Hoe kies ik mijn eerste crosser/off-road/all-road?

Ik heb afgelopen weekend een proefrit op een ktm 690sm gemaakt. Voor mijn toepassing (woon/werk door de stad heen) lijkt hij mij zeer geschikt en het is gewoon een hele gave fiets om mee te sturen.

Nu vraag ik mij af hoe de ktm 640 sm zich verhoud tegenover de 690.
- Is deze ook geschikt voor mijn toepassing?
- Hoe zit het met de motor eigenschappen ik heb gelezen dat het 640 blok wat vibraties kent?
- Onderhoud is dit te overzien of ligt deze in lijn met een competitie motor?
- Heeft dit model nog andere eigenaardigheden waar ik rekening mee moet houden?

Op of aanmerkingen wat betreft deze modellen zijn uiteraard welkom.

Bedankt.

Sebas


Ik heb zelf een 640SM en een vriend van mij heeft de 690SMC, deze smc heeft het zelfde blok als een 690sm.
De smc is veel lichter en dus ook makkelijker met veel bochten werk.
Het vermogen licht dicht bij elkaar ( ik rij met volledig akra ) en het onderhoud is het zelfde.
De 640sm weegt 148kg en de 690smc 139kg.
Ik vind de smc ook veel mooier om te zien dan de 690sm, maar wil mijn 640sm nog niet inruilen voor de 690 omdat ik het verschil in rijden en prestatie te klein vind.
De 640 heeft ook dubbele uitlaat pijpen wat ik ook veel mooier vind dan de enkele.
Dus gewoon kijken naar een mooie 640sm of een 690smc.

Gr Ben
 
Laatst bewerkt:
Dit is heel mooi! en gaat mij zeker helpen :)
Nou heb ik alleen nergens kunnen vinden waar je op moet letten... iedereen zegt namelijk iemand mee nemen die er verstand van heeft.
Ik heb niemand die ik kan mee nemen, en nu? :P
 
Laatst bewerkt:
Als je iemand mee kunt nemen die het kan faken, is dat wellicht het beste. Dan krijg je misschien nog wat van de prijs af.

"ik weet niet of je het moet doen hoor Jpsflipmode, volgens mij hoor ik de zuiger vibreren in het kleppenmembraam rond de koppeling, er komt duur onderhoud aan"
 
Als je iemand mee kunt nemen die het kan faken, is dat wellicht het beste. Dan krijg je misschien nog wat van de prijs af.

"ik weet niet of je het moet doen hoor Jpsflipmode, volgens mij hoor ik de zuiger vibreren in het kleppenmembraam rond de koppeling, er komt duur onderhoud aan"


haha oke, ja dat kan ook :P !
maar er zijn niet wat standaart tips die je goed kan gebruiken op punten die je vaak tegenkomt?
 
Ga breien, Oma... !

Ik zou, als nog flukse bejaarde (55 !), toch nog eens een (voorzichtig) stapje off road willen proberen (voornamelijk in Frankrijk waar dat nog kan).

Ik heb ooit een Yamaha WR250F gehad...., maar dat was een zeer heftig beestje dat telkens heel wat onderhoud na elk ritje nodig had.

Heeft iemand ervaring met de nieuwe (tamme) HONDA CRF 250L ?

Ik ben een forse knaap (1,92 m en net geen 100 kg)... zou ik op dat ding passen ?

Tenslotte : die HONDA heeft "slechts" 23 PK... is dat véél minder dan mijn vroegere Yam (daar werd nooit een vermogen voor opgegeven, maar het leek me véél...) ?
 
Laatst bewerkt:
Honda introduceert de nieuwe CRF250L. Dit is een echte all-roadmotorfiets: hij combineert zijn scherpe rijgedrag op de weg met kwaliteiten waarmee hij ook op onverhard terrein maximaal rijplezier biedt. Op het gebied van all-roadmotoren heeft Honda een reputatie hoog te houden. Eind jaren zeventig introduceerde Honda de XL serie. Deze inmiddels legendarische motorfietsen combineerde de rijeigenschappen van een wegmotor met kwaliteiten waarmee ook op onverhard terrein maximaal rijplezier wordt geboden. De volledig nieuwe CRF250L wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde 249cc 4-takt DOHC eencilinder met veel kracht in het lage- en midden toerenbereik.

Sterk en schoon
Voor de CRF250L is Honda opnieuw 'naar de tekentafels' gegaan. De leidende gedachte daarbij was: het dagelijks leven ('on-road') makkelijker maken en de weekends ('off-road') meer rijplezier bieden. Om dit te bereiken heeft Honda de CRF250L voorzien van een vloeistofgekoelde 249 cm3 eencilindermotor met 17 kW (23,1 pk)vermogen bij 8.500 t.p.m. De motor levert zowel bij lage als bij hoge toerentallen optimale trekkracht (22 Nm bij 7.000 t.p.m.) om inhoud te geven aan die uiteenlopende eigenschappen.
De motor is gekoppeld aan een nieuwe zesversnellingsbak. Een lambdasonde werkt samen met een secundair luchtinjectiesysteem en een katalysator voor een zo schoon mogelijke uitstoot volgens de Euro III-emissienorm. De brandstoftank heeft een inhoud van 7,7 liter.

Laag gewicht
Vanwege het veelzijdige karakter van de CRF250L heeft Honda het frame opnieuw ontworpen. De wielbasis is 1.445 mm lang en de 43 mm upside-down voorvork is extreem stijf en heeft een veerweg van 250 mm. Met een doorsnede van 40 mm vangt de schokdemper zelfs de grootste klappen op.
Het voorwiel is voorzien van een remschijf met een diameter van 256 mm en een remklauw met twee zuigers. De remschijf achter heeft een diameter van van 220 mm en een remklauw met een enkele zuiger. Lichtgewicht aluminium spaakwielen (21 inch aan de voorzijde, 18 inch achter) dragen bij aan het lage rijklaargewicht van 144 kilogram,

Bron: Kort, snel en actueel altijd het allerlaatste motornieuws - Kort, snel en actueel altijd het allerlaatste motornieuws - Nieuwsmotor

Te zwaar, te lichte veerring, te weinig vermogen. Leuk voor heel licht OffRoad werk (harde paden waar een harley ook overheen kan bij wijze van spreken).

Als ik jou beluister ben jij meer op zoek naar een DRZ400 type. Voldoende vermogen , minder onderhoudsgevoelig en goedaardig karakter, zeker tov de WR250F.
Ik heb met de WR250F gereden en vond het een hele fijne motorfiets (ik 52jr). Lang getwijfeld maar toch voor de KTM450EXC gekozen ivm de langere tochten die ik maak in het buitenland. Tijdens de Offroad ritjes in Nederland en op de crossbaan soms nog spijt van. Maar ik ben van het type dat graag doorrijdt met een gemiddelde van liefst boven de 40km/h.
 
Bedankt voor je reactie.

Ik rijd zeer vaak in Zuid-Frankrijk met mijn R1200GS.
Daar zijn plenty (lichte) offroadstukken die ik , alleen rijdende, niet aandurf met mijn GS : als dat zware ding omvalt, heb ik én schade én niet de fysieke kracht om hem weer recht te krijgen.

Vandaar mijn intereresse in die HONDA, die daarenboven vrij goedkoop is én voldoende wegcapaciteiten heeft om kalmpjes naar die lichte offroad-plekken te rijden.

Is de KTM dan niet te duur en te heftig voor mij ?
Het gaat echt om een fiets "voor erbij".
 
Ik heb het niet over de KTM maar over de DRZ400S (Suzuki) een allemansvriendje met genoeg potentie om de wat ruigere paden te berijden.
Onderhoud KTM:(+/-volgens het boekje) elke 5uur nieuwe olie (1.6liter) elke 10uur oliefilter+ olie. Zuiger 105u bij hobby gebruik (verhalen van 200u en meer zijn er ook voldoende,afhankelijk van het onderhoud). In Frankrijk ververs ik pas na 3 dagen +/- 600kms, in Nederland na elke Offroad-rit. En normaliter om de 500kms.
DRZ onderhoud : 6000 km oliewissel , 18000 km oliefilter,24000 km klepspeling controleren.
Dat scheelt behoorlijk wat.

Mocht je toch voor een Honda gaan, kijk dan naar een XR400R (vergelijkbaar met de DRZ).

Ik vind de KTM niet te heftig (ben een oud wedstrijdrijder Enduro en het zit nog steeds in mijn bloed). Je rechterhand bepaalt wat er moet gebeuren.
Laat ik het zo stellen: Offroad gaan met een motor die niet echt geschikt is voor Offroad-werk is het gevaarlijker rijden dan met een motor die die rij/stuur/veercapaciteiten wel heeft.
Ik heb 2 jaar geleden een Belg die samen met zijn vriendin, beide op een KLE500 , een ruig stuk op de KTM laten rijden. Hij kwam terug en zei tegen zijn vriendin: "de KLE gaat eruit, dit rijdt zoveel gemakkelijker en geeft zoveel meer vertrouwen". Ik had diep respect voor die twee, die dezelfde roadbook-route reden als ik. En daar zaten hele zware stukken in. Ik deed het in 1 dag , zij in twee dagen, maar toch.

Btw mijn vrouw heeft ook met de KTM gereden in Frankrijk, maar zij vindt de motor te hoog. Qua vermogen heeft ze er niets op aan te merken (rechterhandje). Maar zij blijft lekker met haar KLX250 (1980) rondsturen met af en toe wat hulp van mij ;).
 
Laatst bewerkt:
Ben eens gaan kijken op de sites... die DRZ400(S) wordt blijkbaar niet meer verdeeld door Suzuki.

Dit merk is trouwens sowieso in Zuid-Frankrijk een probleem, qua dealers.

Plenty YAMAHA, voldoende BMW en HONDA, maar SUZUKI en KAWASAKI zijn er maar mondjesmaat...

(Luxe)probleem ! ;)
 
Yamaha had tot voor kort ook de WR250R in het assortiment. Wat meer power en minder gewicht dan de Honda CRF250L, maar nog steeds heel makkelijk te berijden.
Of kijk eens naar de KTM 350 Freeride, al zullen daar ook niet zo veel dealers van zijn.
 
Yamaha had tot voor kort ook de WR250R in het assortiment. Wat meer power en minder gewicht dan de Honda CRF250L, maar nog steeds heel makkelijk te berijden.
Of kijk eens naar de KTM 350 Freeride, al zullen daar ook niet zo veel dealers van zijn.
Inderdaad, die yamaha's, alweer vergeten dat die er ook waren. Leuke fietsen.
 
Hoihoi allemaal :) ,

Mijn eerste post hier, ben al een tijdje niet meer zo actief qua tweewielers. Ik ben nu alvast aan het oriënteren qua motor, dan kan ik op tijd iets kopen en naar mijn zin maken. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen :} .

Allereerst gaat mijn dank uit naar de topicstarter, stond al heel wat nuttige info in de OP :o !!

Over ca. een half jaar wil ik mijn motorijbewijs gaan halen (ben nu 20), en wil dan graag iets kopen in de trand van enduro/cross.

Zelf ben ik vrij technisch, ben op mijn 12e begonnen met sleutelen aan Puch'jes, honda MTX etc. Heb van mijn 16e tot mijn 18e op een Gilera Zulu gereden (hiermee de nodige middagen op het land/bos gespendeerd), en heb mezelf daarna eigenlijk nooit meer op 2 wielen verplaatst ;( . Technisch kan ik (met geduld en een wphb :P ) vrijwel alles af veronderstel ik, sleutelen is een van mijn vele hobby's *D .

Wat zoek ik: Het primaire doel ermee is om een rondje te kunnen rijden in de polder, af en toe wat door het bos heen blazen, en misschien nog eens een rondje rijden op de akkers hier in de buurt :P . Kenteken is sws. noodzaak.

Nu zoek ik (zoals iedereen natuurlijk :P ) een motor die weinig onderhoud behoeft, of i.i.g. waar ik niet om de zoveel uur mijn zuiger en/of lagers etc. moet vervangen zoals bij intensieve cross wel het geval is.

Mijn voorkeur gaat uit naar het merk KTM, maar dat is meer een onderbuikgevoel als een rationele keuze :+ . Ik heb wat rondgespeurd op het internet, en ik denk dat met wat ik er aan uit wil geven (max 2000/2500 ong.) uitkom bij iets van eind '90 of begin '00.

Ik weeg zelf ca. 80 kg, en zoek meer een gooi/smijt motor als een log beest. Als ik dan bijvoorbeeld de KTM400lc vergelijk met een KTM620/640 o.i.d. denk ik dat ik het beste voor de eerste kan gaan?

Wat doen deze motoren ongeveer qua onderhoud etc. ?

Alle tips zijn welkom :}
 
Hallo beste motorrijders.
Ik denk eraan om binnenkort mijn eerste motor te kopen.
Aangezien een Naked Bike mij nogal te duur is (ik dacht aan de Kawasaki ER6N) dacht ik eraan om een SM te kopen. Mijn oog viel al op de Yamaha XT660X en dergelijke omdat deze onderhoudsvriendelijk is, maar ook qua looks mij het meeste aanspreekt.
Waar ik rekening mee moet houden, & daar weet ik helaas niets van, is mijn lengte.
Ik ben maar een 1.65 meter 'groot', dus ik moet rekening houden met het zadelhoogte. Heeft er iemand alternatieven voor zulke motoren of kan iemand mij zeggen dat dit geen probleem mag vormen?

Groeten
MassiveBe
 
Ik denk dat jullie beter op de respectieve topics van KTM en de XT terecht kunnen.... Op dit topic wordt, naar eigen ervaring, het minst gereageerd.

Btw, ik heb zelf de XT6600X gehad (slechts regulier onderhoud nodig) en met mijn 1,92 m was-ie eigenlijk te laag.... Een crosser-achtige fiets is echter omwille van de grondspeling per definitie hoog...

Zou MassiveBe dan toch niet beter voor een naked gaan die eventueel verlaagd kan worden ?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat jullie beter op de respectieve topics van KTM en de XT terecht kunnen.... Op dit topic wordt, naar eigen ervaring, het minst gereageerd.

Btw, ik heb zelf de XT6600X gehad (slechts regulier onderhoud nodig) en met mijn 1,92 m was-ie eigenlijk te laag.... Een crosser-achtige fiets is echter omwille van de grondspeling per definitie hoog...

Zou MassiveBe dan toch niet beter voor een naked gaan die eventueel verlaagd kan worden ?

Bedankt voor je reactie!
Een naked was ook mijn eerste gedacht (Kawasaki ER6-N) maar helaas ben ik maar een arme student met een beperkt budget.. B|
Daarom viel mijn keuze ook op een SM: speels, handig in gebruik, kosten liggen relatief laag etc..
 
Ik heb zelf eventjes ook een XT660R gehad.... voldeed aan al je vereisten (en een beetje lager dan de "X"-versie).....

Die moet je nu toch voor een prijsje gaan vinden want ze zijn al eventjes op de markt en niet zo populair (voor echte SM-ers is hij te zwaar, maar dat vond ik niet).
 
Bedankt voor je reactie!
Een naked was ook mijn eerste gedacht (Kawasaki ER6-N) maar helaas ben ik maar een arme student met een beperkt budget.. B|
Daarom viel mijn keuze ook op een SM: speels, handig in gebruik, kosten liggen relatief laag etc..
Hoe kom je er bij dat een XTX goedkoper is dan een ER6N. Volgens mij zijn beide 2ehands voor een kleine 4000 euro te koop.
 
De XTX660X is inderdaad nu niet meteen de goedkoopste die ik in gedachte had.
Daarna viel mijn oog op een Husqvarna 570 SMR en dergelijke :)
Alvast bedankt voor alle antwoorden!
 
Heel mooi geschreven en interessant. Bepaalde zaken komen intuitief bij de keuze. Mijn eerste allroad was voor mij eigenlijk een no-brainer omdat 90% van de afstand op de snelweg zal doorgaan. Maar echt offroad zal ik dus nooit kunnen daarmee (en dat was het doel ook niet).
 
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en wel om de volgende rede,

Ik rijd sinds twee jaar op een Yamaha R6 uit 2003, prachtding maar om er echt lol mee te hebben worden de snelheden al snel van circuit formaat.
ik wil mijn fiets verkopen en voor dat bedrag wat anders proberen (4500-5000)

Ik wil graag eens een SM gaan proberen en heb al heel veel gelezen op het web.

Ik rijd zo nu en dan naar het werk ermee (50km enkeltje) en voor de rest foor de fun.
Ik wil wel graag iets wat zich ook nog een beetje op de snelweg kan begeven.
Ook heb ik niet zoveel zin om om de 15 uur te gaan pielen met onderhoud.
Ik wil graag ook niet zon log ding als een ktm950/990 (ben zelf niet zo groot :)

Wat kunnen jullie mij aanraden?
vind zelf de ktm 640 lc4 mooi maar die zijn zo goed als niet te koop in NL
husqvarna sm 610, maar zelfde verhaal zo goed als niet te koop in NL

alvast hartelijk dank voor uw meedenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan