Aprilia RS 250 mega vastloper

AD #34

Rookie
23 mei 2007
10
0
Dronten
Ik heb aan het eind van de zomer een vastloper gehad met mijn rs250. Vorige week ben ik begonnen met het uitelkaar halen van het motorblok (moest eerst verbouwen in mijn nieuwe huis)

Ik schrok een beetje van de schade en wil graag achter de oorzaak komen. Heeft iemand een idee?

Dingen die ik al geconstateerd heb:

Bij het demoneteren kreeg ik de (hogedruk) kop er niet af. 3 van de 5 tapeinde waren gecorodeerd.

De kop van de vastgelopen cilinder was helemaal schoon. Niet de koffie bruine verbrandings kleur zoals die van de andere kop.

Het dopje op de boven kant van de bougie zat los. Het draad was weg en kan hem zonder rond te draaien op de bougie zetten. (Niet de zwarte bougie dop, maar het kleine metalen dopje van de bougie zelf).

De zuiger is gescheurd en stukken afgebroken. Ook zitten de zuigerveren vast en stukjes aluminium zitten vastbakken op de bovenkant van de zuiger.

Ik heb geprobeerd het olie kanaaltje die naar de zuiger loopt door te blazen, maar bij geen van bijde cilinders lukte dat. Wel is krukas gesmeerd door olie.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Gegroet Daan.
full
 
Een schone verbrandingskamer/zuiger duidt op een lekke koppakking.
Zuiger is aan de uilaatzijde vastgelopen waarschijnlijk door een arme mengsel.
 
Laatst bewerkt:
Door een arme mengsel zeker, daardoor loopt de verbrandings temperatuur flink op maar vaak zie je dat er een gat in de zuigerbodem valt.
Of koelvloeistof in de verbrandingskamer dit kan veroorzaken? ik denk het niet.
 
Laatst bewerkt:
De motor is laats afgesteld (zelf iets te rijk om dit te voorkomen B| ). Ik ga controleren of de carburateur en het olie pompje het nog doen. Er zat nog wel olie in het tankje. De drijfstang is nog recht.

Bedankt voor jullie reactie en als er nog meer tips zijn dan hoor ik het graag.

P.s. Part 66 ben je toevallig werkzaam in de luchtvaart?
 
Laatst bewerkt:
Eventjes de openingspost nog eens goed doorlezen.

Dat metalen dopje is de "moer" die op bovenkontakt van de bougie geschroefd wordt. Daar was de schroefdraad van weg. De bougiedop was wel in orde.


:?


hij zegt toch doppie op je bougie zelf ? Das voor ontstoring. Dat ie los zit omdat er geen draad is kan er idd voor zorgen dat er geen goede onsteking is. De dop zelf klemt weer op dat doppie..
 
hij zegt toch doppie op je bougie zelf ? Das voor ontstoring. Dat ie los zit omdat er geen draad is kan er idd voor zorgen dat er geen goede onsteking is. De dop zelf klemt weer op dat doppie..
Op dit plaatje:
bougiedop-polini-246-024.jpg

zie je links de bougiemoer (in dit topic dopje genaamd) en rechts een bougiedop. De ontstoring zit in de bougiedop als een weerstand van 5000 Ohm.
 
Het doppie is er omdat er twee maten bougie doppen zijn, met een klikje (grote) of met meerdere klikjes (schroefdraad van het bougietje en dus klein)

Verder weinig interessant.

Als die los zit kan hij eventueel niet/soms/slecht vonken. Lijkt me in dit geval niet de oorzaak.
 
Een schone verbrandingskamer/zuiger duidt op een lekke koppakking.

Ik kan het hier niet helemaal mee eens zijn. In de verbrandingsruimtes van mijn TDR zit na een heel seizoen op de circuits rijden geen stukje kool. Alsof ze zo uit de CNC bank komen. Natuurlijk wel altijd flink in de toeren en Castrol A747. Geen koelvloeistofverbruik/verlies, dus lekke koppakking lijkt me ook sterk.

Op de foto zie je de verbrandingsruimte door de uitlaatpoort gezien. Dit is het enige schone gedeelte aan de TDR ;)
Foto-OPSKAFRF.jpg

Groeten Boy
 
Bij mijn tzr zijn ze ook (behoorlijk) schoon, er zit een hoop verschil in alleen circuit gebruik of straat.
Bij TS is een kop schoon de andere niet.
Ik kan het hier niet helemaal mee eens zijn. In de verbrandingsruimtes van mijn TDR zit na een heel seizoen op de circuits rijden geen stukje kool. Alsof ze zo uit de CNC bank komen. Natuurlijk wel altijd flink in de toeren en Castrol A747. Geen koelvloeistofverbruik/verlies, dus lekke koppakking lijkt me ook sterk.

Op de foto zie je de verbrandingsruimte door de uitlaatpoort gezien. Dit is het enige schone gedeelte aan de TDR ;)
[afbeelding]
Groeten Boy
 
Laatst bewerkt:
Als er een aantal tappeinden er ook zo erg aan toe waren kun je bijna uitgaan van een kvs lekkage.
Vroeger in mijn scooter tijdperk ook een lekke kop gehad doordat de rubber binnenring in de kop niet meer goed afsloot. Nog geen 3 runs op de testbank en hij zat helemaal vast. Je beschrijving en foto's zijn voor mij erg herkenbaar. Kun je misschien wat meer detail fotos plaatsen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan