Welke slagmoersleutel voor voortandwiel, wielbouten etc. ?

Kajotan

MF veteraan
16 mrt 2009
3.146
0
Omgeving Zwolle
Hallo allemaal,

Ik ben wat aan het rondkijken voor een slagmoersleutel. Deze zal dan gebruikt worden voor wielbouten, voortandwiel losmaken, voorvorkpoten uit elkaar halen etc.
De compressor is een Airpress, 8 bar, 50 liter, zuigt 275 liter/min aan.



http://www.kijkshop.nl/product/1232...hopping&channel_code=110&product_code=5119911

Een goedkoop dingetje, maar zou dit wielbouten/voorvorkpoten kunnen doen?

Slagmoersleutel set 1/2" Mannesmann

Zelfde verhaal voor deze?



Is het aan te raden om een 1/2 te nemen, of juist een 3/8?
Hoeveel nm slagkracht moet zo'n ding minimaal hebben voor bovenstaande doelen?
Ik lees ook wel eens dat mensen met hun slagmoersleutel wielbouten etc niet eens los krijgen?

En ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt... *D


Kajotan
 
Met enige regelmaat heb ik met de luchtsleutel moeren/bouten losgehaald, die met een gewone sleutel waren afgebroken/dolgedraaid.
Of wat dacht je van die leuke inbusbouten onderin de vorkpoot, die niet los willen, omdat het binnenwerk meedraait. 2 seconden met de luchtsleutel en het probleem is opgelost.
 
Ik moet op zoek naar een zwaardere luchttol, de wielmoeren van het huidige bestelblik zitten op 200nm vast, dat is iets meer als de 120 tot nu toe. Gaat wat moeizamer dus.

die lukken voor de helft ook met dat goedkope ding wat ik heb wel, gewoon een beetje extra olie in het apparaat :P
toevallig een F...Tra....

sommige willen idd niet los, die doe ik met de moment sleutel :9
en ja dat is slecht voor het ding, hij word toch alleen gebruikt voor de auto
 
Veel duurdere compressoren hebben dit standaard al. Geen slecht idee dus.
Zelf heb ik gewoon de reduceer ertussenuit gehaald, moet er nog een keer koppelingen aan maken zodat ik hem er weer tussen kan hangen mocht ik 'm nodig hebben (ik weet alleen nog niet waarvoor?).

Reduceer ?????????

heb de compressor gewoon op 10 bar staan zonder reduceer...

DAT ZAL ZE LEREN
 
die lukken voor de helft ook met dat goedkope ding wat ik heb wel, gewoon een beetje extra olie in het apparaat :P
toevallig een F...Tra....

sommige willen idd niet los, die doe ik met de moment sleutel :9
en ja dat is slecht voor het ding, hij word toch alleen gebruikt voor de auto

I.d.d. een F trammelant. Ze zijn zeker bang dat de wielen er af lopen, voordat de rest er af valt :P
 
daar staat wel tegenover dat je ze best een stuk kan over beladen en de haak kan ook meer trekken dan het kenteken verteld.
meerdere malen al gedaan :P
op de schaal (met ahw) al eens op ongeveer 5 ton gestaan :P
 
daar staat wel tegenover dat je ze best een stuk kan over beladen en de haak kan ook meer trekken dan het kenteken verteld.
meerdere malen al gedaan :P
op de schaal (met ahw) al eens op ongeveer 5 ton gestaan :P


Ik gebruik hem zakelijk, dus 3 ton overbelading kan je zo een prent met een hoogte van een maandinkomen kosten. (economisch delict) dus doen we maar niet (al te veel) :P

Maar het is een hele goede trekker inderdaad.
 
Ik gebruik hem zakelijk, dus 3 ton overbelading kan je zo een prent met een hoogte van een maandinkomen kosten. (economisch delict) dus doen we maar niet (al te veel) :P

Maar het is een hele goede trekker inderdaad.

de onze heeft ook een logo maar in het hoge noorden is controle op dit soort dingen nu niet echt belangrijk (gelukkig)
de standaard belading zit er net onder maar er zijn momenten dat
-de zaagmachine (op water) voor de tegels mee moet
-er een vaatwasser afgeleverd moet worden
-er stucwerk op het programma staat (2X25kg zak extra)

die 3 dingen samen wegen meer dan 100kg en ik kan nog wel ff doorgaan :X
daarom hebben we de achterbank eruit gesloopt, gewichtsbesparing _O-
 
Ik gebruik altijd deze luchtsleutel(zie foto)
Nog nooit last gehad dat er iets NIET los ging 8-)
(ik heb die tol overgehouden toen ik mijn bedrijf heb verkocht. je weet wel met van die vrachtwagens, opleggers en aanhangers)
full
 
Ik wilde gisteren de beloofde test doen.

M10 moer op bandenrek gelast.

Bij poging 1 bleek de luchttol beter dan mijn lascapaciteiten :')


Misschien morgen nog eens proberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is stiekem nog best lastig om een constructie te verzinnen die muurvast zit en die ook weer niet de klappen absorbeert. Heb het eens geprobeerd met een moer+bout (aan elkaar vast gelast) in de bankschroef. Toen trilde de hele bankschroef en werkbank mee, dus dan gaat er energie verloren.

Heb die sleutel nooit goed kunnen testen want hij mepte alles los (zelfs de hele bankschroef), maar dat was een extreem voorbeeld: Rodac 2780 (1/2" en 1350NM).
 
Is stiekem nog best lastig om een constructie te verzinnen die muurvast zit en die ook weer niet de klappen absorbeert. Heb het eens geprobeerd met een moer+bout (aan elkaar vast gelast) in de bankschroef. Toen trilde de hele bankschroef en werkbank mee, dus dan gaat er energie verloren.

Heb die sleutel nooit goed kunnen testen want hij mepte alles los (zelfs de hele bankschroef), maar dat was een extreem voorbeeld: Rodac 2780 (1/2" en 1350NM).

Ok.

Net een moer op mijn hefbrug (voor auto) gelast.

Die brug weegt een ton of zo, en zit verankerd in de grond.

Bij de eerste bout die ik er in draai komt de hele boel al los :')

Tijd voor lascursus :)
 
Even mijn eigen topic van 2 jaar geleden opgezocht.

Inmiddels heb ik een Airpress compressor, 2 ciinder, 425 liter per minuut, 200 liter tank. Druk loopt op tot max 10 bar, staat nu ingesteld op 9 bar en pomp slaat weer aan rond 7,5 bar.
Ik gebruik Euro koppelingen (grotere lucht doorlaat dan de Orion) en een luchtslang met binnendiameter van 10mm.

Mijn huidige slagmoersleutel (een merkloos ding van 3 tientjes, die tot 350 Nm zou moeten gaan) voldoet niet, het gebeurt nog vaak dat wielbouten niet los komen. Aangezien dit soms vrij irritant is, wil ik dit oplossen.

- Ik denk dat de luchtsleutel de zwakste schakel is op dit moment, daarom denk ik erover deze te vervangen voor een beter exemplaar. Aangezien goedkoop vaak duurkoop is, wil ik nu wat goeds wat gewoon jaren meegaat zonder gezeur.

Heeft iemand ervaring met de Hazet 9012 SPC? Hazet NR0642310131144 | eBay

Een andere optie is een snelkoppeling rechtstreeks op de tank te zetten, dus zonder reduceerventiel (3/8) er tussen, maar ik denk dat dan nog de slagmoersleutel zelf de beperkende factor blijft.

Hoor graag hoe jullie erover denken. ;) ;)
 
Die Hazet heb ik ook, nadat mijn "3-tientjes-sleutel" nog geen wielmoer (van de auto) los kreeg.

Met deze Hazet lukt het wel. Deze voornamelijk gekozen vanwege het geringe lucht verbruik. Ik heb namelijk maar een kleine compressor.
Bij mij is dus de compressor de beperkende factor, dus de ware potentie van de sleutel ken ik niet.

Wel elke keer even olieën!
 
Die hazet vind ik niet duur.

Ik heb ook een grote 1"luchtsleutel maar die kan lang tegen mijn bosch GDS 24.
Even mijn eigen topic van 2 jaar geleden opgezocht.

Inmiddels heb ik een Airpress compressor, 2 ciinder, 425 liter per minuut, 200 liter tank. Druk loopt op tot max 10 bar, staat nu ingesteld op 9 bar en pomp slaat weer aan rond 7,5 bar.
Ik gebruik Euro koppelingen (grotere lucht doorlaat dan de Orion) en een luchtslang met binnendiameter van 10mm.

Mijn huidige slagmoersleutel (een merkloos ding van 3 tientjes, die tot 350 Nm zou moeten gaan) voldoet niet, het gebeurt nog vaak dat wielbouten niet los komen. Aangezien dit soms vrij irritant is, wil ik dit oplossen.

- Ik denk dat de luchtsleutel de zwakste schakel is op dit moment, daarom denk ik erover deze te vervangen voor een beter exemplaar. Aangezien goedkoop vaak duurkoop is, wil ik nu wat goeds wat gewoon jaren meegaat zonder gezeur.

Heeft iemand ervaring met de Hazet 9012 SPC? Hazet NR0642310131144 | eBay

Een andere optie is een snelkoppeling rechtstreeks op de tank te zetten, dus zonder reduceerventiel (3/8) er tussen, maar ik denk dat dan nog de slagmoersleutel zelf de beperkende factor blijft.

Hoor graag hoe jullie erover denken. ;) ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan