Motor op normale aanhanger

Status
Niet open voor verdere reacties.
4 jan 2013
5
0
Beste mensen, ik heb een motor op het oog!

Ik zit alleen met een probleem, ik moet de motor ruim 300 km vervoeren om hem bij me thuis
te krijgen en ik beschik alleen maar over een normale (platte) aanhanger.

Nu heb ik veel op internet gezocht, en krijg ik nergens een eenduidig antwoord!
Hoe moet ik dit aanpakken? Is het aan te raden/af te raden? Wel of niet op de centerstand?
Waar plaats ik mijn spanbanden? etc..

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen! Voor wie het interesseert, de motor in kwestie is een BMW F650 Funduro uit 1994.. :)

Alvast bedankt!
 
Afs motorparts ( Super Blackbird op MF) verhuurt motoraanhangers, zit in Purmerend en als ik t goed herinner (check z'n site of Pb hem) kost het 2 tientjes per dag.

Ik zou het risico niet nemen en op "safe" spelen. :z
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het ik reanimeer wel een heeel oud onderwerp maar kon het niet laten.


Ik heb een GSXF gekocht. en ook die stond 300km+ verderop. Ook op een normale aanhanger met oprijplaat.
Aangezien de verkoper wel wilde helpen om hem veilig de oprijplaat op te krijgen, geen probleem dus.

Noem mij een zeikerd, maar ik krijg jeuk van het fijt dat iedereen zegt. voor spanband erom en lekker in de vering trekken..
Dan denk ik direct 2 dingen.. Of je trekt de motor zo diep in de voorvering dat deze dus 300km (die ik moest) op zijn eindstop staat te beuken of op een olie of stof kering, of je trekt hem lekker diep in de vering maar gaat niet tot aan het einde.
Dat zou volgens mij dan betekenen als ik op de autoweg 90km per uur een kuil tegen kom, de motor nog iets in kan veren en dus op dat moment niet meer strak staat in de spanbanden. Ook op de standaard zetten met een betonplex bodem maakt de kans met een plotselinge kuil o.i.d. dat je kans loopt dat deze door je bodem gaat.

Nu hoor ik je denken... ok wijsneus hoe moet het volgens jou dan wel?

Ok dit klinkt eng. maar dit werkte ook met een Goldwing. Dus voor mij heeft deze methode zich bewezen :)
Ik zet de motor op de aanhanger met het voorwiel lekker in het midden tegen het kopschot op zn jiffy.
Aan de kant van de Jiffy zet ik een spanband het liefst zo laag mogelijk van de aanhanger, het liefst zo hoop mogelijk om de veerpoot op een vast punt van de onder veer.
Ter verduidelijking het deel dat aan het voorwiel vast zit. niet de glimmende as die er in op en neer veert.
In mijn gsxf geval van de aanhanger naar de veerpoot over het punt waar de spatbordplaat aan de veerpoot zit en die zet ik losjes gespannen.
Andere kant het zelfde.
Echter span ik deze zo ver op dat de motor loodrecht komt te staan en dus los van de jiffy.
Deze laat ik echter wel naar beneden staan. Mocht er wat zijn en je moet z.s.m. een spanband loshalen pleurt die op zn jiffy.
Vervolgens span in de eerste band ook weer op en zet ze beide lekker strak.
De motor zal nu vast op de aanhanger staan en geen millimeter links of rechts willen..... Maar gewoon lekker kunnen meeveren met de hobbels doordat je de vering op geen enkele manier belast!
Om eventueel links en rechts bewegen van de achterkant te voorkomen sla ik gewoon een spanband een maal rond door de achtervelg en zet deze van links naar rechts in de aanhanger semi strak.
Aangezien je nu de motor op 3 punten aan niet beweegbare punten hebt bevestigd zal de spanning op de spanbanden altijd gelijk blijven hoe de aanhanger ook op en neer gaat.
De motor kan lekker meeveren op de veren waar ze voor bedoeld zijn en je spaart er vering mee naar mijn mening. Ook heeft hij geen tijd van schuiven als het toch blijkt dat de voorvering niet diep genoeg was ingetrokken.

Ik hoop dat mijn bijdrage op deze manier relevant genoeg was om dit onderwerp even te reanimeren voor toekomstige vervoerders van een motor op een (motor)aanhanger.

Onderbouwde commentaar of iets dergelijks ontvang ik graag!
 
Sowieso verstandig om geen druk op de jiffy te zetten, daar is ie niet voor gemaakt. De jiffy zal niet breken of buigen maar bij te veel druk scheurt de las uit het frame....
Hetzelfde geldt voor de middenbok.
Meestal trek ik m wel een stukje in de veren, maar niet zo ver dat alles onder hoogspanning staat. Zet m wel altijd met 4 spanbanden vast. Al zou ie inveren waardoor de spanbanden slap zouden komen te hangen, dan kan ie nog nooit omvallen als ie met 4 spanbanden vaststaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan