suicide clutch

Alf

MF veteraan
17 jan 2004
1.231
0
Hoe moeilijk is het om te leren rijden met suicide clutch en jo/shift?Gaat het schakelen net zo makkelijk als met de voet?
 
'K zou niet weten hoe moeilijk 't is, maar m'n volgende project wordt zeker weten uitgevoerd met suicide clutch & jockey shifter..

Gewoon uitproberen, dan kom je d'r vanzelf achter zeg ik altijd maar... Leuke uitdagingen noem ik dat. 8-)

Ik heb Chopper Dave zelfs een centimeter of 10 - 15 met voorwiel los zien komen met z'n Panhead, terwijl hij aan het shiften was... Het zelfde geld voor die kennis van me (Goose) met z'n suicide clutch op z'n Pre Unit Triumph... Die reed er zo snel mee dat dat ding zoveel toeren en kabaal maakte dat de auto alarms af gingen... :} :} :}
 
als je jezelf te barsten wilt rijden moet je het nodig doen, heb zelf een hele tijd rondgereden met een suicide clutch maar dat is echt niet meer van deze tijd,als je het persé door wilt zetten probeer dan de frictieplaat van een oude harley te monteren dan hoef je niet je koppeling aangedrukt te houden, daarmee heb ik zelf ook nog een tijdje langer op die manier doorgereden. en natuurlijk zijn er mensen die volgas tussen de file doorknallen en hun machine perfect beheersen ondanks dat ze 1 voet moeten missen om het pedaal te bedienen maar zo heb je ook mensen die een f16 op een vloeitje parkeren, uitzonderingen zijn er altijd, maar ikzelf zou het nooit meer doen, zet graag beide voeten aan de grond bij het stoplicht. aniewee succes met je keuze doe wat je zelf verstandig lijkt.
 
als je jezelf te barsten wilt rijden moet je het nodig doen, heb zelf een hele tijd rondgereden met een suicide clutch maar dat is echt niet meer van deze tijd,als je het persé door wilt zetten probeer dan de frictieplaat van een oude harley te monteren dan hoef je niet je koppeling aangedrukt te houden, daarmee heb ik zelf ook nog een tijdje langer op die manier doorgereden. en natuurlijk zijn er mensen die volgas tussen de file doorknallen en hun machine perfect beheersen ondanks dat ze 1 voet moeten missen om het pedaal te bedienen maar zo heb je ook mensen die een f16 op een vloeitje parkeren, uitzonderingen zijn er altijd, maar ikzelf zou het nooit meer doen, zet graag beide voeten aan de grond bij het stoplicht. aniewee succes met je keuze doe wat je zelf verstandig lijkt.

Ik ben het met je eens dat het niet van deze tijd is, maar het ziet er wel kool uit!

Wat bedoel je met: "frictieplaat van een oude harley te monteren dan hoef je niet je koppeling aangedrukt te houden"? Ik snap ff niet precies wat je bedoelt.
 
zoals op jou knuckle ook hoort te zitten en zoals op iedere harley met tankschakeling zit, zo´n klein lullig drukgroepje die door middel van drukplaatjes op zijn plek blijft, kan je je voeten tenminste op de grond zetten terwijl je toch ontkoppelt bent, en niet onbelangrijk ook ontkoppelt blijft.
 
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is een suicide-clutch en een jockey-shifter :?
 
dat is een rechtstreekse aansluiting van je linker voetpedaal op je koppelingshevel en een rechtstreeks aangesloten pookje op je schakelklok.
 
en inderdaad superstoer en je houd een mooi kaal stuur maar met het huidige verkeer niet meer te doen, een jaar of 15 geleden was het al een ramp maar nu helemaal, zorg anders op zijn minst dat je ermee rijd in een swingarm met treeplaken, op een hardtail stuiteren je voeten er voortdurend af en dat levert weer een slecht rollend voorwiel op na verloop van tijd .
 
Maar begrijp ik dan goed dat je je voet op het pedaal moet houden om te ontkoppelen en ontkoppeld te blijven ?
 
Maar (om ff nieuwsgierig te blijven :P ), waarom wordt het dan een suicide clutch genoemd, of is dat een domme vraag ?
 
dom dom dom dom, maar vooruit hier komt de uitleg, je moet nl. wel een beetje "suicidal" zijn om met zo´n koppeling te rijden en die naam stamt uit het amerika van eind jaren 50 begin jaren 60 met 6-baans wegen.kan je nagaan :]
 
zoals op jou knuckle ook hoort te zitten en zoals op iedere harley met tankschakeling zit, zo´n klein lullig drukgroepje die door middel van drukplaatjes op zijn plek blijft, kan je je voeten tenminste op de grond zetten terwijl je toch ontkoppelt bent, en niet onbelangrijk ook ontkoppelt blijft.

Ik snap het nog steeds niet :o
Bij mij kan het koppelingspedaal in 2 posities 'vast' blijven staan d.m.v. een spiraalveer in het voetpedaal. Is er ook een uitvoering waarbij hij d.m.v. drukplaten in een positie kan blijven staan?

Wat rij je zelf trouwens?
 
Ik snap het nog steeds niet :o
Bij mij kan het koppelingspedaal in 2 posities 'vast' blijven staan d.m.v. een spiraalveer in het voetpedaal. Is er ook een uitvoering waarbij hij d.m.v. drukplaten in een positie kan blijven staan?

Wat rij je zelf trouwens?
Maar jij rijdt toch ook met het originele koppelingspedaal.Is toch ook geen suicide clutch.Als van een suicide je voet schiet ben je een stoplicht verder.Vanddar mijn vraag.Heeft hoge coolfactor maar lijkt mij ook hoge akeligheidsfactor.
 
Maar jij rijdt toch ook met het originele koppelingspedaal.Is toch ook geen suicide clutch.Als van een suicide je voet schiet ben je een stoplicht verder.Vanddar mijn vraag.Heeft hoge coolfactor maar lijkt mij ook hoge akeligheidsfactor.

Yep, ik rij met een standaard koppelingspedaal.
Ik ken wel iemand die rijdt met een sucide clutch en die beweert dat het wel meevalt. Kwestie van wennen. Het wordt pas intessant als je het gaat gebruiken in combinatie met een voorwiel met spool hub... en bergop voor een stoplicht moet wachten.
 
Heeft iemand ervaring met: koppelen met je linkerhand / schakelen met je rechterhand?

Tom



Dat doen ze wel eens op Triumphs.... Dan maken ze zogenaamd een jockey shifter in de plaats van het rechts geplaatste voet schakel hendeltje...
Dat rijdt VOOR GEEN METER!! Iedere keer moet je van het gas af met je hand... je kunt dus niet snel rijden... En 't ziet er nog eens niet uit ook niet..
 
Als je je stuur kaal wilt houden, zou je ook voor een ingebouwd (heavy duty) gasgrip aan beide zijden kunnen gaan. Dus 1 voor het gasgeven (rechts), en 1 voor de koppeling aan de linkerkant. Gaat dan wel 'verkeerd' om, dus van je af draaien, maar kan theoretisch wel, Ik heb er een tijdje mee rondgelopen om het bij de mijne te bouwen, maar werd me van alle kanten afgeraden, aangezien de overbrenging (bij een HD iig) te zwaar zou zijn. Er schijnen wel kitjes in de markt te zijn die het koppelen lichter kunnen maken, volgens mij bij Motozoom/Louis.
Je kan dan 'gewoon' schakelen met je voet, of alsnog zo'n stoer schuifhendeltje op je tank maken...
 
ik heb vaak op een hardtail 1700 cc stroker gereden met suicide koppeling en jockey shift en ik heb er geen enkel probleem mee, de eerste paar keer is wegrijden ff wennen maar daar ben je zo overheen....ik kon met dit ding een honda bol d'or 900 goed voorblijven op een bochtig weggetje en op de snelweg ... ;)
 
zoals ik al zei, er zijn altijd mensen die er mee om weten te gaan maar ik weet niet waar je woont bral maar rij met die 1700cc hardtail stroker eens lekker amsterdam in zo rond een uurtje of 3 op zaterdagmiddag. knuckle er zit inderdaad een springveer in die originele voetkoppeling maar ook een frictiemechanisme anders blijft ie natuurlijk nooit in zijn vrij. en wat ik rij, een eigenbouw fxsb een 883 en ben momenteel voor mijn zoon een triumph hardtail aan het opbouwen.
 
zoals ik al zei, er zijn altijd mensen die er mee om weten te gaan maar ik weet niet waar je woont bral maar rij met die 1700cc hardtail stroker eens lekker amsterdam in zo rond een uurtje of 3 op zaterdagmiddag.

als ik naar amsterdam moet neem ik meestal de trein en dan ben ik zo'n 5 kwartier onderweg ;)

dan weet je het wel denk ik ofnie ;)

hier is ruimte zat dus hier lukt het allemaal wel zeg maar ;)
 
dit is cool koppelen :

PhotoID4263.jpg
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan