Xt600 start niet bij warme motor

Springsteen

MF'er
9 nov 2008
45
0
Kampen
Mijn XT600 43F wil niet starten als hij warm is. laat ik hem dan afkoelen dan start die wel weer. koud start hij met 1 kick.
Hij loopt wel gewoon perfect, ook stationair bij koud en warm.

Ik heb de bobine, bougie/kabel/dop vervangen omdat de weerstandwaarden niet overeenkwamen die in het WPH stonden. maar dit hielp niks.

Carburateur is gereviseerd, en luchtstelschroef op fabrieksinstelling afgesteld.

Klepspeling staat goed. inlaatrubbers zijn ook vervangen dus valse lucht kan het niet zijn.


Ik zou niet weten waar ik het nu nog moet zoeken?


Bedankt,
 
dat hoeft niet altijd zo te zijn.
motor kan prima lopen op een te rijk mengsel en met een hete motor slecht starten.
maar de stationairmengselschroef is makkelijk aan te passen, dus probeer het.
 
Probeer het gas eens een (heel) klein beetje open te houden als je warm start. Net een beetje spanning op de gaskabel kan al genoeg zijn. Voorzichtig, want te ver open en de kans dat hij 'terug trapt' wordt groter.
 
Probeer het gas eens een (heel) klein beetje open te houden als je warm start. Net een beetje spanning op de gaskabel kan al genoeg zijn. Voorzichtig, want te ver open en de kans dat hij 'terug trapt' wordt groter.

Dit zou mijn advies ook zijn. De carburateur op mijn KTM heeft er zelfs een speciale "hot-start" knop voor die exact hetzelfde doet, de gasschuif ietsjes omhoog zetten.
Je zou inderdaad ook kunnen proberen de stationaire benzine een kwartslag dicht te draaien. Kun je mooi een keertje proberen als hij warm is, schroef een kwartslag dichtdraaien en dan een paar keer trappen. Nog niets? Nog een stuk dicht er kijken wat hij dan doet. Mocht hij dan beter starten, dan zou je eens moeten kijken of hij verder goed loopt en start (koud en warm). Zo ja? Mooi laten staan zo. Zo nee? Dan zul je toch iets met je gas moeten gaan spelen tijdens het starten.
Let inderdaad wel op dat je maar een heel klein beetje gas geeft, geef je teveel dat heb je een grote kans op terugslaan!
 
De truc met de cent.
Is eigenlijk net als je gashandle iets opendraaien. Geef een beetje gas, en doe een cent, of een ringetje tussen je stationair stelschroef en je dinges (gvd hoe heet dat nou). Gashandle weer los. De cent zit er nu vast tussen en "geeft" nu een beetje gas voor je. Kicken en gaan.

Als het hiermee wel gaat, staat ie wel te rijk.
 
grote éénpitter 4t. startmethode die altijd werkt.
Ik heb lange tijd met een 530 cc 1 pitter enduro (zonder startmotor) gereden met er veel compressie, die na een valpartij meestal erg veel problemen gaf bij het starten. (ben uiteindelijk zo wijs geworden om een lichter fiets te kopen met electrische starter)

De correcte afstelling, van zowel carburatie, ontsteking en klepspeling is natuurlijk een eerste vereiste, maar iets wat altijd helpt is om de zuiger, met de kleplichter, net over de compressie te zetten, ideaal aan het begin van de aanzuigfase (maar dat zullen velen niet kunnen vinden/horen) en dan met beleid te trappen. Veel mensen trappen maar een eind raak en dat kan erg vermoeiend zijn.

Voor het goed starten is de afstelling van het stationair deel van de carburatie belangrijk. Indien bij warme motor met een streepje gas gestart moet worden dan staat ie meestal iets te rijk maar dat wil op zich niet zeggen dat de afstelling niet goed is. Belangrijker is de gasopname bij het rijden vanuit het lage toeren gebied. Op zich is het geen ramp om met een vleugje gas te moeten starten.

Juist afstellen van de carb. is bij warme motor met de "luchtmengsel" schroef het hoogste stationair toerental te zoeken, dan een tikje rijker (1/4 of 1/5 slag) en dan met de stationair schroef de hoogte van de gasschuif instellen. Daarna controleer ik altijd opnieuw de luchtschroef want afhankleijk van de variatie van het toerental zal opnieuw afstellen nodig blijken, echter kan dat nog maar heel weinig schelen.
 
wat ook vaak helpt is de motor schoon trappen met de kickstart.
dus decompresser vast blijven houden en dan een aantal malen de kickstart naar beneden trappen.
en daarna op de gewone manier starten.
de motor spoelt dan schoon en start makkelijker.
werkt natuurlijk alleen als je een handbediende decompresser hebt.
 
grote éénpitter 4t. startmethode die altijd werkt.
Ik heb lange tijd met een 530 cc 1 pitter enduro (zonder startmotor) gereden met er veel compressie, die na een valpartij meestal erg veel problemen gaf bij het starten. (ben uiteindelijk zo wijs geworden om een lichter fiets te kopen met electrische starter)

De correcte afstelling, van zowel carburatie, ontsteking en klepspeling is natuurlijk een eerste vereiste, maar iets wat altijd helpt is om de zuiger, met de kleplichter, net over de compressie te zetten, ideaal aan het begin van de aanzuigfase (maar dat zullen velen niet kunnen vinden/horen) en dan met beleid te trappen. Veel mensen trappen maar een eind raak en dat kan erg vermoeiend zijn.

Voor het goed starten is de afstelling van het stationair deel van de carburatie belangrijk. Indien bij warme motor met een streepje gas gestart moet worden dan staat ie meestal iets te rijk maar dat wil op zich niet zeggen dat de afstelling niet goed is. Belangrijker is de gasopname bij het rijden vanuit het lage toeren gebied. Op zich is het geen ramp om met een vleugje gas te moeten starten.

Juist afstellen van de carb. is bij warme motor met de "luchtmengsel" schroef het hoogste stationair toerental te zoeken, dan een tikje rijker (1/4 of 1/5 slag) en dan met de stationair schroef de hoogte van de gasschuif instellen. Daarna controleer ik altijd opnieuw de luchtschroef want afhankleijk van de variatie van het toerental zal opnieuw afstellen nodig blijken, echter kan dat nog maar heel weinig schelen.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Het enige vervelende is dat zo'n grote éénpitter echt een flinke schop nodig heeft, maar dit dient inderdaad wel te gebeuren met een goed afstelde carburateur en de juiste manier van de zuiger "klaar zetten".
Verder zelf de ervaring dat een iridium bougie makkelijker start, deze hebben een betere vonk en zijn vooral met een te arm mengsel beter in de zaak te ontsteken. Het is slechts een hulp, bovenstaande zaken dienen wel in orde te zijn!
P.s. als je inderdaad om sodemieterd met zo'n ding, dan raap 'm maar zo vlug mogelijk op en draai de benzinekraan dicht, anders heb je een goede kans dat je 10 minuten staat te klooien. Droogtrappen mbv de kleplichter en volgas is dan vaak het enige remedie.
 
Ok dan voeg ik ook nog even wat toe; als je hem met gas open (choke dicht) 'droog trapt', vergeet dan niet het contact uit of de killswitch om te zetten, alweer vanwege het 'terug trappen'.

Ook een goede om in gedachte te houden is dat 'aantrappen' of 'kickstart' een wat ongelukkige term is, je wilt hem geen trap verkopen maar een 'veeg' geven om vaart te maken.

De techniek van de bediener is mi net zo belangrijk als de techniek van het apparaat.
 
Makrolon en DerHanzl bij elkaar opgeteld maken een logisch verhaal. Weer iets geleerd!

8-)
Precies!
Ik heb wel ooit de SEM ontsteking aan een oscilloscoop gehangen, daarbij kwam ik stationair boven de 300V top-top uit voor de "laadspoel". Gevoelsmatig is dat toch wel zat... ben benieuwd wat een nieuwe spoel zou doen.
Heb wel 't gevoel dat je bij een kickstarter alles mee moet hebben; mengsel precies goed, cilinder goed klaar zetten, goede trap techniek, goede ontsteking en een goede bougie. Met een startmotor komt 't allemaal een stuk minder nauw, die gooit 'm toch sneller en langer rond dan jij...
 
Precies!
Ik heb wel ooit de SEM ontsteking aan een oscilloscoop gehangen, daarbij kwam ik stationair boven de 300V top-top uit voor de "laadspoel". Gevoelsmatig is dat toch wel zat... ben benieuwd wat een nieuwe spoel zou doen.
Heb wel 't gevoel dat je bij een kickstarter alles mee moet hebben; mengsel precies goed, cilinder goed klaar zetten, goede trap techniek, goede ontsteking en een goede bougie. Met een startmotor komt 't allemaal een stuk minder nauw, die gooit 'm toch sneller en langer rond dan jij...
En toch wou mijn ktm toen de ontekingsspoel op zn eind was niet meer starten met de electrische start en met de kickstart in een kick. ;) Je kickt m veel harder rond dan de startmotor van een enduro ooit zal doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan