Motogymkhana

In belgie is het in elk geval al wél dat ik gehoord heb.
Is idd erg leuk, goed vd beheersing, én leuk om te zien!
Al zou ik er wel een bepaalde soort moto voor uitkiezen. Niet de taartscheppen die ik nú heb.. _O-
 
Moet je wel een afgesloten terrein hebben .
Je denkt toch niet dat die lui van wegmisbruikers het begrijpen als je bij de Gamma op de parkeerplaats rondjes gaat draaien om een kratje ?
Voor hen is een kratje om op te staan , niet om omheen te draaien.
 
Mooi om te zien en dus publieksvriendelijk. Zit ook een competitie element in. Leuk om te doen, lijkt mij en relatief veilig en betaalbaar. Misschien te vergelijken met stuntrijden? Motorbeheersing is meer dan met 250 km/h op een hoek aanstormen en het knikje zo vlug mogelijk nemen. Ik vind het elke keer spannend om te zien hoe een coureur de oefening volbrengt. Als vorm van motorsport verdient het zeker een plaats vind ik.


Precies!

Ik zeg altijd, hoe langzamer er word gereden, de slechter de piloten worden!

Hard rechtuit rijden kan iedereen!

8-)
 
je moet er van houden.. ik vind het maar een AVB XXL+, en daar blijft het ook bij.

het is leuk om een keer te zien, maar bij de 2e ronde denk ik al: wtf waar ben je mee bezig. knap als je het kan, maar om te zeggen dat het knapper is dan met 250 aanremmen op een bocht en hem in een perfecte hoek precies over de apex te snijden? !nee!
 
Ik vind dit eigenlijk interessanter om te kijken dan die snelheidsfreaks. Snel rijden kan iedereen, degelijk rijden daarentegen ...
Ik denk dat ik oud begin te worden :N

Neem aan dat je snel rechtuit rijden bedoeld ;)
Beetje snel een rondje over een circuit rijden is ook wel wat oefening voor nodig :Y
 
http://www.youtube.com/watch?v=ry9GUDnuyoY

Ik heb het vorig jaar ook eens geprobeerd, in Belgie. Olv Johan De Bruycker, een trainings dag met alle oefeningen die ook in de wedstrijden plaatsvinden. Er zaten zeer zeker veel snellere jongens bij, was voor mij de eerste keer. Ik weet dat er ergens binnekort een dergelijke training wordt gehouden, dan heet het in het Nederlands; Motor Behendigheid.
Ik vond het hardstikke leuk om te doen, maar het is ook slopend; voor de motor en voor mij :)
Ik zou graag een aparte ghymkana motor erbij willen hebben, dan zou ik zeker voor gaan!
 
Moet je wel een afgesloten terrein hebben .
Je denkt toch niet dat die lui van wegmisbruikers het begrijpen als je bij de Gamma op de parkeerplaats rondjes gaat draaien om een kratje ?
Voor hen is een kratje om op te staan , niet om omheen te draaien.
_O- _O-


Maar effe serieus: ik kan me niet voorstellen dat iemand er moeilijk over gaat doen, als je voor je vaardigheid wat stuuroefeningen doet. Je bent toch niet aan het stunten?
Ik doe ook nog weleens wat stuur- en vooral remoefeningen op een parkeerterrein. Als ik ooit bekeurd zou worden, laat ik het zeker vóórkomen!
 
Hallo,

De laatste tijd heb ik de ontwikkelingen van Moto-Gymkhana in Europa een beetje gevolgd. Samen met Frenk was ik in april 2011 in Belgie bij een Gymkhana training van VROM.
Daar heb ik geleerd dat Gymkhana op de motor heel intensief is en veel van jou en je motor verlangt. Het is wel een hele mooie motorsport!
In Engeland is moto-gymkhana al een stap verder. Daar organiseert de Moto-gymkhana door het hele land gymkhana-events en de mensen die dit organiseren hebben al contacten over de hele wereld.
Ik heb contact met een bestuurslid van de Engelse moto-gymhana-vereniging en hun doel is het om door heel Europa Gymkhana-wedstrijden te laten plaatsvinden en met de Europese kampioenen in moto-gymkhana-land Japan wedstrijden te gaan rijden.
In Nederland is binnenkort een heuse motorbehendigheidcursus te volgen bij www.motorcursussen.nl . Je kunt hier les krijgen van de Nederlandse kampioen.
Ik heb zelf een kleine motor (yamaha YBR 125) voor gymkhana aangeschaft en ga gewoon lekker aan de slag met wat pionnen en straatkrijt. Achtjes oefenen, slalom, keren, draaien etc.
Voor diegene die ook de ontwikkelingen van moto-gymkhana in Nederland wil volgen heb ik een Facebook groep gemaakt.
http://www.facebook.com/groups/346956898713362/
Je bent natuurlijk welkom als je mee wilt denken over de ontwikkelingen van deze mooie motorsport.
Greetz, Helen
full
 
allemaal art 5....

En hoe denkt de NL verzekering er over :?
 
Helen, heel leuk. Ik kreeg al bericht dat Nikki een behendigheidstraining organiseert. En gymkhana lijkt me heel leuk. Moet alleen nog ff over twee weken m'n rijbewijs A halen :-|

Aparte motor voor gymkhana? wordt het dan niet een dure hobby?
 
Hoi Xtine. Ik woon in Duitsland en heb daar die 125 cc aangeschaft. De 125 cc klasse is in Duitsland een klasse die vaak door beginners wordt gereden, die net hun rijbewijs hebben.
De kleur rood is ook niet echt een gewilde kleur en deze stond al vrij lang op het internet te koop, dus heb ik toegeslagen!
Als je gymkhana met je eigen wegmotor rijdt, zul je wel merken dat deze sport veel van je motor vergt. 125 cc of 250 cc is meer dan voldoende voor gymkhana.

Mijn man is nogal handig en die kleine motor ligt nu al gedeeltelijk uit elkaar en wordt momenteel helemaal opgeknapt. (hoewel er weinig op te knappen viel). Hij neemt dus het onderhoud van de motor voor zijn rekening.
Zo een 125 cc kost hier in Duitsland in de wegenbelasting nix (dus nul) en WA verzekerd kost die 36 euries per jaar.

ik ga binnenkort mijn eerste rondjes draaien met deze leuke motor!
 
Laatst bewerkt:
allemaal art 5....

En hoe denkt de NL verzekering er over :?

Ik denk dat een verzekeringsmaatschappij er blij mee mag zijn als een motorrijder zoveel oefent en geleerd heeft om zijn motor goed te kunnen handelen.

Zolang je niet geflitst wordt zal er wel niets aan de hand zijn.
Geflitst worden bij moto-gymkhana?? Ik draai rondjes om pionnen....
 
Ik liep al een tijdje met het idee om dit zelf ook 's proberen, naar aanleiding van alle filmpjes op Motormeuk en Youtube. Leuk dat er mensen bezig zijn om dit in Nederland van de grond te krijgen :).
 
In Japan is dit een echte competitiesport en heel bekend. Er worden zelfs dvd's verkocht en een bekend bandenmerk is de grote gymkhana-sponsor in Japan.

Ik ga ervan uit dat het niet lang meer duurt dat deze sport in Nederland en ook in heel Europa bekender wordt.
Het probleem is toch vaak om een passende oefenlocatie te vinden waar je met een paar bikers ongestoord kunt oefenen. als je die hebt: gewoon een paar pionnen regelen en beginnen de diverse figuren te oefenen.
Ik heb gehoord dat eind van dit jaar een boek uitkomt met hierin de regels van moto-gymkhana.
 
wie geeft uitsluitsel dat nl bedrijven uitkeren bij schade? Verder vind ik het +1
 
Dat mannetje benut de mogelijkheden van zijn motor en banden in 1.46 meer dan ik en bijna heel MF het hele leven. :')
Spreek voor jezelf ;) Maatje van mij doet ook aan gymkhana (als 1 vd weinige in NL denk ik) en kan ook aardig meekomen met dit mannetje denk ik. Hij zat hier ooit onder de naam Ragonite (of Rietvaarder), maar zit hier niet meer :+
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan