KTM distributieketting breker gereedschap

lauk

MF'er
1 feb 2010
74
0
Beste allemaal,

Ik wil mijn cilinder en zuiger van mijn ktm 525 exc is even bekijken wat de status hiervan is.
Nu ben ik zover dat ik mijn cilinderkop wil demonteren maar hiervoor zit de distributieketting in de weg.

Hoe krijgen jullie deze doormidden, is hier een soort van distributie ketting breker gereedschap voor en zo ja waar is dit te krijgen?

En hoe krijg je bij het monteren de ketting weer aan elkaar vast, moet je dan een nieuwe ketting plaatsen of is het ook mogelijk om 1 enkele schakel te kopen?

louk
 
nah, misschien kan je beter eerst de spanner er uithalen.


Vervolgens het bovenste tandwiel (schroefjes nr28) losdraaien zodat de nokkenas eruit kan.
Hier heb je een plaatje hoe het eruit ziet.
03590361.gif


Maar misschien kan je beter op zoek naar een wphb
 
Laatst bewerkt:
ja ik heb een wphb daarin wordt de ketting met een soort van ketting breker los gemaakt waarna na het demonteren van de kettingspanner de cilinder gedemonteerd kan worden.
 
Door het nokkenaskettingwiel los te halen kan je de nokkenas weghalen. Dan het kettingwiel uit de ketting halen en de nokkenasketting met een draad tegenhouden zodat deze niet omlaag kan vallen. Nu kan je de cilinderkop verwijderen en bekijken wat jij wil. Dit is wat makkelijker als de nokkenasketting te breken en naderhand weer te moeten klinken.
 
ktm zelf zegt idd dat je de ketting moet breken.
breken is ook de makkelijkste manier bij ktm 525.
er is ook een klinkschakel los te koop.
ik zou meteen de hele ketting vervangen als je toch bezig bent.

tooltje van ktm is erg duur.
maar er is ook nog ebay.

ktm riveting | eBay
 
Laatst bewerkt:
oke bedankt voor de tips ik ga morgen even aan de slag.

Het gaat hierbij om een ktm 525 bj 2006 met 198 uur op de teller, nadeel is dat ik hem met 143 uur heb gekocht en niet weet wanneer de laaste keer de zuiger is vervangen. Dus nu het winter is en ik er toch niet mee rijd (rijd sm op de weg, mooiweerrijder) dacht ik van nou laat ik alles is ff voor de zekerheid checken.
 
Rare geluiden? Olieverbruik? Weinig vermogen? Doe eerst een lektest en beslis daarna.
Don't fix if it ain't broke , die types kunnen veel uren draaien.
 
Wat veel kritieker is dan de zuiger zijn de inlaatkleppen. Die waren bij mij na 225 uur messcherp en begonnen al af te brokkelen. Heb toen preventief de zuiger mee vervangen maar dat was eigenlijk niet nodig geweest.
 
full

full

full


Had toch niks te doen dus heb mijn cilinder maar even van mijn blok gehaald. Hierbij de foto's, ik weet niet precies of het nodig is om iets te vervangen. Op de zuiger en kleppen zit wel wat roetaanslag maar dat lijkt me niet anders dan normaal bij de zuiger.
 
Nu je het toch los hebt liggen in ieder geval even honen, en ik zou er meteen een nieuwe zuiger in gooien. Cylinder even laten meten voor de juiste maat. Verder inderdaad kleppen er uit, inlaat zullen versleten zijn en uitlaat zullen nog wel kunnen. Inlaat vervang je het best door Kibblewhite kleppen. Zittingen wel opnieuw laten frezen. Ik raad je HK technics aan in bergen op zoom, erg goede ervaring mee.
 
inlaatkleppen liggen een stukkie dieper dan de uitlaatkleppen lijkt me.
Leuk "projectje"iig
hoonsporen zijn goed zichtbaar, maar dat zegt nix over zuigerslijtage oid
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik vrijdag even langs de ktm dealer rijd en dan laat ik hem er ook even naar kijken, onderdelen die dan onderhoud nodig hebben laat ik dan gelijk bij hem achter. Ik weet niet precies hoe je die kleppen eruit moet krijgen, in het wph hebben ze het over een speciaal stuk gereedschap wat ik dus niet in mijn bezit heb. Ik denk dat ik dat ook maar meeneem naar de dealer en dan vraag ik of hij dat even wil doen.
 
Ben bij de dealer geweest, Cilinder was nog goed dus die heb ik weer mee naar huis genomen. Wel een nieuw zuigertje. De kop heb ik daar ook gelaten hun gaan de kleppen eruit halen en even bekijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan