Moto Guzzi Norge 1200 GTL

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik nu mijn olie bijgevuld door de opening van de peilstok. Ik gebruik hiervoor een oliekan. Even pompen is binnen een paar minuten gedaan. Ik heb er een met een flexibele slang. Maakt het leven makkelijk.

full
 
Vanaf 1976 rij ik Guzzi waarvan 13 jaar op een 850T3. Deze heb ik 2 jaar geleden ingeruild voor een Norge uit 2006.

Mijn ervaringen.
Was wel even wennen. Je gaat 30jaar vooruit in de tijd.
Als je remt sta je direkt stil en bij gas gaat ie als de brandweer.
Bij snel gas terugnemen wordt je beloond met wat mooie knallen in de uitlaat. *D

Rij ongeveer 15.000 per jaar: veel in de vrije tijd en een beetje woon/werk.

Vorig jaar een groter scherm gemonteerd voor € 100. Goed besteed geld! Stuk meer bescherming door een paar centimer meer.
Mijn koffers zijn helaas niet waterdicht en daarbij bleef het water erin staan: gaatje geboord. Nu loopt het water weg.

Lastig opbokken herken ik wel. Gewoon op de zijstander zetten ;-)) Tip: las er een boutje op zodat je hem makkelijker in en uit kunt klappen.
Wel even goed kijken hoe ie erop moet. Beetje lullig als ie tegen de uitlaat aan komt.

Bij TLM in Nijmegen schijnen ze een oplossing te hebben voor het olie bijvullen van de Norge.
Men heeft de vulopening verlengd met een bijbehorende peilstok.
Zelf knoei ik nog met de petpot met flexibele slang eraan. Gelukkig gebruik de Norge bijna geen olie dus bijvullen is geen maandelijkse bezigheid.

Originele spiegels is een drama: boven de 120 kun je niets meer zien. Andere spiegels geprobeerd maar nog niets gevonden wat en mooi lijkt en ook achterliggers boven de 120 km laat zien. Iemand nog een tip?

Heb ook de vering wat strakker gezet en Dunlops aangeschaft. Ben nog niet helemaal tevreden over de stabiliteit boven de 160 km. (doe ik uiteraard in Duitsland)
Laatst op een Stelvio gereden...over strak sturen gesproken. Was aangenaam verrast moet ik zeggen. Geluid daarentegen weer wat minder.

Net in Italie geweest voor 90 jarig bestaan van Guzzi samen met 20.000 andere Guzzioten. Op de Norge heen en weer naar de geboorteplaats. De Norge is gemaakt voor dit soort reizen. Ging steeds beter en zuiniger lopen.

Een tevreden Norge rijder
 
Leuke bijdrage. Ik vind het ook een heerlijke motor voor grotere afstanden.
Wat die spiegels betreft: MG heeft zwaardere stuurgewichten gebruikt om de trilling te verminderen. Misschien even met de dealer bespreken. Het is en klacht bij de 2006 versie.
De mijne is begin dit jaar geleverd. Mijn broer heeft op de nieuwe 8 klepper gereden. Dat is een heel andere machine.srakke vering en meer power. Wel iets minder geluid.
 
@ moto.kok,
Welk groter scherm heb je gemonteerd ?
Bij mij toch redelijk wat herrie rond helm bij scherm in hoogste stand.
Klein beetje bukken en herrie is weg !
 
Bij TLM nijmegen besteld via de eigen dealer HMI
------------------------------
Hierbij de bestel info:

Ruit norge xl +8cm hoog +6cm bree
Artikelnummer: 977118000020
€ 100,00
--------------------------------
Ook getint te verkrijgen.

Mocht je deze te klein vinden dan hebben ze er 1 die nog een slag groter is:18 bij 10 cm hoger en breder. Zelfde prijs.
 
Volgens mij wel maar ben ze nog nergens anders tegen gekomen. Daarbij TLM maakt (of laat maken) wel vaker zelfs iets speciaals voor Guzzi's. Bv de verlengde peilstok. Ook erg handig voor het bijvullen.
 
Ik heb de Norge 1200 nu een jaar, een goed moment om de zaken eens op een rijtje te zetten.
De motor bevalt me nog steeds heel goed, wat schrijf ik, hij bevalt me steeds beter. Ik heb er het afgelopen jaar ongeveer 12k mee gereden.
Ook heb ik de nodige modificaties uitgevoerd, waarvan de laatste absoluut een aanrader is.

Voor de zithouding: stuurhelften van Helibars (USA) gemonteerd. Je zit meer naar achteren en de stuurhelften staan wat meer naar binnen. Deze houding vind ik persoonlijk precies goed om het echt lang uit te houden. Heb nu alleen nog zadelpijn na een dag, maar daar trek ik een wielrenbroekje voor aan onder het pak

De hendels vervangen voor gefreesde, goed instelbare exemplaren (pazzo look) uit China. Pasvorm was matig, maar na een uurtje aanpassen werken ze prima. Ik vind het een verbetering, goede instelbaarheid en zien er ook mooi uit. Ik heb (had) zwarte, na een jaar is de echte zwarte kleur wel verdwenen en zijn ze paars/zwart geworden. Staan nog steeds heel goed, dus ik vind het prima. Ze kosten ook niet veel trouwens, dus niks te zeuren...

Qua vering en demping: ik was toe aan een service van de set, deze gelijk vervangen door een setje nieuwe voorvorkveren van Wilbers met hun geadviseerde olie. Achter een nieuwe schokbreker met hydraulische veervoorspanner gemonteerd, ook van Wilbers. Motor is nog strakker geworden, ook op hoge snelheid. De bereikbaarheid van de veervoorspanner is nu ook veel beter (naast rechter voetsteun van duo).

Spatlapje gemaakt voor de achterschokbreker, blijft hij ook netjes als ik door de pekel ga (zoals afgelopen weken).

Spiegels van het latere type gemonteerd, zien er mooier uit en minder gevoelig voor vuil. Kosten ook weinig, zijn hetzelfde als van de aprilia tuono.

Stuurgewichten van travellock gemonteerd (die van een pan 2e hands gekocht en verbouwd voor gebruik op de Guzzi). Minder trillingen in de spiegels (nu eigenlijk altijd wel beeld naar achteren) en ik kan het gas vastzetten op de lange stukken en bij de bijzondere verrichtingen waarbij ik de rechterhand nodig heb om dingen te pakken of aanwijzingen te geven.

Ruitverhoger van Touratech van een R1200GS, geen turbulentie meer om de helm. Bevalt me beter dan de verhoogde ruit die ik ook heb gehad. Maar het is net hoe lang je bent...

Rem-upgade gedaan. De remklauwen van een RSV-R gemonteerd (P4), die met vier losse blokjes per klauw. Remt veel harder en meer gevoel bij het aanzetten. De ABS werkt nog steeds even goed en alleen als het echt nodig is. Heb ik uitvoerig getest.

Motorisch: Rexxer programmering erin, K&N filter en titanium plated en iridium bougies.
Loopt heerlijk met een lekkere grom uit de airbox als je accelereert. Ik was vooral op zoek naar een rustigere loop/souplesse bij hele lage snelheid. Die had ik hiermee gedeeltelijk gevonden maar was nog niet optimaal. Nu ook het draaipunt van de reactiestang vervangen voor een silentblock van de Breva/Stelvio. Nu is hij echt optimaal. Het schokkend oppakken bij hele lage toeren is nu weg. De bijzondere verrichtingen zijn nu echt leuk om te doen. Deze aanpassing raads echt iedereen aan. Zo'n rubber kost nog geen 14 euro en als je een werkplaatspers tot je beschikking hebt zit hij met 5 minuten op z'n plek.

Omdat ik ook veel 's avond onderweg ben en de winter doorrijdt (dus veel in het donker) heb ik het dimlicht vervangen voor xenon. De lichtopbrengst is verbeterd, maar het is wel zo dat ik het niet nog een keer zou doen. Wisselen tussen groot en dimlicht is niet optimaal voor de xenon lampen (steeds weer opstarten) en in het begin liep het digitale dashboard wel eens vast. Ik heb de hoogspanningskastjes verplaatst naar onder de tank, en nu geen problemen meer wat dat betreft. Ik laat het wel zitten voorlopig, maar het is geen aanrader. "Dwingend" rijden gaat wel heel goed met dit spul trouwens...

Ik geloof dat dit het meeste wel is. Ik hou van aanpassen naar eigen smaak zoals je ziet :P , maar ik hou nog meer van ermee rijden. Het moet dus wel functioneel zijn en blijven.
 
Laatst bewerkt:
Wauw,
Ik moet zeggen dat ik er ook wel veel voor voel om 't een en ander aan te passen.
Door het ontbreken van een werkplaats zou het wel een hele dure hobby worden (door alles door een garage te laten doen).

Op mijn Guzzi zaten al andere stuurhelften waardoor ik al rechter zat.
Ik heb zelf een soort automaat voor het gas gemaakt dmv rubber ringen en elastiek omdat mijn rechter hand gaat 'slapen' na een tijdje rijden.
Ik denk er wel over om wat extra zichtbaarheid voor in de file te creëren. Op m'n vorige motor kon ik het groot licht laten knipperen. Ik zoek nu iets gelijksoortigs maar dan als extra verlichting en met leds (onder de koplamp of aan de valbeugels).

De spiegels wilde ik al vanaf het begin vervangen, dat chroom is niet handig daar.
Een hogere voorruit heb ik al maar ik denk dat ik voor de XXL ga, bij hogere snelheden is het nu toch wel rumoerig.

Eerst maar de dubbele schade laten repareren (eerst van een gek die mijn geparkeerde motor omreed en daar overheen de auto die tegen mij aanreed in de file, schades aan dezelfde kant allemaal).

Iedereen (toch :) ) veel rijplezier in 2012
 
Kuipdelen en dergelijke haal je het goedkoopste via Duitsland is mijn ervaring. Op sd-tec.de kan je alles terugvinden met de prijzen erbij.
Als je de stuurgewichten vervangt voor een later type ben je ook van je slapende handen af, dit was een probleem van de eerste serie.
Het is wel leuk om veel zelf te doen, voor veel dingen heb je geen werkplaats nodig, wel (goed) gereedschap en een beetje technisch inzicht. Zo'n ruit vervangen ze volgens mij gratis voor je als je hem bij TLM koopt.
 
Laatst bewerkt:
Mijne bevalt ook prima. Staat nu (sinds half januari) ruim 17.000 km op de teller. Topkoffer erop laten zetten (helaas niet van MG, want die was niet leverbaar) en zijkoffers even opgeborgen. Dat geeft een wat beter gevoel bij het door de file rijden, omdat je niet hoeft te denken dat je achter ook zo breed bent als voor.

Merk al wel weer dat het wat kouder is, want het brandstofgebruik neemt weer wat toe (kleine 10%). Helaas is Piaggio slecht met leveren van reserveonderdelen, zodat ik nog steeds wacht op een uitlaatbocht die vervangen moet worden en een nieuwe sensor voor de tank.
 
olie bijvullen van de "oude"norge is easy op te lossen:

probleem van het olie vullen bij mijn Norge opgelost met een stuk tuinslang, met een kleine trechter aan de ene kant en een ingelijmd puntje om in de opening van de olie peilstok te prikken. IN de topkoffer heb ik een staaldraad met een haak, om de peilstok te pakken (ik heb wel de uitvoering met een rubberstop om de peilstok door uit te nemen) Dit alleen bij pittige tochten van meer dan 3000 km, anders geen noodzaak
Slangetje neem ik mee onder de zitting.

Tip voor Garmin Zumo gebruikers, ik heb de TomTom weggegeven en mijnZumo eerst op de TomTom plaats gemonteerd, maar dat is niet echt stevig. Gebruik nu een zeer mooie steun van Product Info 130 euro, maar zit als gegoten en zeer stevig.

Op de pagina "leden stellen zich voor" zie je mijn fiets...
 
Inmiddels een verlengde trechter gemaakt voor het vullen van de olie:
full


De slang is 20 cm lang en inwendig 8 mm. Het buisje van 8 mm past perfect in de vulopening . Door de flexibele slang kan die mooi door de opening in het paneel.

full

Voor het geld hoef je het niet te laten. het is nog geen 5 Euro aan materiaal. Ik had ook een rechte verlenging kunnen maken, maar deze oplossing is makkelijker mee te nemen, mocht ik een lange reis maken.
 
Even een heel andere vraag.
Wat zijn jullie ervaringen met het meegeleverde handboek?

Ik kom wel erg veel slechte/foute vertalingen tegen (op zich niet zo heel erg).
Maar er staan dingen in die het toch 'uitdagend' maken om zelf wat (minimaal) te sleutelen.
Voorbeeld, het afstellen van de koplampen (los cq vast schroeven) of welk type lamp er in het dim licht moet (werkelijk H3 , handleiding zegt H7).

Iemand gelijksoortige ervaringen?
 
Het handboek is inderdaad niet geweldig. Veel te dik doordat het verschillende talen bevat, veel waarschuwingen, relatief weinig informatie en matig vertaald (of was het ook al matig Italiaans :+ ). Het is duidelijk een kostenpost. Je verkoopt geen motor meer of minder door een goed of een slecht handboek. Dat zie je overigens niet alleen bij Moto Guzzi. Sterker nog ik heb bij geen enkele auto een goede handleiding gehad. Niet dat je dat altijd nodig hebt, want de meeste zaken zoek je zelf wel uit of zijn in iedere auto vrijwel hetzelfde. Het zou wel handig zijn als bandenspanning en type olie e.d. direct te vinden zijn (bijv. op de achterkaft).
 
Laatst bewerkt:
Tip.download het werkplaatshandboek, heb je alle info beter !
Gewoon even googelen, als het niet lukt zal ik kijken of ik live kan zetten met een link.
Mijn Gus is van 2007 en heeft nu 35.000 probleemloze km' s gereden. Stationair draaien is wat lawaaiig, maar rijden als een speer. Nog geen moment spijt gehad en altijd aanspraak bij motortreffens.
 
Over de motor ben ik ook meer dan tevreden. Heb m'n nu iets meer dan een jaar en 32.000 km er bij gereden.

..wat betreft het handboek.
Ik had al de (verkeerde) vervangende lampjes gekocht en aangezien het m'n enige vervoermiddel is moest ik de hele zaak weer in elkaar schroeven voordat ik de goede kon halen. Dat was een beetje jammer :-)
 
Tja , das dan jammer. Ik geef toe het standaard instructieboekje blinkt niet uit door logica en feiten... Olietypes , liters en bandenspanning op de achterkaft, zou inderdaad een prima idee zijn!

Ik zie dat motormaatje met de vulslang een pijpje heeft gebruikt in plaats van het tapse uiteinde wat ik heb gebruikt. Pijpje lijkt me beter, schiet er lang niet zo snel uit, dus ga ik nabootsen, dank daarvoor.

Wat is jullie ervaring aangaande olieverbruik? Bij mij is er bij rustig rijden ( niet boven de 6000 toeren, maar wel lekker laten trekken.. ) nauwelijks verbruik, ik schat 1 : 5000 km, maar wanneer er wordt geschroefd aan de gashandle en de toerenteller regelmatig naar 7500 gaat voordat er wordt geschakeld én er stevig wordt afgeremd op de motor ( bv in de Eiffel, wanneer je met een groep stevig doorrijdt), dan praat ik over 1 : 1500 .... Nog niet schokkend, maar mijn japanse voorganger (diversion 900S), gebruikte nagenoeg niets.. Ik gebruik 10W60 zoals is voorgeschreven.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en wat zijn jullie ervaring met de mechanische geluiden bij stationair draaien. Is dat nog iets te temmen, dat is eigenlijk het enige wat me iets stoort al het andere is super...( op de middenbok na dan... schraap,schraap...)
 
Tja , das dan jammer. Ik geef toe het standaard instructieboekje blinkt niet uit door logica en feiten... Olietypes , liters en bandenspanning op de achterkaft, zou inderdaad een prima idee zijn!

Ik zie dat motormaatje met de vulslang een pijpje heeft gebruikt in plaats van het tapse uiteinde wat ik heb gebruikt. Pijpje lijkt me beter, schiet er lang niet zo snel uit, dus ga ik nabootsen, dank daarvoor.

Wat is jullie ervaring aangaande olieverbruik? Bij mij is er bij rustig rijden ( niet boven de 6000 toeren, maar wel lekker laten trekken.. ) nauwelijks verbruik, ik schat 1 : 5000 km, maar wanneer er wordt geschroefd aan de gashandle en de toerenteller regelmatig naar 7500 gaat voordat er wordt geschakeld én er stevig wordt afgeremd op de motor ( bv in de Eiffel, wanneer je met een groep stevig doorrijdt), dan praat ik over 1 : 1500 .... Nog niet schokkend, maar mijn japanse voorganger (diversion 900S), gebruikte nagenoeg niets.. Ik gebruik 10W60 zoals is voorgeschreven.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en wat zijn jullie ervaring met de mechanische geluiden bij stationair draaien. Is dat nog iets te temmen, dat is eigenlijk het enige wat me iets stoort al het andere is super...( op de middenbok na dan... schraap,schraap...)
Ik heb de Breva 1100 en heb een verbruik van 800cc op 30000km. Ik hoefde niet bij te vullen tussen beurten maar heb dit wel gedaan om peil om max te houden.

1 op 1500 vind ik veel, de mijne heeft nu 31000k gelopen.
 
@FirDarig:
Heb nog even gekeken naar mijn instructieboekje en dan met name de lampjes aanduidingen en die kloppen bij mij! raar maar waar...
Zie foto van de betreffende pagina H3 en H1

@IJzervreter:
Olieverbruik van 0,8 L op 30.000 km is uitermate goed... het betreft dan wel de 1100 versie, dus andere (betere?) zuigerveren/klepgeleiders....

komende weken weer heerlijk met de Guzzi erop uit, dat wordt weer genieten...
:]
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan