BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

@far AKA Roelof:

Die link had je een week geleden toch ook al geplaatst :?

BTW nu we het toch over banden hebben.

Bestaan er eigenlijk winterbanden of misschien ook "hele jaar" banden net als het nu voor autos ook zo populair is?

Als je doorrijd in de winter heb je misschien meer aan een band die in de winter goed grip heeft, maar mogelijk in de zomer wat harder slijt, zodat je toch niet elk seizoen je banden hoeft te wisselen.

Ik zie me al bezig met een 2e setje velgen :N
Dan maar een paar weken niet rijden in de winter, als het echt niet meer gaat.
 
@far AKA Roelof:

Die link had je een week geleden toch ook al geplaatst :?
.

Meende dat ik hem inderdaad had geplaatst, maar kon mijn post niet vinden en ging er toen vanuit dat het bij een voornemen was gebleven......
Oorzaak.....

Groet,

Roelof.
 
Gisteravond in de stromende regen naar huis gereden en de nw. Metzelers doen het prima! Tot nu toe vind ik dit de beste set op de R. Ben benieuwd hoe ze rijden met echt droog warm weer, moet ik nog ff wachten ben ik bang!
 
Gisteravond in de stromende regen naar huis gereden en de nw. Metzelers doen het prima! Tot nu toe vind ik dit de beste set op de R. Ben benieuwd hoe ze rijden met echt droog warm weer, moet ik nog ff wachten ben ik bang!

Ik kan je verzekeren: ze doen het goed....

Roelof
 
Dat bericht is uit 2010 en onjuist gebleken. Er is geen verplichting voor motorfietsen in Duitsland.

Dat klopt staat er ook bij, en er staat ook bij dat er niet zoveel winterbanden zijn voor motoren (lees ook de reactie's). Ik weet dat voor onze motor een Pirelli band ik dacht de diablo (of zo) past en goede off road eigenschappen heeft en een zachte band is dus ook beter geschikt in in de winter. Zij het niet dat die F... pekel ook nog een woordje meespreekt!
 
Laatst bewerkt:
hallo mensen
Na zo'n 7 - en 5 jaar zijn onze 1200st's aan vervanging toe (vinden wij ;) )

Nou denken we misschien over te stappen op 1200r's

maar van de 1200st's zijn we gewend redelijk beschermd te rijden achter het verstelbare windscherm. Wie heeft ervaring met een windscherm op de r1200r? welke hebben jullie zelf (eventueel) en zijn jullie tevreden over het effect?

mvg

Richard
 
hallo mensen
Na zo'n 7 - en 5 jaar zijn onze 1200st's aan vervanging toe (vinden wij ;) )

Nou denken we misschien over te stappen op 1200r's

mvg

Richard

Beste Richard,
jij gooit nu geen knuppel in het hoenderhok maar een hele boom :) want de meeste nakend rijders willen niets weten van een scherm what so ever. Het scherm en of geen scherm is al vaak in dit topic aan de orde geweest, en dat blijft een kwestie van (smaak) gevoel, etc. :+ Me myself and I }) zijn net bezig met een ander scherm want ik doe nu veel km's woon werk. En derhalve is mijn toerscherm aan de minieme kant, en ben dus niet helemaal content met het beschermende effect,maar dan zeggen de naked rijders, dan moet jij geen naked rijden :( Zij het niet dat ik Onze R een super fijne motor vindt en met mijn lengte (klein, voetjes bij de grond) dit toch de geschikte (zeer wendbare, Alpenmeister 2x) Fiets acht. Nu kom jij van een zeer fijne motor met de meest beschermende structuur, weet ik van bestuurders (RT snappen niet dat ik op een naakte ww doe) in mijn omgeving ;) en dan ga jij naar de meest wendbare maar naakte :? en vraagt om een scherm -O- . Welkom bij het R1200R topic ;) Dit is uitsluitend mijn ervaring en ik hoop dat jij er iets aan hebt. :Y

Groet Herman :]
 
Beste Richard,
jij gooit nu geen knuppel in het hoenderhok maar een hele boom :) want de meeste nakend rijders willen niets weten van een scherm what so ever. Het scherm en of geen scherm is al vaak in dit topic aan de orde geweest, en dat blijft een kwestie van (smaak) gevoel, etc. :+ Me myself and I }) zijn net bezig met een ander scherm want ik doe nu veel km's woon werk. En derhalve is mijn toerscherm aan de minieme kant, en ben dus niet helemaal content met het beschermende effect,maar dan zeggen de naked rijders, dan moet jij geen naked rijden :( ... :]

Hallo Herman,

Dank voor je reactie :)

Ik rij nu ST (let op - da's wat anders dan een RT) en die zou ik nog steeds willen rijden als BMW ze nog zou bouwen.

Nou kan ik voor GS gaan, of RT. Maar de GS trekt me niet zo en de RT vind ik te comfortabel. Maar die 1200 boxer rijdt zo ontzettend lekker, dus dan blijft er nog maar 1 over.

ok, nog wat olie op het vuur dan ;)
Ik wil echt geen R uit een of andere mystieke overtuiging die sommige puristen hebben dat bikes alleen bikes genoemd mogen worden als er geen enkel stukje doorzichtig plastic op zit. Maar gewoon omdat t ding lekker rijdt :)

En dan liever met wat extra bescherming, ik ben tenslotte geen mooi weer rijder maar ik rij het hele jaar door... Ik ben meer pragmatisch ingesteld en geen design freak.

Welk schermpje heb je al geprobeerd? O-)

mvg

Richard
 
hallo mensen
Na zo'n 7 - en 5 jaar zijn onze 1200st's aan vervanging toe (vinden wij ;) )

Nou denken we misschien over te stappen op 1200r's

maar van de 1200st's zijn we gewend redelijk beschermd te rijden achter het verstelbare windscherm. Wie heeft ervaring met een windscherm op de r1200r? welke hebben jullie zelf (eventueel) en zijn jullie tevreden over het effect?

mvg

Richard
Richard,
Ik ben 3 jaar geleden van een FZS600 (Yamaha Fazer) overgestapt naar een naked R met sportscherm.
Je levert dan wel wat windbescherming in, maar daardoor ook minder turbulentie rond je helm.
Een jaar geleden heb ik het scherm vervangen door een iets grotere versie van BMW.
waarschijnlijk de middelste uit het BMW programma.
Je krijgt wel iets meer windbescherming, maar ook wat meer herrie rond de helm.
Mogelijk als je nog een stapje groter kiest, dat er nog iets meer windbescherming bij komt, maar ook turbulentie.
Groter is dus niet altijd beter.

Wil je echt lekker uit de wind, kies dan een RT.
Wil je graag een R, maak dan niet te veel snelweg kilometers :+
Ik vind mijn R nog steeds geweldig en vind de wendbaarheid en de looks gewoon top.
 
Hallo Herman,

Dank voor je reactie :)

Ik rij nu ST (let op - da's wat anders dan een RT) en die zou ik nog steeds willen rijden als BMW ze nog zou bouwen.



Welk schermpje heb je al geprobeerd? O-)

mvg

Richard
Ja stom een st is geen rt :?
Ik heb dus nu een toerscherm op mijn R uit 2008 met daarop zo een opzet ruitje van wunderlich, is redelijk maar ik maak nu dagelijks een aardige rit 110km snelweg en dan is dat niet erg confi ben nu naar dit scherm aan het kijken.

http://www.intradoparts.nl/catalog/images/Z-2408 R1200R.jpg

Er zijn ook nog andere maar deze lijkt mij qua streaming wel goed en ik vind m nog mooi ook.
Groet Herman

P.S. op pag 4. hier staat een reactie van Far met foto's van een ander scherm.
 
Laatst bewerkt:
Vers van nieuwsmotor.nl

Op de EICMA in Milaan kondigde BMW Motorrad President Stephan Schaller voor volgend jaar een nieuw boxer-model voor 2013 aan. Naast de tekst dat er volgend jaar een "nieuw boxermodel" komt en een tekening werd er echter niks gemeld, behalve dat deze machine medio 2013 gepresenteerd zal worden. De daarbij getoonde tekening laat voorzichtig de lijn van een café racer-achtig model zien, dus met een zeer kort kontje maar wel zonder kuip. Daarbij wordt opvallend genoeg wel de oude configuratie van het boxerblok gebruikt, dus het pre-2013 model zonder vloeistofkoeling.

Brum
 
En dit van de ANWB/Promotor. Brum

Stephan Schaller, baas van BMW, zei het al: BMW introduceert in 2013 een retro boxer vanwege het 90 jarig jubileum. Luchtgekoeld.

In 1923 werd met de R32 het DNA van BMW voor tientallen jaren vastgelegd. De R32 was een luchtgekoelde tweecilinder viertakt boxer met stoterstangen en cardanaandrijving. De modellen daarna werden dan wel verfijnd met vernieuwende techniek en opvallende vormgeving, maar het mantra Freude am Fahren werd echter nooit verloochend.

Ook in dit nieuwe model – dat bol staat van het karakter – herken je de genen van BMW. Wanneer de motor in de verkoop komt, is nog niet bekend. En als we meer beeld hebben, schromen we niet die te publiceren.

En nog eens drie jubileummodellen
De R1200GS, R1200R en R1200RT krijgen ook een ’90 Jahre BMW Motorrad’-outfit. Motorisch en rijwieltechnisch is er niks veranderd, de zwart/grijze tinten maken de motor speciaal. En een inscriptie bij het logo en een nummer op de kroonplaat doet de exclusiviteit stijgen.

De jubileum R1200GS heeft een speciale kleurstelling: zwart, aluminium en olijfgrijs. En en ander is afgewerkt met goudkleurige accenten. De kleurencombinatie Sapphirschwarz, Asphaltgrau en Granitgrau metallic is een knipoog naar hetverleden. Ook de R1200RT krijgt deze kleurspoeling.
 
En de R1200R wordt ook alleen nog in deze sombere kleuren aangeboden.

Zie ook http://www.motorfreaks.nl/nieuws/motor-nieuws/bmw-lanceert-jubileumuitvoering-boxermodellen.html

Hallo Richard K. en welkom hier.

Ik ben één van de leden van dit forum die een R1200R zonder enige vorm van windbescherming rij. Ik heb wel een ruitje liggen maar ik vindt het veel prettiger om zonder ruit te rijden, geen geluidsoverlast en je voelt de snelheid veel beter waardoor het ook leuk is om langzaam te rijden. Ik moet wel vermelden dat ik bijna nooit snelweg rij, maar als ik het doe dan is het meestal in Duitsland en heb ik er geen moeite mee om 160 kpu te rijden.

Maar ik ben zeker geen purist die een ander zijn opgetuigde R1200R misgunt hoor.

Je kunt met hulp van bijvoorbeeld Wunderlich een R1200R ook optuigen met voet en been protectors en handkappen van plexiglas dus er is een hoop meer mogelijk dan alleen een ruitje als je behoefte hebt aan bescherming tegen de (rij)wind.
 
Laatst bewerkt:
Richard K.
Ik rij al vier generaties R(90-100-1150-1200-)R zonder scherm, in totaal ruim over de vijf ton km's.
De eerste 2-3K kilometers wil je nog een scherm, daarna ben je er aan gewend om geen dinges voor je te hebben. Het kost niks om het een half jaar uit te proberen, en als het winterhalf lukt, is zomerkwart foutloos geen problem
succes met je keuzes
 
Laatst bewerkt:
Het is helaas niet alleen de wind maar ook de regen :(

Gemiddeld valt er gedurende 7% van de tijd in Nederland neerslag in de vorm van regen, sneeuw, ijzel of hagel en dat staat gelijk aan ongeveer één uur en veertig minuten aan neerslag per dag.
 
Laatst bewerkt:
@ RichardK

Wat betreft scherm: ik heb ook jaren gereden zonder scherm (Norton Commando MkIII) en heb toen geen scherm gemist, maar heeft me wel een schouderblussure opgeleverd waar ik zo'n 10 jaar mee heb gesukkeld..
Toen ik overstapte naar de R80RT kwam ik er achter dat een scherm toch wel zijn voordelen heeft, met name bij regen en/of koude. Het (grote) scherm van de RT had als nadeel dat de wind van "achteren" kwam en je dus kou in je nek kreeg (en 's zomers erg warm).

Ben 2 jaar geleden overstapt op een R1100RS met een ééndelig MRA scherm wat ik na korte tijd heb vervangen door een 2 delige MRA scherm, mede om estetische redenen. Met dit scherm in de hoogste positie kon ik redelijk comfortabel op de snelweg met zeg 140 km/h of meer rijden.

Toen ik overstapte naar de R1200R met BMW toerscherm beviel mij dit direct al niet i.v.m. winddruk op de borst en gebulder rond de helm en heb het scherm vervangen door de Cee Bailey en dat bevalt goed (vergelijkbaar met de 2 delige MRA Airflow op de R1100RS).
Ook had ik een jaar eerder een proefrit gemaakt op een naked R en was tot de conclusie gekomen, door o.a. de winddruk bij snelheden boven de zeg 100 km/h, dat ik niet meer zonder scherm wilde rijden.

Als ik een 2 delige MRA voor mijn R1200R had kunnen krijgen had ik die genomen. Een voordeel van de Cee Bailey is dat ie past op de originele steunen van BMW.
Het scherm van ZTechnik lijkt mij ook een goede optie omdat dit scherm t.o.v. de Cee Bailey aan de onderkant wat meer bescherming biedt (maar is veel duurder).
De Cee Bailey kost ongeveer zo'n EUR 270,-

Een afbeelding van mijn 22 inch CB scherm staat op pagina 4.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan