jawa blok weer samenstellen

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.116
8.242
Assen
Hoi mensen, mijn sleutelervaring/blokrevisies gingen tot dusver tot blokken die je niet hoefde te verhitten om delen weer op elkar te krijgen(op een tandwiel of lager na)
nu heb ik van mijn jawa twin d ekrukas gereviseerd teruggekregen(de middelste lagers hadden het begeven)

nu zou je de carterhelften moeten verhitten en zou de krukas-die er met veel kracht en moeite uitging- er zo invalklen. om het bovenstaande heb ik hier een hard hoofd in.
Ook werd me de tip gegeven de krukaslagers eerst op de krukas te zetten i.v.m. het verschil in uitzetting tussen ijzer en aluminium.
Maar of ik nu apart een lager verhit, die dan om de kruktap zou moeten vallen, en dan het carterhelft, dat maakt toch niet uit dan kan ik toch ook alles in 1 keer verhitten(met lager in de carterhelft) en dan de krukas er in zetten?
 
De normale wijze bij kogelgelagerde krukassen staat hierboven al beschreven, dwz:

1) krukas een nachtje in de vriezer, lagers op de verwarming -> schuif / tik je er zo op.
2) krukas + lagers een nachtje in de vriezer, carter (bij en om de lagerpassing) voorzichtig opstoken met een verfstripper of brander. Opletten dat je de omringende lagers niet warm maakt. Het geheel in een oven leggen en tot 100 graden verhitten kan overigens ook. Dan druk je de krukas er zo in.

Bij een 2 takt heb je vaak dat 1 kant een overgangspassing is, de ander kant een lichte perspassing. De strakke moet er eerst in.
 
Ik heb nog een vraag over wat nieuw voor me is, toen ik het lager uit het carter tikte, viel me op dat er helemaal geen borst is waar het lagert tegenaan stut, ook niet voelbaar.

Hoe 'weet' het lager nu hoe ver het in het carter mag zakken? of wordt deze afstand bepaald door de middelste-lagers-drager
 
Opzich maakt dat ook niet zo heel erg veel uit. Soms heb je ook dat de krukas haast niet rondwil na rivici, een klein tikje met een hamer en een houtje/kunstof wil de krukas dan wel centreren en dan loopt die wel lekker.

Krukas dus monteren of de al vaak vertelde manier, carter boutjes aandraaien en even kijken of die mooi zit, anders klein tikje (op de moer!)



gewoon op je gemakje alles voorbereiden/klaarleggen, en dan de stappen uitvoeren. In het allerergste geval moet het zootje weer open... Dat is het mooie van 2 takt!
 
Laatst bewerkt:
Hou moed sammie (kijk omhoog, etc) het uit elkaar halen gaat veel moeilijker dan het terug in elkaar zetten!!

bij het uit elkaar halen nemen de onderdelen meteen elkaars temperatuur aan omdat ze nauw contact met elkaar maken.

het carter heeft een grotere uitzetting bij verwarming dan de stalen ringen van de lagers. Als de onderdelen in elkaar zitten worden ze beide ongeveer even warm, maar omdat het aluminium méér uitzet krijg je op den duur toch speling.

Bij het in elkaar zitten kun je beginnen met een heel groot temperatuurverschil, omdat de onderdelen zolang ze nog niet in elkaar zitten elkaars warmte niet overnemen.
Dus het stalen spul in de vriezer, en het aluminium carter warm maken met een gasvlammetje; dan heb je niet veel kou/hitte nodig om een groot verschil te maken. Het staal is koud en krimpt iets, het aluminium is warm en zet iets uit. -PLOP- en je schuift het spul zo in elkaar.
 

Misschien heb je hier iets aan: Droogijs heeft een temp. van -78 graden celsius. Als je krukas een nachtje daarin afkoelt is dat aardig gekrompen.
Je blokdelen hoeven dan nog maar op een graad of 50 celsius gebracht te worden.

De krukas moet dan wel met handschoenen aangepakt worden maar de aluminium blok-helften kunnen dan redelijk makkelijk vastgehouden worden .

Ik kan wel aan droogijs komen , maar ik zit een beetje ver weg.
 
Is er al gemeten of de lagers wel passen in het carter 1/100 zet het wel uit met 200 graden maar 2 tot 3/100 is een ander verhaal.
Het komt mij niet vreemd voor als de passing wat krap is heb zelf al een paar enfield blokken en jawa blokken uit elkaar gehad en de passing kan soms wel eens te krap zijn te ruim komt vaker voor daar is lagerlijm goed voor (mits niet te ruim)
 
Zo'n nauwkerige meter heb ik niet maar het heeft er ook op gezeten..
Ik kom een beetje in een -ik kan het niet meer en alles mislukt bij mij-spiraal.
En dit allemaal omdat ik het spul t.z.t gewoon wil verkopen omdat ik een ouder type jawa wil(en die bult 638-delen van zolder wil..)
 
Zo, ik heb de krukas weer in de vriezer en de vriezer een standje kouder gezet.
Ik bedacht me net wat, het rechter carterhelft moet er ook weer eens op.
moet ik met dat lager hetzelfde doen of kan in dit deel er wel in 1 keer opfrutten??
 
Ik heb het linker lager op de kruktap!
ik kwam op het idee de tap in te oliën en dat samen met een koudere vriezer werkte *O*

goed, nu twijfel ik nog of ik hetzelfde doe met het linker lager. Het 3-talige handboek rept over de hele carterhelft verhitten incl de lagers.
Zou de passing van de lagers in het carter nauwer zijn dan die op de krukas?
 
Zo'n nauwkerige meter heb ik niet maar het heeft er ook op gezeten..
Ik kom een beetje in een -ik kan het niet meer en alles mislukt bij mij-spiraal.
En dit allemaal omdat ik het spul t.z.t gewoon wil verkopen omdat ik een ouder type jawa wil(en die bult 638-delen van zolder wil..)

Heb je nog twee handvatten?
Met name gashandel: mechanisme er tegenaan tbv gaskabel?
 
het stuur van 'jouw'jawa heb ik nog. het kapje mist(zal wel ergens liggen, het is nogal zooi) maar de sluf waar het tonnetje in valt en de gaskabel doorgeen gaat zit er nog wel bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan