Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

The Race Academy 2012

Pagina's:
«
»

BMW S1000RR

Reg. datum:
13 mei. 2009
quote:

Amen here as well.

Zac #135

Reg. datum:
14 aug. 2005
Is Corser er ook bij in Alès?

Triplelicious

Reg. datum:
30 nov. 2007
quote:
bartje325i schreef op 29 juni 2012 @ 17:37:
Is Corser er ook bij in Alès?

haha zou wel tof zijn ja :P
1100S & GSX-R600 k1 circuit http://www.scarpamoto.nl

Bmw S1000rr

Reg. datum:
25 jun. 2001
quote:
Mark TT schreef op 29 juni 2012 @ 12:58:

Discussie; racen is per definitie gevaarlijk, dus dan maar gas erop. Daarover verschillen de meningen.

er zit ook een groot verschil tussen "een circuitdagje bij organisatie x en racen" + niet te vergeten dat je een aantal kamikaze klasses heb zoals de talentcup of 600klasse waar je een hoop jonge boys hebben die willen knallen voor de laatste centimeter. (ook als deze mannen komen sturen bij organisatie x y z heb ik ze er ook anderen er af zien rijden want een doodzonde is zowel voor rijder als diegene die er af geketst wordt.

In nederland hebben de racers maar weinig respect voor elkaar op de baan <= vind ik,...als je kijkt naar buitenlandse circuitorganisaties en vooral buitenlandse rijders die letten veel meer op elkaar en respecteren elkaars ruimte. daar kunnen de nederlandse coureurs (sommige hiervan) nog wat van leren. (niet allemaal over 1 kam scheren.) (ik hoorde van de week een verhaal van een klasse 600 rijder die in de eerste bocht 5 man meenam en twee races is geschorst voor wild onnodig rijgedrag, want je wint immers de race in de eerste bocht, zonde....)

quote:

Bij RA proberen we de crashes tot een minimum te beperken

probeert bijna elke organisatie dat niet dan? :)

quote:

om de simpele reden dat je ook kan oefenen ook een lagere snelheid. Dat geeft ook meer rust en meer tijd om de dingen GOED uit te voeren. Heb je de procedure eigen gemaakt, dan kan je werken aan een snellere afhandeling hiervan met meer snelheid.

ik kan me hier vinden voor de langzame, middelsnelle groepen zeker. 200% mee eens. maar je weet wat troy corser zei:"if you drive slow you dont learn anything" oftwel als je rollend de bocht doorkan en je hoeft niet te remmen voor een bocht is 200% veilig, chapeau, alleen als je een rijder niet leert remmen/of laat begrijpen hoe je moet remmen dan zal die de eerste volgende circuitdag ook niet in zijn remknijpen want dat is dan maar een eng ding...(en ook hier zit weer een nuance van remmen bij 50 meter of bij 150 meter)

quote:

Maar racen is niet iets van 1 dag.

absolutly! :*

quote:

Corser zit waarschijnlijk als sinds zijn 6e op motor en nu is ie bijna bejaard.

en die 'ouwe' rijdt nog steeds als een malle! echt om kippevel van te krijgen!!!

quote:

Grenzen opzoeken doe je maar in je eigen tijd.

ben ik niet met je eens ;) ik denk als je t voorzichtig stapje bij beetje doet dat dit zeker wel kan, en als t te gek wordt ff terughalen.

quote:

Bij RA leren we de skills, de vaardigheden

check :)

quote:

Dat zal ook nooit zo worden. Daar zijn andere organisaties voor, die je meer vrij laten hierin.

de tijd zal het leren maar ik denk dat je hier in vergist, ik denk dat je weer een stap voorwaarts moet en niet in dit model moet blijven hangen. ook weer afhankelijk per groepsnivo.

quote:

gaan toepassen op semi of volle race snelheden. Dat laatste past gewoon niet in het RA concept. En zal ook nooit gaan gebeuren denk ik zo.

Wanneer heb je t laatst voor jezelf op 100% gereden? moet je is kijken in wat voor probleemzones je allemaal komt, khad 5 dagen zeelenberg gedaan, de eerste 2 dagen sloeg helemaal nergens op, alles wat niet moest deed ik,...(want op 80% gaat t allemaal zo makkelijk, totdat ik op 100% kwam of 103% en dan wordt t een zootje)

als alle RA/MSL marshalls op volle bak gaan poken man dat wordt leuk :) dan moet iedereen wennen aan de snelheid/combineren van alle technieken en dan wordt t precies hetzelfde als ik bij zeelenberg de eerste 2 dagen. dat duurt ff voordat dat eruit is :) dus 80% is makkelijk praten (op ieder zijn eigen nivo, naarmate je bijna tegen je limiet zitten dan helder blijven denken is het allermoeilijkst en geeft ook de meeste kick als t lukt)

quote:

Slotsom: RA maakt je bewuster van je rijden en maakt je stilaan bekwamer en een veiligere rijder omdat je weet wat je aan het doen bent.

zeker mee eens.

quote:

Puur- op- gevoel rijders die hard gaan KUNNEN het je niet eens uitleggen. Behalve; gas geven en laat remmen!

organisatie onafhankelijk mee eens! (let op dit heeft dus NIETS te maken bij mensen van RA e.d. voordat iedereen weer mails naar maudie gaat sturen :) )ik vind ook dat alleen coureurs die hun gevoel snappen en kunnen uitleggen dat die les kunnen/mogen geven en niet omdat ze een bepaalde status hebben behaald in de racerij (wat overigens wel respect verdiend voor de prestatie die ze geleverd hebben). Ik ken ook mensen die zijn niet ultra snel maar kunnen zeker voor de beginnende onder ons het fantastisch uitdragen/vertellen. zo heb je elkaar dus allemaal nodig...

quote:

Leven en laten leven;

een gouden oneliner mark, ik zeg hard op de inhoud en zacht op de persoon, en zeker nooit persoonlijk. en altijd een CC'tje naar de baas in het kader van "cover your ass" en ik weet dat alle ra mannen / msl en andere toppers meelezen, maar zijn maar weinig die hun mening/gevoel beschrijven,.. :) na mijn motorfreakstijd schrijf ik gewoon wat ik beleef en voel, zonder persoonlijk te worden of iemand negatief af te zeiken. (want na 3,5 jaar importeurspolitiek en journalistenpolitiek kan ik ook nog wel een paar mooie oneliners schrijven. :)

ik hou wel van een leuk gesprek, dit topic maar weer is een beetje wakkerschudden in positieve zin.
vond m gewoon ff leuk om te reageren mark, we kennen elkaar al een tijdje... ;)
Mijn youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/s1000rrnapo

Ducati 996 race Mts 1000s road

Reg. datum:
26 nov. 2008
quote:
Mark TT schreef op 29 juni 2012 @ 12:58:
Tot op een zeker hoogte is snelheid een afgeleide van techniek. Wanneer iets voor je gevoel eenvoudig/makkelijk/soepel gaat, wordt je vanzelf brutaler op het gas.

Zou je het omdraaien en draai je eerst aan het gas en pas je geen techniek toe, dan doet het waarschijnlijk zeer. Het gros weet zich met hangen en wurgen hier nog wel uit te redden, maar heel veilig is het allemaal niet.

Discussie; racen is per definitie gevaarlijk, dus dan maar gas erop. Daarover verschillen de meningen. Bij RA proberen we de crashes tot een minimum te beperken, om de simpele reden dat je ook kan oefenen ook een lagere snelheid. Dat geeft ook meer rust en meer tijd om de dingen GOED uit te voeren. Heb je de procedure eigen gemaakt, dan kan je werken aan een snellere afhandeling hiervan met meer snelheid.

Natuurlijk bereik je daarbij limietwaarden, die je als rijder het liefst allemaal zouden willen verleggen tot het niveau van een Corser. Maar racen is niet iets van 1 dag. Corser zit waarschijnlijk als sinds zijn 6e op motor en nu is ie bijna bejaard. Hij heeft wat achter de rug zeg maar kwa ervaringen. 1 dag Assen gaat je geen Corser maken ;)

Grenzen opzoeken doe je maar in je eigen tijd. Bij RA leren we de skills, de vaardigheden, de dingen die een motorfiets nodig heeft om zijn werk optimaal te kunnen doen, zonder dat wij de motorfiets nog langer tegenwerken. Dat is de insteek. En niet 1.43 rijden als de gelegenheid zich voordoet. Dat is niet RA. Dat zal ook nooit zo worden. Daar zijn andere organisaties voor, die je meer vrij laten hierin. IK zie dit meer als een stap NA de RA periode, waar je de techniek mooi kan gaan toepassen op semi of volle race snelheden. Dat laatste past gewoon niet in het RA concept. En zal ook nooit gaan gebeuren denk ik zo.

Gas op de stuit at all times, wat racen eigenlijk is, vraagt om weten waar je mee bezig bent. Wanneer je zuiver op gevoel rijdt kan je bedrogen uitkomen, omdat motor racen voor bijna 100% aangeleerd gedrag is.

Kleine uitleg; Oeh, ik ga te hard een bocht in....hop gas dicht en liefst rem erbij. Motor heeft echter gas nodig om een bocht te kunnen maken. Met remmen en gas dichtgooien wil de motorfiets eerder rechtdoor dan de hoek om, van schrik remmen we nog harder en het voorwiel glijdt weg. Wanneer je leert dat de druk juist naar het achterwiel moet ook in die situaties, dan is gas je enige vriend.

Ander voorbeeldje, Oeh ik ga te schuin met de motorfiets in de bocht, laat ik maar wat gaan tegenhangen anders val ik om. Je valt niet om, die motor wil juist rechtkomen en rechtdoor. JE zal hem dus moeten helpen om laag te blijven om de bocht goed te kunnen ronden

Laatste voorbeeldje; Ik heb geen flauw idee hoe ik mijn motorfiets de bochten in wurm, maar het lukt me nog steeds. Yeah right, maar dat wordt wel anders anders je de ramshoek met 200 km/h gaat nemen, of harder. Wanneer je dan niet bewust een stuuruitslag geeft (nota bene de verkeerde kant op sturen met je stuur ook nog), grote kans dat je eindigt in de grindbak. En jij je maar afvragen wat er mis ging. Van countersteering heeft men vaak nog nooit gehoord, maar is DE essentie van een goede bocht rijden, nog even los van gascontrole, kijken, vering etc.

Slotsom: RA maakt je bewuster van je rijden en maakt je stilaan bekwamer en een veiligere rijder omdat je weet wat je aan het doen bent. Puur- op- gevoel rijders die hard gaan KUNNEN het je niet eens uitleggen. Behalve; gas geven en laat remmen! Wat is de educatie waarde daarvan denk ik dan?!

Leven en laten leven; wij op onze manier, spreekt dit je niet aan; er is genoeg alternatief op een van de track days van talloze organisaties!

vind je verhaal toch een beetje te kort door de bocht Mark.

ben ondertussen al heel wat dagen met Race Academy op de baan geweest... basisbeginselen hoe zit ik op een fiets, dat zit er wel in.
hoe kijken, dat zit er wel in.
wat vooral niet te doen, dat zit er wel in.

de afgelopen dagen heb ik op een paar punten eindelijk geleerd welke lijnen te rijden op Assen, dus dat heb ik mooi geleerd.
Wat ik echter gemerkt heb is als je te ver onder je tempo achter een instructeur rijdt, wordt je slordig...

ik blijf er dus bij dat een bepaalde snelheid tijdens de cursus belangrijker is dan jij het hierboven wil doen geloven. sommige instructeurs zijn erg goed in je stapgewijs op sleeptouw te nemen, fouten uit je techniek te poetsen of gekende techniek te leren toepassen aan hogere snelheid. Denk dat de meesten het wel herkennen dat op het moment dat je harder begint te gaan, je makkelijk weer terugvalt in je oude fouten.
Juist daarom ga ik graag met RA op pad. Om stilaan sneller te leren worden terwijl iemand je kritisch in de gaten houdt en je vertelt waar je oude fouten weer de kop op steken.
bad things happen to good people
Ducati Olanda Club

ZAC#83

Reg. datum:
05 sep. 2003
De kunst is om in een groep te zitten of terecht te komen waarin je onder je max rijdt, maar tegelijkertijd moet je ook weer niet te ver onder je PR rijden. Je moet tijd over hebben om aan dingen te werken, maar ook niet teveel.

Vaak zie je al snel of iemand nog veel ruimte over heeft of tegen z'n grens aan loopt. In zo'n geval vraag ik ook hoe die persoon daar zelf in staat, en indien mogelijk verschuiven we hem/haar naar een andere groep. Geef het ook gerust zelf aan als het je te snel of te langzaam gaat, is uiteindelijk voor iedereen leuker rijden.

@ Napo: we hebben een besloten forum waarin we dingen met elkaar bespreken en evalueren, we uiten onze mening dus wel, maar niet in dit topic ;)
Motorvrouw van het jaar 2013!

ZAC#83

Reg. datum:
05 sep. 2003
Bach heeft een film gemaakt van de 2 dagen op Assen :)

https://vimeo.com/45201053

ZAC #?

Reg. datum:
16 mei. 2005
quote:
Basia schreef op 04 juli 2012 @ 22:23:

Dat filmpje is very nice geworden *D

GSX-R 750 K4

Reg. datum:
24 sep. 2002
quote:
Basia schreef op 04 juli 2012 @ 22:23:

Nice *D

Aftellen naar Alès is voor mij nu echt begonnen, nog 'even' geduld :]
Motor poëzie: Braddan Bridge - Glen Helen - Kirk Michael - Ballaugh Bridge - Sulby Straight - Ramsey Hairpin - Bungalow - Greg ny Baa | Tiergarten - Hatzenbach - Flugplatz - Schwedenkreuz - Adenauer Forst - Bergwerk - Klostertal - Brünchen - Pflanzgarten

2005 Honda CBR 600 RR

Reg. datum:
07 jun. 2012
ff een vraagje, zouden de mensen die naar Alès gaan niet uiterlijk 1 juli een mailtje ontvangen moeten hebben met de laatste details en de route beschrijving?

GSX-R 750 K4

Reg. datum:
24 sep. 2002
quote:
WallyPower schreef op 05 juli 2012 @ 10:07:
ff een vraagje, zouden de mensen die naar Alès gaan niet uiterlijk 1 juli een mailtje ontvangen moeten hebben met de laatste details en de route beschrijving?
Check, copy & paste uit de mail:

quote:
Uiterlijk 1 juli krijgt u de laatste details voor de training en een routebeschrijving.
Motor poëzie: Braddan Bridge - Glen Helen - Kirk Michael - Ballaugh Bridge - Sulby Straight - Ramsey Hairpin - Bungalow - Greg ny Baa | Tiergarten - Hatzenbach - Flugplatz - Schwedenkreuz - Adenauer Forst - Bergwerk - Klostertal - Brünchen - Pflanzgarten

ZAC#83

Reg. datum:
05 sep. 2003
Ik zou even mailen naar het info@ adres :) Als dat in de mail staat, had je nu inderdaad de info moeten hebben.

2005 Honda CBR 600 RR

Reg. datum:
07 jun. 2012
Ah, dan zal ik de mensen daar maar eens een herinneringsmailtje sturen ;)

Maar nu ik toch bezig ben; zijn er hier nog mensen die interesse hebben in carpoolen naar Alès?

Triplelicious

Reg. datum:
30 nov. 2007
quote:
Inbox4me schreef op 05 juli 2012 @ 09:23:

[...]
Nice *D

Aftellen naar Alès is voor mij nu echt begonnen, nog 'even' geduld :]

Lekker nog twee weekjes en dan die kant op :Y

Honda powerrr

Reg. datum:
30 mei. 2004
quote:
WallyPower schreef op 05 juli 2012 @ 10:56:
Ah, dan zal ik de mensen daar maar eens een herinneringsmailtje sturen ;)

Maar nu ik toch bezig ben; zijn er hier nog mensen die interesse hebben in carpoolen naar Alès?

Wanneer ben jij in Alès?
On the asfalt again............. :P

2005 Honda CBR 600 RR

Reg. datum:
07 jun. 2012
quote:
Cobra schreef op 05 juli 2012 @ 22:39:

[...]

Wanneer ben jij in Alès?

26, 27 en 28 juli staat der een motor voor mij klaar. :)
Maar 't leek mij wel handig om iets eerder te gaan ivm met acclimatiseren.

Triplelicious

Reg. datum:
30 nov. 2007
quote:
WallyPower schreef op 06 juli 2012 @ 09:52:

[...]

26, 27 en 28 juli staat der een motor voor mij klaar. :)
Maar 't leek mij wel handig om iets eerder te gaan ivm met acclimatiseren.

Haha hopelijk is het droog maar dan zal het ook wel zweten worden.
Filmpie is trouwens top van Assen. Leuk gemaakt.

R6 RJ11 #710

Reg. datum:
04 aug. 2009
quote:
Basia schreef op 05 juli 2012 @ 10:32:
Ik zou even mailen naar het info@ adres :) Als dat in de mail staat, had je nu inderdaad de info moeten hebben.

Dan ga ik ook maar ff mailen :-)
maakte me geen zorgen (het is keurig betaald) maar heb geen route beschrijving ontvangen....
GO2RACING.nl
2013: Vdv 25t/m30 maart
OW-cup / ZAC

2005 Honda CBR 600 RR

Reg. datum:
07 jun. 2012
quote:
Robertd8 schreef op 06 juli 2012 @ 11:57:

[...]

Haha hopelijk is het droog maar dan zal het ook wel zweten worden.
Filmpie is trouwens top van Assen. Leuk gemaakt.

Ja, ik denk dat 't wel goed zweten zal worden :P , heeft iemand van jullie hier ervaringen met koelvesten? Vraag me af of deze nog wel goed werken onder een leren motorpak..

ZAC#83

Reg. datum:
05 sep. 2003
quote:
norwin schreef op 06 juli 2012 @ 12:28:

[...]

Dan ga ik ook maar ff mailen :-)
maakte me geen zorgen (het is keurig betaald) maar heb geen route beschrijving ontvangen....

Hey wat leuk, ben jij er ook! Gezellig!

Honda powerrr

Reg. datum:
30 mei. 2004
quote:
WallyPower schreef op 06 juli 2012 @ 13:38:

[...]

Ja, ik denk dat 't wel goed zweten zal worden :P , heeft iemand van jullie hier ervaringen met koelvesten? Vraag me af of deze nog wel goed werken onder een leren motorpak..

Ik heb gewoon goede thermokleding. :Y

R6 RJ11 #710

Reg. datum:
04 aug. 2009
quote:
Basia schreef op 08 juli 2012 @ 11:13:
Hey wat leuk, ben jij er ook! Gezellig!

:Y :Y samen met (kijker) Quirine, het is tevens haar vakantie :P

Jullie ook samen of ben je alleen!
GO2RACING.nl
2013: Vdv 25t/m30 maart
OW-cup / ZAC

ZAC#83

Reg. datum:
05 sep. 2003
quote:
norwin schreef op 08 juli 2012 @ 13:56:

[...]

:Y :Y samen met (kijker) Quirine, het is tevens haar vakantie :P

Jullie ook samen of ben je alleen!

Samen, allebei om les te geven :)

Triplelicious

Reg. datum:
30 nov. 2007
Nog mensen die op de camping staan?
Zin in :)

Honda powerrr

Reg. datum:
30 mei. 2004
quote:
Robertd8 schreef op 09 juli 2012 @ 09:27:
Nog mensen die op de camping staan?
Zin in :)

Als het goed is sta ik naast je met mijn tentje :Y *O*

Pagina's:
«
»
Volgende pagina ›
Select Forum

© 2001-2013 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 3

Cookies?Motor-Forum maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.