BMW F800 S/ST/GS/R/GT topic deel II

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hello @ all. Ik heb voor jullie even een vraag :). Ik was stiekem al een beetje aan het kijken voor motoren die wat meer reis gericht zijn dan mijn huidige CBR, omdat ik toch al in de gaten had dat ik veel kilometers (ook woon-werk) maak om optimaal te genieten van een "super"sport motor. Nu kwam ik de BMW F800GS tegen. Heb al even op forum gekeken, vind het toch wel een erg gave motor. Iemand hier die hier iets meer van weet? Ik ben nog lang niet van plan om te wisselen van motor, maar ben toch even nieuwsgierig

Nogmaals: alle tips en commentaar is welkom.

Edit: ik ben van bewust dat motoren zoals deze en ook de R1200GS gepaard gaan met de term " mid-life motor " Ik ben nu slechts 20 jaar oud ;P
 
Wat wil je weten? De twee fora in mijn onderschrift bevatten heel veel informatie over de F800 en dus ook de F800GS.

Dat de F800GS als een midlife crisis motor wordt beschouwd heb ik nog niet eerder gehoord, dat zal ook meer te maken hebben met het feit dat het model pas een kleine vier jaar verkrijgbaar is waardoor ze nog alleen voor de rijder met een 'ruimere portemonnee' (en dus meestal van middelbare leeftijd of ouder) beschikbaar zijn, maar over een paar jaar kunnen ze wel eens heel populair worden bij de jongere motorrijder als de occasions een beetje betaalbaar worden.
 
Eindelijk even foto van mijn bike, klaar om naar het werk te gaan.
F800ST 2009, abs, handvat-verwarming, tanktas en Wunderlich valbeugel.

full
 
Wat wil je weten? De twee fora in mijn onderschrift bevatten heel veel informatie over de F800 en dus ook de F800GS.

Dat de F800GS als een midlife crisis motor wordt beschouwd heb ik nog niet eerder gehoord, dat zal ook meer te maken hebben met het feit dat het model pas een kleine vier jaar verkrijgbaar is waardoor ze nog alleen voor de rijder met een 'ruimere portemonnee' (en dus meestal van middelbare leeftijd of ouder) beschikbaar zijn, maar over een paar jaar kunnen ze wel eens heel populair worden bij de jongere motorrijder als de occasions een beetje betaalbaar worden.

veel populaire BMW blijven heel lang duur om dan ineens wel een flink stuk te kelderen,, toen ik ging motorrijden vond ik een K75 best een interessante motor maar wel 3 x zo duur als mijn eerste motor en 2x zo oud en 2x zoveel km op de klok en na een aantal jaren kon ik een K75 voor een afbreek prijs krijgen.

heb niet echt het idee dat de prijzen heel erg veel gezakt is, je betaald nog steeds een dikke 8.5 a 9,5 K voor een F 800 GS uit 2008
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk even foto van mijn bike, klaar om naar het werk te gaan.
F800ST 2009, abs, handvat-verwarming, tanktas en Wunderlich valbeugel.

[afbeelding]
Is dat een 2009? Ik heb ook een 2009 in het donkerder blauw. Ik gebruik eigenlijk wel nooit de grote tanktas, meestal de kleine van de k1200s reeks, vind die beter passen qua hoogte.
 
Hello @ all. Ik heb voor jullie even een vraag :). Ik was stiekem al een beetje aan het kijken voor motoren die wat meer reis gericht zijn dan mijn huidige CBR, omdat ik toch al in de gaten had dat ik veel kilometers (ook woon-werk) maak om optimaal te genieten van een "super"sport motor. Nu kwam ik de BMW F800GS tegen. Heb al even op forum gekeken, vind het toch wel een erg gave motor. Iemand hier die hier iets meer van weet? Ik ben nog lang niet van plan om te wisselen van motor, maar ben toch even nieuwsgierig

Nogmaals: alle tips en commentaar is welkom.

Edit: ik ben van bewust dat motoren zoals deze en ook de R1200GS gepaard gaan met de term " mid-life motor " Ik ben nu slechts 20 jaar oud ;P

Je moet je niet blind staren op de leeftijd en vooroordelen daaromtrend. Ik ben 25 en zal op het einde van het jaar waarschijnlijk kijken voor een Gt, daarmee ben ik minder dan half zo oud als de gemiddelde bestuurder.
 
Is dat een 2009? Ik heb ook een 2009 in het donkerder blauw. Ik gebruik eigenlijk wel nooit de grote tanktas, meestal de kleine van de k1200s reeks, vind die beter passen qua hoogte.

Yep, april 2009.
De tanktas is wat aan de hoge kant, zeker gezien de bult van de kuip/luchtfilterhuis. Maar bij het rijden heb ik er geen last van qua zicht op het dashboard, tenzij ik m uitvouw en helemaal vol stouw.
 
Hello @ all. Ik heb voor jullie even een vraag :). Ik was stiekem al een beetje aan het kijken voor motoren die wat meer reis gericht zijn dan mijn huidige CBR, omdat ik toch al in de gaten had dat ik veel kilometers (ook woon-werk) maak om optimaal te genieten van een "super"sport motor. Nu kwam ik de BMW F800GS tegen. Heb al even op forum gekeken, vind het toch wel een erg gave motor. Iemand hier die hier iets meer van weet? Ik ben nog lang niet van plan om te wisselen van motor, maar ben toch even nieuwsgierig

Nogmaals: alle tips en commentaar is welkom.

Edit: ik ben van bewust dat motoren zoals deze en ook de R1200GS gepaard gaan met de term " mid-life motor " Ik ben nu slechts 20 jaar oud ;P

Hoezo een F800GS een "ouwelullen-motor"? Laat dat maar aan Chris McNeil over:
*O* *O* *O* :] :] 8-)
Google anders even Chris Pfeiffer...
BTW optimaal genieten van een supersport is in NL mijnsinziens alleen haalbaar op een track-day oid, tenzij je geld opzij houdt voor boetes... :+
 
Ik heb een probleempje!

Mijn knipperlichten kan ik eigenlijk niet aan zetten tijdens het rijden. Ik kom er niet bij met mijn te korte duim! :P Of ik moet helemaal mijn hand van het stuur aftillen.
Maar dat is natuurlijk super irritant en belemmerd me in het vloeiend kunnen rijden!

Hoe kan ik dat oplossen? Een stokje met ductape op het knopje plakken? Whaha.
Niemand met zo'n probleem ook?

Het gaat om een bmw f 800 s trouwens...
 
Laatst bewerkt:
Oefenen om je stuur minder krampachtig vast te houden, dan kan je je hand ook in horizontale richting verplaatsen zonder gas bij te geven of los te laten.

Een hulpmiddel als mijn geliefde (Kaoko) trottle lock maakt dat overigens een stuk gemakkelijker. Als het maar even kan zet ik die er op en gelijk kan ik mijn handen, armen en schouders ontspannen wat het rijden een stuk gemakkelijker en prettiger maakt.
 
Laatst bewerkt:
Oefenen om je stuur minder krampachtig vast te houden, dan kan je je hand ook in horizontale richting verplaatsen zonder gas bij te geven of los te laten.

Een hulpmiddel als mijn geliefde (Kaoko) trottle lock maakt dat overigens een stuk gemakkelijker. Als het maar even kan zet ik die er op en gelijk kan ik mijn handen, armen en schouders ontspannen wat het rijden een stuk gemakkelijker en prettiger maakt.
Krampachtig vast houden doe ik niet.
Ik kom er gewoon niet bij, ook als ik mijn hand verschuif niet.

Iemand anders nog een goeie tip?
 
kun je er als je je hand tegen de binnenkant van het hendel vast te houden? of kun je er dan nog niet bij?

het moet ook een automatisme worden denk ik. met knipperen heb ik geen moeite (meer) maar de toeter vind ik niet als ik 'm nodig heb :P
 
kun je er als je je hand tegen de binnenkant van het hendel vast te houden? of kun je er dan nog niet bij?

het moet ook een automatisme worden denk ik. met knipperen heb ik geen moeite (meer) maar de toeter vind ik niet als ik 'm nodig heb :P
Hmm....of gewoon niet gebruiken, maarja..dat is levensgevaarlijk! -O-

Nice, nog twee weekjes en ik ga een rondje touren met de bike richting Luxemburg. *O*
Met de SZR is Luxembrug in ieder geval super om te rijden! Nu hopen dat ik met deze bike ook een beetje rond kan komen. Heb er nog maar iets van 250 km op gereden, maar echt kennen doe ik hem nog niet... Hoewel, die 250 km was ik wel dolenthousiast, op de knippers na en de slappe vering/remmen (ik ben de szr vering/remmen gewend :9~ ).
 
Laatst bewerkt:
Hmm....of gewoon niet gebruiken, maarja..dat is levensgevaarlijk! -O-

als die koekblikkers dat nou ook eens zo zouden zien :P

Nice, nog twee weekjes en ik ga een rondje touren met de bike richting Luxemburg. *O*
Met de SZR is Luxembrug in ieder geval super om te rijden! Nu hopen dat ik met deze bike ook een beetje rond kan komen. Heb er nog maar iets van 250 km op gereden, maar echt kennen doe ik hem nog niet... Hoewel, die 250 km was ik wel dolenthousiast, op de knippers na en de slappe vering/remmen (ik ben de szr vering/remmen gewend :9~ ).

have fun!
 
Je kan de vering achter eenvoudig aanpassen, of bedoel je de voorkant?

Kun je wel bij je knippers als je je handen ontspant en je polsen iets naar binnen draait?
Daarbij houd je je handpalm redelijk horizontaal, dus je hebt alleen je vingers rond de stuurhendel.
 
Ik heb een probleempje!

Mijn knipperlichten kan ik eigenlijk niet aan zetten tijdens het rijden. Ik kom er niet bij met mijn te korte duim! :P Of ik moet helemaal mijn hand van het stuur aftillen.
Maar dat is natuurlijk super irritant en belemmerd me in het vloeiend kunnen rijden!

Hoe kan ik dat oplossen? Een stokje met ductape op het knopje plakken? Whaha.
Niemand met zo'n probleem ook?

Het gaat om een bmw f 800 s trouwens...
Hoe groot ben je ongeveer? Ik ben 1m67 en heb ook kleine handen en hier lukt dat zonder probleem. Als je je handen houdt met de duimen ter hoogte van die knop (in het verlengde ervan) zou het geen probleem mogen geven als je je handen aan de binnenkant van de handvaten plaatst.
 
Hallo mensen, ik kom even inbreken op jullie topic...
Ben aan het kijken naar een andere motor, rij nu een f 650 gs dakar. Zit nu te denken aan een F800S of een ST. Nu vind ik de S mooier en die is ook iets betaalbaarder maar als ik het zo lees zou de ST comfortabeler moeten zijn.. Kunnen jullie me daar iets meer over vertellen of moet ik daarvoor echt gaan proefrijden? En zijn er in mijn zoektocht nog punten waar ik zeker op moet letten voordat ik een motor aanschaf? Alvast bedankt! Groeten, Laura
 
De S heeft een iets sportievere houding (voetsteunen iets hoger en stuur iets lager) en slechts een tophalf met ook nog eens een lager ruitje (dat is natuurlijk allemaal te vervangen/aan te passen).

Ik vind de S comfortabel genoeg het is absoluut geen 'racer' maar ja dat is natuurlijk heel persoonlijk en vergeleken met een GS zit je natuurlijk meer voorover.

Let ook goed op onderhoudshistorie / garantie. Vooral de beginjaren hadden problemen. Onder garantie is bij mij het binnenste van het blok geheel vervangen (uit voorzorg). Dat is natuurlijk een dure grap als je het zelf moet betalen.

Verder vind ik het een lekker blok dat bij lage toeren al goed trekt en ook lekker zuinig is. 1 op 20 is heel makkelijk haalbaar. Bij mij staat de BC meestal op 4.3/4.4.

Veel plezier
 
Hallo Laura.

Kleine correctie op het bovenstaande: de voetsteunen staan op beide modellen gelijk. De verschillen tussen de S en ST zijn: het stuur, de onderste plastic delen, het lagere ruitje en het achterrek van de ST waar de S alleen een handgreep heeft.

Een S het comfort van de ST geven betekend dus alleen een hoger stuur i.p.v. de clip-ons en daar zijn twee oplossingen voor: een ST stuur + bijbehorende delen kopen of een aftermarket oplossing zoals bijvoorbeeld AC Schnitzer aanbiedt.

Wat het ruitje betreft zijn er vele oplossingen, maar ik weet wel dat er meer ST's rondrijden met een S ruit er op dan S-en met een ST ruit er op. Maar er is dus veel meer keus dus dat is m.i. minder van belang bij de beslissing over de aanschaf van een bepaald exemplaar.

Voor (veel) meer informatie, zie de fora in mijn sig.
 
dank 100kb

overweeg trouwens ook eens de V-strom.
ik vond dat een lekkere no nonsense fiets. Grootste voordeel van de beamer is wat mij betreft de extra power!
 
Bedankt voor jullie informatie! Dus ik hoef geen S te laten staan lees ik al... Enkel een ander stuur en eigenlijk heb je dan net zo veel comfort... Met deze informatie kan ik wat! :)
 
dank 100kb

overweeg trouwens ook eens de V-strom.
ik vond dat een lekkere no nonsense fiets. Grootste voordeel van de beamer is wat mij betreft de extra power!
Daar gaat het mij ook vooral om inderdaad! Ik moet achter een R1100S aan rijden en ben nu voor mijn gevoel alleen maar aan het gas aan t hangen en schakelen...
 
dank 100kb

overweeg trouwens ook eens de V-strom.
ik vond dat een lekkere no nonsense fiets. Grootste voordeel van de beamer is wat mij betreft de extra power!


een V strom 1000 ?? ding is bulliger met koppel maar dat maak je wel goed bij iedere pomp dat ie moet tanken ;) als je een beetje door rijd........

en all road wil ik het niet eens noemen gewoon een toermotor met een all road saus en een terug getuned race blok , off road is ie een ramp, de achterkant is net zo los als een lambada danseres , waar je met een GS heer en meester ben of je moet een ouwe rot op een africa twin tegen komen.........
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan