11, 25, 35 kw, alle vragen en bronnen

maar als ik dus me rbw voor 19 januarie haal, mag ik dus 35 kw rijden ipv 25
tenminste als de motorfiets die ik ga rijden origineel niet meer heeft dan 70 kw?

wat een gekut allemaal zeg :P
 
maar als ik dus me rbw voor 19 januarie haal, mag ik dus 35 kw rijden ipv 25
tenminste als de motorfiets die ik ga rijden origineel niet meer heeft dan 70 kw?

wat een gekut allemaal zeg :P

Naja dat is dus nog een beetje de vraag.. Zou dan alleen maar balen zijn voor je want je krijgt 10 kw meer maar moet wel een 2e examen doen na 2 jaar.

Als je het weet, snel posten!
 
Ik blijf het onzin vinden. Vond ik van heel die 25kw toestand al, en het word alleen maar vervelender; potentiële nieuwe motorrijders worden ontmoedigd omdat ze stapsgewijs gedwongen worden de motoren te kopen en te rijden die ze niet willen hebben.
En de reden? Laat eens cijfers zien dan dat het nodig is "verse" bestuurders op een fiets met lager vermogen te laten rijden? Onderbouwing 0,0 en dát is wat me stoort. Zoiets word bedacht door grijze mannetjes in de politiek die nooit een motor bereden hebben. Geen idee waar ze het over hebben behalve "ehh ja dat lijkt me best gevaarlijk". Klopt, maar niet vanwege het vermogen.
Enige "goede" reden die er voor heel dit circus is, is dat er zo vaker een andere motor gekocht moet worden (handel) en dat rijscholen wat te doen hebben.

Ennieweej, voor mij allemaal niet meer van toepassing, maar ik kan me hier wel over opwinden. Regelzucht. bah.
 
Laatst bewerkt:
De rijscholen weten het geloof ik ook niet precies. Althans, ik heb al van een iets gehoord wat ook nog geen uitsluitsel geeft.

Er is dus nog geen duidelijkheid over het overgaan van het rijbewijs. De nieuwe categorieën lijken me wel aardig duidelijk? Laten we het mailtje afwachten van Sytze. Iemand ergens anders nog info gevonden?
 
Tankiej, je hebt gelijk, maar de uitleg is gewoon krom vanwege het feit dat ze zeggen dat als je 'm eerder hebt gehaald, de oude regels van kracht blijven. Oude regels lees ik als '25kW 2 jaar en dan meteen zwaar'. Nu gaan de oude regels toch aangepast worden naar 10kW meer, 2 jaar volbrengen en dan vol vermogen zonder examen (dat zonder examen was natuurlijk al zo). De oude regels blijven dus NIET gelijk, zoals gesuggereerd werd in de PDF. De wijziging is dus dat je 35kW mag rijden, 0,2kW/kg en niet meer dan 70kW origineel vermogen.

Rijd je nu trouwens op eeen 25kW motor die dus meer dan 70kW vermogen origineel heeft, dan moet je deze dus op 25kW laten staan denk ik... wat een onnodige onzin weer allemaal.

Hier nog even het plaatje.. het gele stukje hoort er niet echt tussen, alleen onderste en bovenste, gekoppeld met een prachtige groene lijn in MSPaint. Even geen andere software voor de hand en had geen zin meer om te editten en opnieuw te uploaden.. beetje lui. :)

35kw.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tankiej, je hebt gelijk, maar de uitleg is gewoon krom vanwege het feit dat ze zeggen dat als je 'm eerder hebt gehaald, de oude regels van kracht blijven. Oude regels lees ik als '25kW 2 jaar en dan meteen zwaar'. Nu gaan de oude regels toch aangepast worden naar 10kW meer, 2 jaar volbrengen en dan vol vermogen zonder examen (dat zonder examen was natuurlijk al zo). De oude regels blijven dus NIET gelijk, zoals gesuggereerd werd in de PDF. De wijziging is dus dat je 35kW mag rijden, 0,2kW/kg en niet meer dan 70kW origineel vermogen.

Rijd je nu trouwens op eeen 25kW motor die dus meer dan 70kW vermogen origineel heeft, dan moet je deze dus op 25kW laten staan denk ik... wat een onnodige onzin weer allemaal.

Hier nog even het plaatje.. het gele stukje hoort er niet echt tussen, alleen onderste en bovenste, gekoppeld met een prachtige groene lijn in MSPaint. Even geen andere software voor de hand en had geen zin meer om te editten en opnieuw te uploaden.. beetje lui. :)

[afbeelding]

Dit is denk ik inderdaad hoe ze het in de folder bedoelen. Nog even het mailtje afwachten maar ik denk dat het raadsel is opgelost :}
 
Tankiej, je hebt gelijk, maar de uitleg is gewoon krom vanwege het feit dat ze zeggen dat als je 'm eerder hebt gehaald, de oude regels van kracht blijven. Oude regels lees ik als '25kW 2 jaar en dan meteen zwaar'. Nu gaan de oude regels toch aangepast worden naar 10kW meer, 2 jaar volbrengen en dan vol vermogen zonder examen (dat zonder examen was natuurlijk al zo). De oude regels blijven dus NIET gelijk, zoals gesuggereerd werd in de PDF. De wijziging is dus dat je 35kW mag rijden, 0,2kW/kg en niet meer dan 70kW origineel vermogen.

Rijd je nu trouwens op eeen 25kW motor die dus meer dan 70kW vermogen origineel heeft, dan moet je deze dus op 25kW laten staan denk ik... wat een onnodige onzin weer allemaal.

Hier nog even het plaatje.. het gele stukje hoort er niet echt tussen, alleen onderste en bovenste, gekoppeld met een prachtige groene lijn in MSPaint. Even geen andere software voor de hand en had geen zin meer om te editten en opnieuw te uploaden.. beetje lui. :)

[afbeelding]

Ik ben het er mee eens dat het wat onduidelijk is, maar dat zijn we ondertussen al gewend van de overheid volgens mij ;)

Dat bovenste stukje: 'Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht.'
Volgens mij gaat dat om categorie A onbeperkt. Daar veranderd dus ook helemaal niks aan, als je die nu bezit.

Ik denk dat ze hierbij onbeperkt bedoelen, omdat wanneer er A beperkt/licht bedoeld wordt, dit elke keer genoemd is. Bij dat stukje noemen ze het niet, dus gaat het om onbeperkt?

In dat geval kan je dat stukje dus ook los zien van die tabel, aangezien die tabel op pagina 5 over licht/beperkt gaat :)
 
Laatst bewerkt:
Tja, met die regel zijn ze ook onduidelijk of het om A-licht of gewoon A gaat.
Ik denk ook wel over het onbeperkte rijbewijs, alsof mensen daar nog dingen over gaan lezen. Je hebt dat ding en klaar... alsof iedereen op de weg op de hoogte is van nieuwe verkeersborden, nieuwe regels etc.

Maargoed, hoe zit het nu met bijv. een geknepen GSXR600K4 bijv? De oude situatie gaat verdwijnen, je mag maximaal 35kW hebben en het dubbele van het geknepen vermogen. Heb je dus mooi een probleem. Of blijven ze de huidige 25kW motoren, waarbij het volle vermogen meer dan 50kW (in dit geval dan, 25x2) gewoon accepteren? Dit lijkt me natuurlijk wel.

Dan nog de vraag of de dealers en fabrikanten al 35kW-kitjes/cdi-units etc. etc. hebben geleverd. Hoe zal dat gaan in 2013?

Ze willen echt iedereen van de motor af jagen (de mensen die bike-curious zijn), zelfs met dit soort regeltjes maken ze je al gek. :)
Gelukkig mag ik al een jaar of 10 vol vermogen rijden, maar ze maken het niet makkelijker voor de jongere beginnende rijders. Toch vreemd dat ze het niet onverantwoord vinden om 10kW meer vermogen te gunnen. Immers als je 18 bent is 11kW al erg veel en moet je goed oppassen dat je niet te hard rijd, helemaal als je het gas vol open draait op een 125cc!

Die hele Nederlandse overheid is echt een aanfluiting en het wordt alleen maar erger.
 
Je weet trouwens wel dat deze rijbewijs regels Europees worden ingevoerd he? :+
Alleen dat categorie A1 vanaf 18 jaar is, is aangepast door de NL overheid. Voor de rest wordt dat bijna overal vanaf 16..
 
Laatst bewerkt:
GOD***VERDOMME!!! Dus bij 35kw is het nu ook al een gerucht dat je geen dikke suzuki gsxr mag rijden wanneer je 'm begrenst omdat ie orgineel meer dan het dubbele van het max. toegestane vermogen heeft??! WTFF!! Welke trieste @^!@** mongol verzint al die regels nu eigenlijk?? Net wat KingCoder zegt idd; maloten die zelf maar amper weten wat een motor is en er zelf nooit op hebben gereden...!!

Miss neem ik het risico maar gwn om op een zwaardere motor te gaan rijden straks dan 11kw, puur om de overheid tegen te werken...(pure koppigheid, maar ohh wat voelt dat goed)
 
Ik heb het antwoord gevonden:

Q&A


Ik heb voor 19 januari 2013 bij de gemeente rijbewijs A met beperking tot A-licht aangevraagd. Welk rijbewijs krijg ik nu?
In dit geval krijgt u rijbewijs A met beperking tot A-licht. Dit rijbewijs A met beperking tot A-licht geeft met ingang van 19 januari 2013 ook de bevoegdheid tot het besturen van motoren van de categorie A1 en A2. Na twee jaar vervalt automatisch de beperking en heeft u het volwaardige rijbewijs A.


Dus degene die nu 25kw rijdt mag straks kiezen tussen 25 en 35 kW.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het antwoord gevonden:

Q&A


Ik heb voor 19 januari 2013 bij de gemeente rijbewijs A met beperking tot A-licht aangevraagd. Welk rijbewijs krijg ik nu?
In dit geval krijgt u rijbewijs A met beperking tot A-licht. Dit rijbewijs A met beperking tot A-licht geeft met ingang van 19 januari 2013 ook de bevoegdheid tot het besturen van motoren van de categorie A1 en A2. Na twee jaar vervalt automatisch de beperking en heeft u het volwaardige rijbewijs A.


Dus degene die nu 25kw rijdt mag straks kiezen tussen 25 en 35 kW.

Mag straks kiezen tussen 0kw en 35kw bedoel je :+
Als iemand wil mag hij/zij ook wel 10kw gaan rijden natuurlijk :P

Mag zoals ik al dacht dus :)
 
Laatst bewerkt:
Nu dus alleen de vraag wat er met de 25kW motoren gebeurd die meer dan het dubbele vermogen hebben als ze niet geknepen zijn. Voor de bestaande motoren, ga ik er dan van uit dat zoals het nu is kan blijven. Anders maak je het iedereen echt heel lastig.
 
Nu dus alleen de vraag wat er met de 25kW motoren gebeurd die meer dan het dubbele vermogen hebben als ze niet geknepen zijn. Voor de bestaande motoren, ga ik er dan van uit dat zoals het nu is kan blijven. Anders maak je het iedereen echt heel lastig.

Ik las ook ergens dat de nieuwe regels gelden 'zolang het gunstig is'. Aangezien het niet gunstig is dat je een andere motor moet kopen om te voldoen aan de nieuwe regels, gaat dat nog niet door? :X

Maar zo simpel zal het wel weer niet zijn gok ik zo..
 
Nu dus alleen de vraag wat er met de 25kW motoren gebeurd die meer dan het dubbele vermogen hebben als ze niet geknepen zijn. Voor de bestaande motoren, ga ik er dan van uit dat zoals het nu is kan blijven. Anders maak je het iedereen echt heel lastig.

Ik denk dat de regels voor 25kW motoren blijven zoals ze zijn. Dus alleen met de extra beperking van maximaal 0,16 pk/kg.
 
Ik als aankomende 11kw'er kan wel meepraten wat dit betreft. De meeste verklaren me voor gek dat ik ga motorrijden voor me 24e maar doordat ik 2 jaar geleden die schakebrommer kocht is het hele tweewielergebeuren een ware hobby van me geworden en ik wil dolgraag gaan rijden.

11kw is imo veel te weinig, er valt makkelijk meer uit me brommer te halen en zeker voor de snelwegen is het gevaarlijk (lage top). Ook is het voor het blok zelfs niet goed om altijd maar op vol vermogen te werken. Dit is dan ook de reden dat ik een tweetakt ktm125 ga rijden (38pk :+) maar hierdoor ben ik wel onverzekert mocht ik een ernstig ongeval veroozaken (ze staan vanuit de fabriek 7kw op kenteken) als de verzekering hem op de testbank zet.

Ook vindt ik het irritant dat ik gelimiteerd ben tot een onwijs kleine markt van motoren, ik had liever op een 4-takt 450cc'tje gezeten oid. Daarbij komt, zoals al gezegt, dat ik dus na twee en vier jaar wéér examen mag doen en weer opnieuw een motor mag aanschaffen. Dit is voor iemand jonger dan 24 al praktisch niet betaalbaar!


Met andere woorden, inderdaad, ze proberen het motorrijden gewoon compleet te ontmoedigen, behalve als je 24 wordt, "want dan kan je wel in 1x op een 200pk fiets stappen" :+
 
Wat gaat er eigenlijk gebeuren als je in je 25kw periode er nog dingen bij krijgt?
Stel ik zou in februari m'n B met E examen willen doen, wat krijg ik dan op mijn rijbewijs?
- Zoals het nu is en dat ik in 2014 vol vermogen mag rijden.
- Ik krijg A1 & A2 en mag nog een keer examen gaan doen voor vol vermogen
 
Ik als aankomende 11kw'er kan wel meepraten wat dit betreft. De meeste verklaren me voor gek dat ik ga motorrijden voor me 24e maar doordat ik 2 jaar geleden die schakebrommer kocht is het hele tweewielergebeuren een ware hobby van me geworden en ik wil dolgraag gaan rijden.

11kw is imo veel te weinig, er valt makkelijk meer uit me brommer te halen en zeker voor de snelwegen is het gevaarlijk (lage top). Ook is het voor het blok zelfs niet goed om altijd maar op vol vermogen te werken. Dit is dan ook de reden dat ik een tweetakt ktm125 ga rijden (38pk :+) maar hierdoor ben ik wel onverzekert mocht ik een ernstig ongeval veroozaken (ze staan vanuit de fabriek 7kw op kenteken) als de verzekering hem op de testbank zet.

Ook vindt ik het irritant dat ik gelimiteerd ben tot een onwijs kleine markt van motoren, ik had liever op een 4-takt 450cc'tje gezeten oid. Daarbij komt, zoals al gezegt, dat ik dus na twee en vier jaar wéér examen mag doen en weer opnieuw een motor mag aanschaffen. Dit is voor iemand jonger dan 24 al praktisch niet betaalbaar!


Met andere woorden, inderdaad, ze proberen het motorrijden gewoon compleet te ontmoedigen, behalve als je 24 wordt, "want dan kan je wel in 1x op een 200pk fiets stappen" :+

Dat proberen ze inderdaad. Als de categorie A1 zou verdwijnen, dan zijn het nog hele schappelijke regels. Maar met A1 is het de grootste onzin.

Het is aan jou of je 11kW of niet gaat rijden. De kans is heel groot dat je er gewoon mee weg komt. Maar bij mij zou het gaan knagen. Je weet nooit of er iets gaat gebeuren, ook al is het jou schuld niet. Dan kun je de rest van je leven blijven betalen. Ik weet het, het is weer zo´n cliché verhaaltje, maar zo is het wel.
 
Wat gaat er eigenlijk gebeuren als je in je 25kw periode er nog dingen bij krijgt?
Stel ik zou in februari m'n B met E examen willen doen, wat krijg ik dan op mijn rijbewijs?
- Zoals het nu is en dat ik in 2014 vol vermogen mag rijden.
- Ik krijg A1 & A2 en mag nog een keer examen gaan doen voor vol vermogen

Dit staat in een pdfje over de nieuwe wetgeving.

Als ik voor 19 januari 2013 al een rijbewijs voor een bepaalde categorie heb, veranderen na deze datum dan de bevoegdheden en geldigheidsduur voor die categorie?
Nee, deze oude rechten blijft u houden. Met betrekking tot de geldigheidsduur is het echter wel zo dat zodra een nieuw rijbewijs wordt afgegeven, de nieuwe geldigheidstermijnen van toepassing zijn.


Jij mag (net als ik) straks motoren besturen van 0 tot 35kW (wel met de bijbehorende eisen). Wat ze met de laatste regel bedoelen begrijp ik niet helemaal. Je hoeft in ieder geval geen examen te doen voor vol vermogen, want dat gaat automatisch.
 
Je weet trouwens wel dat deze rijbewijs regels Europees worden ingevoerd he? :+

Jawel, maar hier in Nederland is het altijd weer wat meer betutteld.
Alsof we niets kunnen en aan het handje gehouden moeten.
Waarom niet gewoon net als in Duitsland met 16 jaar op een geknepen 125cc met 80km/u max snelheid. Brommers van de weg én het fietspad af (uitgezonderd de snorfietsen), dit scheelt al heel veel ongelukken, want wat rijden die scooteraars vaak gevaarlijk (maak het dagelijks mee), geen traag gebrom waar je met je auto achter moet blijven.. nee, gewoon 80km/u kunnen rijden op je 16e waar het moet.

Autorijbewijs en 125cc moet ook best kunnen, wel met een paar verplichte lessen, want zelfs die MP3 400 LT rijders bakken er vaak niets van in de bochten, laatst nog op een fietspad(!!) afgesneden door zo'n 'auto'-scooter toen ik daar fietste.

Maargoed, zet je automobilisten op een 125cc ipv in de auto, dan krijg je natuurlijk minder accijns binnen op de brandstof, omdat die dingen veel zuiniger lopen dan de gemiddelde auto.
 
Het lijkt erop dat ik m'n motor moet verkopen..

Reactie:

Geachte heer ,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt wat er met uw rijbewijs categorie A licht/beperkt gebeurt als de nieuwe rijbewijscategorieën gaan gelden.

Indien uw rijbewijs is afgegeven voor 19 januari 2013, dan gaan vanaf deze datum onderstaande regels voor u gelden.
Voertuig: motorrijwiel, maximaal 35 kiloWatt (kW), minder dan 0,2 kW per kg en niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen
Leeftijd: vanaf 18 jaar
Rijbewijs: 10 jaar geldig
Examen: theorie- en praktijkexamen
Opmerking: na 2 jaar rijbewijscategorie A-licht in bezit te hebben, verkrijgt de bestuurder automatisch categorie A
Meer informatie hierover vindt u in de factsheet, die u via onderstaande link kunt downloaden.

https://www.rijksoverheid.nl/docume...et-veranderingen-in-rijbewijscategorie-a.html

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Eva Schers
Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid
 
Het lijkt erop dat ik m'n motor moet verkopen..

Reactie:

Geachte heer ,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u vraagt wat er met uw rijbewijs categorie A licht/beperkt gebeurt als de nieuwe rijbewijscategorieën gaan gelden.

Indien uw rijbewijs is afgegeven voor 19 januari 2013, dan gaan vanaf deze datum onderstaande regels voor u gelden.
Voertuig: motorrijwiel, maximaal 35 kiloWatt (kW), minder dan 0,2 kW per kg en niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen
Leeftijd: vanaf 18 jaar
Rijbewijs: 10 jaar geldig
Examen: theorie- en praktijkexamen
Opmerking: na 2 jaar rijbewijscategorie A-licht in bezit te hebben, verkrijgt de bestuurder automatisch categorie A
Meer informatie hierover vindt u in de factsheet, die u via onderstaande link kunt downloaden.

https://www.rijksoverheid.nl/docume...et-veranderingen-in-rijbewijscategorie-a.html

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Eva Schers
Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid

Mailtje terugsturen met de printscreen met streepjes van Monomuis en daar dan een uitleg bij vragen... Staat ook nog nadrukkelijk in de folder vermeld dat de nieuwe regels alleen gelden als het positief voor je is. Dit is alles behalve positief.
 
Mailtje terugsturen met de printscreen met streepjes van Monomuis en daar dan een uitleg bij vragen... Staat ook nog nadrukkelijk in de folder vermeld dat de nieuwe regels alleen gelden als het positief voor je is. Dit is alles behalve positief.

:^
Dat inderdaad.

Ze hebben nu gewoon copy/paste uit die folder gedaan :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan