Soms geen vermogen CB 250

Status
Niet open voor verdere reacties.

Camargo

Die hard MF'er
3 mrt 2009
640
167
Mede motorrijders,

Aankomende maandag twee weken geleden ben ik met 5 km/u onderuit gegaan met mijn cb. Lang verhaal maar kan gebeuren. Verder geen schade en daarna gewoon verder gereden. Nu moest ik de dag erna werken en toen bleek mijn trouwe cbtje die van zich zelf al geen vermogen heeft nu helemaal geen vermogen meer te hebben. Het probleem is niet constant. Regelmatig heeft hij geen vermogen en soms wel. Hij start en loopt wel altijd, ook op beide cilinders. Als hij geen vermogen heeft klimt hij ook veel minder in toeren en rijdt hij nog maar 85 op de teller. Verder kan ik er geen ritme in vinden.

Wat heb ik gedaan:
- Luchtfilter gecontroleerd. (was ook niet nat van benzine)
- Bougies gecontroleerd.
- Nieuwe bougies er in gedaan.
- Benzine filter (gaasje) na gelopen zat wel vuil in maar probleem was niet opgelost.

Enige wat nog op het lijstje staat is de sproeier controleren en reinigen.

Linker oude bougie
imag0914r.jpg


Rechter oude bougië
imag0915k.jpg


Linker nieuwe bougie na 3km
imag0911t.jpg


Rechter nieuwe bougie na 3km
imag0913t.jpg


Van de verbranding klopt dus niks meer. De "oude" bougies zaten er iets langer dan een maand in en daarvoor waren ze wel koffiebruin. In de tussen tijd heb ik niks aan de afstelling gedaan wat echter ook niet echt mogelijk is aangezien er bijna geen stel mogelijkheden zijn op deze carburateur.
Benieuwd naar tips/ingevingen die ik morgen toe kan gaan passen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de scharnier pen er wel bij inderdaad. Donderdag heb ik weer tijd dan ga ik de carburateur reinigen weer in elkaar zetten en een andere bouiedop halen. Hopelijk is het probleem dan verholpen.

wordt vervolgd!
 
Stop de vlotternaal met het zwartje puntje naar voren in het gat links.
Aan die vlotterpen zit waarschijnlijk een beugeltje, dat moet om een lip van de vlotter geschoven worden.
Vlotter tussen de twee steunen passen en dan de scharnierpen door de gaten en de vlotter duwen. Laatste stukje zal zwaar moeten gaan.
 
Laatst bewerkt:
Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat die vlotterpen los heeft gezeten na de val. Hij zou zoals al gezegd best strak moeten zitten in zijn houders. Als ie een beetje los heeft gezeten kan het goed zijn dat ie bij de val uit 1 houder is geschoten. En dat kan best de klachten geven die jij beschrijft. Dat je maar 1 zwarte bougie hebt kan als oorzaak hebben dat die bougie een niet zo sterke vonk had als die andere. Met een te rijk mengsel is dit de eerste bougie waarvan de vonk "geblust"wordt door het rijke mengsel.
 
Stop de vlotternaal met het zwartje puntje naar voren in het gat links.
Aan die vlotterpen zit waarschijnlijk een beugeltje, dat moet om een lip van de vlotter geschoven worden.
Vlotter tussen de twee steunen passen en dan de scharnierpen door de gaten en de vlotter duwen. Laatste stukje zal zwaar moeten gaan.

Bedankt voor de omschrijving! heb ik zeker wat aan.


Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat die vlotterpen los heeft gezeten na de val. Hij zou zoals al gezegd best strak moeten zitten in zijn houders. Als ie een beetje los heeft gezeten kan het goed zijn dat ie bij de val uit 1 houder is geschoten. En dat kan best de klachten geven die jij beschrijft. Dat je maar 1 zwarte bougie hebt kan als oorzaak hebben dat die bougie een niet zo sterke vonk had als die andere. Met een te rijk mengsel is dit de eerste bougie waarvan de vonk "geblust"wordt door het rijke mengsel.

Voordat ik het vlotterbakje eraf haalde viel de vlotterpen al op de grond, deze zat dus inderdaad los. Laten we hopen dat het geschetste scenario klopt :)
 
de vlotterpen kan er helemaal niet af, wanneer de vlotterbak erop zit.
de pen word geborgd door de vlotterbak.
hij kan er wel uit vallen als je de vlotterbak eraf haalt.
en wanneer de vlotter los zou zitten dan dicht de vlotternaald ook niet goed af en stroomt de carburateur over.
 
Laatst bewerkt:
misschien verkeerd omschreven.

Volgende poging: Ik was bezig om het vlotterbakje er af te halen, hield hem dus iets scheef en toe viel hij er tussen uit. Dat was voor mij nieuw aangezien bij de rest van de carburateurs die ik los gehaald heb hij altijd bleef zitten.
 
sommige pennen moet je eruit tikken met een dreveltje, en sommige vallen er zo uit.
maar er uit schieten met de vlotterbak gemonteerd, is niet mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de motor weer in elkaar gezet. Heb de carburateur geheel gereinigd en de bougiedop vervangen. Motor liep meteen. Loopt niet onregelmatig. En als je niet zou weten dat hij harder hoort te lopen denk je dat het zo hoort. Hij loopt dus nog steeds maar 85.

Deze keer heeft hij de hele weg geen vermogen gehad. Ik heb niet het idee dat hij echt op 1 cylinder loopt. Ook nu waren beide echt warm. Beide bougies vonken ook maar waren wel wit!!

Hij wordt dus te warm en loopt waarschijnlijk te arm. Kan ook geen valse lucht ontdekken. Grotere sproeier zou kunnen maar voor de val liep hij er goed mee.

Ik heb er nu de standaard bougies in: CR6HSA, het handboek adviseert onder de 5 graden: CR5HSA en bij regelmatig hogesnelheden: CR7HSA.

Maar of een hittegraad 5 bougie het op gaat lossen? Maar weer even brainstormen :)
 
Hierbij verwijs ik naar de eigenschappen van de lucht. De vochtigheid en de temperatuur spelen een belangrijke rol. S'winters wordt het lucht (zo als we weten) vochtiger, zwaarder en dus kouder. Hieruit kun je l conclusies trekken naar de luchtmengsel toe. De boegies compenseren enkel en alleen de lage verbrandings temperatuur de rest kan je oplossen met dat lucht mengsel schroef en een dikere (grotere sproeier). Hierbij gaat je verbruik wel stijgen.

veel succes
 
Laatst bewerkt:
je verhaal is duidelijk en ben het ermee eens. De enige kanttekening die ik er bij wil plaatsen is het volgende: Het euvel is direct na de val gekomen. Ik heb de weer grafieken er bij gepakt en de weken en dagen ervoor was het weer type hetzelfde als nu, echter liep hij toen wel goed.

desondanks denk ik dat er sowieso verstandig aan doe om de sproeier een maatje groter te doen. Ff kijken of deze nog verkrijgbaar is bij de dealer
 
carburateur.jpg


Op de foto is een rode pijl te zien, dit een stelschroef en hij stond al in deze stand. Weet iemand waar deze stelschroef voor dient. Het handboek benoemt hem als pilot screw assembly..

Verder is de roze pijl is de primary main jet volgens het handboek. Maar hoe ga ik deze eruit krijgen?
 
die stelschroef is de stationair mengselschroef en de naam zegt het al waar die voor dient.
de hoofdsproeier die je moet vergroten is de meest rechts op de foto.
de middelste is de stationairsproeier.
 
En de laatste update van dit topic.

Op advies van bananeman in een van de eerste reacties de hoofdsproeier vergroot. Standaard zit er 110 in heb er nu 120 inzitten en heb er nog een tussenmaat van. Heb ook een ringetje achter de gasnaald gedaan.

resultaat: motor rijdt zelfs beter als voor de problemen. Hij is feller en trekt harder door. Ook is de top hoger.

Bedankt allen voor de reacties!
 
En de laatste update van dit topic.

Op advies van bananeman in een van de eerste reacties de hoofdsproeier vergroot. Standaard zit er 110 in heb er nu 120 inzitten en heb er nog een tussenmaat van. Heb ook een ringetje achter de gasnaald gedaan.

resultaat: motor rijdt zelfs beter als voor de problemen. Hij is feller en trekt harder door. Ook is de top hoger.

Bedankt allen voor de reacties!

Geniet ervan, maar let op je olie.

grtzz
 
En de laatste update van dit topic.

Op advies van bananeman in een van de eerste reacties de hoofdsproeier vergroot. Standaard zit er 110 in heb er nu 120 inzitten en heb er nog een tussenmaat van. Heb ook een ringetje achter de gasnaald gedaan.

resultaat: motor rijdt zelfs beter als voor de problemen. Hij is feller en trekt harder door. Ook is de top hoger.

Bedankt allen voor de reacties!
*O*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan