Schwenker I en Schwenker II

Een span mensen, een span.. Die waren er in de oorlog al en ver daar voor..

Ja, zijspannen met schommelarmen waren er voor de oorlog ja!
Maar er zijn ook mensen die iets anders bouwen en dus geen zin hebben om te poetsen!

:X :X :X :X
 
Laatst bewerkt:
Ja dat weet ik wel, maar er zijn ook mensen die dat wel doen. Ik heb mijn span overigens nog nooit gepoetst. Een goede spuitklus doet wonderen. Heb ook geen schommel trouwens ;)
 
En nu weer even over de schwenker:
Ik ga het onderstel zelf niet aanpassen,alleen de swingarm ophanging. Die staat namelijk niet goed. Ik weet nu ook hoe het komt: ik heb de as dikte niet meegerekend in de bevestiging gaten. Dat zal wel aan de Juup of aan de nachtelijke uren liggen, vast niet aan mijn intellect.

Gelukkig heb ik een eenvoudig maniertje bedacht om dit flexibel te maken.

Als ik straks klaar ben kan ik het toespoor of uitspoor wijzigen tot 7cm .
 
En nu weer even over de schwenker:
Ik ga het onderstel zelf niet aanpassen,alleen de swingarm ophanging. Die staat namelijk niet goed. Ik weet nu ook hoe het komt: ik heb de as dikte niet meegerekend in de bevestiging gaten. Dat zal wel aan de Juup of aan de nachtelijke uren liggen, vast niet aan mijn intellect.

Gelukkig heb ik een eenvoudig maniertje bedacht om dit flexibel te maken.

Als ik straks klaar ben kan ik het toespoor of uitspoor wijzigen tot 7cm .

Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Kan ik de oplossing kopieeren op de mijne , Waar ik een triangel-as voor bestelt heb. Ik kan n.l. ook niet de span aan motorzijde verstellen.
 
ligt nooit aan de juup. Die is juist geestverruimend. Daar krijgen wij de beste ideen van ;)
 
Zojuist proefrit met aangepaste vering en sporing. Gaat veel beter nu. Alleen heb ik zojuist in Willemstad op de kinderkopjes de grond geraakt terwijl ik net effe stevig gas gaf. Ik vrees dat er een framebuis van 40x40x3 krom is..... Was een beste klap!!!!
Gelukkig is een Schwenker lekker ongevoelig voor vreemde belastingen dus behalve een stevige dreun merkte ik er weinig van.
De top van deze combi ligt trouwens ergens rond de 180. 170 ging in ieder geval heel gemakkelijk
 
Zojuist proefrit met aangepaste vering en sporing. Gaat veel beter nu. Alleen heb ik zojuist in Willemstad op de kinderkopjes de grond geraakt terwijl ik net effe stevig gas gaf. Ik vrees dat er een framebuis van 40x40x3 krom is..... Was een beste klap!!!!
Gelukkig is een Schwenker lekker ongevoelig voor vreemde belastingen dus behalve een stevige dreun merkte ik er weinig van.
De top van deze combi ligt trouwens ergens rond de 180. 170 ging in ieder geval heel gemakkelijk


Nu ben ik benieuwd hoe en wat de grond geraakt heeft. Toch niet het stuk koker wat onder de motor zit ??
 
Ja ik heb het toespoor nu op nul staan, dat stuurt echt een stuk beter, de klappers en zwabbers die het geheel nu nog maakt zijn zo gemakkelijk in de hand te houden en te voorspellen dat ik daar geen moeite mee heb.
Ik heb de hoek van de demper aangepast zodat de veer karakteristiek veranderd, maar daarbij heb ik niet op de lengte gelet. Kortom, het span ligt aan de zijspanwielkant nog net een cm of 4 boven de grond.
Das genoeg op 80 % van alle wegen, misschien zelfs wel 90% maar ik ben die ene 10% vandaag al tegen gekomen.
Niet zo'n probleem, ik zal het veerdemper bevestigingspunt een stukje verplaatsen, dan klopt de grondspeling weer.


Even wat foto's ter illustratie:

y4mFL5kQXw_kw6tameMpUuMsHLlH-k4qUZZQWyaeOEzm4FqBDhr0dIeA4209AbVPUyAC5zDUMkJuFrjN2hq6HZeXoTHPfA2ub1ZDSJS5B9gn4fWl7n6czdsw7RzNoDkaMfChtD7SYQ0EHj3V1MZmh9jLrgh4tCh23dXJBaIFJCMiV3ykZvmYNkH366kTIUMbsuZb9K_hYUAZWWM4bTs8-yY2Q


y4mz9JjZl42Ld_hLCpolEc8Wpvvj2hkTQcm7n34HKlOL9T78zzBCNhWsN2v-uIo8b4XvilTND5o8yBqAw1EYGIeg5-3skZN6QG51FKEyY8xKf4O6N3Ezn5c_8DVcw9pwwS2qH6Ug--jNG_Sy7A6SXzskKe26wrl-l-nrrbzKTV9M68KQ7dO8VMvD2-v1diCpf6QcuH6axWW9bnvND1RvAd1dw


y4mWV9xDjqjd0Sk1DwWfFBdokv1qUoWWWnWJTrx2PkJpwSzyudxdZwCecigE-NM85CQmplDeQXqvx87Pf_qQPbqraUq4MccLaBvrJNOBNhC4UtQxJR_J1PuEk03LwxgZ3K7Ghyzg2oDTOsK0SSs1aypKYxYzKBloqgOrPIZb9sRuNyy0EcRdBZKxMrA3mwcB9TwXQEogBDqPBvEv99iYyyjPw


y4mvLCrln1BO4eJ29An2VgZxyfmYoQO1969aOTzohtuBMkjwtc0bKMeQSvKRIDCoTjv4xO5KnCmHUMJ-Kc_Su3vXX71RrrFyajMtkY4FMN5ReEfvQxNh6m5ZXex_DcyCL-svgP1qMwY0HtmCyE7-0zkkTqaYXTTVuG6f6n3j08FwBV-eCoXg-F9wl3DmUUiQxVoGfsEJ3nxH9I6QbbBQm_hTA


Zoals je ziet: mooi krom.

Het geeft mij eigenlijk wel een veilig gevoel. Ik kan de hele boel zo krom rijden zonder een enorme zwaai te maken of op m'n bek te gaan. Het was echt een dikke dreun door de hele fiets heen en ik realiseerde me onmiddellijk wat er gebeurt was. Geen probleem, gewoon doorrijden. Helaas klopt de sporing nu weer van geen kanten en klappert en zwabbert alles weer alle kanten op. Even rechtbuigen, verstevigen en verhogen dus.
 
Laatst bewerkt:
Oja, ik heb trouwens een groepje zijspannen ingehaald op m'n proefritje: een Div 900 met een EML bak, een Intruder achtige chopper met een russenbak en een BMW R100 RT met iets wat ik zo snel niet kon thuisbrengen. Ik reed ook te hard.

Iemand van hier aan het toeren geweest in west Brabant?
 
Laatst bewerkt:
Voor Olive:
Ik heb mijn swingarm normaal gesproken gemonteerd in 2 ogen. 1 van die ogen is nu een gleuf geworden met achter de moer een kogelkop in de zelfde maat als de as. Die had ik toevallig nog liggen. Die kogelkop kan ik gewoon verstellen in de opgelaste moeren en daarna draai ik de moer op de as vast. Op deze manier zet ik de gehele swingarm in een andere hoek.
De kogelkop heeft dus niks te dragen, het gewicht en moment komt op de haakse strip. Ik ga hier nog een plaat haaks naar de lengte buis aan lassen voor extra stevigheid.
 
Laatst bewerkt:
Ja, je hebt hem goed geraakt, wonderlijk dat je niet direct rechtsaf gegaan bent. Ja, die grondspeling is verwaarloosbaar, daar moet je inderdaad wat aan doen.
 
Hij is alweer recht. Goed heet stoken en rustig met een krik ertussen in model gezet.
De grondspeling is weer een comfortabele 10 cm en ik heb een extra hoekje in de swingarm gezet.

Morgen alles aflassen aangezien m'n knetterstokken op zijn.
 
Voor Olive:
Ik heb mijn swingarm normaal gesproken gemonteerd in 2 ogen. 1 van die ogen is nu een gleuf geworden met achter de moer een kogelkop in de zelfde maat als de as. Die had ik toevallig nog liggen. Die kogelkop kan ik gewoon verstellen in de opgelaste moeren en daarna draai ik de moer op de as vast. Op deze manier zet ik de gehele swingarm in een andere hoek.
De kogelkop heeft dus niks te dragen, het gewicht en moment komt op de haakse strip. Ik ga hier nog een plaat haaks naar de lengte buis aan lassen voor extra stevigheid.

Met foto's:


[afbeelding]

[afbeelding]


thanks, ik kan dat idee wel gebruiken . . . alleen heeft tante pos ook vandaag nog geen assen gebracht . . . weer wachten dus, ach nog werk zat daar ligt het niet aan ;)
 
Hij is alweer recht. Goed heet stoken en rustig met een krik ertussen in model gezet.
De grondspeling is weer een comfortabele 10 cm en ik heb een extra hoekje in de swingarm gezet.

Morgen alles aflassen aangezien m'n knetterstokken op zijn.


Snelle jelle . . . Maar zou het nadat je de koker uitgegloeid heb niet snel weer krom gaan, net als de beroemde breinaald ?? Misschien voor de koker een verstevigingsstrip er plat voor?

Inderdaad toen ik de fotos zag, dacht ik ook al dat je nog in het zadel bent blijven zitten.
 
Ik denk dat ik een hoeklijn over de koker heen las, daar kan ik dan ook gemakkelijk weer het spatbord aan vast maken.
 
Mocht je trouwens nog een 16mm kogelkop nodig hebben: ik heb er nog verschillende liggen.
 
Maar zou het nadat je de koker uitgegloeid heb niet snel weer krom gaan, net als de beroemde breinaald ??

Nee hoor!

Een breinaald heeft een warmtebehandeling ondergaan en is daardoor hard en stevig. Als je dat warm stookt wordt het uitgegloeid is het effect van de warmtebehadeling weg.

Een koker is van gewoon pisbakkenstaal. Daar zit amper koolstof in en is dus niet gevoelig voor warmtebehandelingen. Het is dus weer net zo stevig als van tevoren.

En kennelijk is het laswerk toch stevig genoeg ;)
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me op de foto te zien dat je grondspeling bij he zijspanwiel veel minder is dan onder de motor. Zelfs met schuin staande motor... Ga je daar nog mee bezig?
 
Ja klopt, dat komt doordat ik de demper anders gepositioneerd heb om de vering te veranderen. Nu staat de zijspan weer horizontaal en heb ik een goede 10cm. grondspeling.

Hopelijk is het vanavond droog en kan ik nog het 1 en ander proefrijden. Lekker knallen!
 
En kennelijk is het laswerk toch stevig genoeg ;)

Daar was ik ook wel blij mee, er is in de ophanging aan de motor niks krom, gebarsten of afgebroken.
Ik haal het span los iedere keer als ik de bende in de garage zet, gewoon omdat het loshalen sneller gaat dan het ruimte creëren in m'n garage. Ook toen het frame krom was ging de demontage vlekkeloos en spanningsloos. Kortom, de constructie werkt en lijkt betrouwbaar.

Mijn achterband heeft het wel erg zwaar trouwens, normaal deed ik ongeveer 2500km met een achterband maar ik denk dat deze minder dan 1000 meegaat. Misschien moet ik toch iets minder gas geven. Maar het is zo leuk om een beetje te sliden in een bocht naar rechts.

Het vereist wel een hele andere benadering in bochten rijden trouwens. Naar links gaat gewoon zoals een solo en een flauwe bocht naar rechts ook maar een scherpe bocht op hogere snelheid naar rechts is geheel afwijkend: Eerst hard afremmen voor de bocht, dan motorfiets plat leggen tot de aanslag, kont aan de binnenkant naast het zadel hangen, dan hard gas er op. Eerst duwt de combi naar buiten tot het achterwiel spint en dan moet je het voorwiel goed in de richting zetten en houden die je op wilt. Erg leuk, erg verslavend. Tis net rallyrijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan