KTM LC4 600 GS Start slecht

Klinkt aannemelijk, dat te rijk staan.

Je hoeft daarvoor niet bij de gasnaald te zijn, maar bij de stationair sproeier en de luchtmengselschroef.
Te beginnen met die laatste.
 
Een iridium bougie geeft een betere vonk, ook als het mengsel te arm of te rijk is. Dit kan helpen bij slecht starten, mijn ervaringen zijn er goed mee.
Verder als hij koud niet wilt starten, dan probeer 't eerst met choke. Lukt dit niet na een keer of 5 trappen, dan draai de benzinekraan dicht en trap 'm een keer of 3 droog (volgas met kleplichter). Dan probeer het zonder choke een keer of 5.
Als hij begint te stinken, zou ik beginnen met de benzinekraan dicht te draaien, het hoeft niet te betekenen dat hij verzopen is, in ieder geval start de mijne dan soms wel spontaan. Verder kan het ooit zin hebben om de choke er op te zetten en de motor met de kleplichter 1 of 2 keer rond te trappen. Dit zorgt er voor dat er voldoende rijk mengsel aanwezig is. Daarna nog eens starten.
't Is prutsen en klooien, maar 't is mij wel duidelijk dat het echt heel vervelende motoren zijn om te starten.
 
Wat ook wel eens wil helepen is je kraan dicht zetten en dan de motor even plat te leggen zodat de carburateur leegloopt.
Kraan weer open en starten.
Vraag me niet waarom dit werkt maar dit heb ik bij meerdere 620 zo gedaan die niet widle starten en daarna starte ze meteen.
Misschien werkt dit ook met een 600.
 
Ik heb uiteindelijk heel de carburateur vervangen, maar wat ook zou kunnen is dat de naald en naaldgeleider versleten zijn. Hier schijnt deze carburateur nogal flink last van te hebben. Als deze versleten zijn, sluit de zaak niet meer goed af en trekt hij langs de naald ook nog benzine mee, waardoor hij te rijk komt te staan.
't Zijn de kosten niet, misschien de moeite van 't proberen waard.
 
Beste mensen, ik heb de bougie vervangen voor een irridium bougie met lagere warmtegraad.

De warmtegraad was 9, mogelijk te hoog, waardoor de bougie te koel blijft en zichzelf niet goed schoon brandt. Daardoor was deze verkoold en gaf hij een slechte vonk. Een irridium bougie geeft zowieso een betere vonk.

Hij start nu veel beter, vrijwel na één of twee keer!
 
Beste mensen, ik heb de bougie vervangen voor een irridium bougie met lagere warmtegraad.

De warmtegraad was 9, mogelijk te hoog, waardoor de bougie te koel blijft en zichzelf niet goed schoon brandt. Daardoor was deze verkoold en gaf hij een slechte vonk. Een irridium bougie geeft zowieso een betere vonk.

Hij start nu veel beter, vrijwel na één of twee keer!

Heb je een link van de bougi? Zou het graag ook eens proberen bij mijn LC4, die heeft het koud ook nog wel eens lastig.
 
Nee, geen link. Ga naar motorport, daar hebben ze een boekje waarin staat welk type er in de LC4 moet. Het was volgens het boekjes waarschijnlijk type EGS 600 LC4. Er staat in dat boekje welke irridium bougie als vervanging kan dienen. Deze bougie werd bij meerde motoren gebruikt. Je hebt wel een speciale dunwandige dop 18 nodig! Maar bij het model vanaf 93 volgens mij niet meer. Warmtegraad 8. Kosten €17,- voor één bougie.
 
Of iets van DPR9EIX ... de 'R' staat voor een weerstand in je bougie, nodig voor ontstoring. Het belangrijkste is de 'DP' (maatvoering) en EIX, dat is iridium. Ik zal als ik thuis ben en d'r aan denk het even opzoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan