startprobleem kawasaki ltd454

Downunder

bmaps.nl
16 okt 2002
4.090
845
Zuidlimburg
Instagram
dag allemaal,

mijn vader heeft een Kawa LTD454 uit de 80'er jaren. Sinds enkele weken start hij electrisch niet, maar aanlopen in de 2 heeft maar 3 stappen nodig en hij loopt. Dan zet je hem uit, en start hij electrisch weer wel meteen. Wacht je een dag, begint het weer van voren af aan. Electrisch starten ho maar, aanlopen werkt meteen, en vanaf dat moment werkt electrisch starten ook weer, etc.
accu is nu een jaar oud en levert 12.5V, de laadspanning is bij stationair al iets van 13.5, en stijgt lichtjes bij meer toeren. Volgens het handboek moet hij tussen 14 en 15V leveren bij 4000 toeren, dat is in orde. De snelheid waarmee de startmotor draait 'klinkt' als in orde, het is geen twijfelachtige draai, maar met voldoende kracht.
Carb is schoongemaakt, bougie afstand afgesteld, vonkt ook gewoon getuige dat het aanlopen wel werkt. Luchtfilter is nog recentelijk vervangen. Het probleem lijkt te zijn begonnen sinds het kouder wordt. Maar mij lijkt dat het motorisch in orde is gezien aanlopen wel werkt. Electrisch probleem dus?

Tips in welke richting we het moeten zoeken?
 
De accu.

Probeer hem eens te starten met startkabels, als hij dan wel goed wil starten is de accu stuk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moet eerlijk zeggen dat ik het daar niet had gezocht. Gezien de leeftijd van de accu, feit dat regelmatig met het ding is gereden en de laadspanning ook goed is. Maar we zullen zien, ik post later wel een update :)
 
Moet eerlijk zeggen dat ik het daar niet had gezocht. Gezien de leeftijd van de accu, feit dat regelmatig met het ding is gereden en de laadspanning ook goed is. Maar we zullen zien, ik post later wel een update :)
Ik gok op 2 oorzaken. Een accu, die ondanks zijn leeftijd toch aan het eind van zijn leven is. Dit gezien de lage spanning van 12,5 V bij stilstand. Daarnaast is er een grote kans op een interne lekstroom waardoor de accu bij stilstand niet wil starten maar wel als hij even gelopen heeft, dan wordt de accu toch wel opgeladen. De laadspanning bij hogere toeren ligt aan de lage kant maar is wel in orde.

Op het moment van elektrisch starten is de accuspanning zo laag dat de CDI niet genoeg overheeft om een behoorlijke vonk op te wekken.

Daarnaast zal het de moeite lonen om alle verbindingen en contacten na te lopen op corrosie en dat te verhelpen.
 
Laatst bewerkt:
update: overstarten met startkabels aan de auto accu geeft geen oplossing. De startmotor draait flink door, hooguit hier en daar een plofje uit de uitlaat maar geen draaiende motor. Aanlopen is starten.
alle electrische verbindingen krijgen morgen een beurtje met contactspray :).
 
update: electrisch starten wil nog steeds niet. Aanlopen wel, in nog geen 3 stappen.
de bougies vonken wel bij electrisch starten, de leidingen van bougie, bobine, accu, zekering is behandeld met contactspray.
Het valt trouwens op dat de laatste tijd stationair toerental uit zichzelf fluctueert, en bij gas geven zakt het maar heel langzaam terug. Deo spray om valse lucht uit te sluiten levert niets op, de inlaatrubbers lijken daarmee in orde. Carb versleten en reviseren?

Kan dat stationair toerental probleem te maken hebben met het niet electrisch starten (hij start wel altijd electrisch nadat hij eenmaal heeft gelopen door aanduwen, maar na bijv een halve dag weer niet meer).
alvast bedankt voor het meedenken :}
 
Die is te stellen met dat lastig bereikbare schroefje aan de onderzijde van de carb? :). Gaat ik naar kijken :)

Is het eigenlijk dan niet vreemd dat aanrennen altijd werkt, 3 stappen hooguit, en hij loopt meteen. Wat kan het verschil zijn tussen elektrisch starten en aanlopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan