Wilhølms Span (eindelijk) on the road

Ural bak, Dnepr MT16 onderstel en dat maakt het een beetje link. Je onderstel is van een aangedreven span geweest. daarbij staat het wiel standaard een stuk verder naar achteren waardoor de bochten naar links niet aangedreven wat gevaarlijker worden. Hoe heb je de voorloop van je spanwiel tov je achterwiel berekend ???
 
:N verschil in bouwjaar maakt de verschillen..
oudere Urals hebben bakken zonder deksel
oudere Dneprs hebben bakke met deksel.

in jou geval is de bak dus WEL Ural. :Y
Ik zie een ovaal opstapje op het zijspanframe= Dnepr. De boog over de aandrijfas had ik nog niet gezien. Ik hou het frame op Dnepr.

De bak zonder klepje is voor mij een Dnepr. Maar als jij zegt dat er vroeger ook Urals zonder klep geweest zijn geloof ik je.
 
Ural bak, Dnepr MT16 onderstel en dat maakt het een beetje link. Je onderstel is van een aangedreven span geweest. daarbij staat het wiel standaard een stuk verder naar achteren waardoor de bochten naar links niet aangedreven wat gevaarlijker worden. Hoe heb je de voorloop van je spanwiel tov je achterwiel berekend ???

vuistregel: gewicht van de motor in mm, heb een voorloop van ongeveer 24cm. Dat het frame van MT16 is geloof ik wel, dat verklaart de vreemde boggel in het frame (aan motorzijde) . Leuk lui, zo leer ik weer eens wat.
 
Laatst bewerkt:
vuistregel: gewicht van de motor in mm, heb een voorloop van ongeveer 24cm. Dat het frame van MT16 is geloof ik wel, dat verklaart de vreemde boggel in het frame (aan motorzijde) . Leuk lui, zo leer ik weer eens wat.

Volgens mij is die regel wel ietsje achterhaald. Moderne zijspannen worden op een grotere voorloop gezet.
 
Die vuitsregel stamt uit de jaren 70. Mijn motor weegt 209 kilo en zou niet graag een voorloop van 21 centimeter willen hebben. Die staat op bijna het dubbele.
 
Laatst bewerkt:
Is natuurlijk ook een oud frame dus ik zou voor de oude regeltjes gaan. De nieuwere regels gelden meer voor de volledig aangepaste spannen met dikke lage banden. Met grote wielen en oude frame/span constructies zijn de regeltjes nog niet zo slecht. Ik denk dat de voorloop een beetje klein is maar moet te doen zijn. Even opletten aan het begin met linkerbochten dat je hem niet op zijn neus zet.

Ik kan de bak niet heel goed zien dus of er een klep opzit weet ik niet. Maakt ook niet veel uit.

Benno
 
Denk dat Benno gelijk heeft. Met een grote voorloop is echter met een smalle band wel minder wringen als je langzaam rechts af gaat.
 
ik heb ook gewoon die vuistregeltjes aangehouden met mijn span.
Alleen het toespoor heb ik wel veel minder gemaakt dan volgens die regels, anders had ik helemaal geen vlucht nodig en leek de hele combi bij korte bochten rechtsaf wel te gaan breken...
 
Mijn combi staat gewoon haaks. Motor vertcaal in het lood en zijspan horizontaal (meestal ;) )
Geen vlucht dus toen op aanraden van EZS zo afgesteld. Dus ook voorloop van 380mm
Toespoor in eerste instantie op 35mm gegokt. Bleek ernstig links af te sturen (en zo 3500km gereden op vakantie) en heb hem toen naar 25mm gezet. Dat bleek in een keer voldoende.

Later nog van een 175/55 naar een 195/45 band gegaan, maar nastellen was niet nodig.
 
kortom die van mij gaat ook als de brandweer hahahaha, ik moest toch ergens beginnen, en moet zeggen de opmerking over achterhaalde regels moest ik wel even om lachen. Al met al is het pure natuurkunde/mechanica en dat verandert niet ......... zou altijd beter kunnen, maar het ziet er gelikt uit en vooralsnog heb ik totaal niet het idee dat hij over de bak kantelen wil. Ik heb er ook een 195 band om zitten en die zorgt voor mooi wat stabiliteit.En een beetje zwaar sture is ook niet erg, hoef ik niet naar de sportschool!!
 
Mijn combi staat gewoon haaks. Motor vertcaal in het lood en zijspan horizontaal (meestal ;) )
Geen vlucht dus toen op aanraden van EZS zo afgesteld. Dus ook voorloop van 380mm
Toespoor in eerste instantie op 35mm gegokt. Bleek ernstig links af te sturen (en zo 3500km gereden op vakantie) en heb hem toen naar 25mm gezet. Dat bleek in een keer voldoende.

Later nog van een 175/55 naar een 195/45 band gegaan, maar nastellen was niet nodig.

Die van mij zal ook op zoiets staan neem ik aan (incl. 195 band) :P
 
gister weer even stukkie gereden, fucking verslavend hoor dat zijspanrijden!
In donker thuis gekomen, kon ik mooi effe onder het rijden mijn koplamp afstellen......
 
in de regen ongeveer 15meter spreeeeeeeeeeee achter het zijspanwiel, waren mijn maten achter me blij mee!!!!
 
mannen ik vind mijn achterveren te slap.....schiet eens , wat raden jullie aan..???

Veren verwijderen en strutts plaatsen :Y



:+ O-)


On-topic; wat voor motor/type is het eigenlijk? (Kwalijkzakie Z ?)
Als er zwaardere types van zijn. Dan zou je eens kunnen kijken naar een setje van een zwaarder type (als deze passen natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
Wat voor veren zitten er nu op? Gewoon standaard spul?
Dan zou ik eerst een setje Koni's er op zetten, dat scheelt zowieso al heel veel.
 
Het merk maakt natuurlijk geen zak uit. Het gaat om de veer. Die kan je los kopen en op laten zetten bij allerlei verenboeren. Dan hou je de originele demper, maar met een zwaardere veer.
Of je maakt een stabilisatiestang, dan kan je weer wel met soepele veren blijven rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan