan ik dit laten zitten of moet ik dat eraf halen?
 
Lekker laten zitten ;) Kan er nog wel af als je wat meer ervaring hebt.
Het is een 1 persoons span en je rijd met een kind dus mag een beetje extra gewicht wel met zo'n dikke GTS.
 
Dinsdag het frame waar de ruit op komt verder af maken zodat de ruit kan worden besteld.
Deze komt er dan een week later op en kan hij naar de zeilmaker.

In tussentijd kan het hele frame eerst nog naar de poedercoatert.
 
Wow het gaat snel dus. Ik ben benieuwd. GTS is inmiddels ook gepoetst en staat met smart op bakkie te wachten :-).
 
Terug
Bovenaan Onderaan