Spanningsregelaar doormeten..

Vampiremax

Plasticnotfantastic
24 mrt 2007
3.359
1.117
Heb een spanningregelaar van mijn V-Max er af gehaald, omdat deze defect zou zijn.
Hoe kan ik deze doormeten om te controleren, dat ie defect is of niet?

Heb weerstand met multimeter gemeten en kom bij de 3 witte draden op +/- dezelfde waarden uit.
Is dit de manier om erachter te komen of deze SP nog goed is??? :?
Dynamo is doorgemeten en geeft 35 Volt wisselspanning.
(Nieuwe is besteld, maar als deze nog goed is, is het geld weggooien). :(

full
 
Laatst bewerkt:
In het WPH staat meestal uitgebreid welke metingen je moet verrichten en welke waardes OK zijn.

Wat je wel al kan doen is diode-meting om te checken of ie niet intern kortsluit, op alle combinaties.
 
Heb intussen de nieuwe SPR erop gefrabriekt en laadt 13,4 volt bij. *O*
In de motorzaak wist de monteur mij te vertellen, dat je de spanningsregelaar niet als los component kan meten om te weten te komen of ie defect is, wel als ie ingebouwd is in de motor.
Maar de ouwe gooi ik nog niet weg, eerst zeker weten of werkelijk defect is.
 
Heb intussen de nieuwe SPR erop gefrabriekt en laadt 13,4 volt bij. *O*
In de motorzaak wist de monteur mij te vertellen, dat je de spanningsregelaar niet als los component kan meten om te weten te komen of ie defect is, wel als ie ingebouwd is in de motor.
Maar de ouwe gooi ik nog niet weg, eerst zeker weten of werkelijk defect is.
13,4 volt is veels te weinig.
Bij welk toerental heb je gemeten?
Vanaf 2000 toeren met je minimaal 14 volt meten.
 
Heb intussen de nieuwe SPR erop gefrabriekt en laadt 13,4 volt bij. *O*
In de motorzaak wist de monteur mij te vertellen, dat je de spanningsregelaar niet als los component kan meten om te weten te komen of ie defect is, wel als ie ingebouwd is in de motor.
Maar de ouwe gooi ik nog niet weg, eerst zeker weten of werkelijk defect is.


en je hebt minimaal 13,8 volt nodig om uberhaupt de accu te kunnen laden,
dus wat vdv zegt, deze laadspanning is veel te laag. :Y


bij stationair moet ie ongeveer deze waarde zijn, > 13 volt
bij 2krpm boven de 13,5 volt,

alles boven de 3krpm boven de 14 volt. :Y
 
Laatst bewerkt:
Heb nog steeds een probleem met starten,nadat ik de nieuwe SP erin gezet heb.
Vanmiddag getankt om voor morgen naar Assen te gaan, startte hij na het tanken weer niet. Accu leeg! :(
Een paar (accu)Polen :+ hebben me aangeduwd. :}
Heb `m vanavond nog eens gemeten en kom nu tot 13,8 volt bij stationar toerental, na een andere accu erin gezet te hebben, want mijn vermoeden begint te rijzen, dat de accu kapot aan het gaan is/was.
Aan de lader geeft de oude accu 1 ampere/uur laadtijd aan en plots valt de wijzer op nul om na 5 seconden weer met laden te beginnen met intervallen van secondes of 5.
Ook de startmotor is nu extra geaard,is een kwaaltje bij de 1ste uitgave van de V-Max.
Dus morgen met nieuwe SP regelaar, andere accu, en extra geaarde startmotor ga ik het erop wagen.
Wish me luck.....
 
Laatst bewerkt:
Heb nog steeds een probleem met starten,nadat ik de nieuwe SP erin gezet heb.
Vanmiddag getankt om voor morgen naar Assen te gaan, startte hij na het tanken weer niet. Accu leeg! :(
Een paar (accu)Polen :+ hebben me aangeduwd. :}
Heb `m vanavond nog eens gemeten en kom nu tot 13,8 volt bij stationar toerental, na een andere accu erin gezet te hebben, want mijn vermoeden begint te rijzen, dat de accu kapot aan het gaan is/was.
Aan de lader geeft de oude accu 1 ampere/uur laadtijd aan en plots valt de wijzer op nul om na 5 seconden weer met laden te beginnen met intervallen van secondes of 5.
Ook de startmotor is nu extra geaard,is een kwaaltje bij de 1ste uitgave van de V-Max.
Dus morgen met nieuwe SP regelaar, andere accu, en extra geaarde startmotor ga ik het erop wagen.
Wish me luck.....



ff buiten die accu om,

wat meet je als je gas geeft/hogere rpm's?
dan moet het voltage ook hoger worden en kun je gelijk uitsluiten of het defect in je accu danwel je laadcircuit zit :Y
 
M`n vermoeden is dat idd je accu de geest heeft gegeven door de defecte SR hij krijgt namelijk > 15 volt en daar zijn accu`s niet blij mee . :+

Veel plezier morgen , zou ook gaan maar zit met griepverschijnselen en das niet handig op de motor :N
 
Zo, weer terug van Assen. Onderweg getankt (V-Max heeft 15 liter tankje) en kreeg `m weer niet aan de praat. :(
Net of de accu leeg was, lampjes branden heel zwak.
Dus aanlaten duwen door 2 Drenten. :}
Op Assen geparkeerd en na de races om 16.00 weer naar huis met een rotgevoel van zal ie, of zal ie niet,en.... De motor startte gelijk,zonder probleem. :?
Frapant, de lampjes brandden normaal tijdens starten. Onderweg nogmaals getankt en de motor laten lopen, want ik had geen zin om half nederland een V-Max aan te laten duwen.
Thuis motor uitgezet even gewacht en gestart en.... motor loopt meteen.
Of het is de startmotor of de startknop, die dit veroorzaakt.
Dus:
> door motorzaak dynamo laten doormeten, is goed.
> nieuwe SPregelaar gemonteerd, laad voldoende bij.
> andere accu gemonteerd, is zeker goed.
Van de week dat onder handen nemen.
> startmotor beter geaard ,maar werkt `t...??????
> startknop openmaken en contacten schoonmaken

Word vervolgd.... :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan