kegellagers balhoofd

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
878
6
Hallo,

voor een projectje probeer ik een voorvork van een kleine Honda (oude cb250 of 350 waarschijnlijk) pas te maken in een Yamaha SR500.

Nou dacht ik, geïnspireerd door de vele balhoofdkegellagersetjes die je voor oude motorfietsen ter vervanging van de losse cups en kogeltjes kunt kopen; ik zoek er gewoon passende kegellagers bij en vul het eventueel op met busjes.

Maar, die standaardkegellagers zijn allemaal te groot.

Ik heb aan diameters:

boven: binnen ∅26 en buiten ∅43
onder: binnen ∅30 en buiten ∅48

De lagers hoeven niet exact deze diameters te zijn, als het er maar tussenin valt, zodat het op te vullen is met bus(jes).

Maar nu het probleem, de standaard kegellagers zijn al te groot hiervoor. Bijvoorbeeld die van binnendiameter 30, daar heb ik dus maximaal een buitendiameter van 48 nodig maar het lager met deze binnendiameter is op z'n kleinst in buitendiameter 55 te leveren.

Dus, weet iemand waar je smaller-dan-normaal kegellagers kunt krijgen?
Andere tips ook welkom, het gaat er uiteindelijk om dat die voorvork gaat passen.

Jurrien
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is dat speciale "rare" lagers niet bij een standaard lagerboer verkrijgbaar zijn. Alleen via de dealer van een merk. Ik weet niet waar je gezocht hebt?

Je hebt natuurlijk wel de mix van honda/yamaha, hmm.
(edit) misschien dat het met kogellagers wel verkrijgbaar is?
 
Laatst bewerkt:
Op de websites van SKF en Timken vind je lijsten met lagers, je kunt dan uren puzzelen en de lagers zoeken waar je mee uit de voeten kunt.
In het ergste geval kun je ook je balhoofdpen nog aanpassen.
 
Op de websites van SKF en Timken vind je lijsten met lagers, je kunt dan uren puzzelen en de lagers zoeken waar je mee uit de voeten kunt.
In het ergste geval kun je ook je balhoofdpen nog aanpassen.
Daar had ik inderdaad gekeken maar helaas, bij SKF en Timken hebben ze alleen grotere lagers in het assortiment.
Balhoofdpen aanpassen is inderdaad een optie, maar probeer het eerst even zonder.

Sorry ik had de maat fout.. 26 ipv 25. Heb het aangepast in de openingspost. Maar dit is wel een goeie, ik ga ook even googlen.
 
Ok, ik ben al iets verder.

Lagerset voor Yamaha SR500 is: 25x43 en 30x48
Ik heb nodig: binnendiameters 26 en 30.

Die van 30 past dus gewoon, die van 25/26 dus helaas niet.

Is het verstandig of onverstandig om de binnenschaal van zo'n 25mm-lager uit te draaien naar 26mm?
 
Lagers schalen kunnen gewoon gedraaid worden, gehard of niet. Of het lagertechnisch verstandig is ivm afname van sterkte is een tweede.
Gewoon de plaatselijke lager handelaar eens binnen stappen. Via mijn werk doen wij zaken met brammer, die kunnen tot nu toe elk soort lager leveren dat ik nodig heb gehad. Gewoon de maten door geven en ze zoeken het voor mij uit. Www.brammer.nl , een belletje kan nooit kwaad.
 
Laatst bewerkt:
De stuurpen aanpassen wordt relatief moeilijk, dan moet er ook nieuw draad opgesneden worden en een nieuwe moer erbij gezocht worden. Maargoed, wel een optie..
Dat het lager eventueel zwakker wordt ben ik niet zo bang voor, ben niet van plan om rare dingen met de motorfiets te gaan doen. Niets waar het balhoofd veel te lijden van heeft.
Ik zal in het nieuwe jaar eens contact opnemen met Brammer!
 
Hallo,

voor een projectje probeer ik een voorvork van een kleine Honda (oude cb250 of 350 waarschijnlijk) pas te maken in een Yamaha SR500.

Nou dacht ik, geïnspireerd door de vele balhoofdkegellagersetjes die je voor oude motorfietsen ter vervanging van de losse cups en kogeltjes kunt kopen; ik zoek er gewoon passende kegellagers bij en vul het eventueel op met busjes.

Maar, die standaardkegellagers zijn allemaal te groot.

Ik heb aan diameters:

boven: binnen ∅26 en buiten ∅43
onder: binnen ∅30 en buiten ∅48

De lagers hoeven niet exact deze diameters te zijn, als het er maar tussenin valt, zodat het op te vullen is met bus(jes).

Maar nu het probleem, de standaard kegellagers zijn al te groot hiervoor. Bijvoorbeeld die van binnendiameter 30, daar heb ik dus maximaal een buitendiameter van 48 nodig maar het lager met deze binnendiameter is op z'n kleinst in buitendiameter 55 te leveren.

Dus, weet iemand waar je smaller-dan-normaal kegellagers kunt krijgen?
Andere tips ook welkom, het gaat er uiteindelijk om dat die voorvork gaat passen.

Jurrien

Lagers voldoen aan iso maten, vreemde afwijkingen zijn er niet.
Je moet het met de lagers doen die er zijn.
Je zou op deze databank kunnen kijken wat voor jou geschikt is.
 
Lagers voldoen aan iso maten, vreemde afwijkingen zijn er niet.
Je moet het met de lagers doen die er zijn.
Je zou op deze databank kunnen kijken wat voor jou geschikt is.

Nee, de lagers die in balhoofdsetjes zitten, voldoen dus niet aan de standaard maten.
Neem bijvoorbeeld een balhoofdlagerset voor een SR500: BALHOOFD LAGERSET SSY-080 [52074080SSY080] - €35.00 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop en probeer die lagers maar eens in die databank op te zoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan