FZR600R '94 start niet

gasgitaartje

MF veteraan
6 mei 2010
1.065
2
delft
Goedemiddag,

Ik heb dit jaar niet zo heel veel gereden met mijn motor(vorig jaar +- 10dkm), maar ben wel een weekje weg geweest naar Luxemburg met de motor. Ik begin bij het begin:
-rond mei 2012 begonnen met een klein beurtje: bougies, olie etc.
-in juli weggeweest voor 5 dagen naar Luxemburg met de motor.
-sindsdien niet meer gereden oa. door versleten ketting en chronische luiheid van mijn kant.

Nu is het zo dat mijn motor soms bij het starten in Luxemburg eerst klikte -soms 1x, soms wel 5x- voordat 'ie startte. En met klikken bedoel ik het geluidje wat je kan horen in het filmpje:


Dat geeft verder niet want hij deed het gewoon, nu probeerde ik mijn motor zo'n één maand(november 2012) geleden te starten, en na één of twee van die klikken ging die ook weer aan. Dus geen argwaan, vooralsnog.

Twee weken geleden wil ik kijken of hij nog start(nieuwe ketting zit er inmiddels op :9 ) zodat ik hem naar een eventuele winterstalling kan rijden als ik die nog krijg.. Máár hij start niet meer en geeft alleen nog maar van die klikken... De klikken komen uit het kastje op 11 seconden in het filmpje. Accu heb ik sindsdien volgeladen(nog niet de spanning gemeten).

Weet iemand wat het probleem kan zijn?


/Voor de zoekers met hetzelfde probleem: het was een slechte verbinding van de kabels op het startrelais
 
Laatst bewerkt:

dat zei de meneer van de ANWB die hier gisteren toevallig was ook(ouders' auto startte niet..) en zei dat ik de twee draden die hierop komen moest kortsluiten om te kijken of die dan wel zou starten. Het startrelais is neem ik aan het kastje met 'Fuse' erop die op 6 seconden in beeld is(tussen witte koppeling en rode accudraad)?
 
Je accu is te leeg. Gok ik.

Pak startkabels, en een goede accu (bijv een auto), hang die aan elkaar (op de juiste manier), en druk op het startknopje.

Als het dan wel lukt, weet je dat er te weinig power in je accu zit.

Als ie dan toch nog lastig gaat doen, is het dikke kans dat je startrealais te versleten is, of de contacten niet meer lekker zijn.

nummer 9 is je startrelais:
yamaha-fzr600rfc-1994-electrical-1_bigyau1267g-7_95ba.gif
 
Je startrelais is niet het kastje met "FUSE" er op. Daar zitten de zekeringen in. Het startrelais hangt ook aan de accubak en zit wrs aan het andere eind van de dikke rode kabel die aan de pluspool van de accu zit.

Het kan zijn dat je accu gaar is, maar het kan ook zijn dat je laadstroom niet meer voldoende is. Controleer dat ook als je hem weer gestart krijgt met een opgeladen/nieuwe accu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan