Suzuki GS550 restauratie

Vandaag vrijgenomen om toch eens te kijken of ie het wilde doen.

Eerste poging......... noppes. Wel rond gaan, niet aanspringen. Bougie gecontroleerd=vonk,
Carb gecontroleerd=benzine. Compressie meter erop = 0 bar :?

Even nadenken.......Tank eraf, klepdeksel eraf en timing controleren.
Wat blijkt? Ik heb dus naar de verkeerde "T" gekeken. Blijken er 2 te zijn. :r
Dus de carbs eruit, nokkenaskettingspanner eruit en nokkenassen los genomen en exact conform WPH erin gezet. Daarna opnieuw compressie gemeten, nu 9bar :Y

Daarna de hele zwik weer in elkaar. Met name die carbs er weer tussen, wat een gepullik.

Afijn, Nadat de hele zwik weer in elkaar is gezet, nog even de contact puntjes verder open gezet daar het vonkje wel erg zwak was.

Toen de eerste start poging, sloeg (gelukkig!) meteen aan. Liep eerst op 2 poten, toen 3 en toen 4. Daarna even stationair laten draaien om hem wat warm te laten lopen. Na 5 minuten uitlaat temperatuur tussen 68 en 63°C van alle 4 de pijpen, waar de buitenste 2 beide heter waren dan de binnenste, (oude versus nieuwe pijpen?)

Wel zit er een luide tik in de nokken as. Ik weet dat bij mijn TLS dit standaard is maar hier :?

Ook de kickstarter werkt. 1 keer trappen en de motor loopt. *O*

Verder rookt hij als een 2 takt..........Maarja alles natuurlijk flink in de olie gezet. Heb nog geen kans gezien een stukkie te toeren met dit weer :r

Effe een filmpje gemaakt. Luisteren jullie maar eens naar het tikken. Ik hoor het graag.

http://youtu.be/L48zryoqLDM

Wel een mooie blauwe kenteken plaat van mijn echtgenote gekregen. *O*

Marc
 
Laatst bewerkt:
Jeutje! Ding ziet er echt als nieuw uit! Filmpje doet het helaas niet?
 
Mooi fimpje ! Tikken is ook duidelijk te horen. Gaat het tikken weg als je meer toeren maakt? dan kon ik niet goed horen. Zo ja, dan zou ik de nokkenaskettingspanner checken. Vooral het borgschroefje moet NIET vastgedraaid worden, moet alleen vast tijdens montage, daarna weer los.
 
Ik moet mij flink vergissen als ik niet één of meerdere kleppen hoor tikken. Zitten de nokkenaslagerkappen goed vast? Meet de klepspeling nog een x op. Je kan de nokkenas kettingspanner eerst ook controleren. Jammer en zuur maar ik denk dat het klepdeksel er weer af moet.
 
Mooi fimpje ! Tikken is ook duidelijk te horen. Gaat het tikken weg als je meer toeren maakt? dan kon ik niet goed horen. Zo ja, dan zou ik de nokkenaskettingspanner checken. Vooral het borgschroefje moet NIET vastgedraaid worden, moet alleen vast tijdens montage, daarna weer los.

Bedankt, Even een stukje los gedraaid en het tikken is een heeeel stuk minder. Tikt nog wel maar lang niet zo luid als tevoren. Net effe een klein rondje gedraaid. Even tanken (zat maar 1 liter in. Even 9 liter erbij en weer terug. In totaal 6 km gereden. Maar geen bouten ed verloren en het blokje loopt verder netjes! Wel een knipper op half 11, boutje los.
Geen olie of benzine lek (nog niet) geconstateerd.

Ga nu nog even alle boutjes en moertjes langs lopen.

Het wordt nog eens wat! :]

Marc
 
Ik moet mij flink vergissen als ik niet één of meerdere kleppen hoor tikken. Zitten de nokkenaslagerkappen goed vast? Meet de klepspeling nog een x op. Je kan de nokkenas kettingspanner eerst ook controleren. Jammer en zuur maar ik denk dat het klepdeksel er weer af moet.

Nokkenaskappen vanmorgen op 11Nm vast gezet. Dus dat zou goed moeten zijn (volgens WPH tussen 8-12Nm)
Klepspeling ligt net iets boven normaal. 0,10mm.
Besloten dit zo te laten, voorlopig.

Loopt nu een stuk rustiger dus ik laat het even zo. Wanneer ik een flink stukkie gereden heb controleer ik het nog eens.

Marc
 
Zo,vandaag heerlijk gereden. Paar druppeltjes gehad, maar meer ook niet. Zo lekker 100km gereden, allemaal van de kleine weggetjes.
Motor heeft zich goed gehouden. Geen onderdelen verloren onderweg. Liep goed, alleen onderin nog een beetje rommelig, maar dat kan. Ik heb hem alleen mechanisch synchroon gesteld, maar nog niet gemeten. Dus grofweg staat ie goed maar nog niet fijn. Verder een keer lekker doorgetrokken tot 7000tpm. Maximaal 100 km/u gereden.
Bij thuiskomst heb ik alle pakkingen en keerringen gecontroleerd. Geen lekkage geconstateerd *O*
Alleen de klepdekselpakking zweet een beetje, maar dat is eigenlijk logisch. Is een papieren pakking die nu al 4 keer open en dicht is geweest. Dus effe een nieuwe scoren en monteren.
Motor loopt nu keurig netjes zonder tikken! Ikke blij! *O*

Ga nog wel kijken om de motor te voorzien van electronische ontsteking. dus het verhaal is nog niet klaar.

Om nog mooi af te sluiten nog een paar sfeer plaatjes:

012-7.jpg


011-8.jpg


Marc
 
Marc, fijn dat die ellende die ik had, jou bespaard is gebleven!
Veel plezier met jouw GS. *O* :]

Groeten,
Hans.
 
Van Harte Gefeliciteerd echt Super ziet de GS er uit.
Heel veel veilige kilometers gewenst, rustig toeren en heel wat anders dan een TLS.
Ik heb zelf al jaren een TLR, en deze nodigt te vaak uit om te hard te gaan,
vandaar ook met een GS550 is de weer om als caferacert lekker binnendoor weggetjes
te pakken. Ik kijk er nu ook al naar uit, al sta aan het begin van het project.

Groeten Vince
 
Zo, vandaag nog wat onderdeeltje opgehaald;
Van het weekend de klepdeksel pakking even vervangen en de koppelingskabel.

Was nog verbaasd dat de tank emblemen gewoon nog nieuw leverbaar waren voor een mooie prijs; dus:

Afbeelding903.jpg


Tja, zie nu pas het "sinasappelhuidje" op de tank. Daar was het dus waar de spuitert problemen had met siliconen. Het zij zo. :?

Ook nog uitvoerig gecommuniceerd met de mensen van dynatek. Moet zeggen dat deze communicatie bijzonder snel en vakkundig was. Dus die komt er ook. Vakantiegeld moet ergens naar toe :+

Marc
 
Vandaag als eerste maar even de klepdeksel pakking vervangen. Samen met de ontluchtings pakking (oude was gescheurd).

Daarna even de nieuwe koppelings kabel gemonteerd. Gaat meteen een stuk soepeler en ik heb er meer vertrouwen in.

Tijdens de, welverdiende, lunch stond de postbode aan de deur. De jongens van Roukama zijn wel snel :} Electronische ontsteking dus al binnen :}

Gelukkig had ik de tank er nog niet op. Dus meteen ook maar even gemonteerd. Was nu toch zo lekker bezig. :+

Is dus echt een fluitje van een cent. Daarna even afstellen, maar ook dat is niet echt moeilijk. Uurtje later zat alles gemonteerd en afgesteld.

Tijd voor een ritje. Samen met echtgenote zo'n 50 km gereden. Wel begon de motor in het lage toeren gebied steeds rottiger te lopen. Stationair viel ie na 10 seconden uit. Voor mijn gevoel liep ie te rijd. Je rook ook een benzine lucht.

Wel nog even 140 gereden op de snelweg. Wel een hoop trillingen boven de 5500 tpm. Niet echt het werkgebied van de motor.

Bij thuiskomst de temperatuur vergeleken van de uitlaten. Deze verschilde tussen 155 en 143°C. Klepdeksel gecontroleerd; GEEN lekkage :W
Toen de motor afgekoeld was de bougies eruit gehaald. Roetzwart :(

Dus mijn gevoel was goed, veel te rijk. Aangezien hij wel goed in de toeren liep het probleem gezocht in de pilootschroeven. Deze had ik tijdens de montage van de carbs op 2,5 slag gezet. Dat bleek niet goed te zijn. Volgens de Duitse GS site moet deze tussen de 3/4 en 1 1/2 slag staan. (in tegenstelling tot de Amerikaanse site die 2,5 slag aangaf!) Dus als eerste de pilootschroeven op 1 slag uit gezet. Daarna de motor gestart.

Hij start wel geweldig goed met die elektronische ontsteking. Meteen de eerste draai van de startmotor loopt ie :Y *O*

Loopt nu netjes stationair en blijft lopen :P
Nu alleen nog de carbs synchroniseren en dan weer eens een lekker stuk rijden om te kijken wat dan de kleur van de bougies is. Denk wel een stuk beter.

Wordt vervolgd,

Marc
 
Laatst bewerkt:
Marc,

Welke electronische ontsteking heb je genomen?.
De dyna of de boyer brandsen.
Ben ook van plan een te kopen,maar zit nog te twijfelen welke. Prijzen liggen niet zover uit elkaar!.

gr AD
 
Hallo Ad,

De dyna, deze past in plaats van de originele ontstekingsplaat en je ziet er verder niets van. Ook hoef je verder geen losse kastjes ergens nog te monteren cq verstoppen. Vind de dyna toch een mooiere oplossing zo. Installatie en afstellen was een eitje!

Hoever ben je met de jouwe?

Marc
 
Nog een paar dingen afwerken,en dan kan hij uit elkaar voor poedercoaten en spuitwerk.
Maar heb nu eerst 3 weken vacantie ,dus ligt alles stil.

gr
 
Gisteren tegen zonondergang nog even een stukje gereden met de aangepaste carbs instelling.

Nog even een leuk plaatje geschoten (met telefoon, dat dan wel weer)

IMG_20120723_210700.jpg


Marc
 
Bedankt! :Y

Maar wel met een lekke voorvorkkeering........ :( kwam ik net achter.
Had er "nieuwe" bij gekregen, blijkbaar toch al wel erg oud en hard.

Maar even verse nieuwe bestellen en vervangen. Ach, houd je van de straat.... :9

Marc
 
Laatst bewerkt:
Zo, inmiddels keerringen vervangen en 2 keer gereden. Geen lekkage meer *O*

MAAR, wel na ± 18 km gaat de motor steeds meer stotteren. Met name in de lage toeren zeer vervelend. :( Alle carb instellingen nagelopen. :Y

Omdat de motor de eerste 15km echt goed loopt ben ik toch aan het twijfelen of ik het bij de carbs moet zoeken. :?

Ik ben meer geneigd de bobines te verdenken. Zeker als die warm worden (en ze zitten boven het motorblok = warm). Wat is jullie mening?? :?

Ik heb (om alles uit te sluiten) het advies van dynatek opgevolgd en heb nu hun coils en kabels besteld. Dan weet ik zeker dat ik het hoogspannings gedeelte kan uit sluiten.

Wordt weer vervolgd. (het lijkt wel een serie...... B| )

Marc
 
Zo, inmiddels keerringen vervangen en 2 keer gereden. Geen lekkage meer *O*

MAAR, wel na ± 18 km gaat de motor steeds meer stotteren. Met name in de lage toeren zeer vervelend. :( Alle carb instellingen nagelopen. :Y

Omdat de motor de eerste 15km echt goed loopt ben ik toch aan het twijfelen of ik het bij de carbs moet zoeken. :?

Ik ben meer geneigd de bobines te verdenken. Zeker als die warm worden (en ze zitten boven het motorblok = warm). Wat is jullie mening?? :?

Ik heb (om alles uit te sluiten) het advies van dynatek opgevolgd en heb nu hun coils en kabels besteld. Dan weet ik zeker dat ik het hoogspannings gedeelte kan uit sluiten.

Wordt weer vervolgd. (het lijkt wel een serie...... B| )
Marc

Weet ik alles van!

Kijk eens naar je (vacuum) benzinekraan en tankontluchting.
Wanneer die stottert, kun je dit laten stoppen dmv de choke?
 
Laatst bewerkt:
Weet ik alles van!

Kijk eens naar je (vacuum) benzinekraan en tankontluchting.
Wanneer die stottert, kun je dit laten stoppen dmv de choke?

Ik heb tijdens het rijden de kraan op PRI gezet > geen verschil. :(

Met choke > geen verschil. Alleen stationair in toerental omhoog. :(

Marc
 
Ga van het weekend wel eens kijken. Hopelijk levert Roukama net zo snel als laatste keer.
Dan loop ik alles wel even na. Alhoewel ik dat soort dingen altijd erg goed vastzet.
(is mijn vak :9 )

Morgen even lekker aan mijn TL1000s sleutelen (kleine onderhouds beurt)

Volgende week lekker op vakantie met echtgenote. (Duitsland)

Marc
 
Terug
Bovenaan Onderaan