BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Voor de statistiek: er zijn dit jaar - t/m augustus - 69 stuks R1200R verkocht.
Totaal 2012: 8310 motoren
Aandeel BMW: totaal 1356 stuks; meeste verkochte modellen de GS (413 stuks) en RT (220 stuks) en K1600 (201 stuks).

Zijn er nog R'en die meedoen aan de Snertrit a.s. zaterdag van Motorplaza te Heerenveen?

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Voor de statistiek 2.
In Duitsland verkocht BMW het eerste halfjaar ongeveer 14.000 motoren. Daarvan 4450 R1200GS en 1250 R1200R.
Het valt op dat er in Duitsland de verhouding R1200GS-R1200R 3,5 staat tot 1 is, terwijl die in Nederland ongeveer 7 GS op 1 R is.
In Duitsland worden er minder RT's of K1600's verkocht dan de R. Wel werden er 50 S1000RR en 25 F800R meer verkocht dan de R1200R.
Brum
 
Voor de statistiek 2.
In Duitsland verkocht BMW het eerste halfjaar ongeveer 14.000 motoren. Daarvan 4450 R1200GS en 1250 R1200R.
Het valt op dat er in Duitsland de verhouding R1200GS-R1200R 3,5 staat tot 1 is, terwijl die in Nederland ongeveer 7 GS op 1 R is.
In Duitsland worden er minder RT's of K1600's verkocht dan de R. Wel werden er 50 S1000RR en 25 F800R meer verkocht dan de R1200R.
Brum


Het is dat ik dagelijks met Duitsers werk, maar je zou toch bijna gaan geloven dat het best wel slimme mensen zijn daar in Duitsland :)
 
:^

Wat zegt dat over jou dan :? :+

Slimme mensen die R1200R rijders O-)

Zouden er in Duitsland met een BMW motor toch dan meer fun kilometers gereden worden dan in NL?
Ik zie een R1200R als fun!
 
Hoi even voorstellen. Mijn naam is Marcel.
Ik ben met motor rijden begonnen met mijn 18e jaar.
Mijn eerste was een suzuki 500 tweetakt. Een hoop herrie en gerammel en slecht remwerk, met grote rookwolken. De motor gaf weinig vertrouwen. Gauw verkocht.
Hierna werd het een Honda CB 750 nu legendaries, met stuurkuip en Engelse 4 in een uitlaat mooi, lang en schuin omhoog eindigde bijna bij het achterlicht. Op deze motor ben ik toen door de Schiphol tunnel gegaan met 210 KM met een geluid dat je zo`n 5 meter achter je achtervolgd. Beestachtig. na 24 geen motor begonhet weer te kriebelen. Op de motorrai verliefd geworden op een BMW F650 enduro.Via marktplaats een in zeeland een gevonden bouwjaar 1999, zilvergrijs. 6jaar 20.000 KM verder, is de keuze op de R1200R gevallen.
Zie mijn stuk Emotie 2 pag terug
 
:^

Wat zegt dat over jou dan :? :+

Slimme mensen die R1200R rijders O-)

Zouden er in Duitsland met een BMW motor toch dan meer fun kilometers gereden worden dan in NL?
Ik zie een R1200R als fun!

Maar dat heel Europa, behalve Nederland, doorheeft dat de R1200r een super stuurfiets is dat zie je aan het aantal wat je op een mooie dag in de Alpen tegenkomt. Waar de meeste Hollanders zich nog steeds met supersports omhoog worstelen, rijden de Zwitsers, Italianen, oostenrijkers en Duitsers ze fluitend met een R voorbij.

Altijd lekker dat cognitief resoneren, of hoe noemden we dat ook al weer?
 
We missen Joke :+

Gelukkig is het een hobby die bij veel mensen hoort dat cognitieve dissoneren.

Lekker :] en ik heb eigenlijk nog nooit een reactie gekregen op mijn R van ouwe l*llen motor.
Dat imago heeft BMW al jaren achter zich gelaten.

De nieuwe GS zal ook wel weer een kaskraker worden, zoals ik begrijp als je bv in de Motoplus de introductie leest over deze geheel vernieuwde GS.

Misschien krijgt "onze" R ook nog eens zo'n mega update, dan wordt die nog beter.
 
Laatst bewerkt:
Hoi even voorstellen. Mijn naam is Marcel.
Ik ben met motor rijden begonnen met mijn 18e jaar.
Mijn eerste was een suzuki 500 tweetakt. Een hoop herrie en gerammel en slecht remwerk, met grote rookwolken. De motor gaf weinig vertrouwen. Gauw verkocht.
Hierna werd het een Honda CB 750 nu legendaries, met stuurkuip en Engelse 4 in een uitlaat mooi, lang en schuin omhoog eindigde bijna bij het achterlicht. Op deze motor ben ik toen door de Schiphol tunnel gegaan met 210 KM met een geluid dat je zo`n 5 meter achter je achtervolgd. Beestachtig. na 24 geen motor begonhet weer te kriebelen. Op de motorrai verliefd geworden op een BMW F650 enduro.Via marktplaats een in zeeland een gevonden bouwjaar 1999, zilvergrijs. 6jaar 20.000 KM verder, is de keuze op de R1200R gevallen.
Zie mijn stuk Emotie 2 pag terug
Hoi Marcel,

Leuk dat je weer terug bent!
Bizarre motorgeschiedenis heb je.
Leuk dat je zoveel emotie koppelt aan het motorrijden, wat daarmee aantoont dat het toch een soort van passie is.
Als ik voor mezelf praat, heb ik ook al verschillende typen motorfiets gereden en uiteindelijk op een R1200R uitgekomen.
Wat zou de volgende motorfiets kunnen zijn ? :+

Of is dit het ultieme compromis van alles wat er nu op 2 wielen te koop is en daarbij ook gekeken naar zaken als ergonomie, budget, toepasbaarheid, genot, passie, etc etc.
 
We missen Joke :+

Gelukkig is het een hobby die bij veel mensen hoort dat cognitieve dissoneren.

Lekker :] en ik heb eigenlijk nog nooit een reactie gekregen op mijn R van ouwe l*llen motor.
Dat imago heeft BMW al jaren achter zich gelaten.

De nieuwe GS zal ook wel weer een kaskraker worden, zoals ik begrijp als je bv in de Motoplus de introductie leest over deze geheel vernieuwde GS.

Misschien krijgt "onze" R ook nog eens zo'n mega update, dan wordt die nog beter.

Oh ja, dissoneren, dat was het!

Maar volgens mij staat de update van de R niet voor 2014 op de planning, 2013 bleef de R ongewijzigd als ik me niet vergis.
 
Welke planning? Volgens mij is de normale volgorde: eerst de GS en de RT en vervolgens een jaar later de R dus als BMW straks op de Eicma (naast de F800GT) een nieuwe RT presenteert dan kan je er van uitgaan dat eind 2013 de nieuwe R1200R gepresenteerd wordt (en dan hopelijk samen met de introductie van de productieversie van de LoRider *O* )

Aldus mijn kristallen bol _O-
 
Welke planning? Volgens mij is de normale volgorde: eerst de GS en de RT en vervolgens een jaar later de R dus als BMW straks op de Eicma (naast de F800GT) een nieuwe RT presenteert dan kan je er van uitgaan dat eind 2013 de nieuwe R1200R gepresenteerd wordt (en dan hopelijk samen met de introductie van de productieversie van de LoRider *O* )

Aldus mijn kristallen bol _O-

Ja!

LoRider met een conventionele USD-vork, 130+ pk en je hebt geen Triumph Speed Triple meer nodig :9~
 
Sorry tijdje niet geweest! :o En gelijk kom ik met een vervelend onderwerp, namelijk het windscherm(is ook al tig keer geweest) ik weet het is vloeken in de Kerk maar toch. Heeft iemand ervaring met het Windscherm Z R1200R Stream?
 
Sorry tijdje niet geweest! :o En gelijk kom ik met een vervelend onderwerp, namelijk het windscherm(is ook al tig keer geweest) ik weet het is vloeken in de Kerk maar toch. Heeft iemand ervaring met het Windscherm Z R1200R Stream?

Geen ervaring, maar ik heb gekozen voor een 20" Cee Bailey. Die past n.l. op het BMW frame van het tourscherm; kon ik dus in 5 minuten overzetten.
Kost zo'n EUR 275,-
Eerste indruk is goed.
I.v.m. keuze hoogte van het scherm: mijn lengte is 1,72 m en rijd met een "normaal" hoogte (sport) zitje

Zie foto's:
full

full


Doe morgen mee aan "Snertrit" van ongeveer 200 km van Motorplaza te Heerenveen. Dan heb ik ook een beter idee hoe het scherm functioneert.

Groet,

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Dat is goed om te weten inderdaad handig dat het zo kan worden overgezet. Ben benieuwd. :)
gr. Herman


Het scherm is goed bevallen:
De wind gaat nu over mijn helm, met name op de snelweg (en ik gebruik de Airflow jet helm van BMW)
Er onstaat geen gebulder van de wind en daardoor is de herrie aan de oren aanzienlijk minder en wel zodanig dat ik zonder gehoorbescherming (op de snelweg) kan rijden.
Ik hoor het geluid van de motor en uitlaat veel beter (werd eerst meer overstemd door de herrie van de wind)
Er ontstaat geen "vacuum" achter het scherm waardoor de wind van achteren komt (zoals vroeger bij mijn R80RT)

Al met al: het scherm blijft zitten en ik zal niet verder uitkijken naar eventueel nog een ander scherm.
De hoogte van het scherm natuurlijk af te stemmen op je eigen lengte.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Al met al: het scherm blijft zitten en ik zal niet verder uitkijken naar eventueel nog een ander scherm.
De hoogte van het scherm natuurlijk af te stemmen op je eigen lengte.

Roelof.

Dat is mooi, bedankt voor je reactie. Was het een leuke rit :]
 
Dat is mooi, bedankt voor je reactie. Was het een leuke rit :]

@ Herman:
Ja hoor; leuke rit. Ik doe dit ritje van een kleine 200 km voor de 3 de keer. Kost niets, is gezellig -veel BMW rijders- en je krijgt nog een wintermaaltijd toe.
Dit keer was de temperatuur OK, maar ontbrak het zonnetje.

Roelof.

(PS: we zijn van hetzelfde bouwjaar)
 
@ Herman:
Ja hoor; leuke rit. Ik doe dit ritje van een kleine 200 km voor de 3 de keer. Kost niets, is gezellig -veel BMW rijders- en je krijgt nog een wintermaaltijd toe.
Dit keer was de temperatuur OK, maar ontbrak het zonnetje.

Roelof.

(PS: we zijn van hetzelfde bouwjaar)

Geinig 54 is het jaar uiteraard, en jij bent net ff ouder ;)
 
Zo vandaag 30000 beurt laten doen en gelijk nieuwe banden. Ben voor de nieuwe metzelers gegaan. :)

Goede keus......overigens gaat er niets boven nieuwe rubbertjes voor en achter.

Hoeveel km's heb je ongeveer met voor en achter gedaan?

Roelof.
 
Ik heb er ook al een tijdje Metzeler Z8 op zitten en er staan er nu ongeveer 12k op.
Voorlopig kan ik nog wel even vooruit met deze bandjes.
Ik heb zelfs het idee dat de handling tussen de 6 en 8k minder goed was dan op dit moment.
Als je de testen lees, heb ik toch nog steeds aardige bandjes op de R zitten :+
 
Goede keus......overigens gaat er niets boven nieuwe rubbertjes voor en achter.

Hoeveel km's heb je ongeveer met voor en achter gedaan?

Roelof.

Ik heb 15k gedaan met de vorige (MPR2). De voorband had nog wel een paar km meer kunnen maken maar ik vind het fijn om dan toch gewoon een hele set te nemen. :]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er ook al een tijdje Metzeler Z8 op zitten en er staan er nu ongeveer 12k op.
Voorlopig kan ik nog wel even vooruit met deze bandjes.
Ik heb zelfs het idee dat de handling tussen de 6 en 8k minder goed was dan op dit moment.
Als je de testen lees, heb ik toch nog steeds aardige bandjes op de R zitten :+

Is dat wel die nieuwe M/O aanduiding?
 
Terug
Bovenaan Onderaan