Draad carter olieplug

stan112

MF'er
24 apr 2006
236
0
Hallo,

Enige tijd terug wilde ik mijn olie verversen van mijn ZXR400.
Bij het uitdraaien van de olieplug kwam het draad mee van uit de carter.
Met als gevolg dat ik de plug er niet meer terug in kan doen.

Nu vroeg ik mij af wat een goede optie is om dit te repareren.
Ik heb al het een en ander gelezen en gehoord. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een helicoil te gebruiken. Maar is uitboren en enkel tappen ook een optie?

Wat zijn jullie ervaringen en wat ik wat jullie betreft het beste doen?
Alvast bedankt!

Gr
Stan
 
Ik zou de carterpan er af halen (moet sowieso als je gaat boren, omdat je anders slijpsel in je blok krijgt) en dan een grotere slag draad er in tappen. Dit omdat ik nog geen ervaring heb met helicoil's en het op deze manier ook altijd lukt.
 
Hallo,

Enige tijd terug wilde ik mijn olie verversen van mijn ZXR400.
Bij het uitdraaien van de olieplug kwam het draad mee van uit de carter.
Met als gevolg dat ik de plug er niet meer terug in kan doen.

Nu vroeg ik mij af wat een goede optie is om dit te repareren.
Ik heb al het een en ander gelezen en gehoord. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een helicoil te gebruiken. Maar is uitboren en enkel tappen ook een optie?

Wat zijn jullie ervaringen en wat ik wat jullie betreft het beste doen?
Alvast bedankt!Wanneer je een nieuwe oliestop vindt met de juiste (grotere) draaddiameter die je opnieuw wil tappen is dit geen probleem, echter zou ik opteren voor hetgene dat je zelf voorstelt helicoil. Een helicoil is notabene gemaakt van harder materiaal dan jouw carterpan en het stukgaan van de draad zal dan ook niet meer zo snel voorkomen.

Gr
Stan
 
Sorry Stan iets misgegaan ik zou opteren voor een helicoil (sterker dan het materiaal waarvan jouw carterpan gemaakt is). Wat betreft uitboren/tappen, hiervoor hoef je de carterpan niet te demonteren maar wel goed het blok ''spoelen'' met b.v. de oude olie om alle evt. spaantjes uit te spoelen.
 
Sorry Stan iets misgegaan ik zou opteren voor een helicoil (sterker dan het materiaal waarvan jouw carterpan gemaakt is). Wat betreft uitboren/tappen, hiervoor hoef je de carterpan niet te demonteren maar wel goed het blok ''spoelen'' met b.v. de oude olie om alle evt. spaantjes uit te spoelen.
door te spoelen met olie krijg je zeker niet alle spaantjes eruit

als je je blokje spoelt moet je dat met iets veel dunners doen, en zelfs dan blijven hier en daar nog wel eens spaantjes in een hoekje hangen

dit is bij bv een 2takt brommerblokje goed genoeg, waar de olie alleen de tandwielen en koppeling smeert, maar bij een zxr400 zou ik voor de zekerheid toch maar even de carterpan eraf halen (hoeveel werk is dat nou?)
 
Hallo,

Enige tijd terug wilde ik mijn olie verversen van mijn ZXR400.
Bij het uitdraaien van de olieplug kwam het draad mee van uit de carter.
Met als gevolg dat ik de plug er niet meer terug in kan doen.

Nu vroeg ik mij af wat een goede optie is om dit te repareren.
Ik heb al het een en ander gelezen en gehoord. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een helicoil te gebruiken. Maar is uitboren en enkel tappen ook een optie?

Wat zijn jullie ervaringen en wat ik wat jullie betreft het beste doen?
Alvast bedankt!

Gr
Stan

Stan,

Je komt t maar even brengen. Als ie niet rijdt, haal ik hem met de aanhangert op.

Als je de carterpan los hebt; helemaal makkelijk, dan hoeft alleen die mijn kant op :Y

gr Marc
 
Hallo,

Enige tijd terug wilde ik mijn olie verversen van mijn ZXR400.
Bij het uitdraaien van de olieplug kwam het draad mee van uit de carter.
Met als gevolg dat ik de plug er niet meer terug in kan doen.

Nu vroeg ik mij af wat een goede optie is om dit te repareren.
Ik heb al het een en ander gelezen en gehoord. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een helicoil te gebruiken. Maar is uitboren en enkel tappen ook een optie?

Wat zijn jullie ervaringen en wat ik wat jullie betreft het beste doen?
Alvast bedankt!

Gr
Stan

helicoil werkt prima, maar een groter gat boren en nieuwe draad tappen lijkt me beter. zoveel kracht hoeft het voor de rest ook niet op te vangen :]
 
omdat je dan ook gewoon een stndaard olieplug en standaard oliering kan gebruiken bij de volgende servicebeurt? :S


En met een beetje geluk iedere olieverversing weer die klote helicoil van jouw carterplug af moet klooien.

En een groter carterstopringetje halen is ook zo een moeite.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan