24 volt verlichting garage

Bergwerk

Die hard MF'er
29 sep 2011
904
2
Rotterdam
In mijn garagebox hangt 1 schamel peertje waar erg weinig licht vanaf komt. Nu dacht ik de verlichting wat te upgraden met een mooie TL balk ofzo, maar krijg te horen dat er enkel 24 volt op dat punt staat. Uitgebreide operaties om 220 aan te leggen is niet echt een optie. Weet iemand een manier om meer licht uit een 24v aansluiting te persen? Zijn er lichtsterke 24 volt lampen? Leds? Anders?
 
Dan gaat de spanningsval van de diode (diodebrug) er van af, en dat is ..eh.. 0.6-0.8 volt (toch?) en dan hou je maximaal 11,5volt over.

En om een 12volt accu te laden heb je eigenlijk minimaal 13 volt nodig.

Of zie ik het verkeerd? (ben niet zo bekend met wisselstroom spul)
Als je wisselspanning gelijkricht en afvlakt gaat de effectieve spanning met wortel2 (1,41) omhoog.
De gelijkspanning is bijna gelijk aan de topspanning.
trek hier weer zo'n 2 volt af (belast) vanwege de spannigval over de diodes en je hebt zo'n 15 volt over.
 
Bovendien heb je dan een trafo nodig die primair 2A aankan. Voor een 220volt trafo betekent dat een 500 Watt exemplaar (een kilootje of tien ...).

Ik zou voor de accu op te laden een spanningsregelaar gebruiken direct op die 24 volt wisselspanning.
 
Dan gaat de spanningsval van de diode (diodebrug) er van af, en dat is ..eh.. 0.6-0.8 volt (toch?) en dan hou je maximaal 11,5volt over.

En om een 12volt accu te laden heb je eigenlijk minimaal 13 volt nodig.

Of zie ik het verkeerd? (ben niet zo bekend met wisselstroom spul)

Als je de 24 v~ naar 12 V~ transformeert dan kan je ruwweg de troomsterkte verdubbelen. de 2 Amp van het 24 V trafootje wordt dan 4Amp
12V~ spanning is de gemiddelde spanning. De werkelijke pieken van de sinusvormige curve zijn 1,414 x 12 = (bijna) 17 volt.

Als je die gelijkricht met een bruggelijkrichter hou je een gelijkspanning over met een flinke rimpel. Je spanning van 17 volt zakt dan iets doordat elke siliciumdiode een spanningsval van ongeveer 0,7 volt heeft. Je houdt dan ongeveer 15,5 volt over.
Die rimpel kan je met een condensator afvlakken. Voor elke Ampere iets van 4700 uF (microFarad) .
Op het moment dat er stroom wordt afgenomen zal de rimpel weer iets toenemen, daarom is het raadzaam om met een spanningsregelaar te werken waarbij je er vanuit moet gaan dat de max . afgenomen spanning niet meer is dan de opgegeven wisselspanning. En dan nog eigelijk minus de 1,4 volt van de diodes.

Echter voor laadprocessen zoals een accu maakt het niet zoveel uit of de spanning mooi afgevlakt is. Je moet alleen zorgen dat voor een loodaccu de spanning niet boven de 14,5 volt uitkomt.
 
Tjezus, wat kunnen jullie het allemaal moeilijk maken zeg.... :+

Gewoon gelijkrichter kopen/maken met en converter naar 12VDC erachter. Kun je voor een paar euro zo maken.
Kun je gewoon elke normale 12VDC verlichting er hangen incl LED verlichting.

Als je een converter regelbaar maakt met een spanning naar 14 VDC kun je ook nog een accu laden.

Marc
 
Tjezus, wat kunnen jullie het allemaal moeilijk maken zeg.... :+

Gewoon gelijkrichter kopen/maken met en converter naar 12VDC erachter. Kun je voor een paar euro zo maken.
Kun je gewoon elke normale 12VDC verlichting er hangen incl LED verlichting.

Als je een converter regelbaar maakt met een spanning naar 14 VDC kun je ook nog een accu laden.

Marc

:^

nog even over de verlichting:

Een maatje van me heeft laatst bij de aldi een LED looplamp gekocht, deze is ongeveer 1,50m lang en geeft echt super veel licht! er zitten aan beide zijden een magneetvoet aan waardoor deze gemakkelijk ergens te bebestigen is.

Deze lamp werkt gewoon op een accu en is dus ook overal mee naartoe te nemen, maar belangrijker nog: er zit een adapter + een snoer voor aan de sigarettenaansteker van de auto bij.

Ik zag van de week bij de aldi hier in het dorp dat er nog eentje lag en dat deze 20 euro was, dus misschien heb je er wat aan bij de lokale aldi??
 
Laatst bewerkt:
:^

nog even over de verlichting:

Een maatje van me heeft laatst bij de aldi een LED looplamp gekocht, deze is ongeveer 1,50m lang en geeft echt super veel licht! er zitten aan beide zijden een magneetvoet aan waardoor deze gemakkelijk ergens te bebestigen is.

Deze lamp werkt gewoon op een accu en is dus ook overal mee naartoe te nemen, maar belangrijker nog: er zit een adapter + een snoer voor aan de sigarettenaansteker van de auto bij.

Ik zag van de week bij de aldi hier in het dorp dat er nog eentje lag en dat deze 20 euro was, dus misschien heb je er wat aan bij de lokale aldi??


Nadeel is dat de oplaadbare batterijen die er in zitten van een slechte kwaliteit zijn.
Lamp geeft goed licht maar de levensduur van de batterijen is zeer beperkt.
Action verkoopt ze ook.
Ik heb er nu één van Brennenstuhl, verwacht ik toch iets meer van.
brennenstuhl® | Licht- und Stromverteilung
 
Hoeft niet hoor, heb hier al een paar jaar een pechlamp van de Lidl. Met 60 leds en draait echt wel minimaal 3 uur op een volle accu. Ik vind het een geweldig handig ding.

Met 12V stekker, kan je hem ook op 12V laden. :Y

Marc
 
Zo gek is de vergelijking niet aagezien TS het liefste een TL balk oid in zijn berging heeft.

Als je dan uitkomt bij TL ledverlichting ivm het geringe vermogen van led, en wel een hoge lichtopbrengst kan ik de link wel leggen.

verder heb je het over bedrading die geschikt moet zijn voor 230 volt, dat is natuurlijk ge grootste onzin want de bedrading tot aan de oorspronkelijke lamp is nu voor 24 volt en dus zwakstroom, mocht TS een trafo gaan plaatsen om de spanning weer naar 230 volt te krijgen is het logisch dat je aan de uitgaande kant van de trafo goede bekabeling aanbrengt tussen de trafo en de lamp, de draaddiameter zal trouwens echt niet extreem dik hoeven zijn hoor, want zoveel vermogen zal een (LED) lamp nou ook weer niet gebruiken
Praat wel vaker onzin. Echter niet altijd. Had beter ''installatie'' ipv bedrading moeten zeggen. En bij 230V gelden andere regels als bij 42 V of minder. Heeft niets met vermogen te maken. Wel met veiligheid.
 
Praat wel vaker onzin. Echter niet altijd. Had beter ''installatie'' ipv bedrading moeten zeggen. En bij 230V gelden andere regels als bij 42 V of minder. Heeft niets met vermogen te maken. Wel met veiligheid.

Ik weet niet over welke regels jij het hebt, maar zolang je ervoor zorgt dat de bedrading geschikt is voor 230V en een voldoende draaddiameter heeft ben je er in dit geval wel een heel eind, een trafo er omgekeerd tussen knopen zal namelijk vast ook niet mogen als je zo graag de regels na zou willen streven ;)

met dit trucje met de trafo moet je trouwens niet vergeten dat als je ooit in contact zou komen met de 230V zijde van de trafo, er geen aardlekschakelaar is die ingrijpt!
 
Ik weet niet over welke regels jij het hebt, maar zolang je ervoor zorgt dat de bedrading geschikt is voor 230V en een voldoende draaddiameter heeft ben je er in dit geval wel een heel eind, een trafo er omgekeerd tussen knopen zal namelijk vast ook niet mogen als je zo graag de regels na zou willen streven ;)

met dit trucje met de trafo moet je trouwens niet vergeten dat als je ooit in contact zou komen met de 230V zijde van de trafo, er geen aardlekschakelaar is die ingrijpt!
En daar heb je meteen het voordeel.
je spanning is galvanisch gescheiden (scheidingstransformator)van de aarde waardoor je alleen stroom krijgt als je de fase en de nul gelijkertijd vast pakt.
Als je bij een geaarde wcd de fase en de nul vastpakt zal je ook een opneuker krijgen waarbij het niet zeker is dat de aardlek er uit knalt.
 
En daar heb je meteen het voordeel.
je spanning is galvanisch gescheiden (scheidingstransformator)van de aarde waardoor je alleen stroom krijgt als je de fase en de nul gelijkertijd vast pakt.
Als je bij een geaarde wcd de fase en de nul vastpakt zal je ook een opneuker krijgen waarbij het niet zeker is dat de aardlek er uit knalt.

dat klopt, werkt op hetzelfde principe als die oude scheertransformators die je voornamelijk vroeger nog weleens tegenkwam ergens op een badkamer/hotelkamer
 
Terug
Bovenaan Onderaan