XS650 Cafe / Wrenchmonkees

JesseM

MF'er
6 jul 2010
41
0
Middelharnis
Lees al een tijdje hier maar nu maar een topic beginnen. Ik heb enige tijd geleden een XS650 uit 1979 gekocht om om te bouwen naar een cafe racer / Wrenchmonkees stijl. Op dit moment nog bezig met het behalen van mijn motorrijbewijs en het wordt dus mijn eerste motor. Ben gek van oude auto's en motoren. Heb hiernaast ook nog een kever uit 1964 waarvan ik het blok opnieuw heb opgebouwd. Heeft nu 190 pk en 230nm. Genoeg om Porsches weg te rijden :D.

Terug naar de XS.

Zoals ik em kocht:

DSC01891.JPG


DSC01892.JPG


Toen begon het strippen:

DSC01899.JPG


DSC02017.JPG


Als iemand nog iets nodig heeft stuur ff een berichtje misschien heb ik het liggen.

De motorfiets zoals hieronder is echt een gaaf voorbeeld zoals ie moet worden.

MG_7778.jpeg
 
Ik ga van het weekend de achterburg van een Yamaha radian ophalen. Deze schijnt zo te passen in het frame van een XS. Voordeel is dat deze sterker is, ietsje langer en veel mooier :). Daarnaast is de achterbrug ook iets breder dus kan er een iets breder wiel in.

Dat brengt mij gelijk bij mijn volgende vraag. Ik wil graag 18 inch spaakwielen voor en achter monteren. Is dit te (laten) doen en wat zou de beste optie zijn? Ik dacht zelf aan spaakwielen van bijv een crossmotor of SM.
 
Dat brengt mij gelijk bij mijn volgende vraag. Ik wil graag 18 inch spaakwielen voor en achter monteren. Is dit te (laten) doen en wat zou de beste optie zijn? Ik dacht zelf aan spaakwielen van bijv een crossmotor of SM.

Je zou eens ff bij Haan Wheels in Schijndel kunnen informeren, die doen niks anders.
Zij kunnen indien nodig ook velgen of naven leveren.
Leuk project, weer eens wat anders dan een CB :P

Aardig klushok (en een mooie bos bloemen op de werkbank) heb je trouwens *O*
 
Laatst bewerkt:
WaarOm wielen van crosser of sm :? Iets oudere xs hebben ook spaakwielen, of anders oudere suzuki gs 550 of 750 (trommel/schijfrem achter) velgen.
Wel lekker basic die wrench monkee style :9
 
ik heb een tr1 waar ik ook spaakwielen in aan het zetten ben, die van een xs650 (plug and play in een tr1), merkte ik, zijn moeilijk te vinden. Voor en 18inch al helemaal, 16inch achter kom je iets sneller tegen, maar alles tegen wrenchmonkey-onverantwoorde-prijzen.

Ben daarom voor een gl1000 voorwiel gegaan (aluminium velg, dubbel schijfs en net als het huidige voorwiel 19inch, en zelfde asmaat). En een GT750 achterwiel waar ik een akront velg op ga spaken.

uiteindelijk is alles pas te maken, maar dit soort lijsten maakt het leven makkelijker:
Axle diameter size list
 
Laatst bewerkt:
Wat heb je met die kever uitgevreten? :P

En een XS650 staat ook nog op mn lijstje maar ze zijn steeds moeilijker te vinden aan een mooi prijsje :(
Je hebt ervaring met tunen van motorblokken dus je zou evt. kunnen kijken voor een 270° krukas en een 850cc kit :P
 
leuk een xs650.

Spaakwielen kan. Je moet wel met een aantal dingen rekening houden zoals: uitlijning van de wielen tov het frame en elkaar, uitlijning van de ketting, trommelrem of schrijf, bij een schijf moet je weer je de remklauw dus aanpassen tov de schijf etc. Alles is mogelijk! maar een kant en klare oplossing kan je vergeten.

Ik ga het in ieder geval volgen :)
 
ik heb een tr1 waar ik ook spaakwielen in aan het zetten ben, die van een xs650 (plug and play in een tr1), merkte ik, zijn moeilijk te vinden. Voor en 18inch al helemaal, 16inch achter kom je iets sneller tegen, maar alles tegen wrenchmonkey-onverantwoorde-prijzen.

Ben daarom voor een gl1000 voorwiel gegaan (aluminium velg, dubbel schijfs en net als het huidige voorwiel 19inch, en zelfde asmaat). En een GT750 achterwiel waar ik een akront velg op ga spaken.

uiteindelijk is alles pas te maken, maar dit soort lijsten maakt het leven makkelijker:
Axle diameter size list
Ik weet niet of je de prijzen van de Wrenchmonkees wel eens gezien hebt? Die zijn niet mis namelijk..
 
Ik weet niet of je de prijzen van de Wrenchmonkees wel eens gezien hebt? Die zijn niet mis namelijk..

fair point.
ik doelde uiteraard op de minimalistische look die het alles moet uitstralen, niet op de manuren die de heren zichzelf toebedelen ;)
 
Je staat in mijn favo. :Y
Ook ik wilde eerst aan een XS beginnen, maar zo schoftig duur zo,n 2de handsje. :?
 
Thanks allen voor de reacties. Voor de kever moet je maar eens op mijn site www.cal-look.nl kijken. Het is de groene uit 1964.

Over de spaakwielen, die standaard op een XS zitten zijn er moeilijk te vinden, daarnaast heb ik een versie met achter een schijfrem dat wil ik graag zo houden. Ik begrijp dat het geen standaard oplossing zal worden. Zeker omdat ik ook nog een andere achterbrug erin ga zetten.

Ik zit eventueel ook te kijken naar de wielen, voorvork en achterbrug van een Yamaha TDR 250 uit 88-93. Dit is wel goed aan te passen namelijk.

Ik begreep dat JerryT hier op het forum wel de man is om naartoe te gaan om de achterbrug aan te laten passen en voor spacers e.d.
 
altijd leuk een xs650
ben benieuwd hoe die er uit komt te zien
heb er zelf 3
zijn goede en mooie blokken
en een hoop voor te krijgen bij v/d heiden
 
Ja het blok laat ik redelijk standaard op een andere ontsteking en een PMA na. PMA vooral zodat ik geen accu meer nodig heb :).

Rephasen etc klinkt erg gaaf ja maar dat doe ik eventueel wel met een andere blok. Deze XS heb ik lopend gekocht dus dat wil ik zo houden :D
 
Van de week de Yamaha Radian achterbrug ophalen en heb ook 2 voorwiel spaaknaven van een XS gevonden. Dan bij Haan wheels voor een set velgen en spaken kijken.

Voordeel van de Radian achterbrug is, naast dat ie sterker, mooier en iets langer is, dat de asmaat 17mm is net zoals de as voor in een XS. Scheelt weer wat werk :). Volgende week wat meer foto's.
 
Mm deal met de spaaknaven gaat niet door. Hoor niks meer van die vent.

Iemand nog spaaknaven in de aanbieding?
 
Zo weer beetje verder met de XS. Paar voorwielen gevonden.

Puur om te passen de Yamaha Radian achterbrug en een voorwiel wat nu dus achterwiel wordt.
DSC02138.JPG


Hoopje XS650:
DSC02139.JPG


Zaterdag frame etc wegbrengen naar bikecompany in Soest. Die gaan de spacers maken en wat framewerk doen. Zelf geen tijd en skills voor. Kan ik me ondertussen focussen op motorblok, voorvork, remmen etc.
 
Jammer, maar misschien komt er toch nog een wederopstanding?

Hoop het wel, is een gave bike (zoals het plan eruitzag)
 
Terug
Bovenaan Onderaan