Ontstekingstijdstip bepalen

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.613
10.711
Andere kant van de evenaar
Heren,

Er is een cilinderkop naar mij onderweg die 2 bougies per cilinder heeft.
(Ik heb deze cilinderkop om andere redenen gekocht)

Nu schijnt het zo te zijn dat je met 2 bougies per cilinder de ontsteking later kunt zetten.
Bij een normale kop weet je hoe je de ontsteking af moet stellen omdat de fabrikant dit voorschrijft.

Hoe bepaal ik nu wanneer de bougies moeten vonken?


Alvast bedankt!
 
Ik bedoel het elektrisch opgenomen vermogen.
Dus inderdaad van de accu.
De cdi moet die stroom wel kunnen leveren zonder defect te raken.
 
De voeding van de bobine heeft toch niets met de CDI te maken?
De aansturing wel, dat werkt toch met een onderbreking, niet met een voeding?
De stroom die primair door de bobine loopt wordt gestuurd door een transistor (of thyristor of triac)in de cdi.
Als de belasting toeneemt krijgt die transistor meer voor zijn kiezen.
 
Als ik dit zo lees weet jij niet hoe bobines aangestuurd worden of werken.

Bij bobines met puntjes loopt er bij gesloten puntjes een stroom door de bobine die bij het openen van de puntjes een inductiespanning opwekt in de secundaire winding.

Bij CDI-ontstekingen wordt er bij het geven van de ontsteekimpuls primair een spanningsstoot van meer dan 200 V op de bobine gezet die dan secundair voor de vonk zorgt.

Aah!
Ik was een beetje in twijfel..
Op de G1000 zit standaard een ontteking met contactpuntjes, dat begrijp ik hoe dat werkt, ook met/in de bobine.
Nu heb ik een elektronische ontsteking van een GS850 er op, maar met de bobines van de GS1000, hierdoor twijfelde ik aan de werking..
 
Op de G1000 zit standaard een ontteking met contactpuntjes, dat begrijp ik hoe dat werkt, ook met/in de bobine.
Nu heb ik een elektronische ontsteking van een GS850 er op, maar met de bobines van de GS1000, hierdoor twijfelde ik aan de werking..
Als je huidige ontsteking electronisch werkt, dus met een CDI, zal je ook de bobines moeten gebruiken die geschikt zijn voor een CDI.

Bij bobines voor puntjes is de weerstand hoger (ca 3-6 Ohm) om de stroom, dus ook de warmteontwikkeling, in de bobine binnen de grenzen te houden.

Bij bobines voor een CDI is de weerstand meestal de helft (dus 1,5 tot 3 Ohm), omdat daar de stroom veel lager is. Dit kan omdat de spanning veel hoger is (meer dan 200 V).
Deze hoge spanning wordt door de CDI zelf opgewekt vanuit de 12 V boordspanning.
 
Reinhoud heeft elektronische ontsteking maar het is geen CDI ontsteking.
De bobines krijgen een permanente 12V (niet vanaf de ontsteking) aan de ene kant en een puls aan de andere kant waardoor ze vonken.
 
Laatst bewerkt:
Een puls of wordt de min zijde naar nul getrokken door de ontstekingsunit waardoor er een stroom gaat lopen.

Hoe dan ook.. de bobine's moeten wel bij de ontstekingsunit passen. En als je dan naar dubbele bougies gaat, moeten de bobine's nog wel correct "gecharged" worden (indien het geen CDI is).

Is er een schema van de nieuwe ontsteking beschikbaar?
 
Reinhoud heeft elektronische ontsteking maar het is geen CDI ontsteking.
De bobines krijgen een permanente 12V (niet vanaf de ontsteking) aan de ene kant en een puls aan de andere kant waardoor ze vonken.
Hij heeft dan een soort Vellemankit, waarbij een transistor het schakelen van de stroom voor zijn kiezen neemt en de ontsteekpuls nog wel van de puntjes komt. Dan moeten gewoon de oude bobines gebruikt worden.

Om dit samen te laten werken met 2 bougies per cilinder zal nog heel moeilijk zijn.

Als hij nu 2 bobines heeft, ieder met 2 bougiekabelaansluitingen, dan zal het aantal bobines verdubbeld moeten worden en of die elektronische ontsteking dat verwerken kan is de vraag.
 
Laatst bewerkt:
Er komt een Dyna 2000 ontsteking op, met Dyna bobine's.

Maar de moderne ontsteking werkt dus aardig anders dan de oudere...
Ik moet toch eens mee gaan met de tijd. :$ ;) (de modernste motor die ik gehad heb kwam uit 1981, de tweede uit 1976 en de huidige uit 1979)

Ik heb geen schema tot mijn beschikking.

Mijn vraag is wel door jullie beantwoord, waarvoor mijn dank!

Ik was voornamelijk nieuwsgierig of het in serie schakelen een bepaalde reden had, ja dus!


Nogmaals, bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan