Koppeling hendel werkt niet?

Proximus15

Rookie
24 mrt 2012
18
0
Beste allemaal,
heb het volgende probleem.

Zojuist zelf onderhoud gedaan aan mijn fz600. Hierbij de volgende dingen gedaan:

Nieuwe motor olie
Nieuwe motor olie filter
Nieuwe bougies erin
Nieuwe koelvloeistof.

Nu wilde ik hem net testen. De motor loopt in de vrij goed (op middenbok) (dus bougies werken). Wanneer ik hem in zijn 1 zet, nemen de toeren af en loopt hij bijna vast.

Het blijkt dat wanneer ik hem in zijn 1 zet, en de koppelingshendel in druk, het achterwiel bijna geblokkeert blijft,.... tenzij ik de motor heel hard naar voor/achter duw.....

Aan de koppeling heb ik geen onderhoud gedaan en deze werkte perfect....

Wat kan ik verkeerd hebben gedaan?

Hoor graag.... bij voorbaat dank. :)
 
Voel weerstand bij de koppelingshendel!... Kan niet op het motorblok zien of hij beweegt... maar hoor hem wel!!... Vacuum slang zit goed aangesloten... maar dit is alleen voor benzine toevoer niet? Benzine heeft hij, want de motor loopt wel (in zijn vrij)....
 
Voel weerstand bij de koppelingshendel!... Kan niet op het motorblok zien of hij beweegt... maar hoor hem wel!!... Vacuum slang zit goed aangesloten... maar dit is alleen voor benzine toevoer niet? Benzine heeft hij, want de motor loopt wel (in zijn vrij)....
in zijn vrij heeft hij aan 2 cilinders genoeg. In versnelling niet. Dus ik gok op verwisselde bougie kabels
 
Ik zou proberen om toch de beweging van de koppelingshevel te kunnen zien. Een gerafelde koppelingkabel geeft wel weerstand in de handle, maar de hevel wordt niet goed genoeg bewogen. Daardoor trekt de koppeling niet helemaal vrij.

Vacuumslang moet goed aangesloten zijn omdat er anders een vacuum in de tank ontstaat waardoor er geen benzine meer in de carbs komt.
 
Maar wanneer de motor uitstaat.... en in zijn vrij.... draait het achterwiel makelijk rond, en kan ik met de motor in de hand lopen..... Wanneer ik hem in zijn 1 zet.... Moet ik volle bak duwen (met koppeling in) om de motor naar voren te krijgen.... Laat ik de koppeling los.... Krijg ik hem niet van zijn plaats....

Dit heeft op dat moment niks met de bougies te maken dan toch?! (ben a-technisch)
 
Dit komt omdat de koppeling de aandrijving niet helemaal vrijtrekt. Dat kan meerdere oorzaken hebben.
Heb ook al eens dit gedoe gehad met een zxr750, bleek dat er een paar bouten van de afdekplaat waar de koppeling achter zit eruitgetrilt waren.
Waar woon je Proximus? Misschien dat er iemand in de buurt zit bij je.
 
Laatst bewerkt:
Maar wanneer de motor uitstaat.... en in zijn vrij.... draait het achterwiel makelijk rond, en kan ik met de motor in de hand lopen..... Wanneer ik hem in zijn 1 zet.... Moet ik volle bak duwen (met koppeling in) om de motor naar voren te krijgen.... Laat ik de koppeling los.... Krijg ik hem niet van zijn plaats....

Dit heeft op dat moment niks met de bougies te maken dan toch?! (ben a-technisch)


lijkt mij dan toch dat de koppeling blijft plakken, toch even kijken hoe deze bediend wordt.
misschien een slechte kabel of als hij hydraulisch bediend wordt, lucht in het systeem of een lekke cilinder.
 
Zojuist toch maar even snel gecheckt;)!... het is een kabel... De kabel werkt naar behoren.... Zie hem bewegen wanneer ik de koppelingshendel in uit oefen boven mijn motorolie bijvul ding.....
 
Beste Mess, hoe moet ik die vrije speling meten? Als ik de koppelingshendel induw, ''pakt'' hij naar ongeveer 1 cm vanaf het uiteinde. Kijkende naar het bewegingspunt (scharnier) boven waar ik de motor olie heb bijgevuld, trekt hij hem helemaal uit....

Maar het blijft vreemd...... TOen ik namelijk de motorolie had ververst en het oliefilter... heb ik de motor eerst even laten lopen zodat de olie door het systeem zou gaan (zowel in zijn vrij en in zijn 1...) dus toen werkte alles goed (voor die 5 min dat hij liep)....

Hierna koelvloeistof en bougies vervangen ...... Motor starten... perfect in zijn vrij...... zet hem in zijn 1..(alles op de middenbok)... achterwiel begint te draaien... geef beetje gas, achterwiel sneller etc..... tot ongeveer 3 minuten... en hij begint te schokken, wanneer ik hem uitzetten..... Vervolgens dus het achterwiel ''geblokkeert'' in de versnelling ... (in zijn vrij loopt hij goed...).... :X

Hoop dat iemand me verder kan helpen 8-) thnkss
 
Beste Mess, hoe moet ik die vrije speling meten? Als ik de koppelingshendel induw, ''pakt'' hij naar ongeveer 1 cm vanaf het uiteinde. Kijkende naar het bewegingspunt (scharnier) boven waar ik de motor olie heb bijgevuld, trekt hij hem helemaal uit....

Maar het blijft vreemd...... TOen ik namelijk de motorolie had ververst en het oliefilter... heb ik de motor eerst even laten lopen zodat de olie door het systeem zou gaan (zowel in zijn vrij en in zijn 1...) dus toen werkte alles goed (voor die 5 min dat hij liep)....

Hierna koelvloeistof en bougies vervangen ...... Motor starten... perfect in zijn vrij...... zet hem in zijn 1..(alles op de middenbok)... achterwiel begint te draaien... geef beetje gas, achterwiel sneller etc..... tot ongeveer 3 minuten... en hij begint te schokken, wanneer ik hem uitzetten..... Vervolgens dus het achterwiel ''geblokkeert'' in de versnelling ... (in zijn vrij loopt hij goed...).... :X

Hoop dat iemand me verder kan helpen 8-) thnkss


Je koppelingskabel moet je door zijn hoes kunnen duwen zonder dat hij blijft hangen ,
Blijft hij hangen gok ik dat hij daarom niet goed koppelt ook al zie je het knietje bewegen.

Mocht je hem niet er doorheen kunnen duwen koppelingskabel eraf halen en een trechter aan vastmaken , die ophangen en vullen met olie en een nachtje laten hangen.

Ik dacht dat mijn koppelingsplaten op waren maar het was gewoon een rotte kabel.
 
Zal vanaaf proberen... om hem eerst lange tijd is zijn vrij warm te laten lopen... en dan proberen hem in zijn 1 te krijgen en weg te kunnen rijden!... zal eerst btw kijken of mijn koppelingskabel niet is vastgelopen...... waar moet je je koppelingskabel ''door zijn hoes'' duwen?!?!
 
Zal vanaaf proberen... om hem eerst lange tijd is zijn vrij warm te laten lopen... en dan proberen hem in zijn 1 te krijgen en weg te kunnen rijden!... zal eerst btw kijken of mijn koppelingskabel niet is vastgelopen...... waar moet je je koppelingskabel ''door zijn hoes'' duwen?!?!

De kabel van je hendel en beneden los maken , dan trek je de kabel zelf bij de hendel uit, dan duw je hem er in , als dat soepel gaat is de kabel ok.
Anders moet je hem nalopen of hij nergens tussen/vast zit en is dat niet het geval maar hij gaat wel te stroef dan eraf halen en een nachtje olieën.
Helpt dat nog niet dan een nieuwe aanschaffen.

Ik weet natuurlijk niet of je kabel het euvel is maar ff controleren kan sowieso geen kwaad :)
 
Maak de koppelingskabel eens los aan de kant van het blok. Bedien vervolgens de koppeling met een waterpomptang door de hendel op het blok te verdraaien. Als je hem dan wél vrij krijgt zit je probleem in de kabel.
 
Ok...ben achter het volgende gekomen...

Motor start in vrij....en heb hem met een beetje toeren in de 1 kunnen krijgen..... en hij blijft vervolgens lopen..... Wanneer ik de koppelingshendel intrek blijft de achterband gewoon lopen (ook naar het aantikken van de achterrem)..... --> Lijkt mij dus dat het probleem is dat hij niet ontkoppelt...

Heb de koppelingskabel bekeken, deze zit niet vast en werkt goed. Ook wanneer ik het dopje van de motorolie bijvul opendraai, zie ik iets (de koppeling?) bewegen...

Wat is het beste om nu te doen?

@borisz, bedankt voor je PB! Mocht het van het weekend niet lukken, hoor je van me! thnks!
 
Probeer de tip van TeeVee eens, op deze manier kom je niet verder namelijk. Je moet zeker weten of de fout in de kabel zit of in de koppeling zelf (het gedeelte wat in je motorblok zit).
Achter de oliedop zie je de koppelingkorf (hier zitten de koppelingsplaten in) bewegen, dat is normaal.

kijk hier eens: Yamaha FZ600C FAZER 1988 (J) CALIFORNIA CLUTCH - buy original CLUTCH spares online
nr 26 Is de hevel op het motorblok waar de koppelingkabel naartoe gaat. Deze hevel bedoelt Teevee in zijn tip!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan