KTM 450 EXC koppeling opnieuw klinken

BSM2

MF veteraan
22 jun 2002
4.971
6
-
Hallo,

Van mijn koppeling hebben de buitenkorf en achterplaat speling tov het tandwiel doordat de klinknagels loszitten.

Ik ben geen expert in klinken maar wil het wel graag zelf doen ivm kosten besparing.
Kan ik de klinknagels uitboren, bij de ktm dealer nieuwe bestellen? En dan zelf klinken?
Ik heb zo'n standaard pop/klink nagel apparaat waarbij je b.v. nagels in een eindkap van een demper stopt. MAar die van de koppeling zien er totaal anders uit.

Heeft iemand hier tips en ideeen over? Alvast bedankt!
 
Als je aan de achterkant de klinknagel zien kan kan je het volgende doen.

De ene (platte?) zijde van de klinknagel ondersteunen op een stuk staf dat in de bankschroef geklemd is. Dit wordt je aambeeld. Dan op de de andere kant van de klinknagel een doorslag zetten (diameter kop net wat kleiner dan de klinknagel) en met een hamer een paar klappen geven op de doorslag.
 
Ik ben bezig geweest, met aambeeld, zware hamer en drijvers maar de speling krijg ik er niet echt uit.

Maar nu het volgende!
Ik zat eens te denken over de werking/functie van de koppeling.
Er zitten rubbers in, voorzover ik begrijp zitten deze er in om te klap op te vangen tussen tandwiel en korf. Wanneer de korf vast op het tandwiel is geklonken hebben de rubbers geen functie meer.

Dus ik denk dat er sowieso speling moet zitten tussen de korf en tandwiel.
Fabrieks af zal dit echter minimaal zijn en door de tijd wordt deze speling groter.
Dan was mijn vraag eigenlijk hoeveel speling dan toelaarbaar is?

Of sla ik de plank nu volledig mis :P
 
Laatst bewerkt:
Hmm goeie vraag.

Misschien even bij de lokale crossmotor zaak navragen?
Jij zal waarschijnlijk wel niet de enigste zijn met dit probleem.

En via een forum is nogal moeilijk uit te leggen hoeveel speling je mag hebben want die is in jouw geval bijna onmeetbaar, meer een kwestie van aanvoelen :)

Groeten en succes ermee.
 
maarrrr de speling moet niet voelbaar zijn.
de klinknagels willen nog wel eens uitslaan, dit is ook wel hoorbaar als de motor loopt.
nieuwe klinknagels monteren kan zolang je massieve gebruikt.
ik heb zelf eens bij een honda cr de klinknagels uitgeboord en vervangen door bouten met een verzonken kop, werkte prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan