Het grote Honda CB-1 Topic (deel 3)

Status
Niet open voor verdere reacties.

bahco

MF veteraan
20 feb 2007
11.338
2.916
Utreg
Het grote Honda CB-1 Topic

Dit is het derde deel van het centrale topic voor die-hard en kersverse Honda CB-1 rijders. Eerdere delen zijn * Het Grote Honda CB-1 Topic * (samenvatting) en Het grote Honda CB-1 Topic (deel 2) (samenvatting).

Als eerste wat algemene info:

De Honda CB-1 is alleen verkocht in de USA en Japan, alle exemplaren die in Europa
rondrijden zijn derhalve via "grijze import" ons land binnengekomen. De CB-1 is
geproduceerd van 1989 tot 1993, het jaartal van productie is te vinden bij het
"vehicle identification number" dat naast je balhoofd zit. Meestal vermelden verkopers het jaar van invoer als het jaar van productie, kijk hier dus mee uit!

De techniek:

De Honda CB-1 heeft een stalen frame waarin het pronkstuk duidelijk te zien is: Het 400cc 4-cylinder blok uit de CBR400RR. Door enkele aanpassingen levert dit blok minder pk's ten gunste van meer koppel in vergelijking met de CBR400RR, maar een belangrijk detail is identiek: de tandwiel-aangedreven nokkenassen. Mede hierdoor heeft dit blok de reputatie vrijwel onverwoestbaar te zijn. Op papier heeft de Honda CB-1 zo'n 58 krukas-pk's.

De nokkenassen van de CB-1 worden door tandwielen aangedreven. Je hebt dus nooit last van nokkenassenkettingen en de bijbehorende spanners. :)

Het rijden:

Dat is het leuke aan een cb1. Heeft niet heel veel pk, maar je kan er toch heel leuk en sportief mee rijden, maar ook voor rustig toeren zeer geschikt. En natuurlijk redelijk wat koppel voor een 400
Heb er zelf ook redelijk wat langere afstanden mee gereden en ook dat is gewoon goed te doen.
Of je lengte \[1m86 en relatief lange benen] een probleem gaat worden durf ik niet te zeggen.. ik ken wel iemand van ruim 1.90 die een 400rr heeft gehad, en die is eigenlijk hetzelfde als een cb1 maar dan met kuip. Dus het zou wel moeten kunnen, maar dat is een beetje per persoon verschillend denk ik. Kwestie van uitproberen :Y


Zwakke punten:

Jammergenoeg heeft de Honda CB-1 ook enkele nadelen, de spanningsverdeler staat erom bekend wel eens de geest te geven, extra koeling zou kunnen helpen. Een nieuw exemplaar schijnt een duur geintje te zijn, ca. € 150,- Daarnaast ondervinden veel mensen de beperkte brandstoftank (11L) als een nadeel.

Handige links:

CB-1.nl Het forum voor en door CB-1 eigenaren, bezit(s)ters en rijd(st)ers!
CB-1.com The Unofficial Honda CB-1 Webpage
HondaCB1.org - The Global CB-1 Resource
hondacb1.proboards.com

Aanvullingen, op- en aanmerkingen op bovenstaande tekst zijn welkom! :Y

En dan de plaatjes:

hawk gt (Specificaties)
full



Super Blackbird

Dagobert II
full


dohcmike

Bahco
full


fighterfeytel
full


Drieske81
[doclib=1146870,9a2924790c0ea356ab928b79e299fe89,0,0]

Border Patrol
full


Pat78

Kiki92
full


jwillems

lennart0r
full


Sesamzaadje
[DOCLIB=1146920,a47ba30af88ce12c38749352c58bbab1,0,0]

MartijndeHingh
full


DonJuan
full


Honda17
full


JeroenNX
full


Dms76
full


Om te voorkomen dat we last krijgen van zoekrakende plaatjes of plaatjes-servers die de geest geven, alle plaatjes die voor de OP bestemd zijn alsjeblieft uploaden naar de Motor-Forum server. Voor hulp zie [faq=,plaatje]Algemene FAQ: Hoe plaats ik een plaatje?[/faq]. En om de OP er een beetje gelikt uit te laten zien de plaatjes graag resizen op 600 pixels breed.
 
Laatst bewerkt:
14000 toeren?

waarom is hij niet geschikt voor lange afstanden?
waarschijnlijk gaat mijn vriendin er volgend jaar op naar en door toscane rijden,waar ik dan op rij weet nog niemand,zelfs ik nog niet
 
14000 toeren?

waarom is hij niet geschikt voor lange afstanden?
waarschijnlijk gaat mijn vriendin er volgend jaar op naar en door toscane rijden,waar ik dan op rij weet nog niemand,zelfs ik nog niet

Is opzich best goed te doen hoor, ik heb al meerdere keren ruim 5 uur op mn cb gezeten en je krijgt af en toe wel een beetje een zere kont, maar na een korte pauze is dat ook wel weer even over :+
Alleen je moet wel om de 200km tanken, dat is natuurlijk wat lastig soms, maar van de andere kant, er zijn ook een hoop motoren, die ook 200km op een tank rijden, terwijl hun tank 2x zo groot is :+
Ik heb laatst 1:24 gereden *O* En dan niet eens rustig toeren maar toch redelijk doorgereden :Y

En bij mij loopt 't rood door naar 15,5k :]
 
mijn sv red meestal 220km op de teller en dan gaat er 13 liter in maar dat is met redelijk sportief rijden

komen er ook foto,s van de cb1,s in de OP?

GroteFoto-6JPW4S8Q.jpg

GroteFoto-NUWT4PJL.jpg

rvs uitlaatbochten en een bos demper
speciaal gemaakt zadel
witte stepen over de motor
blauwe velgstickers
witte tellers en gelijk een km teller (dag teller nog wel miles)
superbike stuur
stalen remleidingen
achterlicht ingekort
kleine knippers
philips motovision koplampje
 
Laatst bewerkt:
voor ik afrij het volgende nog doen:

kleurtje wijzigen in wine red van Honda.
frame en blok opfrissen
velgranden polijsten en hart goud spuiten.
bezoekje aan Ruudje Dynojet
Afdekkapje maken voor het kontje

kortom lekker prutsen.

iemand anders plannen voor het aankomende sleutel seizoen?
 
14000 toeren?

waarom is hij niet geschikt voor lange afstanden?
waarschijnlijk gaat mijn vriendin er volgend jaar op naar en door toscane rijden,waar ik dan op rij weet nog niemand,zelfs ik nog niet
'k Heb deze tekst overgenomen van de OP van ~deel 1 zonder 'm al te goed te lezen. Zelf heb ik ook geen moeite met grote afstanden rijden: gewoon elke tankbeurt even een kwartiertje rust nemen (lees plas- en peukpauze).

En ik dacht dat bij mij het rode gebied begon bij de 13500 RPM. Vlak daarboven lijkt het wel alsof hij tegen een toerenbegrenzer aanloopt ...

mijn sv red meestal 220km op de teller en dan gaat er 13 liter in maar dat is met redelijk sportief rijden

komen er ook foto,s van de cb1,s in de OP?

[afbeelding]
[afbeelding]
rvs uitlaatbochten en een bos demper
speciaal gemaakt zadel
witte stepen over de motor
blauwe velgstickers
witte tellers en gelijk een km teller (dag teller nog wel miles)
superbike stuur
stalen remleidingen
achterlicht ingekort
kleine knippers
philips motovision koplampje
Willen we alleen foto's in de OP, of gelijk ook alle modificaties, de hele onderhoudsgeschiedenis en alle opgelopen bekeuringen? :+

Natuurlijk is het simpel genoeg om wat door de schrijvers in dit topic wordt aangeleverd te kopieëren naar de OP. Het werk gaat zitten in het bijhouden van de informatie (zoals ik met het overnemen uit ~deel 1 van de links heb gemerkt :X).

Dus: Om te voorkomen dat we last krijgen van zoekrakende plaatjes of plaatjes-servers die de geest geven, alle plaatjes die voor de OP bestemd zijn alsjeblieft uploaden naar de Motor-Forum server. Voor hulp zie [faq=,plaatje]Algemene FAQ: Hoe plaats ik een plaatje?[/faq]. En om de OP er een beetje gelikt uit te laten zien de plaatjes graag resizen op 600 pixels breed.
 
full


Die van hawk ook maar even gedaan, en ook klein beetje photoshop op los gelaten op de kleuren een beetje helderder te maken O-)
 
full


De mijne

superbikestuur
Superbike risers
doorgestoken vork
achter verlaagd
carbon uitlaat
rvs pijpen
kuipruitje

Grtz Dré
 
Blijf hier ook gezellig meelezen :)

Enne lange afstanden... Als je zadel nog goed is kan je best langere afstanden rijden met een CB1. Maar Toscane, zou ik zelf te ver vinden op een CB1.
Inderdaad, wel eens last van een zere kont. Zelf kreeg ik ook wel last van mijn benen, maar dat had wellicht ook te maken met mijn lichamelijke probleempjes.
Voordeeltje van de kleine tank, pauzes moet je dan toch echt nemen.
 
Laatst bewerkt:
Wie wil mijn op foto resizen op 600? Op deze laptop heb ik een dergelijke functie niet:-)

alvast bedankt vanuit Brabant
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan