TEST diverse luchtfilters

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Wie helpt?

K&N vs Schuimfilter
Veel discussie hierboven.

En ook op andere fora.
En de katoenen sportfilters komen er niet vaak goed uit.

Marketing of kern van waarheid?

Zelf testen dus :)

Ik heb een OEM papieren luchtfilter voor een VROD, nieuw.
Ik heb een sport luchtfilter voor een VROD, ook nieuw, inclusief de 'speciale' reiniging en olietoestanden.

En nog een reserve papieren OEM filter.

Die laatste kan worden gebruikt om er een schuimfilter van te maken, zodat ook die getest kan worden.

Of we maken er een duurtest van, en gebruiken twee keer een papieren filter tov één keer een sportfilter (schoonmaken en olie-en).


Bakje maken, met ventilator van een pc er in. Pijp met pingpong balletje om restrictie te meten.

Tweede filtertjes om te meten/zien wat de diverse filters door laten.


Om te voorkomen dat ik alles zelf bedenk (en dus iets niet helemaal goed ga doen), heb ik input nodig.

Roept u maar! :)


MOGELIJKE MATERIALEN
1 grof straalgrit
2 fijn straalgrit
3 fijn schuursel (hout)
4 bloem
5 kalk
6 cement
7 zand

BESCHIKBARE FILTERS
1 sportfilter VROD nieuw
2 OEM papieren filter VROD nieuw
3 OEM papieren filter VROD nieuw

DOELSTELLING
1 inzicht krijgen in filtercapaciteiten, bij diverse materialen (van grof tot fijn)
2 inzicht krijgen in restrictie bij schoon als vervuild filter

METHODE
1 om filtereigenschappen te meten wordt er een tweede filter gebruikt voor het opvangen van materialen dat het VROD filter door laat

2 om restrictie te meten, wordt er gebruik gemaakt van een debietmeting. Deze meting kan op verschillende momenten worden gedaan; schoon, lichte verontreiniging van VROD filter, zware verontreiniging, enz.

Beide methoden staan nog niet vast.

TESTOPSTELLING

concept
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
martell

al meer ideeën of nog iets uitgevoerd?

Waarom doe je deze test eigenlijk?
Er is al een echte luchtfiltertest geweest, die veel beter is dan wat jij wil doen.(het is geen amateuristische test.)
Is het omdat je iets leuks te doen wilt hebben in de winter? :)
Hier is de link: http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html

ja, een test waar steenvast 1 merk als eerste eindigd maar de rest wel verranderd...
lijkt bijna wel of er iets gedoctord werd aan de uitslagen...
 
_O-

wel eerlijk ;)


graag gedaan hoor

en de moment sleutel test?

Dito :)

hoewel; ik had een moer vastgelast op een stalen frame.
Bij test één (namelijk die met een momentsleutel), trok ik de moer er zo vanaf :')

Ik wacht nog even op een lasser die regelmatig over de vloer komt; die mag dan even twee moeren aan het frame zetten (hij kan het wèl).
 
Terug
Bovenaan Onderaan