Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

Yamaha FJR deel 3

Pagina's:
«
»

Haat voetbal...

Reg. datum:
08 feb. 2004
quote:
FrankFJR schreef op 26 augustus 2012 @ 14:19:

[...]

Water genoeg om te poetsen. Komt met bakken uit de hemel!

Vulcanet.....alleen als het buiten regent
Mikoyan wijzigde dit bericht op dinsdag 28 augustus 2012 08:33 (10%)
Yamaha Diversion Club Nederland. Maar wel met een FJR 1300...

FZ1S Fazer

Reg. datum:
12 aug. 2007
Zojuist met Cynix van motor gewisseld om elkaar ruit te beleven. We hadden beide hetzelfde idee.

Hij heeft een originele ruit en wil iets hoger, ik een Calsci en vind deze te hoog. Na rijden willen we beide iets ertussenin. Hij hoger en ik een iets lagere.

@Cynix; Dank voor het mogen uitproberen. :)

Grappige bijkomstigheid was dat we beide een FJR AS van 2006 in kleur Ocean Dept hebben met zij- en topkoffer :]
FZ1S Fazer

Reg. datum:
28 aug. 2012
Hallo allemaal!

Ik ben Ricardo, nieuw lid en sinds kort een trotse bezitter van een FJR!
Ik heb ruim 5,5 jaar met plezier een CBR600F van '99 bestuurd (met een monozit), maar wilde toch wat anders. Een toermotor, rechtop zitten waardoor je minder druk op de polsen krijgt, mogelijkheid om bagage mee te nemen, en natuurlijk een passagier.
Mocht nu net dit jaar mijn CBR er mee zijn gestopt wist ik dat het tijd was om door te pakken...

Een poosje terug mocht ik een dagje een Fazer 600 besturen van een vriend, en was verrast hoe makkelijk dit stuurde. Daarom ben ik gaan zoeken op internet naar verschillende fietsen en gaan vergelijken en de FJR viel mij het meeste op. Hier ben ik een proefrit op gaan maken en was direct verkocht! Voelde meteen vertrouwd en heb meteen de deal rond gemaakt. Vanaf 10 augustus was de FJR in mijn bezit en nog een week bouwvak in het vooruitzicht :D

Ook direct navigatie gekocht (Zumo 660) en gemonteerd.

Kleur : Silverstorm, BJ : 2004, KM-stand : 22.700 en nog een beetje

FZ1S Fazer

Reg. datum:
12 aug. 2007
Heel veel plezier met je FJR.

Hierbij een link naar een FJR Fourm waar je veel info kunt halen.

http://fjr-forum.nl/index.php
FZ1S Fazer

vanFJRtotXV

Reg. datum:
28 apr. 2008
quote:
Rush Hornet schreef op 28 augustus 2012 @ 20:26:
@Cynix; Dank voor het mogen uitproberen. :)

Jij ook, was best leuk en nuttig. Ik ga ook op zoek naar een mooie oplossing, maar dat gaat vast lukken. En inderdaad, zo vaak zie je niet 2 exact dezelfde FJR's, qua type, kleur en bouwjaar. :)
Honda VF750F, Yamaha FZ6S Fazer, Yamaha FJR1300, Kawasaki VN900C, Yamaha XV1900, Yamaha FJR1300AS

vanFJRtotXV

Reg. datum:
28 apr. 2008
quote:
CajoD schreef op 28 augustus 2012 @ 22:30:
Hallo allemaal!

Ik ben Ricardo, nieuw lid en sinds kort een trotse bezitter van een FJR!

Welkom! :)
Ik heb trouwens ook een Fazer 600 gehad. Sindsdien eigenlijk bij Yamaha gebleven.
Honda VF750F, Yamaha FZ6S Fazer, Yamaha FJR1300, Kawasaki VN900C, Yamaha XV1900, Yamaha FJR1300AS

Reg. datum:
28 aug. 2012
quote:
Rush Hornet schreef op 28 augustus 2012 @ 22:52:
Heel veel plezier met je FJR.

Hierbij een link naar een FJR Fourm waar je veel info kunt halen.

http://fjr-forum.nl/index.php

Dank je! En het plezier zal nog wel even blijven... heb nu alleen minder tijd i.v.m. werk, dus alleen de weekenden blijven over...

het FJR-Forum was mij ook niet onopgemerkt gebleven, maar 2 keer proberen aan te melden, maar krijg geen respons :S. Zal er morgen eens verder achteraan gaan (mailtje sturen o.i.d.)

FJR1300A

Reg. datum:
23 jun. 2012
Ik ben sinds kort eigenaar van een FJR uit 2004 :z , nu wil ik de vloeistoffen vervangen en loop ik tegen het volgende aan:

1: Wat is het voordeel van 20W/40 ten opzichte van 10W/40 (behalve de prijs). In de usermanual (handleiding) staat dat er 20W/40 in moet, echter in de service manual (werkplaatshandboek) staat vermeld dat beide mogelijk zijn...

2: Waarom zou 5W/40 niet in de FJR kunnen of 15W/40 of 10W30?

3: Is een goedkope olie met hogere classificering (Louis procycle 10W/40 API SM JASO MA2) niet beter dan een dure met een veel lagere classificering (Louis castrol 10W/40 API SJ JASO MA2), ze hanteren namelijk allemaal dezelfde norm.

4: Wat moet er in de FJR, mineraal of HC-synthetisch?

5: Welke kardan olie moet er in de FJR, BIj Louis/Heingericke/Polo zijn verschillende mineralitische en volsynthetische soorten te koop (75W/140, 75W/90, 80W/90 etc.).. hierover word niks gerept in het werkplaatshandboek.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :)

Reg. datum:
04 sep. 2008
Vraagje: Ik krijg de linker koffer ineens niet meer van mijn FJR. Heeft iemand hier ervaring mee?

#CiaoMarco

Reg. datum:
27 mei. 2003
quote:
GerritH schreef op 03 september 2012 @ 12:56:
Vraagje: Ik krijg de linker koffer ineens niet meer van mijn FJR. Heeft iemand hier ervaring mee?

Motor ff optillen
:+ *D
geintje

Geen idee. Wat gaat er niet goed? Kun je de sleutel nog wel omdraaien?
Honda CB550four-k; Suzuki GS850; Kawasaki GPz900R; Ducati 750ssc; Cagiva Gran Canyon 900IE; Yamaha FJR1300/A | "Motorkilometers, dat zijn vitamientjes voor de ziel"

Reg. datum:
04 sep. 2008
Hij is los..! Kruipolie, veel wrikken en wringen en ineens.. los..!
Maar ik ben niet blij. Er zit in het handvat een tandwiel/tandheugel constructie en die is een tandje verschoven.
Ik krijg dus nu het handvat niet helemaal naar beneden. Ik moet een tandje overslaan. Ik kan de koffer dus nu niet vergrendelen. Waarom zit die koffer toch helemaal dicht met popnagels? Boutje/moertje was zoveel eenvoudiger geweest.

geef mij maar de zon,

Reg. datum:
14 apr. 2007
quote:
GerritH schreef op 03 september 2012 @ 18:50:
Hij is los..! Kruipolie, veel wrikken en wringen en ineens.. los..!
Maar ik ben niet blij. Er zit in het handvat een tandwiel/tandheugel constructie en die is een tandje verschoven.
Ik krijg dus nu het handvat niet helemaal naar beneden. Ik moet een tandje overslaan. Ik kan de koffer dus nu niet vergrendelen. Waarom zit die koffer toch helemaal dicht met popnagels? Boutje/moertje was zoveel eenvoudiger geweest.

tja... blindmoer trilde weleens los in plastic, misschien daarom (of je moet boutjes ergens buiten aan de schil mooi vinden).
Carpe diem, Hora ruit: http://www.youtube.com/watch?v=gyP4b5bA_d4&feature=fvwrel

Black, Midnight Black

Reg. datum:
07 jan. 2009
quote:
Nature schreef op 29 augustus 2012 @ 11:58:
1: Wat is het voordeel van 20W/40 ten opzichte van 10W/40 (behalve de prijs). In de usermanual (handleiding) staat dat er 20W/40 in moet, echter in de service manual (werkplaatshandboek) staat vermeld dat beide mogelijk zijn...

Het eerste cijfer bepaald hoe dik de olie in koude toestand is, het tweede cijfer bepaald hoe dik de olie is in warme toestand. Hoe hoger het getal hoe dikker de olie. Dus een 10W40 en 10W50 zijn bij koude motor hetzelfde, maar bij een warme motor zal de 10W50 een hogere viscositeit hebben. Het verschil tussen 10W/40 en 20W/40 is niet zo groot, verschil zul je bij de in NL gangbare buitentemperaturen niet merken, gaat allebei prima.

quote:
2: Waarom zou 5W/40 niet in de FJR kunnen of 15W/40 of 10W30?

Tja, je kunt er ook olijfolie in gooien, maar ik denk niet dat het slijtagebeeld dan nog overeenkomt met hetgeen Yamaha in gedachten had. Fabrikanten schrijven olie met bepaalde eigenschappen voor, omdat ze bepaalde gebruiksomstandigheden voor ogen hebben.

quote:
3: Is een goedkope olie met hogere classificering (Louis procycle 10W/40 API SM JASO MA2) niet beter dan een dure met een veel lagere classificering (Louis castrol 10W/40 API SJ JASO MA2), ze hanteren namelijk allemaal dezelfde norm.

Weet ik niet.

quote:
4: Wat moet er in de FJR, mineraal of HC-synthetisch?

Kan allebei. Voor de performance van de olie is het beter om zo zuiver mogelijk te werken en vermenging te voorkomen. In mijn FJR zit gewoon minerale olie, zoals voorgeschreven.
Synthetische olie heeft de eigenschap veel minder vlug te verdunnen bij hogere temperaturen dan minerale olie en biedt je motor dus maximale bescherming onder de meest extreme omstandigheden.
Je kunt je echter de vraag stellen of de gemiddelde FJR nou zo extreem gebruikt wordt (in feite is de thermische belasting van het ding laag, vandaar de lange levensduur), en aangezien (als het goed is) de motorolie iedere 10.000 km vervangen wordt is het gebruik van synthetische olie m.i. kul.

quote:
5: Welke kardan olie moet er in de FJR, BIj Louis/Heingericke/Polo zijn verschillende mineralitische en volsynthetische soorten te koop (75W/140, 75W/90, 80W/90 etc.).. hierover word niks gerept in het werkplaatshandboek.

Incorrect: user manual schrijft part.nr. voor, en dat is Yamalube 9079E-SH001-00, hetgeen een kostbare olie is die Yamaha onder eigen naam verkoopt, en waarvan de specificaties niet bekend zijn. Louis/Motozoom vermelden syntetische SAE 75 W-140 als geschikte cardanolie. Mijn motor wordt door de dealer onderhouden, en met het oog op de garantievoorwaarden gaat er gewoon het voorgeschreven goedje in.
DucBMW wijzigde dit bericht op donderdag 06 september 2012 18:07 (1%)
Wat er ook gebeurd, doe altijd alsof het precies de bedoeling was.

geef mij maar de zon,

Reg. datum:
14 apr. 2007
wel m'n brommert gaat naar de monteur. ding zuipt als beest(1:10,5 tot 1: 13.5) en om de haverklap afslaan bij stationair als hij niet volledig op temp is.
mpwest heeft het niet in orde gekregen dus we gaan maar de ouderwetse motorzaak (Bolman)

meteen maar grote beurd is dat ook gedaan voor ik naar lux ga
dontwalk wijzigde dit bericht op zondag 09 september 2012 00:05 (11%)
Carpe diem, Hora ruit: http://www.youtube.com/watch?v=gyP4b5bA_d4&feature=fvwrel

FJR 1300.....

Reg. datum:
21 jul. 2010
Hallo fjr riders, weet er iemand die led pinkers kan zetten op mijn fjr 1300 2001 ??? groetjes

:) ;)
Nicko wijzigde dit bericht op maandag 10 september 2012 00:23 (5%)

Reg. datum:
31 dec. 2009
De mijne staat ook weer te blinken in de garage om zaterdag weer met een schone motor deel te kunnen nemen aan de begeleiding van de Truckrun, die gehandicapten weer een onvergetelijke dag bezorgen, te Valkenswaard.

Groet Vlegel
Vlegel

Haat voetbal...

Reg. datum:
08 feb. 2004
quote:
vlegel schreef op 12 september 2012 @ 21:37:
De mijne staat ook weer te blinken in de garage om zaterdag weer met een schone motor deel te kunnen nemen aan de begeleiding van de Truckrun, die gehandicapten weer een onvergetelijke dag bezorgen, te Valkenswaard.

Groet Vlegel

Die van mij staat nog vuil van de Harz in de garage om zondag weer een tourrit in Noord Holland te rijden.....ik weet het, het is geen fraai gezicht, maar ja, verbouwinkie thuis gaat ff voor.
Yamaha Diversion Club Nederland. Maar wel met een FJR 1300...

geef mij maar de zon,

Reg. datum:
14 apr. 2007
Wel mijn fjr-tje gaat volgende week voor een stevige beurd naar bolman. Meteen maar de distributie vervangen met spanner omdat er wel een erg luid rammeltje in zit aan de rechter kant. Deze zit er al weer 60k in dus is dna iestt te vroeg, maar ik geef hem dan ook wel regelmatig op zijn donder en dan komt het vaker voor (vroegtijdig rammelen) heb ik mij laten vertellen....

Black, Midnight Black

Reg. datum:
07 jan. 2009
Hmmm, las zojuist een artikeltje over de 2013 modellen, welke Yamaha eerder vandaag bekend maakte...

"Both the 2013 model FJR1300 and FZ8 will receive minor changes for 2013 and will be introduced within the next month"

-O-

Moet ik voor volgend jaar een Multistrada gaan overwegen?

FJR 1300A

Reg. datum:
07 apr. 2006
quote:
DucBMW schreef op 13 september 2012 @ 17:50:
Hmmm, las zojuist een artikeltje over de 2013 modellen, welke Yamaha eerder vandaag bekend maakte...

"Both the 2013 model FJR1300 and FZ8 will receive minor changes for 2013 and will be introduced within the next month"

-O-

Moet ik voor volgend jaar een Multistrada gaan overwegen?

Of je blijft op je huidige yammie doorrijden, of is dat geen optie voor 2013 O:-)

Black, Midnight Black

Reg. datum:
07 jan. 2009
quote:
Stevefiveo schreef op 13 september 2012 @ 18:47:

[...]

Of je blijft op je huidige yammie doorrijden, of is dat geen optie voor 2013 O:-)

Ik heb nog "een paar" dagen om daarover na te denken, en zal eerst bekijken wat die "minor changes" precies inhouden.

Maar als Yamaha wederom volstaat met slechts een ander kleurtje dan vrees ik het ergste.

I.v.m. kilometrage nader ik het punt waarop je omwille van restwaarde-verloop moet gaan afwegen tussen inruil of oprijden. Restwaarde wordt in geval van een langlopend model als de FJR m.n. gedreven door kilometers. Oprijden zie ik niet zo zitten, want er zijn inmiddels betere spullen te koop. Ten dele een luxe-probleempje dus, al met al.

De FJR aanhouden als 2e moto is wellicht nog een optie, vanwege sentiment of het leuke kleurtje of zoiets, maar ik zou niet weten wat ik met 2 gelijkaardige motoren moet; zie ik niet snel gebeuren dus.

Maar eventjes afwachten, in oktober leren we meer.

FJR1300

Reg. datum:
28 aug. 2011
quote:
DucBMW schreef op 13 september 2012 @ 19:16:

[...]

I.v.m. kilometrage nader ik het punt waarop je omwille van restwaarde-verloop moet gaan afwegen tussen inruil of oprijden. Restwaarde wordt in geval van een langlopend model als de FJR m.n. gedreven door kilometers.

en waar ligt dat punt dan zo ongeveer, volgens jou? :?

Black, Midnight Black

Reg. datum:
07 jan. 2009
quote:
birger schreef op 14 september 2012 @ 01:24:

[...]

en waar ligt dat punt dan zo ongeveer, volgens jou? :?

Tja, waardeverloop. Feit is dat ik van tijd tot tijd even "test" wat de inruilwaarde van mijn motor is, heb ik altijd al gedaan. En zo leerde ik o.a. dat een 2011 FJR met 40k op de klok nog redelijk goed in de markt ligt, maar dat diezelfde motor een jaar later en met 60-70k op de klok ineens onevenredig veel minder waard is. Zegt niets over de kwaliteit van het product, maar komt gewoon doordat de gemiddelde koper liefst een zo laag mogelijke kilometerstand kiest. En gelet op het grote aantal aangeboden 1- tot 4-jarige FJR-en met 20k of minder op de klok is er keuze genoeg.

Qua afschrijving spring je er in mijn ervaring nog aardig uit als je tijdig inruilt, dus met mijn huidige kilometrage iedere 2 jaar. Het alternatief is doorrijden, maar met gemiddeld 30k per jaar heb je dan na 4 jaar al een nagenoeg onverkoopbare fiets die nog slechts waard is wat de gek ervoor geeft. Als particulier is dat iets om in de gaten te houden, anders wordt het een dure hobby.

Gelet op de restwaarde alleen, lenen eigenlijk alleen sommige typen BMW zich voor hoge jaarkilometrages. De FJR is dan wel een prima fiets, maar het is en blijft een Japanner.

Ach, bijkomend voordeel is dat je altijd op een fris exemplaar je rondjes maakt, die het grootste deel van de tijd nog onder de fabrieksgarantie valt. Zoals ik al zei: ten dele een luxeprobleempje.

UeberAutobahnFahrer

Reg. datum:
06 jul. 2003
quote:
DucBMW schreef op 15 september 2012 @ 13:52:

[...]

Tja, waardeverloop. Feit is dat ik van tijd tot tijd even "test" wat de inruilwaarde van mijn motor is, heb ik altijd al gedaan. En zo leerde ik o.a. dat een 2011 FJR met 40k op de klok nog redelijk goed in de markt ligt, maar dat diezelfde motor een jaar later en met 60-70k op de klok ineens onevenredig veel minder waard is. Zegt niets over de kwaliteit van het product, maar komt gewoon doordat de gemiddelde koper liefst een zo laag mogelijke kilometerstand kiest. En gelet op het grote aantal aangeboden 1- tot 4-jarige FJR-en met 20k of minder op de klok is er keuze genoeg.

Qua afschrijving spring je er in mijn ervaring nog aardig uit als je tijdig inruilt, dus met mijn huidige kilometrage iedere 2 jaar. Het alternatief is doorrijden, maar met gemiddeld 30k per jaar heb je dan na 4 jaar al een nagenoeg onverkoopbare fiets die nog slechts waard is wat de gek ervoor geeft. Als particulier is dat iets om in de gaten te houden, anders wordt het een dure hobby.

Gelet op de restwaarde alleen, lenen eigenlijk alleen sommige typen BMW zich voor hoge jaarkilometrages. De FJR is dan wel een prima fiets, maar het is en blijft een Japanner.

Ach, bijkomend voordeel is dat je altijd op een fris exemplaar je rondjes maakt, die het grootste deel van de tijd nog onder de fabrieksgarantie valt. Zoals ik al zei: ten dele een luxeprobleempje.

Ik begrijp je volledig. Ik heb na 3,5 jaar al méér dan 155 K, wat ik nu nog voor de motor krijg is zelfs niet meer genoeg om de lening af te korten, het lijkt me best als ik er nog een jaar mee doorrij en hem dan aan 200K "opzijzet" vooraleer de grote kosten komen. Tegen dan is het 2014, misschien dat Yamaha dan wèl met een opvolger op de proppen komt. (FJR2000 of zoiets)
Minder IN de weg rijden = vlotter OP de weg rijden.
Ik steek mensen graag in vakken, BAANvakken.
De snelweg is MIJN speelterrein, de BBK voor de zwakke weggebruiker.
James Dean stierf toen de andere automobilist een MANOEUVRE maakte.

geef mij maar de zon,

Reg. datum:
14 apr. 2007
zo de fjr die erg dorstig was geworden is nu hopelijk weer oke. distributie bleek niet goed meer. spanner slappig en op de krukas de ketting 1 tandje versprongen waardoor zowel in als uitlaat timing niet meer klopte.

straks dicht bouwen en een test ritje.

Pagina's:
«
»
Volgende pagina ›
Select Forum

© 2001-2013 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 1

Cookies?Motor-Forum maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.