Gsx-R600 toont rammelig geluid

Tunisi

Rookie
13 sep 2011
15
0
Goeiedag mede mortorriders,

Ik rijd een Suzuki Gsx-r 600 uit 98 met 43000km op de teller.
SInds kort als ik met mijn motor net iets van 2 kilometer heb gereden,
hoor ik voor ongeveer 30 sec een geluid die te beschrijven is als: ijzer op ijzer zonder smering (schoor).

Ik dacht aan mijn olie maar die zit op een goed niveau.
ik heb vorige jaar mijn nokaskettingspanner moeten vervangen,
alleen komt die geluid niet overeen met de bovenstaande beschrijving.


Graag jullie reactie, want ik wil graag een indicatie weten wat het me eventueel gaat kosten.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je moet gaan vissen. een kosten indencatie op de beschrijvijng van een rammel die iedereen moet gaan gisssen wat er aan jou motor mankeert.
Een lot uit de staatloterij is echt een stuk betrouwbaarder dan zoiets gaan vragen op het internet .
 
Het zou twee dingen kunnen zijn een defecte big-end lager of je ketting en spanblad welke einde levensduur zijn... Je had de spanner vervangen schreef je... Niet het spanblad en ketting?
 
ja de spanblad en ketting had ik ook laten vervangen.
maar het is geen getik, alleen rammelig geluid beetje gereedschap doorelkaar.

Bedankt voor jullie reacties
 
Iets dat zo erg rammelt moet je geen meter meer mee rijden de schade kan alleen maar groter worden.
een diagnose bij een motor zaak kost je de kop niet.
Zelf verkeerde onderdelen wisselen is duurder toch.
 
Ik zit momenteel met exact dit probleem, zelfde motor en vrijwel zelfde kmstand. Tussen de 3,5-4,5 duizend toeren lijkt het alsof er een bak schroefjes op een neer geschud wordt. Het is vrijwel zeker dat de nokkenasketting de schuldige is: het geluid is er alleen op lage toeren en het is erger bij het terugvallen van de toeren dan bij het optrekken.
Met ~46.000 km nokkenasketting + spannende geleider vervangen, aangezien de handmatige NAKS vrijwel volledig ingedraaid was. Hierna weer terug gegaan naar de automatische NAKS, deze leek goed te werken (viel niet zomaar in te drukken) en je hebt er minder last van.
Inmiddels al zo'n 8.000 km mee gereden, tot nog toe geen probleem. Het geluid wordt niet erger, danwel minder erg.

Uiteindelijk geen enkel idee wat er precies aan de hand kan zijn, ik hoop dat iemand hier zijn licht op kan schijnen.

N.B. Het is natuurlijk geen goed idee om met zo'n probleem door te rijden, dat het bij mij tot nog toe goed gaat geeft weinig garantie
 
Laatst bewerkt:
Om mijn uitleg te verduidelijken (eindelijk) een filmpje gemaakt. Zie
Bij het terugvallen in de toeren hoor je de ratel.


Tunisi, ben jij al meer te weten gekomen over jouw probleem?
 
Ik heb toevallig dezelfde motor gehad ook jouw bouwjaar en ja de zelfde kleur.
toen ik hem nieuw kocht in 98 is een modificatie geweest omtrend de nokkenas kettingspanner
Het is een licht klapperend tikkend geluid.

Ik heb trouwens nog een div tuinings naalden liggen voor je carberateur titanium naalden
Leeft de motor flink van op
 
het is een gixxer, dan moet je je pas zorgen gaan maken als hij geen rammeltjes heet.

en op deze manier vragen wat het is is net zoiets als aan britt dekker vragen hoevel is 5+5, compleet zinloos dus.

ff langs een motorzaak, en je weet het binnen no-time.
 
Een gixxer heeft nou niet bepaald typische rammeltjes.

Klinkt heel stom, maar ik had bij mijn k6 een trilling/ratel tussen 4000/4500rpm, ik dacht aan Nokkenasketting.
Uit verstandsverbijstering heb ik een keer mijn ruitje vastgepakt en het was weg! deze bleek mee te resoneren! het vreemde was, het was alleen tussen de 4000 en 4500rpm.

Helaas klinkt het bij jou niet zo :( maar het is zeker de moeite waard om alleen eens vast te houden en kijken of het misschien weg is
 
Ik ben toentertijd, na het vervangen van de NAK en geleider, ongeveer een half uurtje bezig geweest met alles wat ik kon vinden vast te houden. Niets leek uit te maken.
Ook is het natuurlijk zeer typerend voor de NAK dat hij bij het terugvallen in toeren een harder geluid maakt dan bij het opkomen. Daarnaast heb ik niets anders aangeraakt dan de kuipdelen, kleppendeksel, starterdeksel e.d., dus zou het vreemd zijn (maar zeker niet onmogelijk) als iets anders de ratel veroorzaakt.
Nog even een aantekening bij de NAKS: ik heb deze eerder uit voorzorg vervangen voor een handmatige, hij spande (bleek achteraf) nog prima. Toch zal ik als het weer klusweer is de handmatige er weer eens inhangen.

De reden dat ik de britt dekker-manier gebruik en niet even langs de dealer rijd is voornamelijk dat ik dit zelf wil aanpakken om zodoende er wat van te leren. Natuurlijk is er maar zoveel wat via het internet aan informatie overgedragen kan worden, maar ik geef het toch graag een kans.

Voor zover bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
:^

Ben ook wel benieuwd hoe een rommelig geluid er uit ziet, zeker wanneer het getoond wordt.

Nou, zo dus:

2000rpm.jpg


:P
 
Terug
Bovenaan Onderaan