keuren in lelystad

segers

Rookie
28 dec 2012
6
0
panningen
Ik heb een honda vtx 1800 uit de usa en moet met dat ding naar het rdw in lelystad voor de keuring. Er ligt nu een open cobra uitlaat op. Dat gaat nooit vanzeleven lukken natuurlijk. Ik ben al heel nederland aan het bellen en mailen voor een org. uitlaat maar dat wil maar niet lukken. De vraag is eigenlijk of ik met event. db killers ed. de zaak genoeg kan dempen voor een goedkeuring. . bvd: Leike s
 
Ook een originele uitlaat is geen garantie. Fabrikanten halen truukjes uit om een motor stil genoeg te krijgen voor de typekeuring.
Eenmaal ingelopen kom je dan overal net een Decibel boven de grens.
Je moet hem fluisterstil krijgen, op de RDW site staat wel hoe stil. Uit mijn hoofd zeg ik iets van 75 DB.
Het geluid wordt rijdend gemeten, ze geven rijdend, vol gas in de tweede versnelling langs een microfoon.
Je inlaat moet dus stil zijn, en het helpt als je een te grote overbrenging hebt.

Maar ik zie die VTX 1800 bij allerlei dealers te koop staan :? Dan is er toch een referentie? Ik zou eens gaan bellen of je niet kan keuren bij de RDW bij jou in de buurt. En eens met die handelaren bellen hoe zij aan een kenteken komen.
 
Laatst bewerkt:
Punt 37 geluidsniveau en uitlaatrichting, staat idd niet dat het met de orginele moet maar moet wel aan bepaalde eisen voldoen blijkbaar. Denk dat je met een open pijp niet door de keuring komt :P
 
Ik heb van het jaar hetzelfde doorlopen, ingevoerde motor en ook naar Lelystad. Het "voordeel" bij mijn motor is dat de Triumph 3 cilinder niet veel geluid maakt in orginele staat. Ik trof ik daar een man die voor de 2e herkeuring was omdat zijn HD de vorige keer dat hij er was om 3 decibel af werd gekeurd. Ik ben wel van mening dat het ook van de verdere staat van motor en het humeur van de keurmeester(s) af zou kunnen hangen maar een risico zou ik toch vermijden..ook al heb je een vervangende uitlaat met E-keur
 
Ik heb van het jaar hetzelfde doorlopen, ingevoerde motor en ook naar Lelystad. Het "voordeel" bij mijn motor is dat de Triumph 3 cilinder niet veel geluid maakt in orginele staat. Ik trof ik daar een man die voor de 2e herkeuring was omdat zijn HD de vorige keer dat hij er was om 3 decibel af werd gekeurd. Ik ben wel van mening dat het ook van de verdere staat van motor en het humeur van de keurmeester(s) af zou kunnen hangen maar een risico zou ik toch vermijden..ook al heb je een vervangende uitlaat met E-keur



UUUhhh 3 db is een verdubbeling van het geluid :?
 
Uitlaat moet natuurlijk aan bepaalde eisen voldoen maar niet origineel maakt het wel een stuk gemakkelijker(goedkoper).
Punt 37 geluidsniveau en uitlaatrichting, staat idd niet dat het met de orginele moet maar moet wel aan bepaalde eisen voldoen blijkbaar. Denk dat je met een open pijp niet door de keuring komt :P
 
Ik heb van het jaar hetzelfde doorlopen, ingevoerde motor en ook naar Lelystad. Het "voordeel" bij mijn motor is dat de Triumph 3 cilinder niet veel geluid maakt in orginele staat. Ik trof ik daar een man die voor de 2e herkeuring was omdat zijn HD de vorige keer dat hij er was om 3 decibel af werd gekeurd. Ik ben wel van mening dat het ook van de verdere staat van motor en het humeur van de keurmeester(s) af zou kunnen hangen maar een risico zou ik toch vermijden..ook al heb je een vervangende uitlaat met E-keur

Dat had ik kunnen zijn :')

Originele OEM harley einddemper er op; afkeur (want teveel geluid).

Hebben die dingen volgepropt met demperwol, in de hoop dat het bleef zitten....
 
je kunt er voor de keuring toch elke orginele demper aan hangen wat je wilt...
heb hier nog wel een orginele FZR1000 demper liggen hoor mag je zo heben...beetje pijp er aan lassen en hoppa naar de keuring
 
Huh.. Je motor mag zoveel db produceren op een afstand van een x aantal meter en bij deel- en vol last, hij was daar omdat zijn HD tijdens een vorige keuring 3 db boven de norm zat.

Ik weet niet waar de verdubbeling vandaan komt? :)

Geluid neemt exponentieel toe, dus 3db meer is een verdubbeling van het geluidsvolume, denk dat kevinblade het zo bedoelde?
 
Mijn broer heeft een keer een Harley laten keuren, in de duitse Farzeugbrief stond dat deze max 102db en rijgeluid 85db |( mocht hebben hij werd echter afgekeurd omdat er 107db uit kwam. Als hij dus 102db had gemeten dan was hij goed gekeurd.
Of het dan gaat om het rijgeluid ??????
 
Laatst bewerkt:
Mijn broer heeft een keer een Harley laten keuren, in de duitse Farzeugbrief stond dat deze max 102db en rijgeluid 85db |( mocht hebben hij werd echter afgekeurd omdat er 107db uit kwam. Als hij dus 102db had gemeten dan was hij goed gekeurd.
Of het dan gaat om het rijgeluid ??????
Hij maakt dus bijna 4x zoveel lawaai dan toegestaan.
 
Ik zal eerlijk toegeven dat ik de mate van vermeerdering van decibels niet wist, mede daarom dacht ik ook dat 2 a 3 db overschrijding peanuts was.

Houdt niet weg dat de TS wel echt rekening moet houden met de eisen van de keurmeester(s) op Lelystad ;)
 
Als je voor een typegoedkeuring naar lelystad moet,word je veel strenger gekeurd als voor een gewone keuring. Een uitlaat moet zowiezo orgineel zijn met een e keurmerk. Verder moet je stink veel mazzel hebben met welke keurmeester je te maken krijgt. Wat de een afkeurt krijg je van een ander met hetzelfde spul een goedkeuring. Een ander grapje: Bij gebrek aan gebruikt spul heb ik een nieuwe orginele koplamp gekocht [700 euries ] kan ik er voor de keurring wel vanaf halen omdat er geen stadslicht inzit. Dus voordat ik met een uitlaat ga liggen klooien moet ik wel echt niks kunnen krijgen. gr. : leike s
 
Als je voor een typegoedkeuring naar lelystad moet,word je veel strenger gekeurd als voor een gewone keuring. Een uitlaat moet zowiezo orgineel zijn met een e keurmerk. Verder moet je stink veel mazzel hebben met welke keurmeester je te maken krijgt. Wat de een afkeurt krijg je van een ander met hetzelfde spul een goedkeuring. Een ander grapje: Bij gebrek aan gebruikt spul heb ik een nieuwe orginele koplamp gekocht [700 euries ] kan ik er voor de keurring wel vanaf halen omdat er geen stadslicht inzit. Dus voordat ik met een uitlaat ga liggen klooien moet ik wel echt niks kunnen krijgen. gr. : leike s

voor een stadslicht mag je ook een kentekenplaatverlichting er onder/naast/bovenschroeven ....gaat er alleen maar om dat je een lampje aan de voorkant hebt
 
Terug
Bovenaan Onderaan