Motogymkhana

Xtine

MF veteraan
19 apr 2012
9.284
84
Amsterdam
Motogymkhana is een zeer jonge tak van motorsport, en een snel groeiende. In 2012 begonnen, o.a. naar aanleiding van deze openingspost (zie onder), nu uitgegroeid tot een serieuze vereniging met wedstrijden, recreatie en gezelligheid. Kenmerkend aan de Motogymkhana sport is de lage drempel: je kunt op hoog niveau meedoen met je woon-werk motor of je zondagmiddag-toermotor.


In 2016 zijn er 8 competitiewedstrijden Motogymkhana, in Lelystad en Etten-Leur. Een snel groeiend aantal wedstrijdrijders levert daar strijd, op een steeds hoger en professioneler niveau.

Ben je nog niet zo ver, dan kun je kennismaken met onze sport op Experience dagen, waar je de beginselen van Motogymkhana worden bijgebracht, vaak door de snelle rijders uit de competitie. Deze dagen staan voor iedereen open: of je nu een maand je motorrijbewijs hebt of al 30 jaar, we nodigen je uit om 's gezellig mee te doen.

Voor wedstrijdrijders en recreanten organiseren we de "Practice and Play" dagen, waar we mooie parcoursen en figuren uitzetten om te oefenen. Voor elk wat wils.

Hier vind je de kalender, en meer informatie over alle events.




====================================================================
De originele openingspost:

Wordt er in Nederland wel 's Motogymkhana gedaan? Zie b.v.

update:
ja, er wordt inmiddels in Nederland druk aan moto-gymkhana gedaan.
Zie www.moto-gymkhana.nl en klik op de facebook link.

update:
de data van de Motogymkhana competitie in 2016:

(link verwijderd, die is inmiddels kapot)
 
Laatst bewerkt:
Dat is in japan, daar rijden ze links en hier rechts dus dat gaat niet werken
 
In Engeland doen ze het wel (http://www.motogymkhana.org/), en het lijkt me wel leuk.
 
Ik vind het best bizar zoals die gasten dat doen, je ziet ze dat ook met dikke toerbuffels doen.
Zou dat best een irl willen zien :Y
 
Mooi om te zien en dus publieksvriendelijk. Zit ook een competitie element in. Leuk om te doen, lijkt mij en relatief veilig en betaalbaar. Misschien te vergelijken met stuntrijden? Motorbeheersing is meer dan met 250 km/h op een hoek aanstormen en het knikje zo vlug mogelijk nemen. Ik vind het elke keer spannend om te zien hoe een coureur de oefening volbrengt. Als vorm van motorsport verdient het zeker een plaats vind ik.
 
mss een idee om zoiets in nederland op te zetten, je hebt een grote parkeerplaats nodig ,een beetje goed weer en medewerking van een gemeente.
 
Dat mannetje benut de mogelijkheden van zijn motor en banden in 1.46 meer dan ik en bijna heel MF het hele leven. :')
 
In Nederland heb ik er nog nooit van gehoord, weet wel dat het Belgische blad MR vorig jaar en dat jaar daarvoor Gymkhana's organiseerde. Of ze dat nog doen weet ik niet, ben gestopt met het lezen van dat blad.

 
Wat is dus al zei, in Engeland rijden ze ook links, net als in Japan daarom daar wel en hier niet

Het stuur zit daar aan de andere kant van de motor?

mss een idee om zoiets in nederland op te zetten, je hebt een grote parkeerplaats nodig ,een beetje goed weer en medewerking van een gemeente.

...ik zie veel mogelijkheden voor atmosferische en bureaucratische tegenwerking...

Er is op facebook geloof ik een Belgische motogymkhana organisatie, zou leuk zijn als het in NL ook kan.
Wel valbeugels monteren!
 
Ik vind dit eigenlijk interessanter om te kijken dan die snelheidsfreaks. Snel rijden kan iedereen, degelijk rijden daarentegen ...
Ik denk dat ik oud begin te worden :N
 
Voor de 2e keer dit jaar is het NK Motorbehendigheid georganiseerd door de KNMV.
Werd gehouden in Rosmalen.

We kunnen even niet verder... - KNMV
Dat is meer een soort rijles 2.0.
We hebben hier natuurlijk de traditie niet, maar volgens mij past motogymkhana wel in Nederland. Je kunt met een klein budget instappen. Je basistraining op een lokaal industrieterrein.
Nu moet alleen nog iemand wedstrijdjes organiseren. Eigenlijk net als de klassieke demowedstrijden. Volgens mij wil Barneveld wel meewerken. Bandenboeren willen vast de kar wel trekken.
Ik kom alvast kijken!
 
Het lijkt dat dat behendigheidskampioenschap wel in de buurt komt van Gymkana. Ik zou het best willen proberen, het is voor een publiek leuker om naar te kijken dan naar rijders die om de drie minuten met 300km/u voorbij komen. En om te oefenen heb je niets anders nodig dan een leeg parkeerterrein en een container met pilonnetjes.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan