Motor / aanhanger

GSX-R 750

MF veteraan
3 feb 2003
1.031
0
Makkinga
Dames & heren,

Na veel overredingskracht op de vrouw te hebben uitgeoefend., heb ik onlangs een aanhangertje aangeschaft. In mijn ogen hoort iedere man zoiets in zijn bezit te hebben maar de vrouw was 'tegen' totdat ik haar kon overtuigen van het feit dat je daarmee ook je motor mee op vakantie kunt nemen i.p.v. alleen maar puin te rijden.
( M.a.w. ik heb nog steeds de broek aan of ze laat me iig denken dat ik dat nog heb ;) )

Zo gezegd zo gedaan dus., en eerst natuurlijk toch even wat puin gereden..
Vervolgens diverse dingetjes opgezocht om de motor(-en) mee te kunnen nemen.
Een inklapbare oprijplaat van aluminium en 2 verzinkte goten voor in de bak met aan de voorzijde een grote beugel waarin het wiel klem komt te staan.

Nu ben ik alleen benieuwd wat voor ideeën jullie hier hebben om deze verders goed vast te kunnen zetten aan de bodem..? Ik zit zelf te denken aan een paar U-beugels met aan de onderzijde een metalen plaatje om de krachten van het aansjorren wat te verdelen maar er zijn vast andere mogelijkheden.. Ik ben benieuwd.

Hier alvast een paar plaatjes..

full


full
 
lees gerust., volgens mij staat best wat zinnige info tussen.

Ja, idd... maar was al bang voor het antwoord.

Mijn Saxo mag een ongeremde aanhanger trekken van 450 kg. Dus dan mag ik nooit een aanhanger met twee motoren trekken B|. En mijn vaders Mercedes mag 575, dan is het ook nog vrij krap als de aanhanger 250 KG weegt. :(

Beetje balen, we hebben vanmiddag een mooie aanhanger opgehaald. _O-
 
Niet iedere kleine enkelasser weegt 250kg hoor, genoeg trailers die de helft wegen, tel daar 20kg kogeldruk bij op en je kan nog 2 fietsen van 180kg laden zonder noemenswaardig over te laden.

Een tip is wel, zeker als je een lichte auto rijd, haal in ieder geval altijd een geremde trailer als je 2 fietsen wil vervoeren ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja, idd... maar was al bang voor het antwoord.

Mijn Saxo mag een ongeremde aanhanger trekken van 450 kg. Dus dan mag ik nooit een aanhanger met twee motoren trekken B|. En mijn vaders Mercedes mag 575, dan is het ook nog vrij krap als de aanhanger 250 KG weegt. :(

Beetje balen, we hebben vanmiddag een mooie aanhanger opgehaald. _O-

_O- Maar weer te koop zetten dus.. en opzoek naar een geremde aanhanger ;)
 
Dat zeg jij nou.., maar moet je hele as uitwisselen als je van een ongeremde een geremde wilt maken.? Ik ben niet zo thuis in de technieken daarvoor., maar kun je niet een paar trommels erop klappen en zo'n reminrichting... ( oplooprem toch ) en wat kabels / leidingen..??


Alles kan, maar in zo'n geval is het beter om een andere kar te gaan zoeken.

De as moet worden voorzien van ankerplaten waar de remschoenen en cilinders op worden bevestigd. Dan trommels zoeken die op de spindels passen.
En als je dat voor mekaar zou krijgen (het is echt mogelijk hoor) dan moet je trekboom nog worden voorzien van een oploopinrichting. Nou, ga d'r maar aan staan! Dat gaat sloten geld en tijd kosten.

Vandaar bovenstaand advies, snap je?

8-)
 
Dat zeg jij nou.., maar moet je hele as uitwisselen als je van een ongeremde een geremde wilt maken.? Ik ben niet zo thuis in de technieken daarvoor., maar kun je niet een paar trommels erop klappen en zo'n reminrichting... ( oplooprem toch ) en wat kabels / leidingen..??

Wat redeemer al zegt, dat hoeft zeker niet, je kán de bestaande as ombouwen, echter aangezien de bestaande as vaak slechts met 4 bouten of moeren vast zit is het meestal veel makkelijker alles over te zetten van een op maat uitgezochte donoraanhanger.

Pneumatische leidingen hebben bij mijn weten alleen zware (>3500kg) aanhangers, hydraulisch is helaas in NL bij mijn weten niet toegestaan.
 
Laatst bewerkt:
Wat redeemer al zegt, dat hoeft zeker niet, je kán de bestaande as ombouwen, echter aangezien de bestaande as vaak slechts met 4 bouten of moeren vast zit is het meestal veel makkelijker alles over te zetten van een op maat uitgezochte donoraanhanger.

Pneumatische leidingen hebben bij mijn weten alleen zware (>3500kg) aanhangers, hydraulisch is helaas in NL bij mijn weten niet toegestaan.

eerlijk gezegd geen zin om de wet erop na te zoeken m.b.t. hydraulisch remmen.
Maar ervanuitgaande dat het niet mag:
ik heb een hydraulisch geremde alpen kreuzer gehad. Zou dat dan gezien worden als een ongeremde? Of gewoon illegaal en bij controle niet meer mogen door rijden?
 
eerlijk gezegd geen zin om de wet erop na te zoeken m.b.t. hydraulisch remmen.
Maar ervanuitgaande dat het niet mag:
ik heb een hydraulisch geremde alpen kreuzer gehad. Zou dat dan gezien worden als een ongeremde? Of gewoon illegaal en bij controle niet meer mogen door rijden?

Het zal een beetje afhangen van de reden tot staandehouding, humeur en technische kennis van de agent, en verdere staat van de aanhanger natuurlijk :P Ik denk dat je met een <750kg aanhanger in de meeste gevallen je weg wel kan vervolgen (al dan niet met waarschuwing).

Wij reden destijds met een hydraulisch geremde boottrailer met een eigen gewicht van 400kg en daarop een 7m lange speedboot met gietijzeren V8, 200liter LPG en een flinke benzinetank. En dat allemaal met witte kentekenplaat :P
Als we daarmee waren aangehouden hadden we denk ik 2 opties, de boot ter plekke met een kraan of heftruck overtraileren op een gekeurde trailer of de hele zooi achterop een vrachtauto laden :+

We hebben toen gekeken naar de mogelijkheden om deze in NL in te voeren maar dat was met het hydraulische remsysteem geen doen (allicht indirect via Engeland invoeren). Dat had er op neergekomen dat alles vernieuwd had moeten worden, de wielas, de banden, de wielen, het remsysteem, de koppeling, de verlichting, de reflectoren enz. enz.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan