Enfield scrambler

Hé Michiel, wat is dat nou... Ik gisteren dit topic gelezen, denk morgen even reageren, is het al weer gestopt... :+
Volgens mij ook wel een leuk ding zo'n Enfield, ik ben een boek aan het lezen van Benno Graas, die met een Royal Enfield 350 met vrouw achterop en een aanhanger erachter kriskras 43.000 km door Afrika heen reist: Graas Uitgever | Het Aarden Beest, een bijzonder motoravontuur dwars door Afrika
Erg leuk om te lezen. Op zijn Enfield staat meer dan 4 ton :o

Probeer vandaag mijn gepolijste carb weer op mijn scrambler te zetten en ff te testen of ie het nog doet, deze week nog ff druk, maar anders volgende week een keer meeten?
Heb vorige week nog een Samyang 85/1.4 gekocht, moet ik ook nog eens nodig testen :P
 
Laatst bewerkt:
Hé Michiel, wat is dat nou... Ik gisteren dit topic gelezen, denk morgen even reageren, is het al weer gestopt... :+
Volgens mij ook wel een leuk ding zo'n Enfield, ik ben een boek aan het lezen van Benno Graas, die met een Royal Enfield 350 met vrouw achterop en een aanhanger erachter kriskras 43.000 km door Afrika heen reist: Graas Uitgever | Het Aarden Beest, een bijzonder motoravontuur dwars door Afrika
Erg leuk om te lezen. Op zijn Enfield staat meer dan 4 ton :o

Probeer vandaag mijn gepolijste carb weer op mijn scrambler te zetten en ff te testen of ie het nog doet, deze week nog ff druk, maar anders volgende week een keer meeten?
Heb vorige week nog een Samyang 85/1.4 gekocht, moet ik ook nog eens nodig testen :P

Meeten: Altijd goed plan :)


Project is niet gestopt hoor, alleen gepauzeerd :+

Ik ga rustig op zoek naar een Enfield die wle aan mijn eisen voldoet (tips zijn welkom)
 
Hier een ebaystore met veel enfield spul. made in India.


Dank je. Ik had al een (zelfs nog goedkopere) ebay winkel met onderdelen gevonden. De kosten van de onderdelen zjin voor mij ook het probleem niet, ik wil alleen niet ZO veel sleutelen. De helft van de lol zit bij mij in het sleutelen en de andere helft in het rijden. Als ik kijk wat er nog moet gebeuren aan het rijwiel gedeelte gaat het hiermee 1-2 (misschien 3) jaar duren voor ik er echt mee kan rijden. Dan is de lol er van mij wel van af.
 
Laatst bewerkt:
Schop :)


Er staat weer een Enfield in de tuin. ter plekke bij de verkoper (hij was niet rijdbaar) gedemonteerd en achterin de auto gegooid. Hij heeft brandschade, d schuur waar hij in stond heeft in bran gestaan, maar het blok zuo goed moeten zijn, zitten veel nieuwe onderdelen in. We gaan het meemaken :)


Het is weer een 350 overigens (bewust voor gekozen).

To be continued!
 
leuk , je houdt vol.
ik ben benieuwd of dit blok beter is.

Het is weer een 350 overigens (bewust voor gekozen).

behoefte aan onthaasten?
( zit er overt te denken een 500 blok bij m'n 350 te zoeken , het ding is traaaaaaaaag.)
 
leuk , je houdt vol.
ik ben benieuwd of dit blok beter is.behoefte aan onthaasten?
( zit er overt te denken een 500 blok bij m'n 350 te zoeken , het ding is traaaaaaaaag.)

ach 500 is ook traaaaaaaaag. 17 of 22 pk. Tja.

Ik heb een 1000cc BMW cafercare, daar zit echt zat pit in als ik wat meer vaart wil, verder een CB750K2 (ook verbouwd natuurlijk) die ook nog wel vooruit wil. Dus als ik hard wil, dan kan dat :)


350 trapt ook wat lekkerder aan voor de vriendin was de gedachte.
 
heb je al eens met een enfield gereden?
met een 500 kun je aardig met het verkeer meekomen.

maar goed , eerst lekker bouwen , wie weet valt het mee
anders kun je er altijd nog een 500 blokin zetten..
 
Schop :)


Er staat weer een Enfield in de tuin. ter plekke bij de verkoper (hij was niet rijdbaar) gedemonteerd en achterin de auto gegooid. Hij heeft brandschade, d schuur waar hij in stond heeft in bran gestaan, maar het blok zuo goed moeten zijn, zitten veel nieuwe onderdelen in. We gaan het meemaken :)


Het is weer een 350 overigens (bewust voor gekozen).

To be continued!
*O* *O*
 
at crappy telefoon foto's:

De motor heeft in een brandende schuur gestaan en dat is aan de tank wel te zien:

IMAG0287.jpg

Maar verder valt het mee.

Alles zit erbij, inclusief Nederlands kenteken uit 77. Mooi :)

IMAG0286.jpg


Dit keer een blauwe

IMAG0285.jpg


Uurtje later:

IMAG0289.jpg

Ik zie hier zeker potentie in. Uitlaat gaat omhoog, zweefzadeltje erop, alu spatters, andere kroonplaat scoren en een grote, dikke teller in het midden, etc.. etc...

Maar eerst het blokje eens horen lopen. De kabelboom wordt nog wat pusselen ivm een 12v ombouw.
 
die draad boom valt toch wel mee .

Als je de moeite neem om een goede tekening te plaatsen en de aansluitschema van de nieuwe ? dynamo .
dan kunnen we kijken wat er aan gepast moet worden om het werkend te krijgen .
Dat zijn altijd leuke uitdagingen om het een aan het ander te knopen
 
Mooi ding , en zo op het oog aardig compleet.

is dit een model zonder regelaar?
die zijn eenvoudig om te zetten naar 12 volt, gewoon een regelaar monteren , en het hele originele laadsysteem er uit knippen.
 
Laatst bewerkt:
die draad boom valt toch wel mee .

Als je de moeite neem om een goede tekening te plaatsen en de aansluitschema van de nieuwe ? dynamo .
dan kunnen we kijken wat er aan gepast moet worden om het werkend te krijgen .
Dat zijn altijd leuke uitdagingen om het een aan het ander te knopen


Oh, valt ook wel mee hoor, sterker nog, bij dit soort simpele motoren vind ik het (meestal) juist leuk.


Ik heb alleen ongelovelijk slaap tekort, dus de concentratie is even 0 :)
 
kzie ut!... dik 2 lege kratjes en een lege fles frituurvet.. :+


_O-




Vandaag eens wat uurtjes aan de enfield besteed. Carb en kabels waren véél werk om lekker te krijgen. Kabelboompje heb ik meteen helemaal geminimaliseerd naar alleen maar wat nodig is voor de onststeking en dat werkt. Tijd lopen kloten omdat hij maar niet vonkte, bleek dat de contactpuntjes stuk waren (bij de extra meuk die ik gekregen heb zat ene zakje met nieuwe).

Olie verwisseld en net een korte startpoging gedaan. Na een paar kickbacks opgegeven, de contactpuntes staan veel te veel op de gok. Maar er zijn iig plofjes uit gekomen :)


Deze week eens uitzoeken hoe ik de onsteking afstel, er zijn iig geen vliegwielmarkeringen om af te lezen en ik heb er een gradenschijf bij gekregen.
 
Ik weet, in theorie, nu hoe ik de ontsteking af moet stellen. Ik ben bij RPM in Hilversum geweest, hele geschikte vent, die hefet het uitgelegd en ik heb daar ok wat onderdeeltjes geruikd.

Ik wilde van de kroonplaat met tellergaten en koplamphuis af, dat is gelukt. Omwisselen was nog wel een heel geklooi, dat heb ik vandaag gedaan. Uit de voorraad een wat leuker stuurtje gepakt en het ziet er allemaal weer nog wat beter uit wat mij betreft.



Heb nog wat leuke koplampjes liggen en een grote, ondiepe, Triumph teller, Wordt wel wat volgens mij. Verder geen startpogingen meer gedaan.

IMG_4984.jpg


IMG_4985.jpg


Wat nu hoog op het lijstje staat:
- Redelijk dikke plaat staal (2-3mm) zoeken om ene seatpan van te maken (als iemand wat heeft liggen?)
- Koppelingshendel zoeken waard e kabel op kan (relatief klein tonnetje of juist een hele grote (ik heb 2 kabels liggen).
- Remkabel voor zoeken (had RPM helaas niet liggen). Dat gaat wel lukken.
 
Ziet er leuk uit! Die uitlaten zijn toch wel zo mooi altijd, weer je zeker dat je ze omhoog wil gooien? (ook al word het een scrambler?)

Als het goed is zit er in Utrecht ook de metaalwinkel(.nl) die hebben vast wel in de rommelbak nog een plak staal liggen.
 
Ow ja, die metaalwinkel, goed plan!

Die uitlata op de foto is helemaal gaar, dus dat gaat sowieso niet werken :)
Ik heb er 2, dus als een hoge niet bevalt zit er zo weer een originele op.
 
IK weet het even niet meer. Ik krijg hem maar niet gestart. Paar plofjes at the moest, maar meestal niets. Hij vonkt, hij krijgt lucht en hij krijgt benzine. Klepspeling staat goed, hij heeft compressie.

Ik heb de timing afgesteld (is nogal tricky), hielp niets. de timing losjes eromheen gesteld, hielp ook niets. Choke erop, choke eraf, extra grote accu erop, helpt allemaal helemaal niets.

Ik weet het even niet meer.
 
Een paar dingen wat me zo te binnen schiet.
Andere bougie geprobeerd

Heeft die wel gelopen nadat je hem gekocht hebt zoniet staat die niet in de uitlaatslag afgesteld ?
Weet natuurlijk niet af dat kan bij een Enfield ( ik ben dat wel eens bij een Guzzi tegengekomen )
 
Kapotte rectifier?
Deze symptomen hadden we vlgns mij ooit ook met de KZ400 en dat was daarmee opgelost.
 
Een paar dingen wat me zo te binnen schiet.
Andere bougie geprobeerd

Heeft die wel gelopen nadat je hem gekocht hebt zoniet staat die niet in de uitlaatslag afgesteld ?
Weet natuurlijk niet af dat kan bij een Enfield ( ik ben dat wel eens bij een Guzzi tegengekomen )


Ik heb nog geen andere bougie geprobeerd (had ik niet, ga ik vanmiddag halen), maar de vonk zag er goed uit.

Het blokje heeft al jaren niet gelopen als het goed is. Hij zou op de uitlaatslag kunnen staan, moet ik even controleren.
 
al een straal remmenreiniger in de inlaat geprobeerd?


Nope, is een poging waard, maar hij heeft al wel een plofje of 10 gelopen, dat is al ruim voorbij waar remreiniger effect zal hebben, dus ik verwacht er niet veel van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan