carterontluchting, vacuum of atmosferisch?

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Wat is het beste voor een 4 cil blok (gsxr1100w), vacuum ontluchting of gewoon atmosferish.

Origineel zit deze ook op de luchtfilterkast maar ik heb een circuit motor.

Deze loopt dus nu boven de ketting uit.

Sommige zeggen dat vacuüm beter is voor het motorblok.

Ik dacht om deze terug naar de luchtfilterkast te leiden maar ik zou er een vochtscheider van een compressor tussen plaatsen.

Zodoende heb ik vacuüm en wordt de olie eruit gehaald.

Foto=V337PTY8


Maar hoe zit het dan bij ram-air?

Stuur je dan terug overdruk in het motorblok (50-60 milibar lijkt niet veel, maar is de overdruk van het carter hoger?) of kan zo'n vochtafscheider maar in 1 richting de lucht sturen?

Groeten,
Benjamin
 
Als je niks uitprobeert weet je niet of het werkt.

En dan heb ik het niet over die zuigerveer of die gaspoorten maar in het algemeen.

Daar heb je ook echt gelijk in.
Alleen is het lastige dat uitproberen aan een motorblok ook geld kost, tenzij je het geluk hebt dat alles in één keer werkt. Die kerel die het artikel geschreven heeft, maalt er niet om een blok uit elkaar te halen, op de bank te zetten en vervolgens nogmaals tot het blok goed is en op punt staat. Dat maakt de prijs van die blokken ook zo verschrikkelijk hoog.

Als leek kost dat gewoon veel meer moeite, tijd en geld. Ik zou dan ook het uitproberen af laten hangen van de hoeveelheid geld welke je op je bankrekening hebt staan.

Daarnaast heb je ook de apparatuur nodig om het te doen. Die man praat over 0,03mm speling tussen zuigerveer en zuiger. Dat is niet iets wat je zomaar met een vijl en wat schuurpapier kunt doen.

Naar mijn idee ben je met je GSX-R al een heel eind als het je lukt om je spelingen in het blok zo klein mogelijk te krijgen volgens fabrieksspecificatie. Eventueel andere nokkenassen er in die je ook weer op tijd zet.
Je zult zien dat dat ook al voldoende moeite gaat kosten.
Als je dan vervolgens ook je carburatie aanpast aan de uitlaatlijn en het inlaattraject heb je een blok wat meer dan voldoende vermogen gaat leveren om op het circuit rond te gaan en waarbij je weinig consessies hoeft te doen op het gebied van betrouwbaarheid.
 
Daar heb je ook echt gelijk in.
Alleen is het lastige dat uitproberen aan een motorblok ook geld kost, tenzij je het geluk hebt dat alles in één keer werkt. Die kerel die het artikel geschreven heeft, maalt er niet om een blok uit elkaar te halen, op de bank te zetten en vervolgens nogmaals tot het blok goed is en op punt staat. Dat maakt de prijs van die blokken ook zo verschrikkelijk hoog.

Als leek kost dat gewoon veel meer moeite, tijd en geld. Ik zou dan ook het uitproberen af laten hangen van de hoeveelheid geld welke je op je bankrekening hebt staan.

Daarnaast heb je ook de apparatuur nodig om het te doen. Die man praat over 0,03mm speling tussen zuigerveer en zuiger. Dat is niet iets wat je zomaar met een vijl en wat schuurpapier kunt doen.

Naar mijn idee ben je met je GSX-R al een heel eind als het je lukt om je spelingen in het blok zo klein mogelijk te krijgen volgens fabrieksspecificatie. Eventueel andere nokkenassen er in die je ook weer op tijd zet.
Je zult zien dat dat ook al voldoende moeite gaat kosten.
Als je dan vervolgens ook je carburatie aanpast aan de uitlaatlijn en het inlaattraject heb je een blok wat meer dan voldoende vermogen gaat leveren om op het circuit rond te gaan en waarbij je weinig consessies hoeft te doen op het gebied van betrouwbaarheid.
andere (lees wildere) nokkenassen zou ik niet doen tenzij je echt goed kunt rijden en echt meer vermogen NODIG hebt (dus geen compensatie pk's), daar wordt de motor piekeriger van en als "beginner" (beginner tussen haakjes) wil je juist een hele tamme motor die wat beter te doseren is met wat minder pk's als een piekerige motor met 5pk extra

meer pk's is lang niet altijd beter voor ons stervelingen :P
 
:^

Dus dat. Plus dat je bij het doen van meerdere aanpassingen ook nooit weet welke aanpassing welk effect heeft. Als het dan werkt, heb je dan iets geleerd of met mazzel erop gefreubeld?

Je hebt gelijk dat dat eigenlijk het beste zou zijn, maar het is maar weinig mensen gegeven de mogelijkheid en de middelen te hebben steeds het motorblok uit elkaar te halen een kleine modificatie te doen en vervolgens weer te testen wat het effect is.

@Koent: Nokkenassen zijn er in allerlei soorten en maten, ook vrij milde die over heel de range verbetering geven. Ik ben het er wel mee eens dat een heel wilde nokkenas meer problemen zullen geven dan plezier. Daarnaast moet je dan ook al snel je klepveren e.d. aan gaan passen.
TS wil nu eenmaal iets aan zijn motorblok veranderen en het idee hebben dat hij meer vermogen krijgt waardoor hij sneller rond gaat. Ik denk dat het geen haalbaar doel is om het helemaal uit zijn hoofd te praten (het X-aantal topics en de hoeveelheid reacties die dit al geprobeerd hebben spreken voor zich) en dan is het veranderen van je nokkenassen nog een van de minst heftige modificaties.
 
Nokkenassen etc worden ook gewijzigd.

Zitten nu 750w nokkenassen in maar dat is niet echt goed voor het blok (afstand tussen de nokken in anders).

Inlaat en uitlaat zijn al behoorlijk aangepakt maar worden nu nog verbeterd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan